Samppasport  Futurez

Xenonien automaattinen tasonsäätö

  • 93 Vastauksia
  • 43066 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Xenonien automaattinen tasonsäätö
« Vastaus #45 : 11.01.2020, 19:17:07 »
Vanha topic mutta noin se on, kiinnitys ehkä yhdellä pultilla takana, hieman heiluu. Mä tarttisin puolestani tiedon että kumpaan suuntaan tuo tanko säätää kun sitä kääntää, oma taitaa olla mykkä eikä taida antaa edes vikakoodia. Sain 99% varmuudella selvitettyä että anturin osanumero on bilian verkkokaupassa 30782822 jolla löytyy myös autodocista ja ebaysta. Volvolla 65 egee, kiinassa 25, autodocilla siltä väliltä.
Mut mihin suuntaan toi tanko kuuluu kääntyä??
« Viimeksi muokattu: 11.01.2020, 20:25:20 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa P0rtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenonien automaattinen tasonsäätö
« Vastaus #46 : 15.01.2020, 18:37:03 »
Saisikohan täältä apuja. Vuoden 07V50 summum xenoneilla laskee ajovalot ala-asentoon eikä pimeällä ole oikein turvallista ajella. Pari kysymystä:

Voiko näitä xenoneita säätää sieltä ajovaloista? Liikkuu vähän sekavaa tietoa tästä ja netistä videoita, jossa XC90 xenoneita säädetään manuaalisesti suoraan valoilta.

Toinen kyssäri, että liittyykö SUM calibraatio tähän ongelmaan mahdollisesti? Eli siis vaihdoin autoon kesällä uudet iskarit ja jouset joka nurkkaan, ja mielestäni viime talvena tätä vikaa ei vielä ollut. Huomasin sen sitten kun syksy alkoi pimenemään, että valothan näyttää ihan eteen. Siitä myös inssi mainitsi marraskuussa kun kävin katsastamassa. Mulla ois mahdollista hommaa VIDA ja toimiva kone siihen löytyy jo, mutta onko tuo SUM calibration juurikin se millä tämä vika voisi korjaantua?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8913
  • Teiden tukko
Vs: Xenonien automaattinen tasonsäätö
« Vastaus #47 : 15.01.2020, 20:29:28 »
Saisikohan täältä apuja. Vuoden 07V50 summum xenoneilla laskee ajovalot ala-asentoon eikä pimeällä ole oikein turvallista ajella. Pari kysymystä:

Voiko näitä xenoneita säätää sieltä ajovaloista? Liikkuu vähän sekavaa tietoa tästä ja netistä videoita, jossa XC90 xenoneita säädetään manuaalisesti suoraan valoilta.

Toinen kyssäri, että liittyykö SUM calibraatio tähän ongelmaan mahdollisesti? Eli siis vaihdoin autoon kesällä uudet iskarit ja jouset joka nurkkaan, ja mielestäni viime talvena tätä vikaa ei vielä ollut. Huomasin sen sitten kun syksy alkoi pimenemään, että valothan näyttää ihan eteen. Siitä myös inssi mainitsi marraskuussa kun kävin katsastamassa. Mulla ois mahdollista hommaa VIDA ja toimiva kone siihen löytyy jo, mutta onko tuo SUM calibration juurikin se millä tämä vika voisi korjaantua?

Kaksi asiaa tulee mieleen...

Onko iskariremontin tohinassa irrotettu etualatukivarresta ajovalojen tasonsäädön tanko? Tai onko se jäänyt kiinni ja alatukivartta kammetessa hajottanut tasonsäätöanturin?

Toinen vikakohde on ajovalojen ohjainlaite. Molemmille ajovaloille on oma ohjainlaite lokasuojan ja sisälokasuojan välissä. Tämän ohjaimen vikaantuminen kääntää valot näyttämään alas ääriasentoon.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenonien automaattinen tasonsäätö
« Vastaus #48 : 15.01.2020, 21:18:25 »
Ja jokeri vikana niin mulla oli v70:ssä maavika jonka takia korkeussäätö ei toiminut vaan pudotti valot alas.

