Ongelmat alkoivat, kun katsastuksessa volvo pomppasi päästöistä. CO/HC oli tyhjäkäynnillä n. 4%/200 ja kierroksilla vajaa 6%/250, muut arvot ok. Lamda näytti tuolloin 0,93 ja käväisi alle 0,9:ssä testin aikana. Etummaisen lambdan hain sitten tarvike NTK:na, sillä alkuperäinenkin näytti olevan NTK. Tuliko se virhe sitten tehtyä tuossa kohtaa jo, kun lambdan ostin tarvikkeena, vaikka olikin NTK. Katsastus asemalle päin sitten ajaessa 10 minuutin ajon jälkeen syttyi tämä "häiriö elektroniikka järjestelmässä" -vikavalo ja auto alkoi jankkaamaan liikkeelle lähtiessä, sekä meinasi sammua pysähtyessä. Sitä ennen auto vielä toimi, kuin unelma. Jälkikatsastuksessa sitten päästöistä tulikin tyhjäkäynnillä CO 0,38%/ HC 135 ja kierroksilla lukemat kohosivat sitten jäätäviin lukemiin CO 13%/ HC 400. Lamda oli tyhjäkäynnillä n. 1,02 ja kierroksilla tippui 0,6:een. Kysymys siis kuuluu voiko tämän aiheuttaja olla tuo vaihdettu etummainen lambda vai tulisiko vika jostain muualta?
Lisätietona vielä, että MAF vaihdettu viime kesänä. Vikakoodeja en vielä ole päässyt luetuttamaan, niin tämä on vähän mutuilua tietenkin.