Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"

  • 41 Vastauksia
  • 17104 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #15 : 18.11.2019, 20:25:53 »
mistä löytyy IMM "turhat" pinnit, jota voisi hyödyntää esim ahtopaineensäätimen tms ohjaamiseen, ja lisäisit nakuanturin kytkennän mukaan niin alkaisi olla aika kattava opastus.


IMM:n nasta #4 jää tarpeettomaksi ja se tulee LH:n nastaan #8 joten sillä voi tehdä yhden "extra" ohjauksen. Sitten joissakin malleissa on flektin ohjauksen piuhat olemassa jos haluaa sellaisen, ilmastoinnin ohjauksen piuhat voi olla vaikkei olisi ilmastointia; nillekkin on LH:ssa nastat varattuna. Aktiivihiilipöntön ohjaus, sitä voi käyttää.

Mutta tuo IMM:n nasta #4 on joka tapauksessa suoraan LH:n sisälle johdotettu joten siihen on helpoin tehdä yksi ohjaus.

Nakutunnistin Speeduinoon on erillinen palikka joten sen käyttö vaatii sitten hieman enemmän tinaamista enkä itse koe sitä tarpeelliseksi. Kuulokkeiden kanssa oikein säädetyt kartat on parempi ratkaisu. Ja jos käyttää RE85:ttä ei nakuanturilla juuri tee mitään koska RE:n nakuttaessa on peli jo menetetty.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #16 : 18.11.2019, 23:19:05 »
Kuulokkeiden kanssa oikein säädetyt kartat on parempi ratkaisu. Ja jos käyttää RE85:ttä ei nakuanturilla juuri tee mitään koska RE:n nakuttaessa on peli jo menetetty.
Tavallaan. Joskus vaan joku olosuhde voi muuttua, millonka toimiva nakusuojaus olis kauheen kiva. Ja toisaalta miksi etskun nakutus olisi niin paljon eri bensasta? Tuolla logiikalla mun koneen olis pitäny räjähtää ehkä 30-40 kertaa jos se ekaan viinanakuun hajoais  ::). Vai onko B200F niipaljo kireämpi pata että siinä tapahtuu ydinräjähdys heti ekasta rasauksesta?  ;D.

Toisaalta kasitappivinon suhteen oot jäljillä, kasitappia ei tunnu saavan mitenkään nakuttamaan viinalla vaikka hölmöilee sytkän kanssa miten, toi 16v tuntuu taas rapisevan ihan älyttömän mielellään  ::). Minä ainakin oon todennu nakusuojasysteemit tosi kivoiks säätäessä  :)
« Viimeksi muokattu: 18.11.2019, 23:31:32 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #17 : 01.12.2019, 22:06:16 »
Tavallaan. Joskus vaan joku olosuhde voi muuttua, millonka toimiva nakusuojaus olis kauheen kiva. Ja toisaalta miksi etskun nakutus olisi niin paljon eri bensasta?

Saksalaisen kolmikirjain-merkin koneet on varmaan senverran huonompia ettei kestä viinanakua hetkeäkään.

Lainaus
Tuolla logiikalla mun koneen olis pitäny räjähtää ehkä 30-40 kertaa jos se ekaan viinanakuun hajoais  ::). Vai onko B200F niipaljo kireämpi pata että siinä tapahtuu ydinräjähdys heti ekasta rasauksesta?  ;D.

Oon kuunnellu nakutusta B23A-kaasariturbossa joten tiedän mitä se on ja miten pitkään kone sitä kestää. Yllättävän pitkään menee vino naku päällä. Suurin osa foorumilaisista ei edes uskaltaisi ajaa. Tuo B200F ei edes nakuttele niillä ennakoilla mitä "hihasta ravistin" koska kokemusta on.

Lainaus
Toisaalta kasitappivinon suhteen oot jäljillä, kasitappia ei tunnu saavan mitenkään nakuttamaan viinalla vaikka hölmöilee sytkän kanssa miten, toi 16v tuntuu taas rapisevan ihan älyttömän mielellään  ::). Minä ainakin oon todennu nakusuojasysteemit tosi kivoiks säätäessä  :)

Nakusuojat ei suojele jos on joku 150hv/cyl tehoja ja naku alkaa kuulua antureihin liitetyistä kuulokkeista. Olen ollut penkissä mukana kun on verrattu nakukuulokkeiden ja moottorinohjauksen antamia signaaleita niin ihmiskorva erottaa paremmin nakun ja mitä se voisi olla (esisytty/painenaku/liian aikainen kipinä jne.) kun moottorinohjaus. Jos säädetään tarkasti niin pitää voida erottaa missä ollaan nakun alkaessa. Kone ei sitä tee.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2019, 22:10:21 kirjoittanut Vauhtivaunu »

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #18 : 01.12.2019, 22:18:07 »
Tarkoitus on säätää auto tässä lähipäivinä laajakaistalla tieliikennekelpoiseksi ja päästellä ensi talvi Speeduinolla mutkaista tietä harmaaseen taivaanrantaan.

Leima tuli huomautuksitta, kun saatiin päästölappu säätämällä polttoaineen ja sytytyksen arvot kohdalleen. Lappu jäi konttorille joten mulla ei ole nyt tähän arvoja laittaa, mutta voi kertoa että oli mukava kun pääsi purkkiin tietokoneella sisälle ja sai muuttaa tarvittavia arvoja reaaliajassa ja pakokaasumittari myös näytti että ollaan oikeassa.

Nyt pari viikkoa speeduinolla joka päivä sen noin 40km/sivu eli 80 km päivä ja automaattisäädöllä laajakaistalambdalla niin alkaa olla aika bueno. Lisäksi oon vetänyt ns. raakana käyntiin ja hakenu kylmäsäätöjä niin parin viikon jälkeen aletaan olla siinä näillä keleillä että avaimesta kun kääntää hetken niin vino on käynnissä.

Aikasempi kokemus bemarien kanssa oli että ne on "sielukkaampia" = joutuu säätämään enemmän

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #19 : 02.12.2019, 22:06:52 »
Saksalaisen kolmikirjain-merkin koneet on varmaan senverran huonompia ettei kestä viinanakua hetkeäkään.

Oon kuunnellu nakutusta B23A-kaasariturbossa joten tiedän mitä se on ja miten pitkään kone sitä kestää. Yllättävän pitkään menee vino naku päällä. Suurin osa foorumilaisista ei edes uskaltaisi ajaa. Tuo B200F ei edes nakuttele niillä ennakoilla mitä "hihasta ravistin" koska kokemusta on.

Nakusuojat ei suojele jos on joku 150hv/cyl tehoja ja naku alkaa kuulua antureihin liitetyistä kuulokkeista. Olen ollut penkissä mukana kun on verrattu nakukuulokkeiden ja moottorinohjauksen antamia signaaleita niin ihmiskorva erottaa paremmin nakun ja mitä se voisi olla (esisytty/painenaku/liian aikainen kipinä jne.) kun moottorinohjaus. Jos säädetään tarkasti niin pitää voida erottaa missä ollaan nakun alkaessa. Kone ei sitä tee.
M30 ainakin ritisi huikeen pitkään ennenkon pahvi petti, eikä siinä tiettävästi muuta hajonnut kun pahvi. Muuten noi mitä nurkilla pyörii ovat ollu bensalla kun silläkin saa jo riittävät määrät rengassavua ilmaan suomen radoilla joissa ei tuu jupinaa jos rengas luistaa  ;D.

Mulla on hyvin päinvastainen kokemus nakuseurannasta, nimenomaan ezk+vino setillä, ja testin perusteella luureilla kuuntelija ei ehdi nakutusta havaita kun se on jo myöhästyksellä ja rikastuksella kuitattu pois. Enkä toisaalta hetikään keksi, miten luureilla kuuntelemalla löydät sen moottorin asennon suhteessa nakutuksen alkamishetkeen, suattais olla melko yksityiskohtaisen tarkat logit anturisignaaleista se millä lähtisin tuota asiaa setvimään... Mutta toisaalta säädänhän minä myös ruiskua jota ei voi saada edes toimimaan, jotta kai luureilla kuulisi sen koneen asennonkin kun osaisi kuunnella.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #20 : 16.12.2019, 19:20:26 »
M30 ainakin ritisi huikeen pitkään ennenkon pahvi petti, eikä siinä tiettävästi muuta hajonnut kun pahvi. Muuten noi mitä nurkilla pyörii ovat ollu bensalla kun silläkin saa jo riittävät määrät rengassavua ilmaan suomen radoilla joissa ei tuu jupinaa jos rengas luistaa  ;D.


No en tiedä jos kokemukset on vain 2-venttiilisistä niin ei ihan hirveästi kannata yleistää. Omat kokemukset on 2-venttiilisistä volvon koneista ja 4-venttiilikannellisista saksalaisista joista osa on M-gmbh:n kasaamia.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #21 : 16.12.2019, 19:31:54 »
Ihmiskorva ei pärjää taistelussa nakuanturia vastaan, mutta nakuanturi ei saa olla itsessään vaimennettu (esim. Toyota) ja se pitää olla softassa oikein.
Muuten siitä on haittaa vain jos softa on väärin eikä tunnista nakua tai tunnistaa mitä sattuu.

Bensanakun kuulen, mutta viinanakutusta en ole kuullut. Tosin aika suht miedoilla ennakoilla ajanut, taitaa viinanakutus yleensä tulla vahingon kanssa ja vaatii todella paljon jotain väärin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #22 : 16.12.2019, 19:34:48 »
No jotain Volvonkin parissa on tullut touhuttua. Virranjakajan kansi osoittautui aivan mädäksi ja nokan stefakin oli vähän röhnännyt sisustaa. Putsasin kannen mutta mielessä oli jo että laitan hukkakipinä-suorasytytyksen koska sen lisääminen speeduinon kanssa on hyvin helppoa. Sanoista tekoihin:






Boksissa on siis lisäliitin josta hukkakipinäohjauksen TTL-signaalit menee sytkäpurkkiin joka on puolan vieressä. "kivinä" käytin ISL9V3040P3-IGBT trankkuja koska ne kokemukseni mukaan toimii hyvin monien moottorinohjausten ja puolien kanssa. Puolana on motonetin halvin eli Ford Mondeon tarvikepuola á 35e. Sattui olemaan puretusta fordista johtosarja ja siinä sopiva puolan liitin. Lisäksi 740 jakajan pään tulpanjohdoissa on samat 4mm tapille tarkoitetut liittimet joten ne kävi suoraan. Tulpanjohdot jouduin jo tässä vaihtamaan kun entiset ei enää pysyneet tulpissa kiinni, varmaan auton alkuperäiset kunnosta päätellen. "sekatavaralaatikossa" sattui olemaan vähän ajetut johdot jostain bemarista ja 850-volvon tarvikejohdot joista ryöstin 90 asteen kulmapäät 4mm tapille. Näistä syntyi uudet piuhat ja hyvin toimi sekä jakajalla että nyt hukkakipinällä. Olisin ostanut piuhat jossei olisi iskenyt tekemisen pula ja varastojen penkomisen tarve :2funny:

Ps. Toinen "edullinen" hukkakipinäpuola M-liikkeen valikoimassa on Chrysler Neonin puola á 35e mutta siihen pitää olla tulpanjohdot joissa on molemmissa päissä "SAE"-töpselit eli sellaiset jotka sopii tulpan päähän.

Pps. 740 päätyjakajan kansi maksaa 40e yo. kaupassa joten en myöskään sen vuoksi edes miettinyt jakajasytytyksen säästämistä.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2019, 19:39:53 kirjoittanut Vauhtivaunu »

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #23 : 16.12.2019, 19:45:41 »
Niin vielä senverran että ns. Cossu-IAT piti vaihtaa 850 10-venasen muovirunkoiseen IAT-anturiin kun cossun anturin kanssa esiintyi ns. heat soak-ilmiötä.


mittasin yo. anturin lämpötila-vastusarvot kalibrointia varten ja laitetaan ne nyt tähän jos joku muukin käyttää tätä anturia.

-23 = 15920ohm
+22 = 2400ohm
+51 = 760ohm

Toki varminta on aina mitata kulloinkin käytettävä anturi, mutta noilla varmaan pääsee lähelle. Omassa Speeduinossa näyttää +-1 asteen tarkkuudella ulkolämpötilaa. Moottorinlämpöanturi on kalibroitu netistä löytyvillä Boschin taulukoilla ja sekin on +-1 asteen sisällä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #24 : 16.12.2019, 23:18:07 »
Ihmiskorva ei pärjää taistelussa nakuanturia vastaan, mutta nakuanturi ei saa olla itsessään vaimennettu (esim. Toyota) ja se pitää olla softassa oikein.
Muuten siitä on haittaa vain jos softa on väärin eikä tunnista nakua tai tunnistaa mitä sattuu.

Bensanakun kuulen, mutta viinanakutusta en ole kuullut. Tosin aika suht miedoilla ennakoilla ajanut, taitaa viinanakutus yleensä tulla vahingon kanssa ja vaatii todella paljon jotain väärin.
Ei pärjää ei. Mutta jotkut silti kuulee kampuran asennonkin vain kuuntelemalla nakutuksen  :o.

Oon pari krt kuullut viinallakin nakun, se ei toki taida olla ollenkaan niin yleistä. Testien perusteella esim kasilappu vino ei nakuta viinalla ja piste. Taas tuo 16v tuntuis naulaavan ihan hullun herkästi vaikkei oo edes mitenkään kovasti purkkaa kun jossain 9.5-9.7 nurkissa liikuttaneen.

