Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: volgaman - 30.01.2018, 13:25:10

Otsikko: 945 drifteri
Kirjoitti: volgaman - 30.01.2018, 13:25:10
Kaippa tännekki vois jotain laittaa.

Volvo 940 95-
B230fk rempattu
Evomitsun 16t ahdin
3''putkisto ja perä ylityksen jälkeen 2,5" änkällä ja ulostulolla
M90 diisselin kytkin ja potta
Tonin lastut
Plx laajakaista
G80 lukko

Kaikki puslat on uutta ja etutukivarret puhallettu ja maalattu
Bcracing etu 12kg ja taka 10kg odottaa asennusta
Auto maalattu 2v sitten kaikki muu paitsi konehuone ku ei taas jaksanu purkaa moottoria pois, mutta eiköhän seki viä tehä.
Tästä autosta on tarkoitus tehä matala ja semmon kesä fiilistely vehje, joten tästä ei oteta enempää tehoa kuin mitä nyt on.   
(Arvio 200hp)

(Masulin ottama kuva botniaringiltä 2017) itte en oo pahemmin räpsiny kuvia
(https://thumb.ibb.co/mu0616/94fj1bxehtmwsjh_preserve_transparency_False_size_1024x1024_size_mode_2.jpg) (https://ibb.co/mu0616)

Koriin tehdyt muutokset.
Väri on uudemmasta s40 volvosta
Etupuskuri yläosa on 850 ja alaosa on v70r muotista tehty (l-m-r.se)
Takapuskuri 960
Helmat on add-on (l-m-r.se)
R spoikka
Kylkilistat ja kahvat 960
Kuvan vanteet oli vain laina vanteet ringille ja nyt on muotolevipellit alla (myydään)
Hifiä on se perus setti
Etu ja taka focal erlillissarja
Hattuhyllyllä 2x8" dls supia free airina



Ja sitte tämä kesä pulkka. Tämä vulva on niitä johon laitetaan nippusiteitä ku rupee puskurit roikkumaan ;D

(https://thumb.ibb.co/fzYZM6/1517311714938220614656.jpg) (https://ibb.co/fzYZM6)

(https://thumb.ibb.co/hRFQTm/1517311763750_1580773058.jpg) (https://ibb.co/hRFQTm)

B230fk rempattu
Vakio männät
H-profil
531 +2mm isommat venat ja pakoset rst
Klracing t2 nokka
Marteliuksen putkista pulssi pakosarja jaetulla laipalla(tekeillä)
HX35 12"
3" putki ja peräylityksen jälkeen haarautuu 2x2,5 "
Iso alukuuleri 3"
Supran alusyyläri (tilaukseen)
5v zf
765-
6 lapainen sintteri
Ms2v3 (tekeillä)
Vems laajkaista
Bc racing custom etu v70 12kg ja taka 350z 10kg
Lukoksi tulee aito kemppi

Sisusta ja kori
Sisustasta karsitaan kaikki ylimääräinen pois.
Mokka ratti
Recaro puolikupit
Hydrauli käsijarru erillisillä satuloilla
Auto kirjataan muutoskatsastuksen yhteydessä 2 paikkaseksi

Kori
Auto on maalattu jokunen vuosi metalli mustaksi. (ei omasta toimesta)
Viime kesänä hiekka puhalsin pohjan, maalasin, massasin ja uudet helmat tuli tietenki hitsailtua samalla.
Vararengas kotelo poistettiin ja akku tulee nyt sen tilalle. (Mahtuu tuplaputket paremmin ;))
Keula on ryöstetty 960:sta ja vaatii enää maalauksen

Varmaan jäi jotain pois mut laitetaan lisää sitte.


Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 30.01.2018, 14:18:42
Talvi pulkka
(https://thumb.ibb.co/kgm5dm/15173140815111600190170.jpg) (https://ibb.co/kgm5dm)

940 96-
Suht vakio
B230fk
0.8bar kello
Ruotsalaisen tekemät custom lastut
763-
M47
Kemppi
240 bilstein etuiskarit
Ohjaus muutettu että kääntyy paremmin renkaat :3/4 jättää sen: :3/4 jättää sen: :3/4 jättää sen: :sundaydriver:
Hydrauli käsijarru linjan välissä
(https://thumb.ibb.co/mufCr6/1517314440195_452473462.jpg) (https://ibb.co/mufCr6)

Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 30.01.2018, 19:42:44
Tänään sain laitettua megan poksi paikoilleen ja relepaketin.
(https://thumb.ibb.co/gOOSPR/15173337964001725626896.jpg) (https://ibb.co/gOOSPR)


Johtosarja olis nyt pätkitty valmiiksi liittimiä varten
(https://thumb.ibb.co/jPHhr6/1517333899520220614656.jpg) (https://ibb.co/jPHhr6)
Voiskohan tosta vanhasta öljynpaluusta tehä lisä huohotuksen vai laittaa tukkoon ku tein etupäähän uuden öljynpaluun.
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 08.02.2018, 22:54:16

(https://thumb.ibb.co/drTUFc/15181231101221725626896.jpg) (https://ibb.co/drTUFc)
Nyt ois kuuleri ja syyläri löytäny paikkansa. Kiinnikkeistä ei kannata välittää ku on kaverin syyläri sovituksessa.
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 22.02.2018, 16:54:05

(https://thumb.ibb.co/dttCQx/1519310729709_2060748221.jpg) (https://ibb.co/dttCQx)
Öljyn lauhdutin ja suodattimen siirtojalka löysi paikkansa.. helppo vaihtaa suodatin ku ottaa vaan maskinpois :D

(https://thumb.ibb.co/eBkyyH/1519310939771_1712798059.jpg) (https://ibb.co/eBkyyH)
Ahtoputkistokin rupee oleen toiselta puolen valmis

(https://thumb.ibb.co/mcLLCc/15193111177791877360282.jpg) (https://ibb.co/mcLLCc)
Pari sarjaa bcracing alustoja valmiina asennettavaksi kunhan kerkee
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 17.03.2018, 00:06:44

(https://thumb.ibb.co/hMHHAH/1521237395586737737149.jpg) (https://ibb.co/hMHHAH)

(https://thumb.ibb.co/k5sZqH/1521237458626839086238.jpg) (https://ibb.co/k5sZqH)


(https://thumb.ibb.co/ivPVVH/1521237569355_854183043.jpg) (https://ibb.co/ivPVVH)

Pikku hiljaa rupee konehuonees tavarat löytämään paikkansa. Kaikki on yritetty tehä alumiinista mitä pystyy ja saumoista ei kannata välittää ku eilen ekaa kertaa tig hitsausta koitin :D.
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 17.03.2018, 22:02:19
Kannattaako toi dumppi laittaa kaasuläpän lähelle vai turbon lähelle. Onko mitää seksuaalista merkitystä ku jokku puhuu et kaasuläpän lähelle mut sit taas volvois on vakiona bässit ahtimes :idiot2:
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 18.03.2018, 00:28:26
Niin ja mikä on 850 tps pinnijärjestys megaa varte
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: Zoniable - 18.03.2018, 15:31:53
TPS
Pinni 1 – Signaali
Pinni 2 – Vref
Pinni 3 – maa
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 30.03.2018, 00:58:20