Lisävalot oli irroitettu ja samalla jäänyt maajohtoon huono kontakti.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa P0rtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenonien automaattinen tasonsäätö
« Vastaus #49 : 15.01.2020, 21:19:10 »
Ok kiitoksia vastauksesta. Hmm epäilen, että olisin niin pahasti vääntänyt, että olisi mennyt varsi rikki, mutta pitää lauantaina tarkistaa nuokin läpi kun on päivä aikaa tutkia tätä. Sitä vartta en irroittanut kun remppaa tein, mutta tsekataan sekin.

Onkohan niin, että jos toisessa ohjainlaitteessa on vika niin molemmat valot menee alas? Ja tosiaan kun perää laskee esim käkkäri päällä pistää vetoa, niin hetken päästä valot kyllä liikkuu yhtaikaa. Kun palauttaa asennon takaisin normaaliin niin valot palaa myös lähtöasentoon eli täysin alas. Mitään vikakoodeja ei ole tullut kun ODB palikalla tarkistin. Voisi vaikka irrottaa edestä tuon säätövarren ja käsillä käännellä sitä ja seurata samalla muuttuuko valojen asento..

Edit: Okei kiitos tuosta mahdollisesta maaviasta myös. Pitää sekin vaihtoehto pitää mielessä..

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Xenonien automaattinen tasonsäätö
« Vastaus #50 : 15.01.2020, 22:12:02 »
Se tukivarren kiinnitys myös irtoaa vanhemmiten eli kantsii kurkistaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8913
  • Teiden tukko
Vs: Xenonien automaattinen tasonsäätö
« Vastaus #51 : 15.01.2020, 22:15:53 »
Ok kiitoksia vastauksesta. Hmm epäilen, että olisin niin pahasti vääntänyt, että olisi mennyt varsi rikki, mutta pitää lauantaina tarkistaa nuokin läpi kun on päivä aikaa tutkia tätä. Sitä vartta en irroittanut kun remppaa tein, mutta tsekataan sekin.

Onkohan niin, että jos toisessa ohjainlaitteessa on vika niin molemmat valot menee alas? Ja tosiaan kun perää laskee esim käkkäri päällä pistää vetoa, niin hetken päästä valot kyllä liikkuu yhtaikaa. Kun palauttaa asennon takaisin normaaliin niin valot palaa myös lähtöasentoon eli täysin alas. Mitään vikakoodeja ei ole tullut kun ODB palikalla tarkistin. Voisi vaikka irrottaa edestä tuon säätövarren ja käsillä käännellä sitä ja seurata samalla muuttuuko valojen asento..

Edit: Okei kiitos tuosta mahdollisesta maaviasta myös. Pitää sekin vaihtoehto pitää mielessä..

Yhdestä -05 S40 on kokemusta ohjainlaitteen viasta. Kun toinen ohjainlaite vikaantuu, laskee molemmat ajovalot alas ääriasentoon. Sanoisin, että se ei aiheuttaunut vikakoodeja kun paikallinen merkkihuolto ei meinannut löytää vikaa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa P0rtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenonien automaattinen tasonsäätö
« Vastaus #52 : 20.01.2020, 19:30:07 »
Noniin lauantaina tuli tätä vähän tutkittua. Molemmat säätimen muovitangot oli kiinni ja ehjiä niin edessä kuin takana. Tein testiksi niin, että kun auto oli tunkattuna ja rengas pois, niin lähdin pullotunkilla nostamaan pallonivelen alta koko asetelmaa ylöspäin, jolloin myös tuo valojen säädin liikkuu pikkuhiljaa. Tietyssä kohdassa kun aikani olin nostanut niin valoihin tuli liikettä. Ne nousi ja laski yhtaikaa. No pistin pyörän kiinni ja auton käyntiin. Valot meni ylös ja alas jonkin verran peräjälkeen, mutta putosivat lopuksi taas liian alas. Voisiko tämä olla vain kalibrointia vailla kun kuitenkin tuo säädin reagoi auton asentoon.. tai sitten se on silti paskana ja lähettää väärää dataa.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Xenonien automaattinen tasonsäätö
« Vastaus #53 : 20.01.2020, 20:36:17 »
Kannattaa kalibroida. Jos on otettu irti ja kiinni on aina mahdollista saada myös se tanko pyörimään väärään suuntaan, jos se on semmoinen useampinivelinen. Hurjin mitä toistenmerkkisten foorumilla on puhuttu on että väärät kalibroinnit tai suunnat voi tappaa säätömoottorit kun säädetään väkisin liian pitkälle. Sulla vielä selvästi säätyy valot.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2020, 20:37:50 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8913
  • Teiden tukko
Vs: Xenonien automaattinen tasonsäätö
« Vastaus #54 : 20.01.2020, 21:53:50 »
Kannattaa kalibroida. Jos on otettu irti ja kiinni on aina mahdollista saada myös se tanko pyörimään väärään suuntaan, jos se on semmoinen useampinivelinen. Hurjin mitä toistenmerkkisten foorumilla on puhuttu on että väärät kalibroinnit tai suunnat voi tappaa säätömoottorit kun säädetään väkisin liian pitkälle. Sulla vielä selvästi säätyy valot.

Mielestäni se vipu anturissa ei pääsee määräänsä enempää kääntymään. Voin olla väärässäkin.



Uskoisin, että valojen korkeudensäädöstä löytyy joku vikakoodi kun ne käyttäytyy tuolla tavalla. ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa P0rtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenonien automaattinen tasonsäätö
« Vastaus #55 : 21.01.2020, 12:46:45 »
Vielä semmonen kysymys, että onnistuuko tuo kalibrointi siis Vidalla jos hommaan sen epävirallisen 2014d version? Ei kiinnostaisi siniselle maksaa samaa kun saisi johdot samalla hinnalla, joilla voisi olla käyttöä myös jatkossa muutenkin..

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Xenonien automaattinen tasonsäätö
« Vastaus #56 : 21.01.2020, 12:53:05 »
Vielä semmonen kysymys, että onnistuuko tuo kalibrointi siis Vidalla jos hommaan sen epävirallisen 2014d version? Ei kiinnostaisi siniselle maksaa samaa kun saisi johdot samalla hinnalla, joilla voisi olla käyttöä myös jatkossa muutenkin..

Luulisin että onnistuu kun tuskin vaatii softan lataamista, mutta en ole itse kokeillut, kun ei ole tota ongelmaa(oma säätömoottori on mykkä ja uusi tulee tänään). Sen vikakoodin saisit ainakin luettua..
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Xenonien automaattinen tasonsäätö
« Vastaus #57 : 24.01.2020, 15:06:00 »
Sain oman fiksattua ja leimattua. Kokeilin myös vidalla kalibroida sweedspeedin ohjeella, mutta homma kaatui siihen että autossani ei ole SUM-yksikköä jolle kalibrointi tehtäisiin ja muuta tapaa en löytänyt. Se kai on Four-C-alustan mukana tuleva vehje. Katsurin kanssa tein umpioiden säätöruuvista loppusäätön.

Kokeellisesti päädyin siihen tulokseen että oman v70 vm. 2003 uusi anturi on potentiometri joka vivun osoittaessa suoraan alas lähettää perä korkealla-signaalia ja vivun noustessa kumpaan tahansa suuntaan kuuluu säätömoottorien surina ja valot laskevat. Itse kiinnitin sen vivun nousemaan vastapäivään eli poispäin anturin sähköliittimestä. Näissä antureissa se vipu on vapaasti ympäripyörivä, jota kerran uskalsin kokeilla ja valojensäätö hämmentyi suuresti.. En suosittele kokeilemaan, muistan jonkun joskus saaneen umpion sisästä tasonsäädön irti.

Katsuri ei meinannut uskoa että korkeussäätö toimii kun valot ei liikkuneet auton startissa(vaikka kotipihassa ko. ilmiön eilen näinkin). Todistin toimivuuden kuitenkin seisomalla peräkoukun päällä, jolloin valot korjasivat automaattisesti suuntauksensa. Pitää illalla kokeilla tämä sweedspeedin väite, minulla on valot aina yöasennossa:

" do you leave your light switch at the 90° or 0° position? I've found that if I leave mine at the 90° position they do not move at startup but in the 0° position they do. Rotating the switch between the two positions and back resets the motor "condition" and they then work normally until the next start up in the 90°. I'm not sure if this is a "resettable" condition/state in VIDA; I was told it can be indicative of a CEM problem but the only reference that I've found to date was in respect of the "Warning for low beam position (Bi-Xenon)" which implies that it could be a programmable variabel state or condition. Whether there has been a software update at some point which has resulted in the motors not moving on start-up is unclear."

Omat horinat siis koskee erityisesti v70mk2:ta jossa on vain yksi tasonsäätöanturi taka-aksellilla. Toi anturi maksaa volvolla 65 euroa, autodocissa posteineen 45, ja kiinassa posteineen alle 20 euroa. Kannattaisi melkein tuoda maahan ja ruveta myymään kun kellään suomessa oikein ole tuota hyllyssä..
« Viimeksi muokattu: 24.01.2020, 15:08:41 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa P0rtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenonien automaattinen tasonsäätö
« Vastaus #58 : 24.01.2020, 18:45:30 »
Kiitos tiedoista. Menin juuri äsken tilaamaan tuon Vidasetin ja nyt ehkä vähän kaduttaa kun omastakaan tuskin löytyy tuota SUM -moduulia. No näkeepä tolla sitten vikakoodeja jos jotain löytyy. Tämä onkin aika ärsyttävä vika korjata sitten kun ei tiedä missä vika.. En tiedä pitäisikö vaan vaihtaa molemmat sensorit sekä eteen, että taakse ja katsoa onko sillä vaikutusta. Rupeaa vaan pikkuhiljaa hintalappu nousemaan näin yksinkertaisen vian korjaamiseen. Mitenköhän Volvoliike sitten nämä säätää, missä ei ole tuota SUM moduulia? Onko se automaattisesti vaan viallinen osa, eikä näitä voi edes kalibroida. Uskaltaisikohan sitä paikalliseen Volvohuoltoon pistää sähköpostia asiasta..

Poissa P0rtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenonien automaattinen tasonsäätö
« Vastaus #59 : 24.01.2020, 19:28:15 »
Mulla on Vida tässä jo kotona ja pläräilen sitä ilman johtoja. Ainakin tuolta löytyy V50 2007 vm seuraavaa:

Diagnostics -> Vehicle Communication -> CEM moduuli -> Advanced -> Calibration of position sensor, GDL (Gas Discharge Lamps) lamps. Sieltä klikkaamalla löytyy ihan prosessi missä kerrotaan, että auton tulee olla tasaisella jne ja tuo kalibroi nuo asentosensorit. Saapa nähdä pelittääkö, mutta lupaavaa on, että tuollainen toimenpide tuolta löytyy!

Edit: Täällä kun lisää pyörii Vidassa niin löytyy lisää infoa tähän vikaan. Fault tracing kohdasta CEM-8A39 = Calibration fault. Sieltä löytyy mielenkiintoinen kohta: Substitute value-> Shortest headlamp range will be used.

Eli auto laskee lamput alas kun jossain on vikaa, mutta tämänhän jo periaatteessa tiesinkin. Hyvä nähdä vaan mustaa valkoisella vielä. Eli jos kaikki on kunnossa niin tolla kalibroinnilla pitäisi lähteä tykittämään.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2020, 20:31:33 kirjoittanut P0rtti »

 

Ateho  Elekma