Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: SilSam - 02.03.2014, 23:06:21
-
Autona siis V70 2004 Xenon -valoilla ja Nivomateilla varustettuna.
Pari reissua on nyt tullut tehtyä auton takaluukku täyteen lastattuna tai asuntovaunu koukussa roikkumassa. Alkaa olemaan kymmenissä kerroissa tuo vastaantulijoiden valojen räpsyttely, joten kai se on uskottava, että autoni valot häikivät. Epäilin ettei valojen tasonsäätö toimi ja koitinkin toimivuutta seisomalla vetokoukun päällä, mutta ainakaan meikäläisen 100 kg:n painolla ei valot säätyneet mihinkään. Epäilys siis on ettei säätö toimi.
Mistä vikaa aletaan etsimään? Tasonsäätöanturi taka-akselilla rikki? Onko ns. tyyppivika?
Ja pitäisikö automaattisella tasonsäädöllä olevien valojen käydä ylä/ala-asennossa käynnistyksen yhteydessä? Mun mielestä mulla ei ainkaan tee mitään liikettä käynnistyksessä.
-
Ainakaan omassa ei tee mitään ylös alas -liikettä käynnistyksessä. Kokeile seinää vasten että aloitat tyhjällä autolla, merkkaat valojen paikan. Sen jälkeen alat lastaamaa tavaraa takakonttiin, valojen korkeuden ei pitäis ainakaan nousta.
-
Ainakaan omassa ei tee mitään ylös alas -liikettä käynnistyksessä. Kokeile seinää vasten että aloitat tyhjällä autolla, merkkaat valojen paikan. Sen jälkeen alat lastaamaa tavaraa takakonttiin, valojen korkeuden ei pitäis ainakaan nousta.
Autotallissa näen selvästi että oma S60:nen tekee tuon ylös-alas liikkeen käynnistyksen yhteydessä, liike on kyllä nopea ja vaikeasti havaittavissa.
-
Voi korjaantua etuakselistossa olevan anturin kalibroinnilla. Kerron tässä samalla pienen tarinan. 2007 s60 xenoneilla. Reflektori umpio, ei projektio. "etuvalovika vaatii huollon" tuli infonäyttöön. Kävin hakemassa autoserviasta lausunnon, että umpion sisäinen asentoanturi paskana ja koko umpio on vaihdettava hintaan 1290€. Tämä ei minulle käynnyt ja asia jäi siihen. Innostuin tänään selvittelemään vikaa,ja lukasin nuo vikakoodit ja totesin tämmöisen cem-8f19 eli xenon lamp right faulty signal. Kiinnitin huomiota, siihen että oikean umpion polttimo on sävyltään hieman eri kuin vasen. Vaihdoin polttimot päittäin ja tyhjensin vikamuistin. Vikaa ei enään ilmennyt 30min ajossa--->koputan puuta, mutta onneksi luotin vaistooni ja en antanut autoservian vaihtaa umpiota. Tässä siis nimenomaan oli vika se että kippaa valokeilat alas.
-
Kyllä ainakin omassa huomaa kun takapenkkiläinen nousee pois autosta että valot tekee korjaus liikkeen.
Voi olla että tuo koukulla hyppäämien tapahtuu liian nopeasti , pitäisi olla ehkä pitempi aika perä alhaalla.
-
Lainailen vanhempaa aihetta kun en sattunut vielä vastausta löytämään hausta huolimatta.
Huomasin tuossa ettei apukuskin puoleinen säätömoottori liikuttele valoja mihinkään. Kuskin puoleinen toimii normaalisti kun perää kuormittaa tai nostaa, vänkärin puolella ei mitään eloa. Mistä aloitetaan tutkimaan, testaamaan ja purkamaan? Säätömoottorin umpion persuuksista löysinkin, mutta en vielä purkanut mitään etten tuhoa jotain. ;)
-
Jaa, sepä taisikin valohoito auttaa. Käytin liitintä irti, pukkasin takasi ja toimii..
-
olisko jollain heittää ihan faktaa kuuluuko valojen nousta ja laskea käynnistäessä kun toiset väittää toista ja toiset toista :idiot2: ?
-
Ei laske/nouse.
-
Ei laske/nouse.
Oisko jotain sitten rikki :pomo:
-
Ei laske/nouse.
Tämä ei ole alkuperäisillekään xenonvaloille mikään vaatimus. Enemmänkin se on käytetyn tekniikan tuoma ominaisuus. Askelmoottoreilla tehty tasonsäätö on halvin tehdä juuri niin, että liike ajetaan äärilaitaan ja siitä määrätty määrä askelia niin valo onkin oikeassa asennossa. Uudemmissa tuollainen on ja samoin kulma-anturi takana tai takana ja edessä.
-
lähinnä yritän selvittää johtuuko omassani mahdollisesti ajovalovika herja tästä :idiot2:
siinä valot nousee/laskee käynnistäessä. (v70 -03 alkup. xenonit)
jos näin ei kuulu olla niin miksi se niin tekee ?
-
lähinnä yritän selvittää johtuuko omassani mahdollisesti ajovalovika herja tästä :idiot2:
siinä valot nousee/laskee käynnistäessä. (v70 -03 alkup. xenonit)
jos näin ei kuulu olla niin miksi se niin tekee ?
Mun tuo Xc60 ainakin käynnistäessä testaa valot ;)
-
-07 Classic alkuperäisillä bi-xenoneilla ei tehnyt tuota ja nykyinen -09 tekee.
-
olisko jollain heittää ihan faktaa kuuluuko valojen nousta ja laskea käynnistäessä kun toiset väittää toista ja toiset toista :idiot2: ?
Olen ymmärtänyt että -04 asti xenon umpiot tekisi sen valojen tarkistuksen ylös/alas liikkeen ja -05- 07ei tekisi. Ainakin tuo mun -06 V70 ei tee sitä valojen nostoa ja laskua. Vetokoukun päälle kun käy seisomaan että perä laskee niin kyllä valokuvio laskee autotallin seinään vasten kun kuviota katsoo.
