Terve,
ostin kuukausi sitten otsikon mukaisen volvon, ja vähitellen ilmestynyt hieman ongelmia automaattivaihteiston toiminnan kanssa. Ensimmäinen oire oli että auto hieman nyki täyskaasulla 140 km/h: ssa (ohituksen aikana). Joulupäivänä vaihdelaatikko päätti ruveta vilkuttamaan keltaista nuolivaloa, ja moottorivikalamppu syttyi myös, kun yritin liukasta jyrkkää mäkeä ulos yhdestä pihasta (W-asento päällä ja luistonesto pois päältä). Kun pääsin maantielle, vaihdelaatikko toimi aivan normaalisti eikä mitään oireilua, mutta vikalamppu vilkkui koko 200 km matkan verran kotiin. Myöhemmin samana päivänä keltainen nuolivalo sammui mutta moottorivikalamppu jäi päälle ja syttyi joka kerta kun käynnistän auton.
Viikkoa myöhemmin auto alkoi nytkähdellä kun seison esim. auto paikoillaan, jarru pohjassa ja vaihde silmässä (riippumatta onko D tai R), ikään kuin vaihteisto yrittäisi "päästää kytkintä". Peruutusvaihteella paikoillaan seisominen kun vaihteisto on lämmin, nytkähtely voi muuttua jopa tärinäksi. Lisäksi 5-vaihteelle vaihtaminen on laatikolle nyt haasteellista, joskus se vaihtaa siististi päälle, joskus jättää 4 päälle eikä vaihda vaikka olen maantiellä, ajan tasaista vauhtia, ja nopeutta 95 km/h mittarissa. Yhden kerran moottoritielle kiihdyttäessäni kevyellä pintakaasulla, laatikko vaihtoi 5:lle kun oli nopeutta mittarissa 85 km/h, mutta päätti vaihtaa alas 4:lle takaisin ja jälleen 5:lle alle kahdessa sekunnissa. Toisaalta 1, 2, 3, 4 vaihteet vaihtavat aivan siististi eivätkä tunnu muuttuneen näistä oireiluista.
Teetin paikallisella verstaalla vikadiagnoosin ja heillä pamahti esiin nämä vikakoodit:
Vaihteistopuolella:
001F VSS-anturivikakoodia selityksellä "signaali puuttuu".
0015 tuntematon vika
0015 tuntematon vika
0000 tuntematon vika
00BC tuntematon vika
A700 tuntematon vika
8CD7 tuntematon vika
0000 tuntematon vika
Moottoripuolella:
161 Jäähdytinnestelämpötila-anturivika selityksellä "signaali liian hidas"
96 nokka-akselin magneettiventtiilivika
145 vääntömomenttirajoitus
118 vikaa vaihteiston ohjauksessa
Testilaitteena Bosch ESI[tronic] 2.0. Vikakoodit nollattiin, eikä silloin koeajon jälkeen tullut mitään vikakoodeja takaisin. Ja kumpaakaan vikalamppua ei sen jälkeen ole syttynyt uudelleen vaikka auto jatkoi oikkuilua. Kävin sitten merkkiverstaalla ja heilläkään ei tullut mitään vikakoodeja, ja he tarkistivat öljytason joka on aivan napilleen kohdallaan eikä ainakaan öljyyn ole sekoittunut jäähdytinnestettä. Ja ironian huippu; sinä päivänä vaihdelaatikko ei nytkähdellyt ollenkaan D tai R asennossa paikoillaan seistessä.
Voisiko VSS-anturi olla rikkoutunut siten että se ei aiheuta vikakoodeja? Tai joku kontaktihäiriö VSS anturiin? Mikä voisi teidän mielestä olla syy vaihdelaatikon oikkuiluun?