Kex on tuonut tähän paljon arvokasta tietoa. Vaikka kukaan ei ole väittänytkään, että kaikki öljyn tuhka pakokaasuihin siirtyisi, voinee olettaa näin ainakin pääasiassa tapahtuvan. Kun selailin tuota kex4:n tarjoamaa iltalukemista, sattui silmään muutama kohta:
1.0
Pääasiallinen pakokaasujen metallien lähde on moottoriöljy lisäaineistus. Nämä metallit myös tukkivat hiukkassuodatinta, lisäävät virtausvastusta ja polttoaineen kulutusta. Moottoriöljyjä on kehitetty juuri siihen suuntaan, että öljyissä olisi alhaisempi tuhkapitoisuus (vähemmän metallipohjaisia yhdisteitä), jotta DPF voisi toimia autossa. Kaikki tuhka ei tosin silti löydy sieltä hiukkasuodattimesta vaan menee sitä läpikin.
2.1.3.1.1
Peseviä aineita on kokonaan metallittomiakin. Vanhat aineet ovat yleensä alkalimetallipohjaisia.
2.1.3.2
ZPPD:ta korvaavia fosforittomia yhdisteitä voidaan käyttää täydentämään kulumissuoja lisäaineistusta ilman ei hyväksyttävissä olevaa kulumissuojan heikkenemistä.
5.5.6
Viskositeetti nousee öljyn vanhetessa ja merkittävä muutos on merkki öljyn loppuun kulumisesta.
5.6.2.3
Orgaanisten happojen kertyminen öljyyn on yleensä se perimmäinen syy, miksi öljy pitää vaihtaa säännöllisesti. Uutena öljyt ovat lievästi emäksisiä ja vanha jäteöljy saattaa olla jopa hapanta.
5.6.4. Emässuodattimen käyttö.
Eli neutraloimalla happamat epäpuhtaudet öljystä mainitaan voidun alentaa erityisesti korroosioperäistä kulumista. Tätä on selitetty ZDDP:n aktiviisuuden säilymisenä nimen omaan kulumista vastaan, jos nyt oikein ymmärsin. Omana huomiona, että autojen suodattimethan ovat paperia ja tuo "emässuodatin" oli vain tutkimusväline. Emäskäsittelyllä öljyä voi jopa ikään kuin elvyttää uudelleen toimivaksi. Tosin - miten lie käytännössä vaihtovälit mitoitettu.
Mieleen tulee aina väistämättä sama kysymys: Nyt kun noita öljyjä koitetaan kehittää vähempituhkaiseksi ja tuhkaltaan harmittomammiksi, niin kuinkahan paljon (tuo kohta 2.1.3.2 !) tässä joudutaan tekemään kompromisseja itse voiteluominaisuuksien kanssa varsinkin kun vanha kunnon ZDDP on hiukkasloukkujen puristuksessa? Sikäli kuin autossa ei ole DPF:ää, uusimpien DPF:n vaatimusten mukaisuudesta ei ole mitään iloa. Vanhat aineet ovat ihan hyviä mutta eivät parhaalla mahdollisella tavalla yhteensopivia juuri hiukkaskiihdyttimien kanssa.
Sitten varsinkin, jos autossa ei ole hiukkasluokkua niin varsin laajan hintakirjon löytää öljyistä, jotka täyttävät luokitukset. Mene ja tiedä onko viisi kertaa kalliimpi sitten oleellisesti parempaa. Uskon asiaksi se ainakin jää jos ne pykälät purkin kyljessä ilmoitetaan ja ne täyttyvät.
Mieleen tulee vielä väistämättä ongelma hiukkasloukusta ja kuluneesta moottorista. Voi voi jos se kone alkaa syömään kovasti öljyä. Ei ole pitkä ura hiukkasloukulla edessä, vaikka mitä kaataisi sisään.