-
Mulla ex -05 V70 teki ylös/alas liikkeen ja samoin tekee nykyinen -11 V70.
-
Oliko tuo -05 facelift malli vai ei ? Olisko niin että nuo faceliftatut ei tuota tekis ?
-
olisko kenellään -03 mallista tietoa ? tietäisin etsiä vikaa muualta ellei tämä "sekoile" omiaan..
-
-04 tekee pienen ylös/alas tarkistuksen, kun auton käynnistää.
Ainakin omani tekee niin.
-
Oliko tuo -05 facelift malli vai ei ? Olisko niin että nuo faceliftatut ei tuota tekis ?
Oli facelift malli.
-
Oli facelift malli.
Damn. Ei osunu sekään sitten. :)
-
Meidän talouden autoissa seuraavaa:
-07 Classic ei liikuta valoja
-06 malli, johon asennettu R:n valot (eli samat, mitkä on vahemmat xenonit) ei liikuta valoja.
Inttämään en ala, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että tämä valojen liikuttelu tuli vasta näihin nykyisiin korimalleihin.
-
Allekirjoittaneen -07 AWD (mk2) Bi-xenonit kyllä säätää lähivalojen tasoa vähän väliä vaikka auto olisi paikoillaan. Jos joku nousee takapenkiltä poies niin valot valot korjaavat muutoksen.
Eikä tietääkseni ole nivomatit ,mutta tuosta en ole 100% varma.
Saisiko sen selville kenties VIN koodista?
-
Nyt oli kyse käynnistyksen yhteydessä tapahtuvasta ylös-alas liikkeestä. Sitä tuo ei tee.
-
Ei täälläkään valot liiku mihinkään käynnistäessä, -07 Classic.
-
S60 -07 teki kyllä nopean edestakaisin heilutuksen käynnistettäessä.
-
2006 v70 mulla ja käynnistyksessä tekee ylös alas liikkeen.oisko eri ohjelmisto versiot kyseessä.mun pirssissä viimeisimmät softat sisässä..nyt kun muistelen niin teki kyllä noston ja laskun ennen sitäkin..
-
Vaihdettu alkuperäiset xenonumpiot 2001 vuotiseen volleen halogeenien tilalle, saako tuota automaattista tasonsäätöä toimimaan mitenkään siinä?
-
Melkein väittäisin ettei onnistu kun sen verran eroa sähköissä ::) onko muuten halogeeni mallissa tasonsäätimen johdot valmiina taka akselilla ?
-
Vaihdettu alkuperäiset xenonumpiot 2001 vuotiseen volleen halogeenien tilalle, saako tuota automaattista tasonsäätöä toimimaan mitenkään siinä?
Muistelen lukeneeni jostain säikeestä, että pitäisi asentaa korkeusanturi, vähän ohjelmoida jne... Voi olla jopa ylivoimaisesti helpoin ja halvin vaihtoehto laittaa tuollainen: http://www.nettiosa.com/ajovalojen_korkeudensaatosarja_hella_8xx010315001
Mutta mutta... jos autosi on vuosimallia 2001, niin siinähän ei tarvitse automaattista tasonsäätöä. Vai pitiköhän sen olla aiemmin kuin 1.11.2001 rekisteröity tjsp ? Sitten on vielä sekin, että jos autossasi on Nivot, niin kannattaisi selvittää, ovatko ne riittävä "automaattinen tasonsäätö".
EDIT: Se maaginen päivämäärähän olikin 1.10.2000.
-
Muistelen lukeneeni jostain säikeestä, että pitäisi asentaa korkeusanturi, vähän ohjelmoida jne... Voi olla jopa ylivoimaisesti helpoin ja halvin vaihtoehto laittaa tuollainen: http://www.nettiosa.com/ajovalojen_korkeudensaatosarja_hella_8xx010315001
Mutta mutta... jos autosi on vuosimallia 2001, niin siinähän ei tarvitse automaattista tasonsäätöä. Vai pitiköhän sen olla aiemmin kuin 1.11.2001 rekisteröity tjsp? Sitten on vielä sekin, että jos autossasi on Nivot, niin kannattaisi selvittää, ovatko ne riittävä "automaattinen tasonsäätö".
Kaverin 2001 vuoden S60 on juurikin tuommoinen Hellan sarja. Auto tuotu Ruotsista ja siellä siihen oli laitettu orkkis xenonumpiot. Maahantuontikatsastuksessa pomppasi kun ei ollut automaattista säätöä. Tuo sarja oli täyttänyt vaatimukset. Toisaalta nykyiselle omistajalle oli annettu huomatutus viime katsastuksessa kun ei manuaalinen säätö toiminu ;D :idiot2:
-
Kyselempä tässä osiossa.
Auto s80 2007 aktiivisilla bi-xenoneilla. Tänään ajossa ilmoitti ajovalovika vaatii huollon. Kaikki polttimot ehjiä. Asiaa enemmin tutkin niin ilmoitus kun tulee niin lähtee samaa aikaa molemmat ajovalot liikkumaan alespäin. Hetkenaikaa vikavalo palaa ja sitten häviää ja valot säätyvät takaisin ylös normaaliin asentoon. Ja kohta taas sama juttu uudestaan. Koitin ottaa umpion liittimet irti ja takaisin nutta ei auttanut. Olisiko joku tasonsäädin paskana tai sitten kosteutta? Tänään vika kuitenkin ilmeni loskakelillä ajaessa hieman pitempää matkaa. Auto on menossa torstaina siniselle muun syyn takia niin saavat samalla katsoa mitä vikaa se tietokone näyttää..
-Vatanen
Vika korjattu: oikean etuakselin tasonsäätimen toinen johto puoliksi poikki. Osa + uusi sisälokasuoja + työt pajalla 310e.
Liitin oli niin hapettunut jonka takia vaihdettiin uusi tasonsäädin.
