Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Aiheen aloitti: Stonehenge - 19.08.2011, 18:10:09
-
Kuuluu varmaan tänne... Volle kaipaa tummempia etusivulaseja koska kalvoista tuli sanomista... Aiheesta on kirjoiteltu varmaan tuhat ja yksi kertaa eri "tunninki" alueilla ympäri internettiä, mutta faktat laahaa keskusteluissa. Mahtaako löytyä alla olevaan seiskakymppiin mistään tummattua lasia? Siniseltä? Perhana taitaa olla aika tähtien tavoittelua...
-
Auton laseja myyvät liikkeet kai saavat tilattua ihan mitä vaan.
-
Ei taida löytyä valmiiksi tummennettua lasia. Vakiolasit taitaa olla niin tummat kuin lain puitteissa saa olla.
-
Ei taida löytyä valmiiksi tummennettua lasia. Vakiolasit taitaa olla niin tummat kuin lain puitteissa saa olla.
Löytyy kyllä. En nyt osaa sanoa mistä mutta joku voi tutkia.
Luulis noitten lasiliikkeiden tietää.
Hinta on kyllä sitten jotain muuta kuin edullinen.
-
Löytyy kyllä. En nyt osaa sanoa mistä mutta joku voi tutkia.
Luulis noitten lasiliikkeiden tietää.
Hinta on kyllä sitten jotain muuta kuin edullinen.
Jos löytyy niin ei niissä ole E-hyväksyntää ja yhtälailla niistä saa sakot kuin kalvoistakin. Edelleen se 75% valosta pitää päästä lasista läpi.
-
Jos löytyy niin ei niissä ole E-hyväksyntää ja yhtälailla niistä saa sakot kuin kalvoistakin. Edelleen se 75% valosta pitää päästä lasista läpi.
Poliisit ei ainakaan sellasia hyväksyntiä kattele ja katsastuksessa riippuu paljon inssistä.
Mutta kuten sanoin, kyllä niitä löytyy. Joissain "show" autoissa on näkyny. ;)
E: tuossa vinkki
http://www.pilkington.com/europe/finland/finnish/automotive-agr/support/glass+explained/solar+lasit.htm
-
x40fin puolella joku niitä oli ison satsin teettäny ja myi niitä 250€ pari. Tummutta oli kahta eri lajia oikein tumma ja vaaleempi prosentteja en muista itellä oli vaaleemmat. Täällä oli ainakin katsastus asemalla pieni lasin kappale mitä vertas sillon mun etu laseihin ja totes et lailliset on. Laseissa oli myös E-hyväksyntä mutta se koski muita maita paitsi pohjois maita.
-
Laseissa oli myös E-hyväksyntä mutta se koski muita maita paitsi pohjois maita.
Sama E-hyväksyntä kaikissa maissa on. :) Yhdessä maassa hyväksytty lasi on hyväksytty kaikissa.
-
ex v40 oli aikas tummat etulasit, kerran oikeen katastuksessa niitä syynäs, en yhtään tiedä tummuutta tai muuta mutta ei ollu kalvotetut ainakaan...
Nykyisessä V70 PALJON vaaleampi sivulasi ....
Et joskos noita jossakin olis tosiaan tarjolla ???
-
Sama E-hyväksyntä kaikissa maissa on. :) Yhdessä maassa hyväksytty lasi on hyväksytty kaikissa.
Ainakin poliisit näin väittivät kun kilvet repivät yhestä autosta pois missä oli noi tummemat lasit, E17 Ei täytä kuulemma suomen tieliikenne sääntöjä. Ake:n mukaan etusivulasien valonläpisy oltava 75%,
kalvoa tai maalia ei saa käyttää. Akella ei ole mitään mainintaa siitä et pitäis olla erikseen E-hyväksytyt. Eikä kyl ittelläkä katsastus setä kattonu mitään hyväksyntöjä vaan vertas vaan siihen malli lasiin ja läpi meni.
Edit: Valonläpäsy 70%, piti oikein tarkistaa vie :)
-
Ainakin poliisit näin väittivät kun kilvet repivät yhestä autosta pois missä oli noi tummemat lasit, E17 Ei täytä kuulemma suomen tieliikenne sääntöjä. Ake:n mukaan etusivulasien valonläpisy oltava 75%, kalvoa tai maalia ei saa käyttää. Akella ei ole mitään mainintaa siitä et pitäis olla erikseen E-hyväksytyt. Eikä kyl ittelläkä katsastus setä kattonu mitään hyväksyntöjä vaan vertas vaan siihen malli lasiin ja läpi meni.
