Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: JuHaU - 31.12.2010, 10:25:05
-
venttiili välyksen säätö
venttiili täysin auki tarkista ja säädä
no:8 no:1
no:6 no:3
no:4 no:5
no:7 no:2
no:1 no:8
no:3 no:6
no:5 no:4
no:2 no:7
välykset (B20A) kylmänä ja lämpimänä 0.40-0.45mm
-
No nyt kun olen päässy vauhtiin tuon Volvon huolto puolella, niin ajattelin vetasta tässä samantien venttiilitkin säätöön, kun pikkuisen naputtelevat. Tuo ylläoleva ohje on muuten selvä, mutta service manuaalin kanssa on ristiriita. Manuaali on sitä mieltä, että lämmin kone säädetään 0.40mm ja kylmäkone 0.45mm ja ylläoleva ohje väittää toisinpäin. Kumpi oikein?
Niin ja eikös nuo venttiilinumeroinnit lähde sitten keulasta (1 on keulassa) eikä rintapellin puolelta konetta?
Ja sitten vielä varmistetaan, että kun puhutaan venttiili täysin auki, niin tarkoitetaan varmastikkin, kun ylhäältäpäin katotaan, että silloin kyseinen venttiili on alimmassa asennossa?
Yrittäkää kestää näitä minun tyhmiä kysymyksiä ;D
-
Keulasta päin numerointi.
Kannattaa tarkistaa ennen säätöä keinuvipujen kuluneisuus, saattaa olla reilustikkin kulumaa, jolloin esim. rakotulkilla ei saa säädettyä.
-
Venttiilin pään levyiseksi kavennettu (<8mm) liuskamitan kärki helpottaa mittausta ,ja se sitte tasan venttiilin kohdalle ,saa välykset hyvin oikeaksi ilman että irrottaa keinuvivustoa kuluneisuuden tarkastusta varten.
Samalla kun tekee välystarkastuksen ,kannattaa mita nokan nostot ,varmuuden vuoksi ,digitaali työntömitta on iso apu siinä hommassa .
Ehjässä nokassa ja nostimissa ei ole isoja eroja perusnostossa,mutta jos niitä löytyy, kannattaa seurata tilannetta ,vika yleensä pahenee kiihtyvällä vauhdilla ja tuhoaa samalla esim .öljypumpun.
-
Eli mites nuo välykset on oikein kylmänä ja lämpimänä. Onko noin niinkuin ensimmäisessä jutussa mainitaan (kylmänä 0,40mm ja lämpimänä 0,45mm) vai niinkuin service manuaalissa lukee (lämpimänä 0,40mm ja kylmänä 0,45mm)? :-\
-
Säädä kylmänä kaikki 0.4-0.5 niin ihan hyvä. Ei ole niin tarkka näissä ;)
-
No nyt kun olen päässy vauhtiin tuon Volvon huolto puolella, niin ajattelin vetasta tässä samantien venttiilitkin säätöön, kun pikkuisen naputtelevat. Tuo ylläoleva ohje on muuten selvä, mutta service manuaalin kanssa on ristiriita. Manuaali on sitä mieltä, että lämmin kone säädetään 0.40mm ja kylmäkone 0.45mm ja ylläoleva ohje väittää toisinpäin. Kumpi oikein?
Niin ja eikös nuo venttiilinumeroinnit lähde sitten keulasta (1 on keulassa) eikä rintapellin puolelta konetta?
Ja sitten vielä varmistetaan, että kun puhutaan venttiili täysin auki, niin tarkoitetaan varmastikkin, kun ylhäältäpäin katotaan, että silloin kyseinen venttiili on alimmassa asennossa?
Yrittäkää kestää näitä minun tyhmiä kysymyksiä ;D
Kylmällä koneella isompi välys, kun lämpimällä.. Kone kun lämpenee niin myös välys pienenee..
-
Pitää raportoida asiasta nytten itsekin, tinttasin K nokalle .35mm välykset semilämpimällä koneella. Kyllä heräsi kone mukavasti, ihan uudella tavalla lähti vetämään. Onko siinä perää kun väitetään että mitä kireämpi nokka sitä pienempi välys ? jopa .2Xmm lukemille asti :O
-
Ei ainakaan kaikissa tapauksissa. Mulla on KG5 nokkoa jonka arvoiksi Kg Trimning ilmoittaa: 12.9 /104° /320° Ja kuitenkin vakio välyksiä suositellaan eli 0.40-0.45
-
Eiköhän se ole tärkeää että sitä välystä vaan on lämpimänä :o
Persdynolla 0.1-0.2 mm noston lisäystä tuskin huomaa !