-
Liippaa läheltä eli lainataan, kyse V70 vm2005. pitkille vaihtaessa lyhkästen valokuvio nousee, mutta ongelma on että vasen putoaa alas ja oikea pysyy ylhäällä.
-
Kyselempä tässä osiossa.
Auto s80 2007 aktiivisilla bi-xenoneilla. Tänään ajossa ilmoitti ajovalovika vaatii huollon. Kaikki polttimot ehjiä. Asiaa enemmin tutkin niin ilmoitus kun tulee niin lähtee samaa aikaa molemmat ajovalot liikkumaan alespäin. Hetkenaikaa vikavalo palaa ja sitten häviää ja valot säätyvät takaisin ylös normaaliin asentoon. Ja kohta taas sama juttu uudestaan. Koitin ottaa umpion liittimet irti ja takaisin nutta ei auttanut. Olisiko joku tasonsäädin paskana tai sitten kosteutta? Tänään vika kuitenkin ilmeni loskakelillä ajaessa hieman pitempää matkaa. Auto on menossa torstaina siniselle muun syyn takia niin saavat samalla katsoa mitä vikaa se tietokone näyttää..
-Vatanen
Vika korjattu: oikean etuakselin tasonsäätimen toinen johto puoliksi poikki. Osa + uusi sisälokasuoja + työt pajalla 310e.
Liitin oli niin hapettunut jonka takia vaihdettiin uusi tasonsäädin.
O0 Hienoa että täällä joku jaksaa laittaa vielä missä oli vika jos joskus tulee omalle kohdalle nin tietää mistä hakea vikaa.
-
Täällä vm.06 v70 toimivilla xenoneilla ja käynnistäessä ei liikuttele valoja...
Ei liikuttele myöskään silloin kun joku hyppii peräkoukun päällä... mutta kun kaksi jätkää kömpii peräluukkuun, kiillottamaan ristikkoavainta ja sammakkotunkkia niin johan valot säätyy :D
-
Mites on löytyykö keltään tai mistään kuvia / muuten tietoa siitä, että miten tuo takatukivarressa oleva valojen asentoanturi on kiinni.
Omassa -07 awd:ssä toimi säätö vielä viime viikolla.
Katsastuksessa inssi sanoi, että se anturi on irti ja yritetty rautalangalla kiinnittää ja heilautti sitä anturia malliksi niin nyt valot osoittaa taivaalle.
-
En tiedä miten itse anturi siellä on kiinni. Mutta eikös tukivarresta ole tuollainen koiranluu anturille?
http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/headlights/joint-sensor-headlight-range-adjustment/1041523/
-
Mites on löytyykö keltään tai mistään kuvia / muuten tietoa siitä, että miten tuo takatukivarressa oleva valojen asentoanturi on kiinni.
Omassa -07 awd:ssä toimi säätö vielä viime viikolla.
Katsastuksessa inssi sanoi, että se anturi on irti ja yritetty rautalangalla kiinnittää ja heilautti sitä anturia malliksi niin nyt valot osoittaa taivaalle.
Tässä pyhien jälkeen ajan auton (V70 -05 AWD) nosturille ja käyn käsijarrun läpi, niin mikäli muistan, voin ottaa kuvia.
-
Edelleen kaipailisin ohjeita. Ei näin laiskana äijänä viittis paria eri kertaa nostella autoo ja arpoa millä ja miten sen laittais. ELK
-
Edelleen kaipailisin ohjeita. Ei näin laiskana äijänä viittis paria eri kertaa nostella autoo ja arpoa millä ja miten sen laittais. ELK
En sitten muistanut ottaa kuvia. :facepalm:
Mitä sieltä on rikki? Sen verran muistin katsoa, että millainen rakenne sielä on. Anturin ja tukivarren välissä on pomon linkittämä tanko. Tukivarressa on jonkinlainen korvake, johon tuo tanko kiinnittyy. Anturin kiinnityksestä en osaa sanoa.
-
En ihan tarkkaan tiedä, mutta inssi sanoi,että anturi on yritetty kiinnittää rautalangalla. Siis ilmeisesti anturin kiinnike joko tukivarteen tai tukivarteen tulevaan kiinnikkeeseen on rikki. Täytynee käydä siellä alla ja kattoo mitä voi tehhä.
-
Se "koiranluu" on kiinni alatukivarren pohjassa omassa 2003-mallissa, yritän löytää kuvaa. Katsuri käski kanssa hitsata kun oli kiinnike katkennut, tilapäisesti laitoin nippusiteellä.
(https://thumb.ibb.co/bYZhwm/20171222_120930.jpg) (https://ibb.co/bYZhwm)
-
Se koiranluu on näköjään ruostunu poikki alapäästään. Täytyy vaihtaa kunha jostain sen ensiks löytää.
-
Pomon laittamasta linkistä löytyis, mutta rahti ois ollu n28€ ja osa sen suunnilleen saman. KL-varaosilta tilaamalla 36€ ja risat. tulee joskus viikon /parin päästä. Tilasin siis sieltä.
-
Moro, lainaan aihetta kun mulla on yläpää irti tuosta anturista. Kukaan ottanu kuvaa miten se on kiinni? Auto tosiaan v70 -07 awd, ja valot näyttää alas ja vikaa pukkaa mittaristolle.
(https://thumb.ibb.co/g46nVx/2018_02_23_16_51_12.jpg) (https://ibb.co/g46nVx)
-
Vanha topic mutta noin se on, kiinnitys ehkä yhdellä pultilla takana, hieman heiluu. Mä tarttisin puolestani tiedon että kumpaan suuntaan tuo tanko säätää kun sitä kääntää, oma taitaa olla mykkä eikä taida antaa edes vikakoodia. Sain 99% varmuudella selvitettyä että anturin osanumero on bilian verkkokaupassa 30782822 jolla löytyy myös autodocista ja ebaysta. Volvolla 65 egee, kiinassa 25, autodocilla siltä väliltä.