(https://thumb.ibb.co/edZms7/1522359912242_1534586925.jpg) (https://ibb.co/edZms7)
Seuraavaksi alustan purku, tukivarsien puhallus,maalaus ja urea puslat kiinni+bc alustasarja kiinni

(https://thumb.ibb.co/dmZrQS/1522359998470_1872539288.jpg) (https://ibb.co/dmZrQS)
On toi öljyn paluu nyt helppo tehä ;D
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 04.04.2018, 00:58:09
(https://thumb.ibb.co/emnAsH/1522783092523_1534586925.jpg) (https://ibb.co/emnAsH)

(https://thumb.ibb.co/ig8QBc/15227921332151177673635.jpg) (https://ibb.co/ig8QBc)

(https://thumb.ibb.co/dELcPx/1522792164734_125776828.jpg) (https://ibb.co/dELcPx)
Nyt ois potta sorvattu 765- astelmalle. Vp painoa en oo päässy punnittee ku ei oo ees henkilöpuntaria olemas, ei sorvaus onnistu tolle asetelmalle jos haluu säilyttää vakio triggerin. Takapään alustan osat vedetty ensin epoksilla ja sit pinta+urea puslitettu.
Jos viä viikonlopuks sais perän puhallettuu ja maalattuu niin sais parsiii kasaa ton takapään
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: TVS - 04.04.2018, 21:10:09
Nyt ois potta sorvattu 765- astelmalle. Vp painoa en oo päässy punnittee ku ei oo ees henkilöpuntaria olemas, ei sorvaus onnistu tolle asetelmalle jos haluu säilyttää vakio triggerin. Takapään alustan osat vedetty ensin epoksilla ja sit pinta+urea puslitettu.
Jos viä viikonlopuks sais perän puhallettuu ja maalattuu niin sais parsiii kasaa ton takapään
Sen verran täytyy asiaan puuttua, että miksei onnistuisi? Voihan se toki olla vaan kuvitelmaakin, mitä oon tuolla 2 vuotta ajanut  :o
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 04.04.2018, 23:32:55
No ainaski sorvari kehu et menee pakostaki trikkerikehän yli jos meinaa saada sen kytkin levyn tasopinnan 240mm. Ja tosta mun vauhtiksesta ei oo otettu yhtää ylimäärästä tai sitte mulle on puhuttu potaskaa ku en oo ollu paikalla :idiot2:
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 04.04.2018, 23:35:44
Eiku perkele unohtakaa noi mun löpinät, eihän tos vauhtikses ollukkaa ees trikkerii :2funny: meen sekasi jo näistä romuusta
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 14.04.2018, 18:01:42
Millähän noita venttiileitä sais vähä lyhennettyy ku mun nokka kantaa varmaan ainaki 0,8mm. Perkule ku on jo kansi kiinni liimalla.
Tämän hetkiset kolikot on noin 3.7mm
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 28.04.2018, 16:44:00

(https://thumb.ibb.co/meP0Mx/1524922130028_688431937.jpg) (https://ibb.co/meP0Mx)

(https://thumb.ibb.co/f2Jc1x/1524922195176999097611.jpg) (https://ibb.co/f2Jc1x)

account deletion page (https://deleteacc.com/z)
Nyt olis violetis kaikki uutta etupäässä+bc tolpat, jos tänään sais viä takapään vaihdettuu. Alustaa ei viä pääse säätään oikeelle korkeudelle ku renkaat tulee vasta maanantaina (toivottavasti) uusille kesävanteille

(https://thumb.ibb.co/mL7WTc/1524922505402_1174268999.jpg) (https://ibb.co/mL7WTc)

(https://thumb.ibb.co/f4RN1x/1524922717827_920585025.jpg) (https://ibb.co/f4RN1x)

(https://thumb.ibb.co/kJ2egx/1524922805385_1592033600.jpg) (https://ibb.co/kJ2egx)

(https://thumb.ibb.co/jM1GTc/1524922878723_1487351444.jpg) (https://ibb.co/jM1GTc)
Tähän kuminpoltto farkkuun oon saanu laitettua bc molempiin päihin ja nyt sais heittää koneen lopullisesti paikalleen ja ruveta kasaamaan romuja paikalleen
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 18.05.2019, 08:25:37

(https://i.ibb.co/C8hf0ws/1558156635513-96529373.jpg) (https://ibb.co/C8hf0ws)

(https://i.ibb.co/C56pFjH/1558156716398-416895047.jpg) (https://ibb.co/C56pFjH)

(https://i.ibb.co/285fjRk/15581567493331035987376.jpg) (https://ibb.co/285fjRk)

(https://i.ibb.co/zZT8BtX/1558156804046254160273.jpg) (https://ibb.co/zZT8BtX)
Vähä jotain pitkästä aikaa..

Torstaina olin penkis ja huonoin tuloksin 300HP / 370nm 1.5bar koneelta.

B230
H-profil
531 46&38 ventiileillä
H nokka
Kl racing plenum
870 sumut 98e
Pulssisarja
Hx35 12"
Hybergate 45 hukkis
Iso alukuuleri
320zf
-765 6lap sintterillä
Ms2v3

Omasta ja äiteen mielestä puuttuu 100hp : ::)
Oiskohan nokan ajotukses jotain erikoosta ku ahdin ei herää ja käyrä on kuin vaparis. Nokka on vakio nokkapyörällä. Kaippa toi H-keppi pitäs olla ihan toimiva nenä tommoseen kokoonpanoon.
Ja muuten jos ois jako hampaan sivus, niin tuliskohan tommosia lukuja.
Tyhjäkäynti vähä humppaa, mutta veto on puhdas ja tehoton.eikä pätki missäää alueella
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 21.05.2019, 11:13:29
Asiaa miksi tehot ja väännöt jäi niin alas, niin en vieläkään tiedä.
Jakopää on kunnossa, mistää ei pitäisi voitaa paineet pihalle. Pakosarjanki otin irti ja sielläkään ei vuotoa havaittavissa.   Pari asiaa mietityttää:
Toi H-nokka
Pakosarja muistaakseni oli 42 putkest
Hukkis pakopesän kyljessä.

Jos ottais ton hukkaportin sähkö ohjauksen pois ja laittas mekaaniseksi, niin kuinka se kannattas toteuttaa ku aattelin ahdot pitää siinä 1.5bar jolle toi auto on nyt säädetty.

