Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 343 1977

  • 20 Vastauksia
  • 6591 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jtor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Volvo 343 1977
« : 02.06.2019, 23:41:15 »
Uusi harrastaja aloittamassa ensimmäistä Volvo-projektiaan.

Tällainen taxi keltainen 343 saapui muutama viikko sitten tontille hieman yllättäen. Olin kyllä autosta ollut tietoinen jo syksystä asti, mutta siitä huolimatta auton kotiutus oli minulle pienoinen yllätys. Asiaa ei sen enempää suunniteltu, se vaan tehtiin.

Tämä 343 on vuosimallia 1977, moottorina perus 1.4-litrainen ja voimansiirrosta vastaa variaattori.
Auton on alunperin ostanut suomalainen komennusmies, jonka työkomennus oli vuonna 1977 Norjassa.
Suomeen auto on rekisteröity 1978 ja omistajaa se vaihtoi vuonna 1980. Käytännössä omistajia on siis ollut ennen minua vain kaksi. Rekisteristä poisto oli tapahtunut vuonna 1994, jolloin auto oli jo useamman vuoden toiminut omistajaperheen kakkosautona. Mittariin oli kertynyt 231 tkm.

2011 vuonna auto oli siirtynyt säilytykseen erään pihapiirin suuliin, josta se sitten käytiin kaivamassa esiin ja siirrettiin meidän tontille muutama viikko sitten.
Tämän piti olla käyntikuntoinen, mutta pitkä seisonta-aika oli tehnyt hieman kiusaa sähkölaitteissa. Kipinä oli kateissa. Perus huollon sekä maadoitusten elvytyksen jälkeen kone lähtikin käymään ja käy myös erittäin hienosti. Ei kilise ei kolise eikä savuta.
Etujarrut makasi sen verran päällä, että ajaminen ei onnistunut, variaattori luisti. Jarrujen purkamisen jälkeen on autoa päästy jo liikuttamaan oman moottorin voimin ja näyttäisihän se liikkuvan eteen sekä taakse.
Ruostevaurioita on autossa muutamassa kohdin, kuljettajan oven alareunassa ja helmassa sekä takapyörän koteloissa. Muuten näyttäisi olevan aika hyväkuntoinen koriltaan.
Jarruosia odotellaan parhaillaan, jotta jarrut saataisiin katsastuskuntoon. Osia odotellessa on hyvin aikaa hoitaa nuo muutamat ruostevauriot kuntoon ja samalla siistiä muutama ruostepilkku.
Tavoitteena päästä tällä vielä tänä kesänä kurvailemaan kylille. Sopivat aluvanteetkin jo löytyi.
Auton mukana tuli myös hyvin kattava selvitys auton vaiheista, huolloista jne.









Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 1977
« Vastaus #1 : 03.06.2019, 08:50:34 »
No nyt on komea peli! Jos tarviit säätöarvoja, momentteja sun muita niin multa löytyy se Alfamerin kirja niin voin tarvittaessa laittaa kuvia!  ;)

Edit: Jos jossain vaiheessa meinaat tuon soittimen vaihtaa niin myy mulle tuo alkuperäinen  ;D
« Viimeksi muokattu: 03.06.2019, 09:09:20 kirjoittanut Misiu »

Poissa jtor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 1977
« Vastaus #2 : 03.06.2019, 21:38:21 »
Kiitos, sain auton mukana Haynesin korjausoppaan, mutta se ei ole kovinkaan hyvä. Palaan asiaan jos/ kun tarvetta tulee.
Radiota en ole aikonut vaihtaa nykyaikaiseen, koska tuossa on C-kasettisoitin.
Ja muutenkin on tarkoitus pitää auto pääasiassa originaalina, mutta ei siitä mitään museoautoa olla tekemässä.

Poissa jtor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 1977
« Vastaus #3 : 16.06.2019, 23:25:31 »
Pientä edistystä tapahtunut tämänkin kanssa.
Mustat osat puhdistettu ja maalattu.
Tänään sain auton jo talliin asti. Piti apukuskin puolelta hitsata pari pientä reikään, mutta hommahan paisui aika tavalla, kun aloin autoa tarkemmin tutkimaan. Siistin massakerroksen alta löytyi uusia yllätyksiä.
Illalla sitten palovahtia pidellessäni oli hyvää aikaa uusia takajarruun sylinteri, kengät ja letku. Ja tietysti pääsylinteriltä taakse tuleva jarruputki oli sen verran hapan, että se alkoi vuotamaan heti kun siihen vähän koski.
Huomenna taas hitsaushommat jatkuu.







