Autoracing  KL-varaosat

Tee-Se-Itse keinoa aurauksen mittaukseen?

  • 13 Vastauksia
  • 7234 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Tee-Se-Itse keinoa aurauksen mittaukseen?
« : 28.09.2018, 15:01:29 »
Tässä nyt useamman viikon pohtinut, onko kenelläkään verrattain simppeliä ja toimivaa keinoa aurauksen mittaukseen kotikonstein?

Ajamalla saa tehtyä hienosäädön, mutta että saisi edes "tontille"?

Parissa autossa nyt (epäilen) auraus reilusti mettässä, ettei oikein ajamalla saa säädettyä järkeväksi. Esim tuo 855 söi eturenkaat sisäreunoilta kankaille (5mm) 600km ajoilla. Ei vetele tai hötkyä, on vain raskas käännellä ja palauttaa törkeän voimakkaasti.

Koettanut muutenkin kattella netistä hakemalla esim. aurauksen/harituksen oireita. Huonosti niitä löytyy. Yksi löytämäni keskustelu kertoi, että auraus saa ohjauksen hätäiseksi ja renkaat vinkumaan. En tiedä, mutta 945 rauhoittui säätämällä hieman lisää aurausta.

Ideoita/ehdotuksia?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Tee-Se-Itse keinoa aurauksen mittaukseen?
« Vastaus #1 : 28.09.2018, 16:25:55 »
Melkein tekemätön paikka saada kulmat kotikonstein kunnolla kohdilleen. Monenlaista voi yrittää: ehkä helpoin konsti on laittaa lanka kiertämään auton ympäri pyörän navan korkeudelta. Siitä näkee suht. hyvin, onko aurausta vai haritusta. Laittasin muutaman millin auraukselle vanteesta mitaten.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Tee-Se-Itse keinoa aurauksen mittaukseen?
« Vastaus #2 : 28.09.2018, 17:03:11 »
Pari vanerista yms sahattua soiroa, esim 100x1000 ja kiinnittää ne vaakatasoon, navan alapuolelle renkaan kylkeen (puuruuvilla tai vaikka mustekalalla vanteen puolaan) siten että rullamitalla saa mitattua soirojen etäisyydet akselin etu ja takapuolelta (helman alta). Ihan varmasti saa hehtaarilla ellei jopa aarille

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
  • 940 230FT -98
Vs: Tee-Se-Itse keinoa aurauksen mittaukseen?
« Vastaus #3 : 28.09.2018, 17:49:32 »
Ite säädin aurauksen alapallojen vaihdon jälkeen suurinpiirtein tontille tee-se-itse rimavirityksellä.
Ei ole renkaat kulunu mitenkään epänormaalisti, vaikka en ole virallisessa suuntauksessa käyttänyt.


Vähän samanlainen kuin kuvassa. Tehty puusta ja ruuvit noissa päissä. Vaikka tönärillä mittaa vanteen ja ruuvin välin.
Tasaisella betonilattialla mitat vanteen kantista, tukivarren korkeudelta etu ja taka pisteestä.
Tällä pääsee noin millin tarkkuuteen mittaajasta riippuen :)

Pitäis vielä tehdä parannettu versio metallisena, niin olisi vähän tarkempi.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1606
  • It's Hip To Be Square
Vs: Tee-Se-Itse keinoa aurauksen mittaukseen?
« Vastaus #4 : 02.10.2018, 14:42:51 »
Tuollaisia ylläolevan tapaisia on näkynyt korjaamoillakin käytössä, siellä mitataan vain yleensä vanteiden sisäreunoista kun pääsee auton alle helposti.

Yksinkertaisimmillaanhan tuohon riittäisi vaikka kaksi sisäkkäin menevää neliöprofiilia ja pulttikiristys, päihin vain jonkinlaiset jatkovarret joilla mittauskohdat saa siirrettyä navan korkeudelle edessä ja takana.

Kerran onnistuin säätämään eturenkaat täysin suoraan rullamitalla ja silmämunalla mitaten, autosta johon vaihdoin ohjausvaihteen mutten osannut tehdä virallista suuntausta.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Tee-Se-Itse keinoa aurauksen mittaukseen?
« Vastaus #5 : 02.10.2018, 14:55:00 »
Yksinkertaisimmillaanhan tuohon riittäisi vaikka kaksi sisäkkäin menevää neliöprofiilia ja pulttikiristys, päihin vain jonkinlaiset jatkovarret joilla mittauskohdat saa siirrettyä navan korkeudelle edessä ja takana.

Tämän kaltaisella menetelmällä olen itse säätänyt kulmat ns. oikealle pallokentälle.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Tee-Se-Itse keinoa aurauksen mittaukseen?
« Vastaus #6 : 03.10.2018, 11:10:44 »
Silmällä saa liki, rullamitalla yksin puolensentin tarkkuudella, rullamitalla kaverin kanssa millilleen.
Mulla on tämmöinen liki samanmoinen huonekaluputkesta, parista pultista ja halpis työntömitasta tehty säätökeppi. Mun kepakossa vaan nuo sakarat pidemmät niin saa auton edestä mitattua vanteen takareunastakin. Toki tuonkin kanssa on vähän hakemista, että saa ratin suoraan kun näkee vain kokonaisaurauksen.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1606
  • It's Hip To Be Square
Vs: Tee-Se-Itse keinoa aurauksen mittaukseen?
« Vastaus #7 : 03.10.2018, 11:16:11 »
Instrumentiksihan voisi soveltua myös sopivanlevyinen kallistuksenvakaaja, jonka päissä pultit mittapisteinä.

Mutta tuon teleskooppirakenteen sais paremmin sovitettua erilaisille raideleveyksille.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Tee-Se-Itse keinoa aurauksen mittaukseen?
« Vastaus #8 : 03.10.2018, 11:32:00 »
Kaverin kanssa renkaan urista samalta korkeudelta, karkealla tarkkuudella saa hyväksi (olettaen että suorat renkaat ja gummit). Olen pitänyt jopa riittävänä kun renkaat kuluu tasaisesti ja ajettavuus ok. Ei toinna kuitenkaan olla montaa kertaa vuodessa liikkeessä säädättämässä..

Tuollainen piikeillä vanteisiin tuleva rauta x2 vois olla hyvä niin saisi yksinkin.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Paikalla Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2535
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Tee-Se-Itse keinoa aurauksen mittaukseen?
« Vastaus #9 : 03.10.2018, 23:16:18 »
Instrumentiksihan voisi soveltua myös sopivanlevyinen kallistuksenvakaaja, jonka päissä pultit mittapisteinä.

Mutta tuon teleskooppirakenteen sais paremmin sovitettua erilaisille raideleveyksille.
Tuo teleskooppimalli oli amiksessakin, saatiin hyvin haluttu auraus aikaseks ihan ilman mitään erikoista... ja juu tuli myöhemmin ihan virallinen koneisto tohon mutta helpompi hakee keppi ku viiä auto toiselle nosturille.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Tee-Se-Itse keinoa aurauksen mittaukseen?
« Vastaus #10 : 04.10.2018, 10:42:43 »
Jotain tämmösiä virityksiä pyöritellyt päässä minäkin.

Periaatteessa pitäisi riittää myös, että vanteen "hartiaan" renkaan ja vanteen väliin kiinnittäisi nastat, jotka ovat suorissa kepeissä/putkissa kiinni. Putket osoittamaan vaakatasossa auton etupuolelle niin, etteivät koske korirakenteeseen.
Rullamitalla kun mittaa kepin päästä ja niin läheltä pyörää kuin pystyy, saa erotuksen. Tuon erotuksen kun hakee nollaan, niin tällöin kepit ovat samansuuntaiset?

Taidan tommosta rueta kehittelemään. Jos vaikka jotenkin saisi pyörän pultteihin (kahteen pulttiin) kiinni, niin tuolloin olisi mittakeppi navan suuntainen, eikä vanteen kierous haittaisi ollenkaan.


Renkaasta en kovin mielellään mittaa, koska vaikka olisi laadukaskin rengas, ei se välttämättä ole vanteella suorassa.



Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1606
  • It's Hip To Be Square
Vs: Tee-Se-Itse keinoa aurauksen mittaukseen?
« Vastaus #11 : 04.10.2018, 11:23:20 »
Noissa kepeissä olis tietysti se etu, mitä pitemmät/suoremmat/jäykemmät kepit, sitä helpompi sihdata etuset linjaan taka-akselin kanssa/samanverran kulmaa molemmin puolin. Helpottaa ratin saamista suoraan.

Ja kun mittaa keppien etäisyydet vanteen halkaisijan päästä toisistaan, pitäisi teoriassa saada samat mitat kuin vanteesta mitatessa.

Tai siis mittaero, eli auraus/haritus. ::)
« Viimeksi muokattu: 04.10.2018, 11:25:06 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Tee-Se-Itse keinoa aurauksen mittaukseen?
« Vastaus #12 : 09.10.2018, 13:01:27 »
Pitkän suoran laudan/lankun ja pukkien avulla saa sihdattua kulmat kohdilleen takapyöriin nähden ja ratin suoraan. Eli auton sivuille pukit ja lankut päälle. Mitataan, että lankut ovat yhtä kaukana toisistaan molemmista päistä ja etäisyys esim. navan keskelle molemmin puolin sama. Sitten vaan mitataan ja säädetään etupyörien auraus lankkuihin nähden samaksi molemmin puolin. Enemmän pro-vehje tulee esim laser vatupassista joka kiinnitetään vanteeseen. Tämä on itsellä vielä teon alla...
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Kankikari

  • Vieras
Vs: Tee-Se-Itse keinoa aurauksen mittaukseen?
« Vastaus #13 : 09.10.2018, 13:33:53 »
Pitkän suoran laudan/lankun ja pukkien avulla saa sihdattua kulmat kohdilleen takapyöriin nähden ja ratin suoraan. Eli auton sivuille pukit ja lankut päälle. Mitataan, että lankut ovat yhtä kaukana toisistaan molemmista päistä ja etäisyys esim. navan keskelle molemmin puolin sama. Sitten vaan mitataan ja säädetään etupyörien auraus lankkuihin nähden samaksi molemmin puolin. Enemmän pro-vehje tulee esim laser vatupassista joka kiinnitetään vanteeseen. Tämä on itsellä vielä teon alla...

Piti jo aiemmin kirjoittaa tähän tuosta laservatupassista mut jäi. On hyvä kunhan vannettavasten kiinnitykseen panostaa vähän. Itellä vihreästä kulutusmuovista passiin kiinnitettävät korokepalat ja kumiremmillä vedetään vanteeseen kiinni. Saa ihan millilleen aurauksen ja suhde takapyöriin pysyy.

 

Ateho  Elekma