(https://i.ibb.co/P9PhypJ/IMG-20200111-123714.jpg) (https://ibb.co/P9PhypJ) Mut mihin suuntaan toi tanko kuuluu kääntyä??
-
Saisikohan täältä apuja. Vuoden 07V50 summum xenoneilla laskee ajovalot ala-asentoon eikä pimeällä ole oikein turvallista ajella. Pari kysymystä:
Voiko näitä xenoneita säätää sieltä ajovaloista? Liikkuu vähän sekavaa tietoa tästä ja netistä videoita, jossa XC90 xenoneita säädetään manuaalisesti suoraan valoilta.
Toinen kyssäri, että liittyykö SUM calibraatio tähän ongelmaan mahdollisesti? Eli siis vaihdoin autoon kesällä uudet iskarit ja jouset joka nurkkaan, ja mielestäni viime talvena tätä vikaa ei vielä ollut. Huomasin sen sitten kun syksy alkoi pimenemään, että valothan näyttää ihan eteen. Siitä myös inssi mainitsi marraskuussa kun kävin katsastamassa. Mulla ois mahdollista hommaa VIDA ja toimiva kone siihen löytyy jo, mutta onko tuo SUM calibration juurikin se millä tämä vika voisi korjaantua?
-
Saisikohan täältä apuja. Vuoden 07V50 summum xenoneilla laskee ajovalot ala-asentoon eikä pimeällä ole oikein turvallista ajella. Pari kysymystä:
Voiko näitä xenoneita säätää sieltä ajovaloista? Liikkuu vähän sekavaa tietoa tästä ja netistä videoita, jossa XC90 xenoneita säädetään manuaalisesti suoraan valoilta.
Toinen kyssäri, että liittyykö SUM calibraatio tähän ongelmaan mahdollisesti? Eli siis vaihdoin autoon kesällä uudet iskarit ja jouset joka nurkkaan, ja mielestäni viime talvena tätä vikaa ei vielä ollut. Huomasin sen sitten kun syksy alkoi pimenemään, että valothan näyttää ihan eteen. Siitä myös inssi mainitsi marraskuussa kun kävin katsastamassa. Mulla ois mahdollista hommaa VIDA ja toimiva kone siihen löytyy jo, mutta onko tuo SUM calibration juurikin se millä tämä vika voisi korjaantua?
Kaksi asiaa tulee mieleen...
Onko iskariremontin tohinassa irrotettu etualatukivarresta ajovalojen tasonsäädön tanko? Tai onko se jäänyt kiinni ja alatukivartta kammetessa hajottanut tasonsäätöanturin?
Toinen vikakohde on ajovalojen ohjainlaite. Molemmille ajovaloille on oma ohjainlaite lokasuojan ja sisälokasuojan välissä. Tämän ohjaimen vikaantuminen kääntää valot näyttämään alas ääriasentoon.
-
Ja jokeri vikana niin mulla oli v70:ssä maavika jonka takia korkeussäätö ei toiminut vaan pudotti valot alas.
Lisävalot oli irroitettu ja samalla jäänyt maajohtoon huono kontakti.
-
Ok kiitoksia vastauksesta. Hmm epäilen, että olisin niin pahasti vääntänyt, että olisi mennyt varsi rikki, mutta pitää lauantaina tarkistaa nuokin läpi kun on päivä aikaa tutkia tätä. Sitä vartta en irroittanut kun remppaa tein, mutta tsekataan sekin.
Onkohan niin, että jos toisessa ohjainlaitteessa on vika niin molemmat valot menee alas? Ja tosiaan kun perää laskee esim käkkäri päällä pistää vetoa, niin hetken päästä valot kyllä liikkuu yhtaikaa. Kun palauttaa asennon takaisin normaaliin niin valot palaa myös lähtöasentoon eli täysin alas. Mitään vikakoodeja ei ole tullut kun ODB palikalla tarkistin. Voisi vaikka irrottaa edestä tuon säätövarren ja käsillä käännellä sitä ja seurata samalla muuttuuko valojen asento..
Edit: Okei kiitos tuosta mahdollisesta maaviasta myös. Pitää sekin vaihtoehto pitää mielessä..
-
Se tukivarren kiinnitys myös irtoaa vanhemmiten eli kantsii kurkistaa.
-
Ok kiitoksia vastauksesta. Hmm epäilen, että olisin niin pahasti vääntänyt, että olisi mennyt varsi rikki, mutta pitää lauantaina tarkistaa nuokin läpi kun on päivä aikaa tutkia tätä. Sitä vartta en irroittanut kun remppaa tein, mutta tsekataan sekin.
Onkohan niin, että jos toisessa ohjainlaitteessa on vika niin molemmat valot menee alas? Ja tosiaan kun perää laskee esim käkkäri päällä pistää vetoa, niin hetken päästä valot kyllä liikkuu yhtaikaa. Kun palauttaa asennon takaisin normaaliin niin valot palaa myös lähtöasentoon eli täysin alas. Mitään vikakoodeja ei ole tullut kun ODB palikalla tarkistin. Voisi vaikka irrottaa edestä tuon säätövarren ja käsillä käännellä sitä ja seurata samalla muuttuuko valojen asento..
Edit: Okei kiitos tuosta mahdollisesta maaviasta myös. Pitää sekin vaihtoehto pitää mielessä..
Yhdestä -05 S40 on kokemusta ohjainlaitteen viasta. Kun toinen ohjainlaite vikaantuu, laskee molemmat ajovalot alas ääriasentoon. Sanoisin, että se ei aiheuttaunut vikakoodeja kun paikallinen merkkihuolto ei meinannut löytää vikaa.