Poissa jtor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 1977
« Vastaus #4 : 29.06.2019, 23:36:36 »
Jotain edistymään tämänkin kanssa tapahtunut, vaikka jälkikasvun moottoriajoneuvot ovatkin vieneet viimeaikoina pääosan ajasta.
Jarrut rempattu ja nyt ne toimiikin hienosti. Purin edestä satulat, hoonasin ne ja kasasin uusilla tiivisteillä. Niin ja maalasin satulat myös. Samalla vaivalla vaihtui uudet jarruletkut ja -palat. Meni myös muutama jarruputki vaihtoon, kun olivat sen verran pahan näköisiä, ettei niitä viitsinyt enää jättää sinne. Takajarruihin tuli uudet sylinterit ja kengät. Käsijarruvaijereista toinen oli uusittava, toinen lähti liikkumaan pienen rasvailun jälkeen ihan kuten pitääkin.

Tänään olikin sitten vanteiden ehostusta vuorossa, kun ei tallissa viitsinyt hitsatakaan pienen bensiini vahingon vuoksi. Oli pojan kevari päästänyt yöllä bensat tallin lattialle.



Tällaisia oli lähtökohdat.



Tällaisia niistä sitten tuli.

Osaako kukaan kertoa, miten saa irroitettua virtalukon lukkopesän? Se jumittaa hieman ja aina ei nouse, jotta rattilukko toimisi. Pienellä houkuttelulla liikkuu riittävästi ja rattilukko pelaa kuten pitääkin. Tulevaa katsastusta silmälläpitäen, olen tuotakin puolta jo katsonut kuntoon.








Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 1977
« Vastaus #5 : 30.06.2019, 10:14:48 »
Meneeköhän ihan yhtä vaikeaksi kuin 240 lukkopesän irrotus? Kierrä ny lukkopesä peilin kanss ympäri ja etsi jotain tapin (tai pikku reiän) oloista. Jos löytyy, niin avain virtalukkoon kierrä avainta ja paina tappia (reikään) ja koeta samlla vetää lukkopesä irti.
http://cleanflametrap.com/ign_sw.html

Ellei lukitusta löydy, niin ottaisin tuon irti rattitolpasta, jossa siinäkin on säätöä "tehdasmuljattujen" pultinkantojen takia. Sen jälkeen voisi ainakin varmistaa onko vika itse lukkopesässä vai takerteleeko se ratinpyöritystä estävä sydeemi.

Onko toista vähemmän kulunutta avainta?

Jos hienomekaanikon hommat kiinnostaa, niin ovenlukon lukkopesä irti (hanttarin puolelta, kun on vähemmän kulunut), avain pesään ja katso kytkeytyykö haitat irti. Jos ei, niin uusi avain käsiviilalla luupin alla sellaisille mitoille, jotta pelaa.

Perinteinen nopea konsti on saada lukkopesän haitat oikeelle mitoille, kun laittaa avaimen pesään ja viilaa "törröttävät" haitat pesän tasolle. Tämä ei tosin ole kaikista järkevin ratkaisu (mutta halpa).
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa jtor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 1977
« Vastaus #6 : 08.07.2019, 22:32:43 »
Kiitos Kenoviiva vinkistä. Vielä ei virtalukko irronnut, mutta tuo tappi löytyi rungon etupuolelta. Se ei liiku kyllä mihinkään vaikka sitä kuinka painaa. Pitää jatkaa yrittämistä, mutta mitä enemmän virtalukkoa käyttää, sen paremmin se on alkanut toimimaan.
Kaksi päivää nyt hitsannut kuljettajan puolen ruostevaurioita kuntoon. Tänään tuli vihdonkin valmista. Toivottavasti ei enää löydy hitsattavaa. Alkaa taas tuon kiintiö olla täynnä yhteen projektiin.
Tänään, kun siirsin autoa ulos tallin siivousta varten, ilmeni jälleen uusi ongelma. Nyt alkoi syyläri vuotamaan.

Tucci

  • Vieras
Vs: Volvo 343 1977
« Vastaus #7 : 08.07.2019, 22:55:59 »
Tuskin mitään häviät jos kokeilet 700-sarjan ohjetta, avain 2 asentoon ja painat tappia.

Poissa jtor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 1977
« Vastaus #8 : 16.07.2019, 21:29:43 »
Kiitos virtalukko vinkistä. Ei tarvinnut ottaa sitä irti, koska nyt se on toiminut ihan OK jo muutaman päivän. Oli vaan käytön puutetta.
Tänään roplattu sähköt kuntoon, valojen kanssa oli pientä jumppaa, mutta nyt nekin toimii. Samoin muutkin sähköt.

