Proturbo  Autodiagnoosi

V70 2008-> äänieristys / vaimennus

  • 59 Vastauksia
  • 32726 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« : 02.04.2013, 20:03:51 »
Ns. hiljainen autokin on meluisa, kun tarpeeksi kuuntelee. Mihinkään ei ole tyytyväinen.

Perussäännöthän ovat: Ovet, takakontti, lattia, katto. Ensin eristä esim. bitumimatolla/sen evoversioilla ja tuki ylimääriset reiät ja sitten vaimenna sopivilla ääntäimevillä materiaaleilla. Mieluiten ajan käyttäisi oikeassa järjestyksessä.

Mitä villejä kortteja on? pakoäänet sopivissa oloissa kuuluu sisään = ylimääräinen vaimennin? Pitäisikö ovien alreunoihin kikkailla lisätiivisteet? Muita erikoisia ajatuksia?

Muistaako kukaan nähneensä mittaustuloksia etu- / takapenkiltä (jopa kontista) että vähän osaisi hahmottaa mistäpäin projekti pitäisi aloittaa.


Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #1 : 03.04.2013, 17:21:11 »
TM:ssä 17/2007 V70 2.5T kinetic koeajossa on mitattu melutasoksi 60kmh nopeudessa 59dB(A) ja 120kmh nopeudessa 68dB(A). Etu- ja takapenkillä ko. testin mukaan melutaso käytännössä sama (joissain nopeuksissa 1dB eroa, mutta tuo nyt jo hukkuu mittavirheeseen..)

1/2012 lehdessä isojen perhefarkkujen testissä tulokseksi on saatu sama (V70 D3 Aut. Ocean Race)

Tästä hiukan innostuneena päätin tänään työmatkalla kokeilla saako android-kännykällä ja dB-mittaus ohjelmalla minkäänlaisia eroja autossa esille.

Puhelimena toimii Galaxy S3. Kokeilin ensin FrequenSee nimisellä spektrianalysaattoriohjelmalla ja suht hyvillä kotikaiuttimillani minkälaista taajuusvastetta tuo S3 osaa ottaa vastaan. Tämän testin perusteella ainakin Galaxy S3 mikrofonin taajuusvaste on 100Hz-5kHz alueella yllättävänkin suora, soveltunee siis hyvin pienehköihin vertailuihin.

Testin aikana vakionopeudensäädin oli säädetty 112kmh arvoon (105kmh todellista). Renkaina 215/55R16 Continental ContiVikingContact 5 -kitkat, edessä pintaa 7mm, takana 5mm.

Kokeilin autossa samaisella FrequenSee softalla minkälainen melun taajuusvaste on. Ko. ohjelman mukaan melutason huippu on n. 300-400Hz kohdalla. FrequenSee softalla desibelien loggaus ei onnistu, joten siihen käytin "Noise Meter" nimistä softaa.

Softa ilmoitti etupenkillä (keskellä n. korvan korkeudella) melutasoksi 65-66dB (TM-mittaama 65dB(A)@100kmh). Mutta tuo taso oli mitattu aivan "raakana" mikrofonitulosta. TM ainakin merkintänsä mukaan (ja muutenkin näissä on tapana) käyttää mittauksessa dB(A)-painotusta mittaukselle (näyttää tältä), koska se mukailee taajuusvastetta jonka ihmiskorva kokee häiritsevänä. Noise Meter softasta saa digitaalisen dB(A) filtteröinnin päälle. Kokeilin sitä ja totesin että sillä saanee paremman tuloksen melun häiritsevyydestä, koska se suodattaa tuon 300-400Hz rengasjyrinän pois ja jättää jäljelle vain ainakin itseäni enemmän häiritsevät kohinat. Puhelimen mikrofonin suuntauksella ei tuntunut olevan hirveän suurta vaikutusta, mutta tein silti kaikki mittaukset mikrofoni suunnattuna eteenpäin.

Tulokset dB(A) filtteri päällä:
- Edessä keskellä korvan korkeudella pään kohdalla 58-59dB(A)
- Takana keskellä korvan korkeudella pään kohdalla 60-62dB(A)
- Puhelin takakontin lattialla 63-65dB(A)
- Tavaratilan näkösuoja suljettuna ja puhelin näkösuojan päällä keskellä 61.5-63.5dB(A)
- Etupenkin etureunassa mikrofoni suunnattuna jalkatilaan 67-69dB(A)

Eihän nuo nyt mitään HighEnd-mittauksia ole mutta antanee hiukan suuntaa... Todnäk mittaustuloksissa on jonkinlainen offset-virhe, mutta eiköhän ne silti vertailukelpoisia ole keskenään. Tosin mullahan on nuo etuovet jo hiukan äänieristetty eli se saattanee vaikuttaa melun jakaumaan hieman.

ps. edellisestä autosta (Skoda Octavia -07 farkku) mittasin samoin asetuksin samalla softalla edestä keskeltä 66-67 dB lukemia  ;D Se itseasiassa olikin pääasiallinen vaihdon syy...
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #2 : 03.04.2013, 19:13:48 »
Noniin - nythän meillä on lähtökohta mistä aloitta. Perä on meluisampi, joten lienee helpointa aloittaa sieltä. muutenkin takaluukku vaikuttaa helpoimmalta uhrilta ensikertalaiselle.