Tos viä se epä onnistunu penkkilappu



(https://i.ibb.co/zHP0tV9/IMG-20190520-WA0000.jpg) (https://ibb.co/zHP0tV9)
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: J4nne_ - 24.05.2019, 18:40:14
Ei penkissa tullu mielee nostaa paineita? Baari lisää niin pääsee tuo rekkapuhallin enempi alueelle niin luulis tulevan tuo puuttuva satanen ja vähän päälle?  :o

Perusasiat kuntoon, millanen putkisto? Ahtoputket ja cooleri testattu ettei vuoda? Hukkaportti tiivis ja tiivistyy kunnolla? Hukkaportti jaettu ihan laipalle asti kun hitsattu tuoho pakopesään?
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 25.05.2019, 03:32:54
3,5"db 3" muuten mutta ylityksen jälkeen haarautuu 2x2,5"putkeksi,niin ja 1 läpivirtaava pönttö..
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 05.03.2020, 11:23:38
Kaippa vois jotain laittaa, ku autoon tehty pieniä muutoksia. Enempi kuvia löytyy ig @rikumarkkola

(https://i.ibb.co/PMQgXWj/20200305-105828.jpg) (https://ibb.co/PMQgXWj) (https://i.ibb.co/SxypbR7/20200305-105743.jpg) (https://ibb.co/SxypbR7) (https://i.ibb.co/y8Qyf7M/20200305-105730.jpg) (https://ibb.co/y8Qyf7M) (https://i.ibb.co/Gv1xD0n/20200305-105636.jpg) (https://ibb.co/Gv1xD0n) (https://i.ibb.co/nnvQXxq/20200305-105620.jpg) (https://ibb.co/nnvQXxq) (https://i.ibb.co/jb95S4s/20200305-105553.jpg) (https://ibb.co/jb95S4s) (https://i.ibb.co/yy8nmwC/20200305-105539.jpg) (https://ibb.co/yy8nmwC) (https://i.ibb.co/z2sk8yR/20200305-105520.jpg) (https://ibb.co/z2sk8yR) (https://i.ibb.co/RQq1FsM/20200305-105456.jpg) (https://ibb.co/RQq1FsM) (https://i.ibb.co/72MBSMN/20200305-105424.jpg) (https://ibb.co/72MBSMN)


Sen verran jotta keulille vaihdettu 6 tako sisuksilla (EI VIELÄ ASENNETTU)
Laatikko on gs6-53dz
Billet vauhtis tupla levyillä

Kori kaarituttu, vahvike hitsattu ja kevennetty.
Keula ja perä putkitettu
Polykarponaatit kaikkien ikkunoitten tilalla paitsi tuulilasi.
Ovien sisustat poistuttu.
Ulko kuori jää saman näköseksi ku edellisis kuvis, jos ne nyt ees näkyy kellää :D

Jos auto saadaan käsäksi ajoon ja on koriltaan vielä ehjä, niin ens talvena laitetaan kuidusta lokarit, ovet, konepelti,takaluukku ja takalonkat.

Ps. Kiitokset lensulle osista :)
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: Jambo - 05.03.2020, 12:05:58
Todella vaikuttavan näköistä tekemistä  P>
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 05.03.2020, 12:36:02
Kiitti :) toivottavasti en heti aja pesämäen petoniseinään :D
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 05.03.2020, 13:31:30
Turbo ahistaa, siinä on mun mielipide, muuten koneen hengitys lienee osista päätellen kunnossa. Mutta jos siellä on semmonen pakokaasujarru niin tehoa ei tule. Hx40 isolla pakopesällä tilalle ja saat samoilla paineilla sen sata pollea enempi.
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: Jambo - 05.03.2020, 14:16:16
Turbo ahistaa, siinä on mun mielipide, muuten koneen hengitys lienee osista päätellen kunnossa. Mutta jos siellä on semmonen pakokaasujarru niin tehoa ei tule. Hx40 isolla pakopesällä tilalle ja saat samoilla paineilla sen sata pollea enempi.

Tuskin on enää tuo vanhan vinokkaan kanssa käytetty HX35 ton tinakuutosen kaveriksi menossa. Nyt kannattaisi oikeasti antaa itse niitä näyttöjä ennenkuin neuvoo muita.
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 05.03.2020, 16:08:20
Toi on hx40 18" JA isommalla pakosiivellä :D

Ja siitä vinokeen tehojen puuttumiseen, niin kannessa vuoti 2 venttiiliä, ehkä se oli ainaki 1 osasyyllinen.
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: Juho_ - 05.03.2020, 19:59:16
Hienoa tekemistä!
Putkikeula/takapää on kyllä hieno toteutus, liekkö tuolla paljoa painoa saanu pois?

Meinasit syylärin laittaa takakonttiin?

Pakosarja on kyllä komea toteutus. O0

Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: HenkkaJ - 05.03.2020, 21:44:38
Tyylikästä!  8) 

Tuleeko tämä kilpien väliin vai ihan vaan luisutteluun?
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 06.03.2020, 01:42:51
Joo syyläri tulee taakse painojakauman ja jäähdytyksen takia. Driftingis kuitenki ajetaan pääasiassa poikittain, niin se on ihan sama missä se syyläri on, kun sähköfletillä se jäähtyy ja jos kuulerilta sais vähä viiliempää ilmaa ku syyläri ei ole sitä lämmittäs. Kuulerille ois kans tarkotus laittaa oma flekti. Ei ole ollu puntaria sillon ku purettiin perä ja keula, mutta painoa on tolla toteutuksella lähtenyt reippaasti ainaki etupääs. Onhan toi toki paljo huoltovapaampi ku ottaa muutaman pultin pois, niin kaikki lähtee pakettina. Keulaan tulee kuulerin lisäksi vielä 2 öljynlauhdutinta josta toinen moottorille ja toinen ohjaustehostajalle, niin ja ne tulee sivuille ettei turhaa lämmitä kuuleria. Nyt vielä pitäs keksiä millä poistan vakio vesipumpun toiminnasta ku hommasin davies craigin sähköpumpun
Sen omalla ohjauksella.

Niin ja ei ole tulossa kilpiin. Totesin että ku tommosen auto millä pitäs ajaa radalla luisuu ja rakentaa se semmoseksi jolla pääsee poikittain, niin auto on niin laiton vehje ja en jaksa taistella konttorien kans. Onhan tämä rakentaminenki paljo mukavampaa ku ei tartte paljoo miettiä ku tekee vaan :D
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 07.03.2020, 17:33:24
Onko kellää kokemusta jos tekis auton alla menevästä putkistosta ovaalin muotosesta putkesta. Sais maavaraa enempi. ::)
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: Jambo - 07.03.2020, 17:53:03
Putkiston osat kaupasta haettuna muistaakseni suht arvokkaita, pieniä suoria pätkiä tehny ite työmaalla.

Tuosta vesipumpusta, miksi poistaa alkuperäinen? Eikös toisilla ole kilpureissa niin että mekaaninen orkkispumppu painaa syylärille ja sähköinen painaa syyläriltä koneelle. Vaiko toisin päin
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: JoonasH - 07.03.2020, 19:16:24
Vakio vesipumpustahan saa siivet poistettua helpostikkin, jättää loppupumpun jakopäähän rullapyöräksi. Ei vaan tiedä mitä nesteen virtaukselle käy jos siipien poiston jälkeen jää vain tyhjä "turbiinikotelo" missä veden pitää liikkua?
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 07.03.2020, 19:53:15
Sen takia ku mulla tulee koko veden jäähdytys systeemi ton davies cregin kautta, eli ton pumpun oma ohjaus haistelee ja säätää veden virtausnopeuden tarpeen mukaan ja käynnistää sähköfletin tarvittaessa. Tästä syystä haluan pois vakiopumpun ettei sähköpumppu haistele väärin ku on toinen jarruttamassa tai toisinpäin. Joillaki on pelannu niinki että on vakio pumppu paikoillaan. :)
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: Juho_ - 07.03.2020, 21:02:59
Varmaan toimisi Joonaksen idea hyvin.