Täh? Outoa. :idiot2:
Koko ajoneuvon EY-tyyppihyväksyntänumero muodostuu pienestä e-kirjaimesta ja tyyppihyväksynnän myöntäneen jäsenmaan kirjain- tai numerotunnuksesta sekä mm. asiaa koskevan direktiivin numerosta ja hyväksynnän järjestysnumerosta. Osat erotetaan toisistaan tähdellä. Esimerkiksi e17-alkuinen tyyppihyväksyntänumero on myönnetty Suomessa.
http://ec.europa.eu/finland/news/press/101/10902_fi.htm
-
Jos löytyy niin ei niissä ole E-hyväksyntää ja yhtälailla niistä saa sakot kuin kalvoistakin. Edelleen se 75% valosta pitää päästä lasista läpi.
Eikös tuo rosentti ole 50%?
Vai muistanko väärin, ja onko niillä valvojilla ees vehkeitä mitata päästääkö läpi 70 vai 60 rossaa... :buck2:
Jotkut 70% lasit vois teettää, monessa autossa nostaa kulua vaan kun lasitaipuu kahteen suuntaan, yhteen suuntaan taipuvia on vielä kohtuu helppoa teettää..
Jaa rosentti oli 70: "Etusivuikkunan valonläpäisykyky alle 70% tai siinä on kalvo tai pinnoite."
-
Täh? Outoa. :idiot2:http://ec.europa.eu/finland/news/press/101/10902_fi.htm
Joo siis tämä oli vaan LP:n kanta asiaan. Tuntuu et noita säädöksiä ja lakeja on yhtä monta kuin poliiseja ja katsastus miehiä...
-
Ainakin poliisit näin väittivät kun kilvet repivät yhestä autosta pois missä oli noi tummemat lasit, E17 Ei täytä kuulemma suomen tieliikenne sääntöjä. Ake:n mukaan etusivulasien valonläpisy oltava 75%, kalvoa tai maalia ei saa käyttää. Akella ei ole mitään mainintaa siitä et pitäis olla erikseen E-hyväksytyt. Eikä kyl ittelläkä katsastus setä kattonu mitään hyväksyntöjä vaan vertas vaan siihen malli lasiin ja läpi meni.
Oliko varmasti hyväksytetty sillä tummuudella? Voihan se olla että joku lasitehdas laittaa jonkun E-koodin kun tekee tummia laseja. Vai oliko varmasti käsittelemättömät lasit ettei ollu kalvoa tai vastaavaa? kaikissa autoissa pitää olla E-hyväksytyt lasit, pois lukien Jenkki muuttoautot. Jälkikäteen laseja saa tummentaa kunhan ei prosentit alitu.
-
Eikös tuo rosentti ole 50%?
Vai muistanko väärin, ja onko niillä valvojilla ees vehkeitä mitata päästääkö läpi 70 vai 60 rossaa... :buck2:
Täällä oli konttorilla ainakin"malli" lasi mitä vertas mun etulaseihin.
-
Täällä oli konttorilla ainakin"malli" lasi mitä vertas mun etulaseihin.
Kuinka tummat ne sinun lasit olivat?
-
Oliko varmasti hyväksytetty sillä tummuudella? Voihan se olla että joku lasitehdas laittaa jonkun E-koodin kun tekee tummia laseja. Vai oliko varmasti käsittelemättömät lasit ettei ollu kalvoa tai vastaavaa? kaikissa autoissa pitää olla E-hyväksytyt lasit, pois lukien Jenkki muuttoautot. Jälkikäteen laseja saa tummentaa kunhan ei prosentit alitu.
Olivat tummaa lasi massaa, eli ei kalvoja. Tosta koitettiin sillon ettiä tietoo et onko sille tummuudelle joku oma koodi eikä löydetty mitään. Mut Tosiaan AKE:n mukaan ei tarvi E-hyväksyntöjä olla vaan riittä tuo et valonläpäsy on 70% ja ei saa olla maalattu tai kalvotettu. Ite tosiaan sain leimasta läpi nuo vaaleammat lasit ilman ongelmia.
-
Kuinka tummat ne sinun lasit olivat?
28% tummennetut, eli niissä oli se 2% vie pelivaraa. Tosin tällä keltä kilvet lähti oli valon läpäsy 25% Eli siis melkein sysi mustat mutta se ei ollut se syy miks ne kilvet lähti, vasta sillon kun konttorilla kävi niit katsastus mies sano et muuten ok lasit mut liian tummat. Toi E-hyväksynnän riippumattomuus oli sit taas ihan LP:n omia juttuja.
-
Mahtavuutta että keskustelu aiheesta kukoistaa! Mutta edelleen sama ongelma kuten joka foorumilla -> faktaa ja esim. firmojen nimiä? Nyt ikkunoissa 50% kalvot ja niiden tilalle nyt ollaan hakemassa jotain laillisempaa...