-
Pitää raportoida asiasta nytten itsekin, tinttasin K nokalle .35mm välykset semilämpimällä koneella. Kyllä heräsi kone mukavasti, ihan uudella tavalla lähti vetämään. Onko siinä perää kun väitetään että mitä kireämpi nokka sitä pienempi välys ? jopa .2Xmm lukemille asti :O
Voihan niitä välyksiä pienentää vähän kerrallaan siihen asti kunnes sitten tuhoaa ensimmäiset venttiilit :idiot2:, niin sitten seuraaviin jättää hieman enemmän välystä... Onhan se käyntiääni hieman siistimpi tyhjäkäynnillä pienillä välyksillä ;D tuskin siitä muuta iloa on.
Kireillä nokilla käytetään suurempia välyksiä kun kone joutuu yleensä suuremmille (lämpö)kuormille.. vai minkä takia siihen akseli vaihdetaan ?
Itse säädän b20:n venttiilit siten että pyöritän konetta kunnes joku pytty "keinahtaa" eli imu ja pako vena tekee vuoronvaihdon, silloin sen kaveri pytyssä on puristus ja ne venttiilit voi säätää, sitten vain kiertää puolikierrosta katsoo mikä keinahtaa, niin sen kaverin voi säätää (kaveri on se joka liikku samaan tahtiin 1-4 ja 2-3)jne. Vielä kun pitää tarkkutena 0,4 mahtuu ja 0,45 ei mahdu niin homman tekee vartissa ;)
-
Itse säädän b20:n venttiilit siten että pyöritän konetta kunnes joku pytty "keinahtaa" eli imu ja pako vena tekee vuoronvaihdon, silloin sen kaveri pytyssä on puristus ja ne venttiilit voi säätää, sitten vain kiertää puolikierrosta katsoo mikä keinahtaa, niin sen kaverin voi säätää (kaveri on se joka liikku samaan tahtiin 1-4 ja 2-3)jne.
Sama tyyli mullakin. Tuota venttiilien keinahtamista kutsun nimellä, "kun venttiilit vaihtaa" :)
-
Itse tapaan ottaa kannen auki virranjakajasta ja katsoa mihin pyörijä osoittaa ja säädän ko pytyn.
-
Sellanen kannattaa muistaa että, pienempi välys lisää venttiilin aukiolo aikaa.
Tavallaan siis nokan asteita.
-
Sitä tossa omassa viestissäni vihjasinkin, koska välykset olivat aika rajusti seikkaillut talven aikana näköjään. Olivat parhaillaan .50 ja enemminkin tulkin mukaan. Kyllä se konetta herätti, vetoalue kun alkaa niin tuntee kyllä eron mukavasti.
-
Sitä tossa omassa viestissäni vihjasinkin, koska välykset olivat aika rajusti seikkaillut talven aikana näköjään. Olivat parhaillaan .50 ja enemminkin tulkin mukaan. Kyllä se konetta herätti, vetoalue kun alkaa niin tuntee kyllä eron mukavasti.
Ei noi välykset paljoa normaalisti muutu, ... joskus oli jotain halpis tarvike nostimia joissa työntötangon kuppi painui nostimen sisään, ja sitä kautta teki ylimääräistä välystä.. suosittelen tarkistamaan suht nopeasti valykset ensi ajojen jälkeen.. nimim. yhden R-nokan tuhonnut...
-
Olkoot vaikka nolla välystä, kunhan se ei jää kantamaan venttiiliä. Edellä mainittu venttiilin palaminen on sen verran kurja juttu että ei kannata liian tiukaks välyksiä säätää. Ja ei tällä tavalla kannata hakea vetoja vaan jostain ihan muualta.. Venttiilivälykset pitää olla kunnossa mutta ei kannata tehä yliyrittämisellä ylimääräistä korjaamista.
-
Joo no en itekään tuosta .35 enää yhtää pienennä. Koneessa kuuluu käydessä (kuulunut aina ko. kannella) ihmeellinen suhina tasaisesti, tai sellainen suhaus, en keksi muuta kun joku venttiili aina tahdillaan suhauttaa puristuspaineet läpi. Siihen liittyen tempaisin välykset uusiksi, eroja oli sen verran että yksi vena oli valmiiksi tuo .35, suurin oli .50 löysänä ??? Innostuin siitä laittamaan kaikki tuohon .35.. Ei ainakaan kanna vielä mikään, varmaan viisasta pudottaa se sinne .40 tuntumaan.
-
Se suhina kuuluu mullakin B20A:ssa. Siinä on niin matala tyhjäkäynti että se kuulee :) Taitaa olla ihan normaali kammionhuohotus ääni joka kuuluu liekkilukosta ja öljyntäyttökorkista. Minä en ole siihen reagoinut millään, kuuluu vuosimalliin...