-
Noniin lauantaina tuli tätä vähän tutkittua. Molemmat säätimen muovitangot oli kiinni ja ehjiä niin edessä kuin takana. Tein testiksi niin, että kun auto oli tunkattuna ja rengas pois, niin lähdin pullotunkilla nostamaan pallonivelen alta koko asetelmaa ylöspäin, jolloin myös tuo valojen säädin liikkuu pikkuhiljaa. Tietyssä kohdassa kun aikani olin nostanut niin valoihin tuli liikettä. Ne nousi ja laski yhtaikaa. No pistin pyörän kiinni ja auton käyntiin. Valot meni ylös ja alas jonkin verran peräjälkeen, mutta putosivat lopuksi taas liian alas. Voisiko tämä olla vain kalibrointia vailla kun kuitenkin tuo säädin reagoi auton asentoon.. tai sitten se on silti paskana ja lähettää väärää dataa.
-
Kannattaa kalibroida. Jos on otettu irti ja kiinni on aina mahdollista saada myös se tanko pyörimään väärään suuntaan, jos se on semmoinen useampinivelinen. Hurjin mitä toistenmerkkisten foorumilla on puhuttu on että väärät kalibroinnit tai suunnat voi tappaa säätömoottorit kun säädetään väkisin liian pitkälle. Sulla vielä selvästi säätyy valot.
-
Kannattaa kalibroida. Jos on otettu irti ja kiinni on aina mahdollista saada myös se tanko pyörimään väärään suuntaan, jos se on semmoinen useampinivelinen. Hurjin mitä toistenmerkkisten foorumilla on puhuttu on että väärät kalibroinnit tai suunnat voi tappaa säätömoottorit kun säädetään väkisin liian pitkälle. Sulla vielä selvästi säätyy valot.
Mielestäni se vipu anturissa ei pääsee määräänsä enempää kääntymään. Voin olla väärässäkin.
Uskoisin, että valojen korkeudensäädöstä löytyy joku vikakoodi kun ne käyttäytyy tuolla tavalla. ???
-
Vielä semmonen kysymys, että onnistuuko tuo kalibrointi siis Vidalla jos hommaan sen epävirallisen 2014d version? Ei kiinnostaisi siniselle maksaa samaa kun saisi johdot samalla hinnalla, joilla voisi olla käyttöä myös jatkossa muutenkin..
-
Vielä semmonen kysymys, että onnistuuko tuo kalibrointi siis Vidalla jos hommaan sen epävirallisen 2014d version? Ei kiinnostaisi siniselle maksaa samaa kun saisi johdot samalla hinnalla, joilla voisi olla käyttöä myös jatkossa muutenkin..
Luulisin että onnistuu kun tuskin vaatii softan lataamista, mutta en ole itse kokeillut, kun ei ole tota ongelmaa(oma säätömoottori on mykkä ja uusi tulee tänään). Sen vikakoodin saisit ainakin luettua..
-
Sain oman fiksattua ja leimattua. Kokeilin myös vidalla kalibroida sweedspeedin ohjeella, mutta homma kaatui siihen että autossani ei ole SUM-yksikköä jolle kalibrointi tehtäisiin ja muuta tapaa en löytänyt. Se kai on Four-C-alustan mukana tuleva vehje. Katsurin kanssa tein umpioiden säätöruuvista loppusäätön.
Kokeellisesti päädyin siihen tulokseen että oman v70 vm. 2003 uusi anturi on potentiometri joka vivun osoittaessa suoraan alas lähettää perä korkealla-signaalia ja vivun noustessa kumpaan tahansa suuntaan kuuluu säätömoottorien surina ja valot laskevat. Itse kiinnitin sen vivun nousemaan vastapäivään eli poispäin anturin sähköliittimestä. Näissä antureissa se vipu on vapaasti ympäripyörivä, jota kerran uskalsin kokeilla ja valojensäätö hämmentyi suuresti.. En suosittele kokeilemaan, muistan jonkun joskus saaneen umpion sisästä tasonsäädön irti.
Katsuri ei meinannut uskoa että korkeussäätö toimii kun valot ei liikkuneet auton startissa(vaikka kotipihassa ko. ilmiön eilen näinkin). Todistin toimivuuden kuitenkin seisomalla peräkoukun päällä, jolloin valot korjasivat automaattisesti suuntauksensa. Pitää illalla kokeilla tämä sweedspeedin väite, minulla on valot aina yöasennossa:
" do you leave your light switch at the 90° or 0° position? I've found that if I leave mine at the 90° position they do not move at startup but in the 0° position they do. Rotating the switch between the two positions and back resets the motor "condition" and they then work normally until the next start up in the 90°. I'm not sure if this is a "resettable" condition/state in VIDA; I was told it can be indicative of a CEM problem but the only reference that I've found to date was in respect of the "Warning for low beam position (Bi-Xenon)" which implies that it could be a programmable variabel state or condition. Whether there has been a software update at some point which has resulted in the motors not moving on start-up is unclear."
Omat horinat siis koskee erityisesti v70mk2:ta jossa on vain yksi tasonsäätöanturi taka-aksellilla. Toi anturi maksaa volvolla 65 euroa, autodocissa posteineen 45, ja kiinassa posteineen alle 20 euroa. Kannattaisi melkein tuoda maahan ja ruveta myymään kun kellään suomessa oikein ole tuota hyllyssä..
-
Kiitos tiedoista. Menin juuri äsken tilaamaan tuon Vidasetin ja nyt ehkä vähän kaduttaa kun omastakaan tuskin löytyy tuota SUM -moduulia. No näkeepä tolla sitten vikakoodeja jos jotain löytyy. Tämä onkin aika ärsyttävä vika korjata sitten kun ei tiedä missä vika.. En tiedä pitäisikö vaan vaihtaa molemmat sensorit sekä eteen, että taakse ja katsoa onko sillä vaikutusta. Rupeaa vaan pikkuhiljaa hintalappu nousemaan näin yksinkertaisen vian korjaamiseen. Mitenköhän Volvoliike sitten nämä säätää, missä ei ole tuota SUM moduulia? Onko se automaattisesti vaan viallinen osa, eikä näitä voi edes kalibroida. Uskaltaisikohan sitä paikalliseen Volvohuoltoon pistää sähköpostia asiasta..
