Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: Fuse - 07.08.2011, 15:27:43

Otsikko: B200E, kiertokangen laakerien kunto
Kirjoitti: Fuse - 07.08.2011, 15:27:43
Terve,

Tuossa kantta odotellessa koneistamolta olen tehnyt vähän muuta pienempää remonttia. Nappasin öljypohjan pois kun tiiviste siinä vuotaa, samalla voisi vähän katsoa noita alakerran laakerien kuntoa. Ilmeisesti näissä satasarjan koneissa kuuluu olla kiertokangen alapäässä jonkunasteinen päittäisvälys kampiakselin pitkittäissuuntaan nähden? Näin ainakin käsitin, kun on  kangen ohjaus on männän päästä tapahtuvaa. Kuinka suuri välys on hyväksyttävää?

Muita välyksiä tuosta ei lienee voi havainnoidakaan ilman laakerikansien aukomista. Ei toisaalta viitsisi aukoa turhaankaan, jos ei tarvetta ole, ei ole lastua öljypohjassa ja muutenkin silmämääräisesti kaikki näyttää terveeltä.
Otsikko: Vs: B200E, kiertokangen laakerien kunto
Kirjoitti: Masa71 - 09.09.2011, 20:07:14
Välys kampuralle on luokkaa millejä, ts.se ei kerro mitään! Ainut varma tapa on ottaa männät+veivit kouraan ja mitata männäntapilta sivuvälys.

Mutta vinkkinä voin kertoa että olen viime 15 vuoden aikana tavannut kaksi (2)  laakerivikaista vakiovollea...
Toisessa meni 4:sen kk, mahdollisesti öljynpuutteeseen
Toisessa päittäislaakeri, kului niin ohueksi et putos paikoiltaan,silti kone toimi, piti vaan ihme ääntä kun painoi kytkintä(= kampuran limppu sorvas runkopukkia...)
Otsikko: Vs: B200E, kiertokangen laakerien kunto
Kirjoitti: Fuse - 11.09.2011, 00:45:45
Juu, kone on jo nipussa ja ajossa. Päädyin loppupeleissä tarkastamaan laakerivälyksen Plastigagella. Päittäisvälystä tuolla toki ei nää, mutta sen en epäillytkään olevan ongelma. Eipä ollut muissakaaan välyksissä kyllä ongelmia. Kone on nipussa ja kovaa ajoa.  :pomo: