Öljyn viskositeetti valitaan mm. moottorissä käytettävien välyksien perusteella.
Eli valmistajan ilmoittama viskositeetti ja luokitukset on ihan syystä siellä.
Se on miun mielestä yleinen harhaluulo, että paksumpi öljy = parempi voitelu.
Näin on ollut joskus 80-luvulla kun öljyjen ominaisuudet ei olleet lähelläkään nykypäivän öljyjä.
Joo silloin laitetaan paksumpaa öljyä jos öljylämmöt nousee kovin kuumaksi, esim. ratakäytössä - mikäli koneen on suunniteltu käyvän esim. noin 100C öljylämmöillä sekä maltillisella kuormituksella ja 5W40, niin ratakäytössä sitten todennäköisesti suositeltaisiin 10W60.
Ite ajelen 5W30 öljyllä allekirjoituksen V40:llä.
Ei ongelmia kuumalla kelilläkään, vaikkei konetta ole tullut liiemmin säälittyä.
Öljyä toki edelleen vuotaa, ja reilun 8tkm jälkeen oli alle puolivälin tikussa.
10W30 oli 960 koneessa, sillä ajot olikin pääosin nimenomaan sitä koneen rääkkäystä.. ei ongelmia öljyn suhteen, ja oikeastaan sitä Amsoil ZRod on kehuttava vaan kun ei menny laakerit hetkellisen öljynpaineen katoamisen vuoksi (kierroksilla) ja näytti edelleen hyvältä kun koneen sitte joutu purkamaan.
0W30 -> 10W60 on tullut tähän mennessä kokeiltua eri autoissa, eri käyttötarkoituksissa.
Nyt ja jatkossakin käytän 5W30/10W30 öljyä, tai jopa 0W20/5W20 jos vaan koneen speksien puolesta mahdollista/järkevää.
Että ihan hyvin mielin ajelisin 0W30 öljylläkin jossa on esim. Acea A3/B4 luokitus.
Halvemmat/halvimmatkin (semi)synteettiset öljyt tuntuvat suoriutuvan hienosti öljynvaihtovälin "ei-niin-vaativassa" koneessa.