-
Mulla on Vida tässä jo kotona ja pläräilen sitä ilman johtoja. Ainakin tuolta löytyy V50 2007 vm seuraavaa:
Diagnostics -> Vehicle Communication -> CEM moduuli -> Advanced -> Calibration of position sensor, GDL (Gas Discharge Lamps) lamps. Sieltä klikkaamalla löytyy ihan prosessi missä kerrotaan, että auton tulee olla tasaisella jne ja tuo kalibroi nuo asentosensorit. Saapa nähdä pelittääkö, mutta lupaavaa on, että tuollainen toimenpide tuolta löytyy!
Edit: Täällä kun lisää pyörii Vidassa niin löytyy lisää infoa tähän vikaan. Fault tracing kohdasta CEM-8A39 = Calibration fault. Sieltä löytyy mielenkiintoinen kohta: Substitute value-> Shortest headlamp range will be used.
Eli auto laskee lamput alas kun jossain on vikaa, mutta tämänhän jo periaatteessa tiesinkin. Hyvä nähdä vaan mustaa valkoisella vielä. Eli jos kaikki on kunnossa niin tolla kalibroinnilla pitäisi lähteä tykittämään.
-
Toi kuulostaa oikealta, mun 2003 V70:ltä cemissä ei ollut tuota ja ilmeisesti siinä se yleensä kalibroidaan tosiaan mekaanisesti. Ja tosiaan vidalla selviää se vikakoodi joka varmaan valot lattiaan kääntää, mulla ei valot kääntyneet alas eikä koodiakaan ollut.
-
Noniin pääsin Vidalla katsomaan ja kalibrointi ei onnistunut. Xenonien asentoantureiden reaaliaikaista dataa seurasin ja samalla ajelin pihalla edes takas. Taka-anturin arvot muuttui jatkuvasti ja etu-anturin arvot oli kokoajan 4.5V. Eli taitaa olla paskana tuo etu-anturi kun en saanut sitä millään liikkumaan tuosta maksimiarvosta. Ja Vidassa lukee, ettei kalibrointi onnistu jos antureiden arvot eivät ole välillä 1-4V. Lisäksi Vida antoi vikakoodit vasemman lampun säätimestä, mutta luulen, että tämä asentoanturin vika antaa myös tuon koodin. Katsoin, ettei näitä saa oikein Autodocista muuta kuin taakse ja ainoa järkevä paikka taitaa olla Skandix. Hintaa tulee tuolle anturille se noin 150€.. Purkuosia on myös, mutta aika syöpäisen näköisiä romuja mitä Ebaysta tsekkailin.
Mitäs mieltä olette, vaikuttaako siltä, että etuanturi on paskana kun ei arvot liiku mihinkään?
-
Risalta kyllä kuulostaa. Onko aikaa odottaa kiinatilausta, sieltähän nuo on kuitenkin alkujaan
-
Onko heittää jotain vinkkiä paikasta mistä ostaa jos Kiinasta tilaa? Kiire tällä ei tosiaan ole kun auto ei ole jokapäiväisessä ajossa, eli voi korjata sitten kun ehtii.
-
Taisin itse katsoa Aliexpressiä kun omaa taka-anturia etsin. Ekana katsoin Autodocista mitä oem-sarjanumeroa se tarjoaa, sitten vahvistin sen Bilian verkkokaupasta hakemalla, sit etsin sillä numerolla Aliexpressistä.
-
Perhana tätä osaa ei kyllä taida löytyä Kiinasta.. Tässä koko illan googletellut ja muutenkin tosi nihkeästi missään tätä etu-anturia. Skandixiltakin maksaa jo enemmän kuin Biliasta.. Noi käytetyt on aika huonon näköisiä myös ja nekin maksaa noin 70-80€, että en tiedä onko siinäkään järkeä.. Ei se taida muu auttaa kuin ostaa Biliasta suoraan 150€ uusi anturi..
Tällainen on tuo V50 etuvipu: https://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/sender-units-sensors/sensor-headlight-range-adjustment/1033112/?dc=10
-
Itse tilasin pelkän anturin tohon takapäähän, ei tullut vipua mukana kuin eka pätkä. Tein itse loppuvivun raudasta kun entinen oli ruostunut pois. Eli vivuton voi löytyä joissain tapauksissa helpommalla ja olla halvempi.
-
Ebaysta tolla numerolla löytyy jotain. Mut 150 ei ole niin paljon että voi olla fiksumpi käydä volvolta.
-
Ebaysta tolla numerolla löytyy jotain. Mut 150 ei ole niin paljon että voi olla fiksumpi käydä volvolta.
Joo kai se on pakko tilailla koko hökötys uutena niin ei ainakaan enää tule siihen vikaa uudestaan. Ei noita vanhoja varmaan pysty korjaamaan enää jos sieltä sisältä on jotain hajonnut? Kun tosiaan yhdessä kohdassa se sääti valoja kun tunkilla sillon aiemmin nostin koko asetelmaa, vaikka varmaan pitäisi säätää kokoajan kun pienikin liike tulee tuohon anturiin. Ja tosiaan jännitteet ei muuttunut Vidassa mihinkään, tuskin tällöin olisi kyse esim kosketushäiriöstä tai johtoviasta/liittimestä?
-
Itseasiassa vertasin parin kuvan perusteella, että tuon pelkän sensorin saisi käytettynä todella halvalla:
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Volvo/VOLVO-V50/2008_2012/S%C3%A4hk%C3%B6laitteet-&-Anturit-&-Ohjausyksik%C3%B6t-&-Tunnistimet/Valojen-korkeuss%C3%A4%C3%A4t%C3%B6-anturi/Kaikki/ID-31645067/OEM-31300198AA/
Tuosta kuvasta katsoin tuon sensorin koodin ja hain sillä ja löysin tällaisen käytetyn: https://www.ebay.co.uk/itm/Volvo-V50-2009-Headlight-headlamp-level-sensor-31300198AA-LGI5926/303454397126?hash=item46a74aa2c6:g:PvoAAOSwncJeJfQk#viTabs_0
Tuohan on täysin sama anturi kuin mikä on tuossa ylemmässä linkissä. Uskaltaisikohan tuota kokeilla..