No en tiedä jos kokemukset on vain 2-venttiilisistä niin ei ihan hirveästi kannata yleistää. Omat kokemukset on 2-venttiilisistä volvon koneista ja 4-venttiilikannellisista saksalaisista joista osa on M-gmbh:n kasaamia.
Nähdäkseni vain sinä yleistät vääntelemällä muiden sanomisia mieleiseksesi. Jos joku on niin taikuri, että kuulee luureilla nakun ennemmin kun anturista on nähtävissä, on jonkunlainen fakiiri. Kyllä ne monivenaset sakemannin koneetkin nakuttaa enempi kon yhden työtahdin ennenkon hajoaa, mutta sitä ei vaan alkuun kuule, vallankin kun virivermeissä usein on muuta mölyä aika rajusti.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2019, 09:21:44 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • Jee jee
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #25 : 17.12.2019, 07:56:41 »
Mutta jotkut silti kuulee kampuran asennonkin vain kuuntelemalla nakutuksen
Miten se kampuran asento vaikuttaa säätämiseen, jos kone naulaa 4000rpm@1bar? Mihin sitä asentotietoa tarvitsee tossa tilanteessa?
!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #26 : 17.12.2019, 09:24:20 »
Miten se kampuran asento vaikuttaa säätämiseen, jos kone naulaa 4000rpm@1bar? Mihin sitä asentotietoa tarvitsee tossa tilanteessa?
Erottamaan aloittajan kaipaama tieto "normaali" kipinänjälkeinen nakutus/esisytytys, mun nähdäkseni tuota tietoa ei pitäisi tarttea, mutta nakuanturin signaalista senkin saa kun vertaa sitä sytytysajankohtaan.
Muok: periaatteessa jos jotenkin saa aikaan oikeasti esisytytystilanteen, siihen voitaisiin reagoida selkeästi rajummin, jolloin liikutaan taas turvamekanismialueella eikä säätämisessä.

Tästä summasta voitaneen päätellä joko jotain moottorinohjauksen kehittyneisyydestä tai säätäjän korvasta jos korva kuulee nakutuksen moottorinohjausta paremmin  :)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • Jee jee
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #27 : 17.12.2019, 13:55:50 »
Erottamaan aloittajan kaipaama tieto "normaali" kipinänjälkeinen nakutus/esisytytys, mun nähdäkseni tuota tietoa ei pitäisi tarttea, mutta nakuanturin signaalista senkin saa kun vertaa sitä sytytysajankohtaan.
Muok: periaatteessa jos jotenkin saa aikaan oikeasti esisytytystilanteen, siihen voitaisiin reagoida selkeästi rajummin, jolloin liikutaan taas turvamekanismialueella eikä säätämisessä.

Tästä summasta voitaneen päätellä joko jotain moottorinohjauksen kehittyneisyydestä tai säätäjän korvasta jos korva kuulee nakutuksen moottorinohjausta paremmin  :)
Just just. Tosin eikai sillä nakutus-termillä tai ajankohdalla ole väliä, jos koneen säätää niin ettei se naulaa.
!

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #28 : 18.11.2020, 12:07:24 »
https://drive.google.com/file/d/1qK81A7c-d88ovT4UZylpBAxTzc5QKXFV/view?usp=sharing

Siinäpä Speeduino 2020/05 koodin .msq B200F:lle vakiojakajalla. Senverran muutoksia PnP-asennuksessa on tehtävä jos tuota käyttää, että laittaa 850 10-venasen IAT:n ja potikkamallisen TPS:n.

IAT on jokatapauksessa pakollinen varuste Speeduinoa käytettäessä, mutta jos TPS:ää ei halua asentaa niin vakiosta kaasuasennon tunnistimesta on otettava töpseli irti ja asetuksista muutettava kiihdytysrikastukset MAP-pohjaiseksi. Sekin ihan toimiva ratkaisu. Laajakaistalambda on myös erittäin hyvä, muttei täysin pakollinen varuste.

Ps. tuokaan ei täydellinen ole, pienellä hieromisella tulee parempi, mutta useita kuukausia tuolla tuli ajettua, ennenkuin vaihdoin hukkakipinäsytyn ja suuttimet isompiin. Syy suuttimien vaihtoon oli vakiosuuttimien vuoksi tarvittu hervottoman iso req. fuel arvo, jota vain halusin pienemmäksi ja sattui olemaan hyllyssä suuttimia.

PPs. Auto lähtee viikon päästä purkuun joten tämä tarina päättyy. Olenpahan todistanut itselleni ja muille että Speeduino on täysin kelvollinen moottorinohjain vaikka jokapäiväiseen ajoon. Ja päästöistäkin meni viime syksynä läpi että heilahti.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2020, 12:13:04 kirjoittanut Vauhtivaunu »

Poissa VZ_740 turbina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #29 : 18.11.2020, 17:54:40 »
Mitä hukkakipinä puolaa käytät?

 

Kulkukoira  Proturbo