-
Venttiilin pään levyiseksi kavennettu (<8mm) liuskamitan kärki helpottaa mittausta ,ja se sitte tasan venttiilin kohdalle ,saa välykset hyvin oikeaksi ilman että irrottaa keinuvivustoa kuluneisuuden tarkastusta varten.
Samalla kun tekee välystarkastuksen ,kannattaa mita nokan nostot ,varmuuden vuoksi ,digitaali työntömitta on iso apu siinä hommassa .
Ehjässä nokassa ja nostimissa ei ole isoja eroja perusnostossa,mutta jos niitä löytyy, kannattaa seurata tilannetta ,vika yleensä pahenee kiihtyvällä vauhdilla ja tuhoaa samalla esim .öljypumpun.
Noita nokan nostoja ei ole tullut koskaan mitattua. Löytyisköhän tuohon hommaan jostakin semmoiset aloittelijalle ohjeet? :)
-
Itsellä on Amazonissa legendan mukaan joskus 90-l rempattu b20, josta päätin tarkastaa ensimmäistä kertaa venttiilit. Venojwn säädöt olivat 0,30-0,40 välillä. Säädin kaikki venat 0,4, minkä seurauksena kone alkoi naputtamaan hurjasti. Alensinsäädöt kaikkiin 0,30 ja kone kehrää kuin kissa.
Mikäs tähän on syynä? Onko mootttoriin tehty muutoksia vai mistä on kyse?
-
Keinun päät kuluneet?
-
Hyvin mahdollista näin vanhassa autossa.
Tasautuuko kuluma säätämällä sopivalle korkeudelle (0,3), niin ettei nakutusta kuulu, vai onko silloin pelko venttiilien rikkoutumisesta?
Ainakin kone käy hyvin ja maantiellä tehoa tuntuu löytyvän hieman paremmin kuin aikaisemmilla säädöillä.
-
Kulunut keinuvivun pää ja "normaalilevyinen" liuskamitta sinne väliin ,todellinen välys on vähän mitä sattuu .
Oireet vaikuttais vähän sen suuntaisilta .
Kavenna sen liuskamitan pää alle 8mm ,sitten mittaus tasan venttiilin keskilinjasta , ei tule virhettä kulumista keinuvivun päässä . (Tai keinuvipujen korjaus ).
-
Myös kuopalle kuluneet seuraajat, jotka laahaa nokkaa vasten, aiheuttaa pahaa rallatusta. Pienempi välys ei päästä niitä hyppimään niin pahasti.
-
Säätelin tuossa venttiilit lämpimällä koneella.. yhessä pytyssä 0,20mm muissa 0,30-0,35mm.. Aikamoista venttiilin kilatusta pitää.. Öljynä 5w40 ja viskositeetin lisäaine vielä.. En tiedä jos säätäisi kaikki tuolle 0,20mm välykselle niin mitä sanoisi.. Sillonhan ne olisi kylmänä n. 0,30-0,35mm..
-
Säädin venttiilit Amazonista, ja ihmettelin miten olivat niin pienellä välyksellä kaikki. Lämpimällä koneella 0.45 välykselle, ja koeajolla huomasin että ihan tajuton rällätys kuuluu venttiilikoneistosta! Pienensin asteittain 0.4 ja 0.25 kautta 0.1 välykselle. Onkohan liian pieni välys nyt? Rällätysääni pieneni huomattavasti, mutta mielestäni se on edelleen kovempi mitä alunperin oli...
-
Liian pieni!
-
Säädin venttiilit Amazonista, ja ihmettelin miten olivat niin pienellä välyksellä kaikki. Lämpimällä koneella 0.45 välykselle, ja koeajolla huomasin että ihan tajuton rällätys kuuluu venttiilikoneistosta! Pienensin asteittain 0.4 ja 0.25 kautta 0.1 välykselle. Onkohan liian pieni välys nyt? Rällätysääni pieneni huomattavasti, mutta mielestäni se on edelleen kovempi mitä alunperin oli...
joku ei nyt ole kohdallaan...
-
Muutamaa viestiä ylempänä niitä todennäköisiä syitä.
-
Vanha ketju, mutta itselläni nyt välysten säätö meneillään ja kysyisin varmistuksena nyt vielä, että sekä imu- ja pakoventtiileissä on siis sama välys (0.35-0.50mm)? Pari vanhaa autoharrastajaa meinasi, että olisi eri välykset imu- ja pakovenoille, mutta missään keskustelussa ei ole mitään mainintoja siihen suuntaan.
-
Laita 0.40 molempiin , niin on ok ! Sama homma muuten , mutta lämpimänä , sitten kun kiristät kannen !
Terv: Vanha autoharrastaja ;)