Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 242 -83 turbo projekti

  • 17 Vastauksia
  • 6892 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Funcken

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Volvo 242 -83 turbo projekti
« : 08.07.2019, 16:31:21 »
Täss olisi mun oma 242 turbo projekti
Ja tarviin vähän apua miten sähköt tulee konehuonesee? Valot ja kaikki sähköt? Purettu vanha omistajalta ja mulla ei hajuakaa












« Viimeksi muokattu: 08.07.2019, 16:56:14 kirjoittanut Funcken »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
« Vastaus #1 : 08.07.2019, 17:05:48 »
Jos on tarkoitus orkkis tyyppinen johtosarja sinne tehdä, niin selkeintä on käydä purkamassa se jostain romuautosta, ja samalla tutkia kuinka se sinne kuuluu asentaa.

Jos sulla on se auton oma johtosarja vielä olemassa, niin sitten tutkimaan jotain toista autoa, johtosarjan asennuksen selostaminen olisi melkoinen romaani.

E: Joo, tuossahan se kuvassa onkin..

No, jokatapauksessa, yksinkertaisinta tehdä niin että pääsee silmällä katsomaan mallia.

Poissa Funcken

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
« Vastaus #2 : 08.07.2019, 20:16:23 »
Taas vähän edistyny projekti
Uus mottori hankittu b230fk ja H-profil kanget ja alustan osat pohjamaalis, odotan vielä polyuretani puslat ruotsista



« Viimeksi muokattu: 23.07.2019, 18:26:38 kirjoittanut Funcken »

Poissa Funcken

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
« Vastaus #3 : 29.11.2019, 21:21:55 »
Nyt on projekti edistyny taas vähän ja tässä vähän kuvia taas
Eli mottori huone on maalissa ja alusta osat
Uudet bc racing coilsit tuli.
UUSI K15 TURBO nokkakin tuli.
Kaikki jarruosat tuli orkkis kyll mutt ajan kanssa saa sitä päivittä
Ja turbokin tuli tilattu













« Viimeksi muokattu: 29.11.2019, 21:24:37 kirjoittanut Funcken »

Poissa Funcken

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
« Vastaus #4 : 06.01.2020, 12:16:25 »
Nyt on vararengas kotelot pois leikattu ja hitsattu ja pohjamaalia 1 kerros ja nostettu kone "paikalle" että saa sovitta bmwzf 5vaihde laatikko ja tehä kiinikkeet. Ja samalla kokeilla imusarja






« Viimeksi muokattu: 21.02.2020, 21:44:32 kirjoittanut Funcken »

Poissa Funcken

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
« Vastaus #5 : 02.03.2020, 17:23:47 »
Nyt on auto maalissa   ;D



Ja pakosarjan alku saatu


« Viimeksi muokattu: 02.03.2020, 17:50:50 kirjoittanut Funcken »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
« Vastaus #6 : 05.03.2020, 00:03:30 »
Onko sulla tuossa Kl-racingin imusarja, minkäkokoista läppää oot ajatellut, eikös ois sama lätkästä sinne joku 80mm läppä.
Kannesta kannattaa ainakin palotilat muokata paremmin turbokäyttöön sopiviksi jos nyt ei sitten muuta, vaikkakin varsinknin pakopuolen porttaus ja isompi venttiili pelaa hyvin turbon kanssa.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
« Vastaus #7 : 05.03.2020, 05:28:42 »
Onko sulla tuossa Kl-racingin imusarja, minkäkokoista läppää oot ajatellut, eikös ois sama lätkästä sinne joku 80mm läppä.
Kannesta kannattaa ainakin palotilat muokata paremmin turbokäyttöön sopiviksi jos nyt ei sitten muuta, vaikkakin varsinknin pakopuolen porttaus ja isompi venttiili pelaa hyvin turbon kanssa.

Mihi ihmeeseen sitä 80mm läppää tarvii? Tuskin tästä mitään kilohepan kiituria ollaan tekemässä. Itsellä 500hv moottorissa 70mm ja tuntuu että vois pienempikin olla  :P
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
« Vastaus #8 : 05.03.2020, 05:43:41 »
No isompi on aina isompi.
80mm läpästähän virtaa ainakin tuhat heppaa läpi, ajattelin vaan, että jos on kolmetuumainen ahtoputkisto niin ei tule niin suurta kynnystä, mikä 70mm läpällä tulee.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
« Vastaus #9 : 05.03.2020, 06:44:45 »
No isompi on aina isompi.
80mm läpästähän virtaa ainakin tuhat heppaa läpi, ajattelin vaan, että jos on kolmetuumainen ahtoputkisto niin ei tule niin suurta kynnystä, mikä 70mm läpällä tulee.

No 3" putki on 76mm ja joitan kymppejä päälle. Jos seinämävahvuus on 1.5mm, sisähalkaisija on täten 73mm. 70mm halkaisijaan syntyy kynnystä 1.5mm puolellensa.

80mm halkaisijaan syntyy 5mm kynnys isompaan päin joka on ihan yhtä huono juttu jos hiuksia halkomaan aletaan.

Omassa 70mm läpässä on tulopuoli enne läppää sorvattu vähän kartioksi kun sitä sovitusta ihmettelin. Istui 76mm peltiputken kanssa senverra liki etten alkanut tekemään kummempia.
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
« Vastaus #10 : 05.03.2020, 07:40:10 »
JOo, se meniki niinpäin että kolmetuumainen on ulkopuolelta sen 3", mulla tuli ajatuskatkos.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
« Vastaus #11 : 05.03.2020, 12:03:18 »
70mm sisähalkasijalla olevat kaasuläpät on yleensä ulkohalkasijalta 76-80mm. Itsellä esim. 76mm alu ahtoputket sisähalkasijalta 72mm eli rappua tulee milli per puoli. Eli täysin merkityksetön asia. 70mm läppä riittänee johkin 1000hp tienoille joten jossain 500hp vehkeessä on isompi läppä kyllä liiottelua. Riittäis varmaan 60millinenkin. Taitaa vaan liian isolla läpällä tulla kulmikkaampi käytös ja tuskin helpottaa säätöäkään? Näin mutu-tuntumalla.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
« Vastaus #12 : 05.03.2020, 17:17:54 »
Isokin läppä toimii jos se ei ole sisältä täysin suora. Vakioissa vaijeriläpissä on yleensä muotoiltu sisäkurkku, joka tasoittaa toimintaa pienillä läpänavautumilla. Monista isoista läpistä muotoilu puuttuu ja se voi aiheuttaa kulmikkuutta ajoon.

Tinanelosista on taidettu penkittää vakiolla 58mm läpällä 700hv tuntumille eli siinä ei kovin äkkiä tule ongelmaa. Itelläkin vakio 65mm läppä englantilaisen kutosessa ja kaverina 2,5" ahtoputket.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2020, 17:19:58 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Funcken

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
« Vastaus #13 : 08.03.2020, 10:55:01 »
Tuo imusarja on oma teko ja tulee 70mm kaasu läppä siihen. Kun olis tarkoitus saada +500hv. Ja kannen vien koneistamon ja tulee 531 ja isompi ventilei ka kaikkemuuta

Poissa Funcken

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
« Vastaus #14 : 15.03.2020, 16:25:21 »
Nyt on pakosarja muotoitu ja nyt va tig hitsaus jäljellä. Ja hukka portti tulee turbon pakopesään.




 

Ateho  Elekma