Proturbo  Autodiagnoosi

Tonin 142 -74 B230FB Turbo

  • 165 Vastauksia
  • 48683 Lukukerrat

Esa Kokko ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #135 : 21.05.2022, 20:21:26 »
Viikon verran on nyt ollut auto ajossa. Käynnistysongelmat ovat historiaa kun vaihtoi tuon kampuran asentotunnistimen johdon.

Ikivanha akku sanoi itsensä irti talven aikana ja nyt on uusi 62 Ah Exide tilalla. Akku kun on takakontissa, niin ostin samanlaisen mitä on noissa bensa 940:ssäkin on.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #136 : 01.04.2023, 13:20:12 »
Kevätkausi lähestyy niin pitää laittaa tässäkin vähän huoltoja työn alle. Jossain vaiheessa kypsyi panhardin puslien vaihdon myötä ajatus myös takapään tukivarsien ja tankojen uusimisesta. Olihan alkup. varsilla ja puslilla ikää jo kunnioitettavat 49 vuotta. VP-autopartsin listaa selaamaan ja GCP:n räjäytyskuvasta osanumeroita ylös. Tuollainen setti tuli tilattua jo viime keväänä mutta jäi silloin asentamatta. Nyt sama setti maksaisi n. 100e enemmän.



Tukivarsiin tuli isot puslat mallia vahvistettua kumia ja pienemmät PU-mallia lähinnä asennuksen helpottamiseksi. Tilattiin samalla uudet pultit, mutterit, prikat ja iskarin kiinnitystapit. Tukivarren väliin tuli tilattua iskarin tapin holkit kun ei ollut tietoa, että tukivarsien mukana tulee omat.

Isojen puslien asennus näytti alkuun aika epätoivoiselta kun yritti vain ruuvipenkissä sitä painaa hylsyllä paikoilleen. Suurin (ainoa) ongelma oli, että vetää todella herkästi puslan vinoon ja toinen puoli pullistuu ulos. Ruuvipenkin jälkeen siirryttiin pultti/mutteri kiristys yritykseen mutta sama homma, vinoon meni. Tämän ongelmana oli, että käytin M8 (tai M10) pulttia joka mahdollisti puslan siirtymisen vinoon. Hankittiin puslan pultin kokoinen M14 kierretanko mistä laikattiin pätkä pois. Tämän jälkeen alkoi homma rokkaamaan ja puslan sai vedettyä suorassa paikoilleen lattiaa vasten ja kun painoi vielä jalalla päälle. Puslan saa asennettua 3" pakoputken pätkään kun käyttää leveämpää muhvin päätyä apuna. Kapeampi osa sopii hienosti tukivarteen. Asennuksessa käytettiin myös kumi-/silikonirasvaa. Tangon kierteisiin vielä pätkä jesaria, että oli varmasti nafti.



Puslan asennuksen "työkalujen" hinnaksi tuli alle 10e, kun pakoputken pätkiä löytyi omasta varastosta. Tarvikkeet:

- 3" pakoputken pätkä muhvilla
- M14 kierretanko tai 200 mm pultti
- Pari mutteria ja prikka(a)
- Lattarauta

« Viimeksi muokattu: 01.04.2023, 13:23:23 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #137 : 02.04.2023, 12:58:25 »
Sattuisiko jollain olemaan kiristysmomentteja noihin kahteen taka-akselin tukivarren puslien pultteihin? Ei nyt ihan heti löytynyt netistä tai omista opuksista..
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #138 : 02.04.2023, 13:18:48 »
Sattuisiko jollain olemaan kiristysmomentteja noihin kahteen taka-akselin tukivarren puslien pultteihin? Ei nyt ihan heti löytynyt netistä tai omista opuksista..


Alfamerin 240 oppaan lukemat. Eikö tuo taka-akselin rakenne ole ihan sama.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #139 : 03.04.2023, 11:37:48 »
Jees, kuulostaa suht oikealta eli eiköhän tuolla arvolla mennä  :)
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #140 : 04.04.2023, 23:26:40 »
Nosturipaikka kutsuu ennen kesäkauden alotusta..



142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #141 : 15.04.2023, 19:14:02 »
Taka-akselin pohjaanlyötikumi jäi melkein käteen kokeiltaessa toiselta puolelta niin piti nekin fixata. Kiinnitykset ruosteenpoisto ja maalaus.



Tämän pystyi vielä pelastamaan..



..ja tätä ei.



Joten uusi tilalle.



Ja taas mennään.

142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #142 : 16.04.2023, 19:38:12 »
Tukivarret vaihtoon kun isot puslat tuli asennettua paikoilleen. Tilattiin myös tuo iskaritapin väliholkki, kun ei ollut tietoa että tulee omansa tukivarren mukana. Laitettiin ne kun olivat vähän pitemmät ja sopi napakammin paikoilleen. Jousien alakiinnikkeet olivat myös tulleet tiensä päähän.



Vanhaa pois ja uutta menossa paikoilleen. Suurin jännitys oli miten pultit lähtee irti vai olivatko jo hitsautuneet holkkeihin kiinni. Kyllähän ne sieltä pois tuli, yksi oli tiukemmassa kuin muut.



Eiköhän noilla kelpaa ajella  :)



Vanhat oli muuten suht ok kuntoiset, tukivarsien puslat tosin näytti kaikki olevan vaihtokunnossa.



Päivän tekniikkapläjäys.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #143 : 18.04.2023, 21:47:29 »
Viimeisiä keväthuoltoja niin päästään taas ajelemaan.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #144 : 21.04.2023, 09:34:37 »
Uudet takarenkaat tuli noukittua renkaanvaihdosta ja tasapainotuksesta. Vanhat näytti olevan jo 19v vanhat ja kuluneet melkein loppuun. Unohtui tilata aikaisemmin entisöinnissä eturenkaiden kanssa. Kelpaa taas kurvailla.


« Viimeksi muokattu: 21.04.2023, 09:38:43 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #145 : 24.04.2023, 13:55:30 »
Ajokausi alkanut ja tuoreella leimalla saa taas päästellä kevääseen 2025 asti  :)


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #146 : 06.05.2023, 06:45:04 »
Tuli käytyä FHRA Malmin lentokentän Cruisingeissa, hienoja pelejä oli taas paljon kaivettu ulos talllien kätköistä.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Paikalla B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • 940 230FT -98
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #147 : 06.05.2023, 20:37:31 »
Komee peli toi viimeisen kuvan ruosteinen rodi O0

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #148 : 09.05.2023, 21:14:57 »
Tuli viime vkl käytyä myös Lahden autonäyttelyssä. Oli enemmän eurooppalaisia kavereita kun Malmilla.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #149 : 16.05.2023, 16:26:38 »
Tuli tuossa Lahden reissun jälkeen tankattua kun tuli 450 km ajettua. Puolet kaupunkia ja puolet motaria 120 km/h ja keskikulutus oli 9,95 l/100km. Ei hassummin 70-luvun muotoilulla ja ilmanvastuksella. Kardaani näyttää täristävän kun heittää vapaalle motarin ramppiin, pitää se ottaa työn alle jossain välissä.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

 

Futurez  Kulkukoira