-
Mä vaan mietin että onko tuo oikeasti eri anturi kuin takapäässä, kun näyttää liitin ja anturi aika samanlaiselta jonka sisällä potentiometri. Ja sitä takapään anturia saa uutena autodocista ym.
-
Mä vaan mietin että onko tuo oikeasti eri anturi kuin takapäässä, kun näyttää liitin ja anturi aika samanlaiselta jonka sisällä potentiometri. Ja sitä takapään anturia saa uutena autodocista ym.
Joo hyvä huomio. Mä tässä pläräilin, niin esimerkiksi XC90 anturi on aivan samannäköinen kuin tuo mitä V50 myydään. Sama kiinnitys, sama muoto, sama määrä liittimiä jne. Voiko noissa olla sisällä jotain eroa sitten kun jännitettähän tuo vaan säätää.
Esim tässä Xc90 anturi: https://www.ebay.co.uk/itm/SENSOR-XENON-LIGHT-HEADLIGHT-RANGE-ADJUSTMENT-FOR-VOLVO-XC90-I-275-SWAG-30645605/352878499963?_trkparms=aid%3D555021%26algo%3DPL.SIMRVI%26ao%3D1%26asc%3D20190711100440%26meid%3D391ba829547947c2a92fb1fa5a38291d%26pid%3D100752%26rk%3D2%26rkt%3D4%26mehot%3Dpf%26sd%3D303454397126%26itm%3D352878499963%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2047675&_trksid=p2047675.c100752.m1982
Noissa on ihan samat liittimet ja muodot muutenkin ja tuon varren pituus verrattuna mitä V50 myydään. Onkohan tässä vaan tosiaan erona se, että tolla OEM numerolla mukana tulee myös noi raudat ja tangot millä en tee kyllä mitään välttämättä.
-
Joo ja tässä Autodocin anturissa on sama OEN numero kuin noissa alkuperäisissä V50 etu-antureissa. Taidan pistää tämän tulemaan Autodocista kun ei paljoa maksa:
https://www.autodoc.fi/vemo/7015994
Ilmeisesti tuo koko alkuperäinen etu-anturi maksaa maltaita kun mukana tulee noi vivut ja raudat. Itse sensori ei näemmä maksa tarvikkeena juuri mitään.
-
Moi, pikku vinkki, maltaat maksaa n. 500 euroa/t. Terveisin oluenkeittäjä
-
Moi, pikku vinkki, maltaat maksaa n. 500 euroa/t. Terveisin oluenkeittäjä
Röh röh juuh eihän tuo nyt niin posketon hinta ole toisaalta, mutta kun kyseessä on potentiometri, niin 150€ alkaa kuulostamaan jo kalliilta. Autodocilta pistin tulemaan tuon takasensorin, saa nähdä miten käy. Raportoidaan tänne jahka on saatu asennettua.
-
Röh takaisin, autodoc ollut ok ostopaikka!
-
Vastaillaas tänne kun tuli tänään tuo sensori vaihdeltua ja homma onnistui ilman ongelmia. Ainut, että tuo vanha sensori oli neliskanttinen ja uusi oli pyöreä niin piti vähän kiinnitysreikiä noissa raudoissa suurentaa, että mahtui paikalleen. Vidassa jännitteet vaihteli hienosti ja kalibrointi nosti valot oikeaan korkeuteen. Eli tämä tietona myös tuleville V50/S40 omistajille, että takasensori pelittää myös edessä vaikkei sitä virallisesti missään listata sopivaksi.
-
Nostetaas tätä. Itse huomasin nyt syksyn pimeillä, että valot osoittaa alas muutaman metrin päähän ja ei tee ylös-alas tarkistusta kun virrat lyö päälle. Mistä kannattaa vikaa etsiä? Luultavasti joku sensori rikki, viime talvena vielä toimi normaalisti ja muuta ei ole tehty sen jälkeen kun renkaat ja öljyt vaihdettu.
Millä vikakoodit saisi ulos? Pitääkö viedä Volvolle, vai onnistuuko esim. Motonetin testauspalvelussa?
Auto siis Volvo C30 -09 1,6d
-
Nostetaas tätä. Itse huomasin nyt syksyn pimeillä, että valot osoittaa alas muutaman metrin päähän ja ei tee ylös-alas tarkistusta kun virrat lyö päälle. Mistä kannattaa vikaa etsiä? Luultavasti joku sensori rikki, viime talvena vielä toimi normaalisti ja muuta ei ole tehty sen jälkeen kun renkaat ja öljyt vaihdettu.
Millä vikakoodit saisi ulos? Pitääkö viedä Volvolle, vai onnistuuko esim. Motonetin testauspalvelussa?
Auto siis Volvo C30 -09 1,6d
Vidalla saa kaikkein luotettavimmin vikakoodin selville.
-
Itsellä eivät valot liikkuneet mihinkään (V70 2,5T 2007). Vikakoodiksi antoi, että singnaali liian korkea. Koodi ei poistunut nollaamalla. Kalibrointi ei tuonut tulosta. Vaihdoin taka-akselin anturinkin. Sitten (jostakin täältä) luin, että anturin nivel voi lipsahtaa väärään suuntaan esim. tunkilla autoa tosi korkealle nostettaessa. Ja niinpä: kun kävin ihan ilman työkaluja lipasauttamassa nivelen toiseen suuntaan kulmaan, homma alkoi toimimaan. Eli anturi oli ihan väärässä asennossa. Sitten eikun kalibrointi ja mekaaninensti perussäätö kohdalleen.
Nyt olisi ylimääräinen anturikin, jos joku tarttee... vaikka 30e. P. 044 979 2514.
-
Joo se kalibrointi on tyhmä Vidassa kun se ei anna mitään vinkkiä miksi se ei onnistu. Käytännössä mulla ne epäonnistumisen syyt on aina kuitenkin olleet joko anturiin ei saa yhteyttä(risa anturi) tai anturin vipu liian kaukana auton pituusakselin suunnasta.