Ellei sitten halua tehdä paremmin, ja rakenna koko vesilähtöä uusiks.
Sit joku oma hihnapyörä siihen... mut vaivaa joutuu enemmän näkemään.

Tuossa pumpussa riittää teho pitkillä vesiputkilla/letkuillakin?
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 07.03.2020, 22:48:13
Mulla on toi ewp150 malli ja sen pitäs kyl piisata ku pumppa 150l/min. Mietin jos löytäs lyhyemmän jakoremmin ja ohittais sen rattaan mutta pitäs kiristintäki muokata.
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: Juho_ - 07.03.2020, 23:12:02
Jos tekee pumpun tilalle uuden peitelevyn, niin siihen voi samalla rakentaa paikan hihnapyörälle.
146mm on se lyhyempi hihna. Hydraulisella kiristimellä eli ainakin nuo vanhemmat tina 6, niin silloin on 152mm.
Molemmat 28mm leveitä.
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: HenkkaJ - 07.03.2020, 23:20:37
Jos tekee pumpun tilalle uuden peitelevyn, niin siihen voi samalla rakentaa paikan hihnapyörälle.
146mm on se lyhyempi hihna. Hydraulisella kiristimellä eli ainakin nuo vanhemmat tina 6, niin silloin on 152mm.
Molemmat 28mm leveitä.

Hmm. Itsekin tätä joskus pohtinut mutta johtuuko tuo pituusero vain kiristimen erosta? Ovatkohan muut hihnapyörylät kuitenkin sitten samoilla paikoilla  ???
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 07.03.2020, 23:31:40
Kaippa se palaa ku repii siivet veks ja jos ei niin heittää sitte siivellisen pumpun takas jos lämmöt meinaa karata. Mietityttää vaan et mitenkä ton kierron muuten toteuttais, että sais koko koneen jäähtyy tasasesti, ku mulla tule olemaan sisätilan kennoa enää. Eikös se vesi kierrä niin päin että pumpusta sisään ja termarista ulos?
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: JoonasH - 08.03.2020, 00:32:58
Kaippa se palaa ku repii siivet veks ja jos ei niin heittää sitte siivellisen pumpun takas jos lämmöt meinaa karata. Mietityttää vaan et mitenkä ton kierron muuten toteuttais, että sais koko koneen jäähtyy tasasesti, ku mulla tule olemaan sisätilan kennoa enää. Eikös se vesi kierrä niin päin että pumpusta sisään ja termarista ulos?
Juu kiertää, pumpun takaa sitä ulkoista putkea pitkin tulee kylmä vesi pumpulle. Eli viileät vedet kontista tuota putkea pitkin koneeseen ja termarikotelosta lämpimät konttiin.
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: Juho_ - 08.03.2020, 09:10:57
Hmm. Itsekin tätä joskus pohtinut mutta johtuuko tuo pituusero vain kiristimen erosta? Ovatkohan muut hihnapyörylät kuitenkin sitten samoilla paikoilla  ???
Muut on joo samat, mut hihnapyörä on eri paikalla ainakin uudemmassa koneessa kun ei ole enään hydr.kiristintä.

Jättäisin lämppärinkennon putket paikoilleen, mut yhdistäisin ne vaan keskenään.
Hankala kuvitella miten käy nestekierron ja miten epätasaisesti lohko lämpeää sitten.
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 08.03.2020, 13:17:04
No vedenlämpö anturi tulee kuiteski kannen takapäähän ja sen mukaan säätyy lämmöt. Sitte siinä on vakio vesipumpun yläpuolella yks vähä pienempi meno kanteen, jotta kaippa sen vois jättää paikoilleen, että viilee menis heti kanteenki. Pitää lainata joltaki lämpökamera ku pistää ekan kerran käyntii, niin näkee miten se vesi siä liikkuu :D
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: Pohjola - 09.03.2020, 12:21:56
Mää ainakin jättäisin orkkis pumpun sinne myös vatkaamaan. Tossa yhtä 2jz ps13 drifteriä ropaillu, missä on oma vesipumppu ja davies graig takaluukussa. Omaan volvooni jätän myös orkkiksen varalle jos sähköpumpulle jotain sattuu niin kiertää vesi vielä jotenkin. Se kierrättää ainakin jiizetassa sen verran että muistaakseni Heinonen ajo yhen kesän syyläri takaluukussa ja pelkkä orkkis pumppu käytössä. En usko että se oma pumppu mitenkään sekottaa sitä sähkösen ohjausta, meillä oli Silviassa takaluukussa letkut väärinpäin ja ajettiin Botniaringillä 2kpl ykköspyttyjä kotio viemisiks ilman vedenlämpö ongelmia, on mahtanu orkkis vesivispilää ketuttaa :D
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 10.03.2020, 23:37:20
No kai vakio pumpun vois jättää siipineen ja toivoa, että sähköpumppu antaa lisä vauhtii orkkikselle ja sitämyöden antaa 0,1 heppaa lisää ku kone pyörii köykäsemmin ;D
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 12.06.2020, 13:29:47

(https://i.ibb.co/j3vN97n/20200612-130836.jpg) (https://ibb.co/j3vN97n) (https://i.ibb.co/y6MQV5q/20200612-130813.jpg) (https://ibb.co/y6MQV5q) (https://i.ibb.co/LRV1jwG/20200612-130923.jpg) (https://ibb.co/LRV1jwG) (https://i.ibb.co/0n6KnJw/20200612-130850.jpg) (https://ibb.co/0n6KnJw) (https://i.ibb.co/x8BHQqx/20200612-131007.jpg) (https://ibb.co/x8BHQqx) (https://i.ibb.co/R6r2RWy/20200612-130937.jpg) (https://ibb.co/R6r2RWy) (https://i.ibb.co/gdZ182L/20200612-131022.jpg) (https://ibb.co/gdZ182L) (https://i.ibb.co/Y0HnHXW/20200612-131013.jpg) (https://ibb.co/Y0HnHXW) (https://i.ibb.co/KFXd9QY/20200612-130802.jpg) (https://ibb.co/KFXd9QY) (https://i.ibb.co/34RkQQM/20200612-130750.jpg) (https://ibb.co/34RkQQM) (https://i.ibb.co/s3MmJwq/20200612-131150.jpg) (https://ibb.co/s3MmJwq) (https://i.ibb.co/Bt7bxtQ/20200612-131127.jpg) (https://ibb.co/Bt7bxtQ) (https://i.ibb.co/7XNNfKY/20200612-130739.jpg) (https://ibb.co/7XNNfKY) (https://i.ibb.co/L8wF7rq/20200612-131235.jpg) (https://ibb.co/L8wF7rq) (https://i.ibb.co/KmWMtzg/20200612-131207.jpg) (https://ibb.co/KmWMtzg)
Jotain pientä tapahtunu. Kaasuläpälle menevä ahtoputki laitettiin vpannalla jotta ei repeis niin helposti, kuin perus silikooni letku. Vakio imusarjaa ku käytetään, niin tekee liian jyrkän kurvin. Koneen korvat tein uudet ja vesilinjasto alkais olemaan valmis. Ilmanputsari vietiin eteen jos vaikka sais vähä viileempää ilmaa. Kuulerille, öljynlauhduttajalle ja syylärille tulee kaikille oma flekti. Davies craig hoitaa syylärin fletin ohjauksen, öljyfletin hoitaa moottorin ohjaus ja kuulerin puhaltimelle laitetaan varmaan vaan katkasia. Pölykarponaattilevyt tulee joka paikkaan paitsi tuulilasiksi.

Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 12.06.2020, 13:42:29

(https://i.ibb.co/rsLTqts/20200612-133536.jpg) (https://ibb.co/rsLTqts)

(https://i.ibb.co/bWJYT4H/20200612-133518.jpg) (https://ibb.co/bWJYT4H)
Niin ja onko kellään tietoa mistä sais lyhyemmän panjopultin, jotta sais lauhduttajan ryöstölaipan kiinni ja sais heittää meneen ton vakio vesilauhduttajan pois. Vois tota vanhankoneen siirtojalkaa käyttää, mutta tarttis siihenki sopivan jenkaholkin
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 10.08.2020, 18:31:26
Piti käydä lapualla ulkoiluttaas tota talvipulkkaa. Ihmeen hyvin tolla puolimiljoonaa ajetulla, lastutetulla 230fk luikas pääsee, eikä menny viäläkään mitään rikki. https://www.instagram.com/p/CDo1Dp2B52b/?igshid=1wok79qssi8mx
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 01.11.2020, 20:25:26

(https://i.ibb.co/zxfHgxq/20201101-194832.jpg) (https://ibb.co/zxfHgxq) (https://i.ibb.co/c1MPQwn/IMG-20201028-205735-511.jpg) (https://ibb.co/c1MPQwn) (https://i.ibb.co/4Ns8Mmv/20201028-201428.jpg) (https://ibb.co/4Ns8Mmv) (https://i.ibb.co/yphGnQz/20201101-194853.jpg) (https://ibb.co/yphGnQz) (https://i.ibb.co/cL8b7cj/20201101-194921.jpg) (https://ibb.co/cL8b7cj) (https://i.ibb.co/2FtHKhY/20201028-201453.jpg) (https://ibb.co/2FtHKhY) (https://i.ibb.co/JnqZGXv/20201028-203852.jpg) (https://ibb.co/JnqZGXv)

Jotain tehty. Auto on maalattu alta ja sisältä. Koppa putsattu ruosteilta ja vahviste hitsattu. Nyt pääsee vihdoin kasaamaan
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 10.12.2020, 17:47:34

(https://i.ibb.co/D1rMZYF/20201210-173425.jpg) (https://ibb.co/D1rMZYF)
Pitäs jarrulinjoja tehä, niin lähteekö takalinja tosta ylemmästä vai alemmasta lähöstä?
Oon ottanu abs boksin pois niin ei oo mitää mistä kattoo mallii
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: TVS - 10.12.2020, 21:48:19
Pääsylkän taempi on etupyörille ja etummainen takapyörille, noin yksletkusilla etusatuloilla olevassa.
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 10.12.2020, 22:23:43

(https://i.ibb.co/T8VBVX3/16076317059187077271044885349275.jpg) (https://ibb.co/T8VBVX3)
Jätettiin toi paineen säädin ja katottiin absillisesta autosta mallia. Toivottavasti toi on ny oikeen
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 04.02.2021, 22:31:14

(https://i.ibb.co/8YDsyz7/20210204-204324.jpg) (https://ibb.co/8YDsyz7)
Oonko mä ainut jolla on tinakoneen kans tämmönen ongelma että laakeriliuskan molemmat puoliskot tulee vähä yli dekkitasosta vai miksikä tota pintaa sanotaan.
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 23.02.2021, 17:46:26
Nyt on konetta alettu kasaamaan, mutta onko normaalia, että toi punainen liima jota hain volvolta niin ei kuivu ainakaan noista kohtaa mikä on pursunu yli.? Uskaltaako jatkaa kasausta vai mitä tonne pitäs tunkee :idiot2:
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: Juho_ - 23.02.2021, 18:02:57
Juu on, se on siinä tarkoituksenakin. Muuten tukkii ainakin kanavat sieltä jos tulee vähän liikaa laitettua.
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 23.02.2021, 18:17:50
Joo no sitte. Vähä hepreaa nää tinakoneen kasaus verrattuna vinokkaasen. Laitoin vaan ohkasen kerroksen ja levitin sen telalla. Ihmetytti vaan ku eilen vedin ja on vieläki yhtä notkeaa ku purkista otettuna :D
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 06.03.2021, 14:10:53
(https://i.ibb.co/PFmnG0Y/20210306-135849.jpg) (https://ibb.co/PFmnG0Y)
Onkohan noi nokat ny oikein ajotettu oikein siten että imunokan paksumpi puolikuu on alas päin ja pakonokan paksumpi ylöspäin. Ei ole ajoitus työkalua mutta kaippa sen silmälläki näkee.

Ja toinen asia että jakohihna yrittää pyrkiä pois rattaalta ja sen verran mitä viivottimella katoin linjaa niin kiristin on se joka on vinos vaikka laitettu momenttiin. Ei tarvi ku 3 rinkiä pyörittää niin remmi osuu muovikoppaan nokkapyörien kohdalla. Niin kaikki osat uusia
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 08.03.2021, 22:24:35
Jakopään ongelma löyty ja kiristäjän runko oli jo tehtaalta lähtiessä todennäköisesti kiero, mutta onneksi sen laakerin sai vaihdettuu vanhaan runkoon. 

Kytkin käpälän etäisyys on simmattu nyt niin että rako on nyt 5mm laakerin ja asetelman välissä.

Kone rupeis pian oleen nyt siinä mallis, että sais heittää sen paikoilleen ja tehä sähköt autoon. Eipä tossa sitte muuta enää hirveesti ookkaa ku sähköt ja pari pikku juttua, että saa painaa startti nappulaa



(https://i.ibb.co/t4Bbnzx/20210308-220323.jpg) (https://ibb.co/t4Bbnzx)

(https://i.ibb.co/8dCpr3k/20210308-220224.jpg) (https://ibb.co/8dCpr3k)

(https://i.ibb.co/s38987t/20210209-172905.jpg) (https://ibb.co/s38987t)

(https://i.ibb.co/mbhs5GF/IMG-20210209-143440-668.jpg) (https://ibb.co/mbhs5GF)

Öljyn paluu on vähä loivassa kulmassa , mutta toivottavasti virtaa tarpeeksi ku kuiteski 22mm sisähalkasialtaan olevaa putkee laitoin :)
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 26.03.2021, 15:12:33
Onko kellää heittää antureiden pinnijärjestystä tolle vakio vr anturille ja nokka-akselin asento tunnistimelle.? Pitäs ens viikolla ruveta johdottaan tota autoo heti ku vaan loput anturit tulee. Niin ja vvt pinnit ois kans hyvä jos joskus laittaa oikeen t6 koneen. :)
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 30.03.2021, 18:39:59
Onko tietoa annetaanko vvt solenoidille 12v vai vähemmän
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: Makru - 15.04.2021, 16:58:31
Onko tietoa annetaanko vvt solenoidille 12v vai vähemmän

12V se haluaa.
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 18.06.2021, 06:31:00
(https://i.ibb.co/LZ9XJ8R/20210617-002108.jpg) (https://ibb.co/LZ9XJ8R)