-
Miten voi olla mahdollista, että Trafi sanoo, ettei e-hyväksyntää tarvitse olla ja silti esim jenkkien lasit täytyy maahantuonnin yhteydessä vaihtaa kun niissä ei ole e-hyväksyntää..
-
Miten voi olla mahdollista, että Trafi sanoo, ettei e-hyväksyntää tarvitse olla ja silti esim jenkkien lasit täytyy maahantuonnin yhteydessä vaihtaa kun niissä ei ole e-hyväksyntää..
Työkaveri muuten olis joutunu vaihtaan jenkistä mm. lasit, valot, turvavyöt... tossa nyt alku pitkästä listasta :( Auto meni purkuun...
-
Mahtavuutta että keskustelu aiheesta kukoistaa! Mutta edelleen sama ongelma kuten joka foorumilla -> faktaa ja esim. firmojen nimiä? Nyt ikkunoissa 50% kalvot ja niiden tilalle nyt ollaan hakemassa jotain laillisempaa...
Pilkingtonin valmistajilta ainakin saa teetettyä. x40fin foorumin kautta sellate nimimerkki kun eetesy niitä silloin teetti jossain, et häneltä kyseleen jos on halukas jakaan tietoa. Itse kun kyselin mistä lasit on hommattu niin en saanut vastausta... Mutta selvittää kuka suomessa valmistaa pilkingtonin laseja ja suoraan sinne kyselyä niin uskon että saa sävylasit sitä kautta.
Miten voi olla mahdollista, että Trafi sanoo, ettei e-hyväksyntää tarvitse olla ja silti esim jenkkien lasit täytyy maahantuonnin yhteydessä vaihtaa kun niissä ei ole e-hyväksyntää..
Tarviihan niissä normi E-hyväksyntä olla mutta erillistä E-hyväksyntää sille että lasi on tummennettu ei tarvitse olla.
-
Tarviihan niissä normi E-hyväksyntä olla mutta erillistä E-hyväksyntää sille että lasi on tummennettu ei tarvitse olla.
Lasihan ei saa olla jälkitummennettu. Eli tummennus on tapahduttava valmistuksen yhteydessä.
Jos taas näin on niin miten itse lasi voi olla hyväksytty ja tummennus ei. Jos kyseessä on yksi tuote "lasi" niin koko tuote on oltava hyväksytty, jotta e-merkinnän siihen saa..
-
Lasihan ei saa olla jälkitummennettu. Eli tummennus on tapahduttava valmistuksen yhteydessä.
Jos taas näin on niin miten itse lasi voi olla hyväksytty ja tummennus ei. Jos kyseessä on yksi tuote "lasi" niin koko tuote on oltava hyväksytty, jotta e-merkinnän siihen saa..
Nämä lasithan ei olleet jälkitummenettuja kuten käy selväksi jos lukee koko jutun... Taas menee juupaseipäsminäkyllätiedän keskusteluks. Lasissahan oli E17 hyväksyntä. Mutta mitää erikseen olevaa tummenus E-hyväksyntää ei ole tai ei tarvita. Tässäkin varmaan taas pätee se että kuinka monta poliisia ja katsastus setää on niin niin monta tulkintaa asiasta on.
-
Nämä lasithan ei olleet jälkitummenettuja kuten käy selväksi jos lukee koko jutun... Taas menee juupaseipäsminäkyllätiedän keskusteluks. Lasissahan oli E17 hyväksyntä. Mutta mitää erikseen olevaa tummenus E-hyväksyntää ei ole tai ei tarvita. Tässäkin varmaan taas pätee se että kuinka monta poliisia ja katsastus setää on niin niin monta tulkintaa asiasta on.
Joo tummennukselle ei tarvi olla hyväksyntää, mutta ne tehdastummennetutkaan ei saa olla liian tummia. Ei auta sanoa että on tehtaalta tullu jos on liian tumma. Sakot tulee ja käsky vaihtaa lasit.
-
Wortex:lle kiitosta :hello: Täytyypä yrittää lähestyä vinkkaamaasi kaveria.
-
Miten voi olla mahdollista, että Trafi sanoo, ettei e-hyväksyntää tarvitse olla ja silti esim jenkkien lasit täytyy maahantuonnin yhteydessä vaihtaa kun niissä ei ole e-hyväksyntää..
Mun volle on joskus aikoinaan tuotu californiasta ja kyllä siinä ainakin kaikissa laseissa on dot-leimat, myös alkuperäisissä valoissa ne oli ja turvavöissä ymym. ei ikinä ole mitään ongelmaa ollut kenenkään kanssa.