-
No niin, foorumin ensiviesti. Volvot mulle uusia asioita, mutta kovasti olen jo Carcomilla ehtinyt asioida. :D
Päiväsaikaan ostettu Volvo V50 2008 Bi-Xenon paljastui iltasemmalla vähän ohkaiseksi valotehon puolesta:
- Oikea umpio tekee aamujumpan käynnistyessä, mutta nousee liikaa ja häikäisee edelläajavaa peilistä.
- Minusta vasen ei jumppaa lainkaan ja se jää myös osoittamaan noin 20 metriin, eli todella alas.
Onko todennäköisin diagnoosi siten, että auton asentotunnistimet toimii, mutta oikean umpion perussäätö on säädetty pieleen. Ja vasemmassa olisi sitten sähkövika korkeussäädön moottorissa tai pahimmillaan liitoksissa?
Käytin jo umpiot välillä irti ja annoin varmuudeksi pikasäätöjen kulmavaihteille WD40-hoitoa, mutta en vielä muuta. Tulen ne vielä irroittamaan uudelleen, kunhan kerään siviilirohkeutta parkkipolttimoiden irtinyppäämiseen fisting-aukosta. Siinä samalla sitten himottelisi kurkata ballastin allekin ja mikä ettei vaikka vaihtaa uudet D1S:t.
On kyllä upean helpot irroittaa nuo umpiot!
-
Jos auto tekee ton valon laskun tarkoituksella siellä lienee vikakoodi luettavissa. V50 sen verran vieras malli mulle että muuten en uskalla arvailla. Teoriasi on kuitenkin ihan uskottavan kuuloinen.
-
Vasen puoli ei toimi lainkaan. Ristiinvaihtamalla vikakin vaihtoi puolta, joten vika on varmastikin umpiossa. Sen verran lisäinfoa huomasin, että tässä rikkinäisessä ei toimi äärivalo, eli ehjässä "vilkku" palaa koko ajan kuin jenkeissä ikään.
Ehkä vielä etsin CRC:t kaapista ja tarkistan liittimet ennen uuden umpion etsimistä.
Oikean sain säädettyä hyvään tasoon kuusiokolosta ja ehkä uskalletaan näinkin lähteä ajamaan pimeäharjoittelua kuitenkin juniorin kanssa.
-
Teen tässä yksinpuhelua aiheesta V50 ja bi-xenon, mutta jos vaikka jäisi internetiin jälki ja joku muu saa apua.
Toisesta umpiosta paljastui liitinvika. En ole ihan täysin vielä diagnosoinut ongelman juurisyytä mutta todennäköisesti jostain on rikottu liittimen lukittumiseen tarvittavia osia. Toivottavasti ei umpiosta, joka todennäköisesti maksaisi paljon. Mutta kaikki automaattisen korkeussäädön moottorit siis toimivat!
Pikasäätökulmavaihteet ovat entiset, kuten näistä tuppaa olemaan. Kaikkien uusiminen maksaisi varmaan vähän yli 50e, mutta vaihtotyö on turhaa jos ei ole ensin avannut umpiota ja notkeuttanut säätöjen toimintaa. Eli pyöreä läppä päältä auki ja silikonispray varustettuna pitkällä pillillä on kova sama. Kuusiokulmilla säädettäviin ulkoisiin osiin kanssa.
Peruskorkeussäätöön en ole löytänyt ohjetta tai apua. Nyt ne näyttivät ihan puidenlatvoja ja vaativat kuusiokolosta (kun pikasäätö ei toimi) reilua säätöä alaspäin.
Se mietityttää että koska tarvin oikeasti huoltoa ja Vidaa, että asia saadaan pilkuntarkasti kohdalleen?
-
Joo se kalibrointi on tyhmä Vidassa kun se ei anna mitään vinkkiä miksi se ei onnistu. Käytännössä mulla ne epäonnistumisen syyt on aina kuitenkin olleet joko anturiin ei saa yhteyttä(risa anturi) tai anturin vipu liian kaukana auton pituusakselin suunnasta.
Monesti se anturin vipu on päässyt kääntymään väärään asentoon esim autoa nostaessa. Kalibrointi ei onnistu tuon vuoksi ja vikakoodiakaan ei synny tuosta.
-
Itellä korjaantui xenonvalon tasosäätöongelma Kiinasta tilatulla osalla, joka tuol taka-akselilla. hintaa tuli posteineen 41eur.
-
Vähän samanlaista vika s60 D3 vm-11.
Ensinnäkin toinen Xenon valo aika sumea mutta kirkas valo ja toinen punertava (1 v vaihdettu tähän uusi alkuperäinen umpio). Ero valoissa selkeä.
Ajotietokone ilmoittaa että ajovalo vaatii huoltoa.
Kävin motomaatilla lukemassa vikakoodit. Liitteenä.
Mistähän alkaisi vikaa etsimään?
(https://i.ibb.co/X7g16tg/IMG-1601.jpg) (https://ibb.co/X7g16tg)
-
Sullahan herjaa tuossa valojen korkeus anturia etuakselille. Voisko valot harittaa nyt mihin sattuu, paha sanoa näkemättä ja vida tuohon nyt olis oikea laite lukuun ja testauksiin..
-
Missähän se voisi sijaita?
-
Lukaise vaikka tuolta juttua aiheesta.
https://www.swedespeed.com/threads/bi-xenon-headlight-ajustments-on-a-canadian-v50.126224/
-
anturi löytykin oikealta edestä. Pitänee uusi romikselta tilata josko korjaantus sillä
(https://i.ibb.co/d5Rt6gD/IMG-1602.jpg) (https://ibb.co/d5Rt6gD)
-
Omaan olen aliexpressistä noita tilannut kuukauden päähän, autodocista voi kanssa saada viikossa jos löytyy sopiva
-
Vaihdoin käytetyn osan ja toistaiseksi vikavalo ei pala