Myös sisustuksen siivoamisen kimppuun pääsin tänään. 80-luvun tarvikepäälisten alta paljastui kuluneet, mutta ehjät penkit. Aika järkyttävän värinen muoti ollut noiden värien suhteen.
Pientä kiristystä pitää vielä etupenkkien istuinosiin suorittaa.



Auton mukana tulleiden osien joukosta löytyi myös apukuskin penkkiin uusi vaijeri penkin kippaamiseen. Oli oikein alkuperäinen Volvo varaosa. Kaikki auton mukana tulleet osat on merkitty yhtä huolellisesti, kuin tämä vaijerikin. Ei tarvitse arpoa mihin mikäkin osa kuuluu.





Nyt toimii penkin kippaus molemmissa etupenkeissä.

Autosta on jostain ihmeen syystä irroitettu myös kaikki turvavyöt. No, olihan nuo nyt irtonaisina helpompi pestä.

Poissa jtor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 1977
« Vastaus #9 : 19.07.2019, 13:00:19 »
Enää puuttuu katsastus ja alkuperäisellä tunnuksella olevat kilvet. Ne on jo tilattu.
Rengas-/ vanneyhdistelmä muuttui vielä viime hetkellä, kun sattui löytymään edullinen orkkisaluvanne sarja hyvillä renkailla.


Poissa jtor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 1977
« Vastaus #10 : 24.07.2019, 21:05:35 »
Tänään haettu puuhakilvet ja päästy vihdoinkin tien päälle. Pientä kipuilua vielä tekniikan kanssa. Aina välillä risteykseen saapuessa auto sammuu,  kun jarrua painaa. Toivottavasti on vaan alipaineletkussa vuoto. Ikävämpi juttu, jos jarrutehostin on rikki. Mutta kaikesta huolimatta, tänään ajelin 20 kilometriä ja auto tuntuu kokoajan kulkevan vetreämmin.



Poissa jtor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 1977
« Vastaus #11 : 26.07.2019, 15:54:08 »
Käyntihäiriö ratkaistu ainakin toistaiseksi. Rakensin autoon uuden virranjakajan auton mukana tulleista osista. Tällä jakajalla alkoi auto käymään tyhjäkäyntiä paremmin. Tähän vaan ei löydy kärkiä, joten joutui hieman soveltamaan niiden kanssa.

Kävin tänään näyttämässä Volvoa katsastusmiehelle. Kilvet tuli ja nyt saa ajella vuoden ☺ Ei tullut mistään edes huomautusta. Jarrut oli paremmat kuin monessa käyttöautossa, mutta nuohan tuli kyllä käytyä aika tarkkaan läpi.

Jos jollain sattuu olemaan nurkissa tällaiseen alkupään 343 Volvoon osia, niin tarvitsisin tähän bensatankin, bensamittarin anturin ja täyttöputken. Bensamittari on pimeänä, anturi tuntuu olevan rikki.



Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 1977
« Vastaus #12 : 26.07.2019, 19:47:21 »
Onnea katsastuksesta!  :hg:

Multa ei löydy noita osia mutta voin vilkaista varaosanumerot niin varmasti löytyy Skandixilta ne oikeat osat! Ostin täältä foorumilta semmosen täydellisen varaosaluettelon niin sillä olen itekki metsästänyt osia!

Poissa jtor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 1977
« Vastaus #13 : 26.07.2019, 21:12:35 »
Kiitos!

Kato vaan ne varaosanumerot, jos viitsit.

Ongelmat alkoi tänään illalla, kun piti viedä vaimo Volvolla ajelulle. Ei päästy kuin kilometri, niin alkoi käyntiongelmat. Nyt se johtuu selkeästi polttoaineen saannista. Jotain roskaa varmaankin lähti liikkeelle tankista ja tukkii nyt polttoaineen tulon. Autosta loppuu veto ja se sammuu. Kun odottaa kymmenen sekuntia niin pääsee taas ajamaan pätkän matkaa, kunnes taas loppuu käynti. Onneksi en ollut tuon pidemmällä, niin sain nilkutettua takaisin kotiin.

Huomenna sitten anturi irti ja kurkkimaan tankkiin miltä siellä näyttää. Onneksi ei ole kiire tämän liikenteeseen saamisen kanssa. Huomenna pitäisi päästä Ränni-tapahtumaan illalla  ::)

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 1977
« Vastaus #14 : 26.07.2019, 23:54:07 »
Tässä on räjäytyskuva ja varaosanumerot  :)

Eli bensatankki on 3273118-4
Täyttöputki 3273014-5
Anturi 3140686-1



« Viimeksi muokattu: 26.07.2019, 23:56:31 kirjoittanut Misiu »

 

Elekma  Autoracing