(https://i.ibb.co/Wsw1fd6/20210616-193817.jpg) (https://ibb.co/Wsw1fd6)

(https://i.ibb.co/gFJNWvw/20210617-002200.jpg) (https://ibb.co/gFJNWvw)

(https://i.ibb.co/s2Vttqh/IMG-20210617-WA0002.jpg) (https://ibb.co/s2Vttqh)
B6254 lohko
3l kampura ja nokat
H-profiili veivit
Wiseco männät
B6304 kansi itse portattuna ja r seetit
Takavedon pallo imusarja
6-1 pulssisarja 38mm pukesta tehty
Turbosmart hybergate 45
Hx 40 18" pesällä 60/67 siivillä
Ev14 1300 suuttimet
E85
Maxxecu ohjaus
3"ahtoputket
3.5 rst putkisto ilman vaimentimia

570whp/754wnm
1.8bar ahdot
1.5bar pakopaineet

Auto eilen penkitetty ja nyt pääsee vihdoin omalla autolla juhannusta viettämään driftmadness ratatapahtumaan pesämäelle  ;).
Penkitys meni muuten hyvin mutta hukkis ei virtaa tarpeeksi ja ton 1.8bar alemmas ahtoja ei saa.
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: PeeTee - 18.06.2021, 07:07:07
OioiOiOiOi.

Tämä on hyvä. Tykkään noista yksityiskohdista paljon.  8)

Vaikka kyseessä onkin "vaan" ratalelu, on hienosti kyllä toteutettu!
Otsikko: Vs: Takatuuppareihin pientä puuhastelua
Kirjoitti: volgaman - 18.06.2021, 08:48:34
Kiitoksia. Täytyy aina yrittää erottua joukosta :D
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: volgaman - 12.08.2021, 11:50:10
Onko tinakone miehillä tietoa, että onko vapari kutosen ja t6 öljypumpun tuotoissa eroa ja sopiiko t6 pumppu vaparikuotoseen.??
 Omassa autossa öljynpaineet kylmänä 4-5bar mutta 100°c paikkeilla ne on noin 2-2,5bar 10w-60 öljyillä ja tyhjäkäynnillä. Onko muilla ollu minkälaisia paineita? :)
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: Juho_ - 12.08.2021, 12:23:10
Jotenkin on sellainen mielikuva jäänyt, että T6:n pumpussa oli enemmän tuottoa.. se että paljonko ero on, sitä en tiedä ainakaan.

Paineet kuulostaa aika normaalilta.. aika rajut kylmänä, mut johtuu öljyn viskositeetista. Kovaa ajoa vaan. :)
Korkeat paineet ei oo 'se juttu', vaan öljyn virtaus.
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: Tico - 12.08.2021, 13:18:22
Onko tinakone miehillä tietoa, että onko vapari kutosen ja t6 öljypumpun tuotoissa eroa ja sopiiko t6 pumppu vaparikuotoseen.??
 Omassa autossa öljynpaineet kylmänä 4-5bar mutta 100°c paikkeilla ne on noin 2-2,5bar 10w-60 öljyillä ja tyhjäkäynnillä. Onko muilla ollu minkälaisia paineita? :)

Kylmänä kummallisen alhainen paine, mutta lämpimänä mielestäni oikeinkin hyvä. Mulla pysyy kylmänä tasaisesti ylipaineventtiiliä vasten paineet, jossain 8 bar hujakoilla tyhjäkäynnillä ja lämpöisenä jossain 1-2bar bälillä. Kyseessä n. 360tkm ajettu vaparikoneen pumppu, jonka olen purkanut ja putsannut n. 15tkm sitten.

Edit: ja käytössä Amsoil Z-rod 10w-30 + 20w-50 50/50% kombo (millä muuten huohutus pieneni 90% verrattuna Comman "race öljyyn"...)

Edit2: Volvon ohjekirjan mukaan @100C: 750 rpm / min. 1 bar ja 4000rpm / min. 4 bar.
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: Juho_ - 12.08.2021, 13:46:34
Lainaus
(millä muuten huohutus pieneni 90% verrattuna Comman "race öljyyn"...)
Tää on kyl jännä juttu.
Itellä oli iha sama, jos tarkotat Comma 5W50 motorsport öljyä, niin omakin kone huohotti sillä ihan älyttömästi.. toinen öljy tilalle ni ei mitään ongelmaa. ???
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: HenkkaJ - 12.08.2021, 14:09:57
Onko tinakone miehillä tietoa, että onko vapari kutosen ja t6 öljypumpun tuotoissa eroa ja sopiiko t6 pumppu vaparikuotoseen.??
 Omassa autossa öljynpaineet kylmänä 4-5bar mutta 100°c paikkeilla ne on noin 2-2,5bar 10w-60 öljyillä ja tyhjäkäynnillä. Onko muilla ollu minkälaisia paineita? :)

En osaa tuosta pumpun sopivuudesta sanoa mutta Comma 5W-50 ''Motorsport'' -öljyllä tyhjäkäynnillä kylmänä noin 4-5 bar ja lämpimänä noin 1,5 bar. Tuo kuuman tyhjäkäynnin paine-ero selittynee tuolla öljyerolla, ehkä.
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: volgaman - 12.08.2021, 19:01:41
No mulla on käytös lique moly 10w60.
Ja varmaan ku öljyt vaihtaa niin seki auttaa
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: volgaman - 30.08.2021, 11:47:38

(https://i.ibb.co/s9TS4yT/IMG-20210830-WA0003.jpg) (https://ibb.co/s9TS4yT)

Rupee merkkiuskollisuus oleen vaakalaudalla :'(
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: volgaman - 16.09.2021, 08:53:53
Onko näihin tinakutosiin enää saatavilla öljypumppuja. Soitin seinäjoen käyttöautoon ja joku m....u sieltä vastas jota ei kiinnosta vähääkään yrittää edes kattoa osaa jos ei oo rekkaria. Rupee itteeki jo masentaa ku ei näihin saa mistää osia
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: Jza - 16.09.2021, 09:40:29
Tossa on -99 mallin 2.8 T6 pumppu, IPD myy uutta 9458085
Uudempaan 00 -> T6 käypänen pumppu, Skandix ym 9458427

Em pumppujen eroista ei minkäänlaista muistikuvaa

-J
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: Lankku - 16.09.2021, 11:21:47
Muista en tiedä, mutta itselle ei ole tullut vastaan yhtään viallista öljypumppua kutosissa.

Olethan ottanut huomioon, että noin 6500rpm jälkeen öljy alkaa kerääntymään kanteen? Tarpeeksi pitkään kierrättäessä kierrossa oleva öljy alkaa olemaan vähissä. Ja vaikka kierrokset jäisikin alas, voi imuputki silti hörpätä tyhjää nopeissa suunnanvaihdoissa mikäli ei ole kunnon loiskelevyjä.

Tuohon paineeseen, niin mittarin mukaan lämpimänä joutokäynnillä on ollut joka koneessa 2-2,5bar paikkeilla. Valvoline VR1 10W-60 ollut pääasiassa käytössä.
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: Huikkoster - 16.09.2021, 11:45:16
Yhdessä kilpakutosessa näin lisäöljynpaluuna tuumaisen teräspunosletkun kannen takapäästä öljypohjaan.
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: Jambo - 16.09.2021, 14:24:24
Yhdessä kilpakutosessa näin lisäöljynpaluuna tuumaisen teräspunosletkun kannen takapäästä öljypohjaan.

Näitä ja kanteen tulevan öljymäärän kuristuksiahan ne isot pojat näihin on laittaneet. Jollain näin oikein öljypumpun työntämässä kannesta alakertaan öljyä
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: volgaman - 16.09.2021, 15:56:00
No en tiä onko viallinen mutta jonku kokoinen klappi on pumpussa ku sen purkasin. Voihan se olla tietty ominaisuus. Onko tietoo sopiiko t6 pumppu b6254 lohkoon
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: Juho_ - 16.09.2021, 17:14:38
Onks toi alumiinia mitä tuolla öljyn seassa on? Ilmeisesti laakerit ainakin menneet?

Öljypaluukanavat olis ihan fiksua muokata paremmin virtaavaks lohkosta ainakin.
RN -lohkossa on selkeästi paremmin virtaavat. N -lohkossa terävä kantti suorastaan kun paluukanavat ei mene kohtisuoraan öljypohjaan vaan tekee mutkan.

Suurimmassa osassa moottoreista on ihan suorat öljypaluukanavat.
Olikohan PSA EW10A jossa oli aika reippaan kokoisetkin vielä ne paluukanavat, eli kannessa kyllä pysyi hyvin se öljytaso melko matalana.

Sit toinen on, että mahdollisuuksien mukaan parantaa kannen puolelta öljypaluukanavien virtausta.
Tässä tulee sitten ottaa huomioon, ettei paininkuppien öljytilasta mene kairaamaan liian alas sitä kanavaa / aukkoa, jotta siellä pysyy jonkunlainen öljytaso kuitenkin.
Mut pitäähän sen öljyn siellä vaihtua, kuten kampiakselin kaulojen ohikin. :)
 Öljyn tärkeimmät tehtävät kun on voidella ja jäähdyttää.

Konetta kasatessa kampiakselin suoruus, laakerivälykset hyvä kattoo ja pyöritellä ennen kuin romuja pistää nippuun et kaikki pyörii herkästi.
Eli kampiakseli, nokat, veivit.. toki veivejä ei tarvii silloin lähteä pyörittelee jos on mitannu laakerivälykset ja pesän soikeuden, sekä kaulan.
 Tulee muuten sit jonkin verran metallia jos joku vähän ahdistanu siellä.
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: Lankku - 16.09.2021, 18:17:46
Onko tietoo sopiiko t6 pumppu b6254 lohkoon
Samoilta ne näyttää. Ainakin vanhemmassa T6:ssa on sama paperitiiviste kuin takavedoissa ja uudempikin tiiviste käy muistaakseni ristiin.
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: volgaman - 19.09.2021, 09:44:21
Öljy kanavia vähä muokattu kannessa ja lohkossa. Kaikista hauskinta täs oli on se että en löytäny mitää ihmeellisempää kulumaa laakereista enkä muistakaa kulutus paikoista :idiot2:.
Nokissa oli jännää kulumaa nokkapukkien kohdalla. Kuluma oli semmonen kuin olis laakeripinnas kaadot sivuille, eli reunoilta kulunu ja keskeltä koholla. Mutta tämäki mysteeri koska kannessa se ei tuntunu. Onkohan vaan noi nokat ollu jo ennemmin sellaset koska ei ole ton moottorin alkuperäiset nokat.

Auto saadaan taas tänään käyntii ja koitetaan vetelimmillä öljyillä
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: Juho_ - 19.09.2021, 11:04:17
Oliko kannen tasopinnasta jouduttu ottamaan paljonkin tavaraa että saatu suoraksi, tai useampaan kertaan koneistettu tasopinta?

Nokkalinjat olis toki ihan hyvä tarkastaa kun konetta laittaa nippuun.
Kaavausväri tms. käy ihan hyvin; värjää pinnat kannesta ja pyörittelee nokkia ja sit kattoo ottaako tasaisesti joka kohdasta.
Tai kokeilee keikkuuko nokka kannessa ollessaan / mittaa nokan heitto heittokellolla keskimmäisestä kaulasta.

Tyhjässä kannessa nokat öljyn kanssa paikoillaan, pitäis nokkien pyöriä kevyesti - silloin kun välystä on / nokka / nokkalinjat suorat (tai riittävän suorat) ja symmetriset.

Mut hyvä se on tietää ettei laakereista ainakaan oo tullut metalli.
Siellä ne ongelmat näkyy nopeiten jos öljynkierto häiriöityy.
Ja silloin kun ei ole öljyruiskuja, niin vajailla öljyillä kuluu männät / sylinterit äkkiä.
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: volgaman - 22.09.2021, 01:17:44

No nyt on kone parsittu kasaan ja tehty koe ponnistus käyttämällä kuumaksi toiseen kertaa, kun vuoti öljyä turbon paine puolelta ja ei aina jaksanut repiä imusarjaa pois että pääsee vakio öljynpaine anturille käsiksi josta ryöstetty lähtö. Paikka muutettiin koneen etupuolelle siirtojalkaan.

(https://i.ibb.co/4dd501q/20210922-011031.jpg) (https://ibb.co/4dd501q)


(https://i.ibb.co/6Pm9LT0/20210922-005222.jpg) (https://ibb.co/6Pm9LT0)
Tommosilla arvoilla on nyt öljynpaineet 5w40 öljyillä. Hauskaa sinänsä koska 2jz miehillä rupee tuskanhiki valuu jos paine tippuu alle 4bar tyhjäkäynnillä. Kaippa oon kuunnellu sitte niitä liikaa ku itseä epäilyttää noi omat paineet :D        (tieto lisää tuskaa)
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: -late - 22.09.2021, 10:38:07
Hienoa! Mistä sait boost- ja oil temperaturelle tiedon? Pitääkö olla erilliset anturit vai saako esim paineanturilta? Tyhmä kyssäri, mutta liittyy siihen että esim. etanolikonsentraation lisäksi Continentalin anturista sai polttoaineen lämpötilan. Ei tarttennu erillistä anturia.

Niin ja samaa luokkaa on omassa öljynpaineet, vaikka jäykempi öljy käytössä. Onko näyttämä varmasti oikein? Itsellä oli aluksi väärä anturi valittuna, joten arvot heitti. Onneksi säätäjä huomasi ja fiksasi.
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: volgaman - 22.09.2021, 12:32:48
Siis toi boost tietohan tulee mapilta ja lämmölle on erillinen anturi. Voi olla että öljynpaineet on korkeammat mut mullahan on kierrokset tossa 1100rpm. Kyllähän se tosta tippuu ku tiputtaa ringit alle 1000
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: puliukk0 - 23.09.2021, 19:24:33
Hauskaa sinänsä koska 2jz miehillä rupee tuskanhiki valuu jos paine tippuu alle 4bar tyhjäkäynnillä. Kaippa oon kuunnellu sitte niitä liikaa ku itseä epäilyttää noi omat paineet :D        (tieto lisää tuskaa)

Höpö höpö, tehtaan minimi 0.5bar tyhjäkäynnillä JZ koneissa ja hyvin ne sillä pelaapi.  :D

Ei kannata aina kaikkia kuunnella  :)
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: [Max] - 25.09.2021, 10:26:15
Jos helpottaa tuskaa niin mulla on 1.5-2 bar kuumilla öljyillä tyhjäkäynnillä ja ajettu 15tkm 600 hevosella eikä oo kone mennyt miksikään.
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: volgaman - 05.10.2021, 20:35:50
Kyllä mä nyt jo saan nukuttuu ton öljynpaine asian kans, mutta vielä ku sais ne öljyt pysymään konees eikä työntäis sitä litraa öljyy 2 kierroksen jälkee huohottimee :2funny:.
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: Lankku - 05.10.2021, 20:51:09
Öljyä tulee ulos koneesta jos sulla on öljypohjasta tuleva linja suoraan keruusäiliöön.
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: volgaman - 08.10.2021, 22:40:47
Se letku on tukittu.
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: volgaman - 05.11.2021, 12:15:23

(https://i.ibb.co/3CGYMPd/IMG-5378.jpg) (https://ibb.co/3CGYMPd)

Nyt on tämä ajokausi taputeltu. Huohotus ongelmien kans taisteltu melkein koko kesä ku työntää öljyt keruu säiliöön vaikka auto ei edes huohota mielestäni paljoa. Talven aikana tarkotus avata kone ja tehdä koriin kuitu osia esim. Konepelti, etulokarit, takakyljet ja ehkä ainaki taka ovet. Niin ja tietysti maalaus ja teippaus.
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: Jambo - 05.11.2021, 14:52:07
(https://i.ibb.co/3CGYMPd/IMG-5378.jpg) (https://ibb.co/3CGYMPd)

Nyt on tämä ajokausi taputeltu. Huohotus ongelmien kans taisteltu melkein koko kesä ku työntää öljyt keruu säiliöön vaikka auto ei edes huohota mielestäni paljoa. Talven aikana tarkotus avata kone ja tehdä koriin kuitu osia esim. Konepelti, etulokarit, takakyljet ja ehkä ainaki taka ovet. Niin ja tietysti maalaus ja teippaus.

Ihan mielenkiinnosta, millanen huohotusjärjestelmä sulla nyt on? Mulla on tuos 242 vinokoneessa kans samaa vaivaa ja tullut siihen tulokseen että kaikista toimivin ratkaisu on se orkkis pönttö lohkon kupeessa, toki täs tinakoneessa systeemi eroaa mutta uteliaisuudesta kysyn kun nyt puljaamassa T5 moottoria seiskaan
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: volgaman - 07.11.2021, 06:26:03
Vakio pönttö paikallaan josta letku erilliseen keruusäiliöön. Lisäksi auttoi kun veti vielä öljyntäyttökorkista lisä huohotuksen siihen keruusäiliöön. 6 vaparilohkosta puuttuu yksi huohotus lähtö lohkon kyljestä, mikä on taas aidossa t6 lohkossa. Männän rengasvälit vissiin vaikuttaa kans aikapaljon ja mulla ainaki täs driftingis  vaikuttaa myös se, että pitää ajaa rauhas jonku aikaa vedon jälkeen, koska oon tullu siihen tulokseen, että se öljyloukun paluu ei kerkee tyjentään sitä pönttöö, ku on liian pieni ja sen takia puskee öljyt pihalle. Omaan ajattelin vielä tehdä  siihen vakiopöntö alareunaan lisä tyhjennyskanavan jotta pönttö kerkeis tyhjentyy nopeemmin.

(https://i.ibb.co/4NbXXzd/20211028-190432.jpg) (https://ibb.co/4NbXXzd)

Elikkä kuvan 3 ei ole vaparilohkossa ollenkaa. Tohon 3 alapuolelle ajattelin tehdä sen lisäpaluun reiän
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: kuppe - 08.11.2021, 11:51:58
Mulla on aina ollut vinokoneissa huohotinsäiliön pohjasta paluu joko bensapumpun tilalle tehtyyn letkulähtöön tai suoraan öljypohjaan.
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: boost - 14.11.2021, 11:56:45
Mulla on tuossa viimeisessä T6 koneessa nro 1 ja 3 lähtöihin hitsattu an12 nipat mutta kyseinen systeemi on kuivasumpulle.  Ja ei se ainakaan puske öljyä.

Olen sitä mieltä että vakio pönttö on hyvä mutta liian ahdas. Eli joku voisi kokeilla tehdä kokonaan ulkoisen pöntön niin että lohkoon hitsaa nipat ja erilliseen säiliöön letkut ja sieltä paluu pohjasta esim. siihen öljypohjan nippaan tai senkin yrittäisi laittaa öljypinnan yläpuolelle eli lohkoon.

Lähtökohtaisesta öljyä väkisinkin kerääntyy huohotin pönttöön mutta se pitäsisi jotenkin saada automaattisesti palaamaan koneeseen.

Ralli mallin koneissa tuo systeemi toimii mutta katu käytössä ongelmaksi tulee kondensi vesi Re-85 koneissa eli öljyt alkaa muuttumaan valkoiseksi.  Tuo vakio pönttö toimii koska se on lohko kyljessä ja koko ajan kuuma. Ulkoiset pöntöt kerää vettä koska on kylmässä.
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: boost - 14.11.2021, 12:15:23
nro 2 lähtö olisi hyvä paluulle mutta riittääkö se niin en tiedä , on aika pieni.

Öljypohjasta en suosittele ottamaan rata tai drifting autoille huohotusta kun se puskee väkisinkin öljyä ylös kun se lähtö ui öljystä kun kääntää oikealle.

Lisänippoja ei myöskään pidä ottaa lohkon kyljestä uusilla paikoilla, jos linjassa on kampiakselin limppu, se linkoo öljyä reilusti.

Yksi vaihtoehto olisi olemassa olevat nipat portata isommiksi ja kierteellä tai hitsaamalla isot nipat paikoilleen ja kooksi 12 tai 16an ja pönttö lohkon kylkeen kiinni niin että on suoraan yhteydessä lohkoon, jotta lämpö siirtyy...

Joku saisi tämän ongelman selvittää...

Mulla on Amazonissa koneen takana tuollainen kiertävä öljy säiliö jossa yksi letku menee takaisin öljypohjan alimmasta kohdasta. Tuo kerää vettä öljyn sekaan keväällä ja syksyllä kun on kylmät kelit ajaa.  Siinä ei ole minkäänlaista huohotus ongelmaa. Pyöritän konetta hieman yli 8000rpm.


Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: volgaman - 07.03.2022, 23:58:53
Jos jotain kiinnostaa? ;D ;D  vähän auton parantua tallis ja tulevia kisa juttuja
https://youtu.be/_42RNGNygNM
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: volgaman - 22.03.2022, 07:39:51
https://youtu.be/MnyR1l_Gkwk
Siinä ois osa 2.  :D
Otsikko: Vs: 945 drifteri
Kirjoitti: jonze - 23.03.2022, 21:40:34
https://youtu.be/MnyR1l_Gkwk
Siinä ois osa 2.  :D
Hyvä hyvä  8)