Mittasin myös 66 db  HML-moottoritiellä, kohtuu karkealla asfaltilla hakkapeliitta 7:illa samoin n. 105 todellista. Mittarina Lumia + noisemeter-apsi.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2013, 21:49:42 kirjoittanut D5GT »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #3 : 03.04.2013, 19:40:07 »
Helpoin varmaan aloittaa vuoraamalla takapään peltiosat bitumilla. Lisäksi jos sille laittaa jotain huokoisempaa materiaalia päälle niin paranee vain.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #4 : 03.04.2013, 22:57:59 »
Nyt kun luki uudestaan noi Andyksin mittaukset - ne ovat parasta mitä meillä on käytössä. Noille 300 - 400 hz tasoille ei paljoa voi, ne tullee kuuluviin vaikka kuinka yrittää eristää bitumilla.. Mennäänkö yleensä metsään, kun bitumia, vibropalstia, stp tms. tuotteita työnnetään auto täyteen ja kuitenkin flanking tuo äänet kuuluviin. Pääsisikö samaan tulokseen pelkkiä vaimentavia (ääntä imeviä) käyttämällä. Näiden tietojen valossa kattoon ei ainakaan paljoa "bitumia" kannata uhrata, vai onko sateen ropinan poistuminen ihan juttu ;D

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #5 : 03.04.2013, 23:16:10 »
Noille matalimmille 300-400Hz äänille pystyy bitumilla ja STP:llä tekemään sen että niiden taajuus alenee -> äänensävy muuttuu vähemmän häiritseväksi. Voimakkuuteen desibeleinä tuo tuskin paljoa vaikuttaa...

Itse käytin tuota dB(A) filtteriä lähinnä siksi että se vaimentaa tuota 300-400Hz aluetta 10-15dB. Tuo taajuusalue on melutasoltaan niin dominoiva että edessä/takana ei saa merkittävää eroa desibeleissä näkyviin sillä alueella mikä oikeasti pistää korvaan kohinana yms. (500Hz ->).

Voisin kokeilla huomenna työmatkalla tehdä vastaavat mittaukset ilman tuota dB(A) filtteriä... ei se maksa kuin vaivan painaa log nappulaa puhelimesta ja pari pysähdystä siirtämään puhelinta :) Voisin samalla napata kuvan tuosta melun spektristäkin.
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #6 : 04.04.2013, 08:31:43 »
Jos en väärin muista opiskeluajoilta, yli 20v takaa... ääni pysähtyy kun eristeen paksuus ylittää äänen allonpituuden tjsp. Mieleen hiipii ajatus siitä että autotehtaat on jo käyttäneet ns. järkevät keinot noiden matalien äänien suhteen. Toki kompromisseja on tehty eurojen ja painon kanssa. Pikkuhiljaa on alkanut epäillä saako korvin kuultavia tuloksia aikaan. Todennäköistähän se on, kun hommaa tekee pätkissä - siksi pitää tehdä ennen / jälkeen mittauksia että edes jonkun tyydytyksen saa ;D

Koettu äänenvoimakkuus taisi puolittua 3 db välein ja se on (mahdottomana/haasteellisena) tavoitteena. Katsotaan mitä saa aikaan.

Kaikki data on aina hyödyksi, jos vaikka joku akustiikka-guru sattuu lukemaan ja antaa selkeän vinkin johonkin suuntaan tai ampuu jotain ylilyöntejä alas turhina toimina. Uskon että tärkein on vertailukelpoiset mittaukset ja toisaalta a-filtteriä itsekkin olen käyttänyt. Mun noisemeterissä ei ole kuin adhoc-mittaus, en ainakaan vielä ole löytänyt asetuksia että mittausaikaa saisi muutettua.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #7 : 05.04.2013, 13:16:41 »
Puhuin juuri yhden tutun kanssa, oli asentanut sen virtapistokkeen takakonttiin. Tuumaili että on melkoisen hyvät täytteet jo alkuperäisenä. Pyöräkoteloiden päällä paksut matot, ei äkkiä muistanut että pelti olisi kurkannut mistään niiden sivupanelien takaa.. Eli jos vibroa/stp/bitumilevyä meinaa laittaa on edessä enemmän purkutöitä..

Onko ne sisälokasuojat muuten kuin ruuveilla kiinni? Jos sinne työntäisi jotain... renkaiden vaihto on kuitenkin pian edessä.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #8 : 05.04.2013, 15:09:00 »
Viime suvena innostuin laittamaan myös noihin pyöräkoteloihin vibroa tuplana ja paksumpaa  materiaalia vielä väliin. Niissä sisälokareissa oli aika vääntäminen et sai pois ja paikoilleen. Myös koko takakontti tuli vuorattua.Ne takaosan sivupellit kannattaa myös käydä läpi. Juuri muutama päivä sitten mietin että takapilareiden kaiutinkoteloiden reiät täytyy peittää.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #9 : 05.04.2013, 15:26:06 »
Viime suvena innostuin laittamaan myös noihin pyöräkoteloihin vibroa tuplana ja paksumpaa  materiaalia vielä väliin. Niissä sisälokareissa oli aika vääntäminen et sai pois ja paikoilleen. Myös koko takakontti tuli vuorattua.Ne takaosan sivupellit kannattaa myös käydä läpi. Juuri muutama päivä sitten mietin että takapilareiden kaiutinkoteloiden reiät täytyy peittää.

Sulla lienee vanhakoppanen V70?

Mihin väliin pyöräkoteloihin siis laitoit vibroa tuplana? siis peltipintaan ulko vai sisäpuolelle?

Itsellä on takakontin verhoilujen purku edessä kun asennan vetokoukun ja etuparkkitutkan (kytketään kontissa olevaan ohjausyksikköön). Ajattelin samalla vuorata STP:n 2mm eristeellä kaikki mahdolliset pellit. Ainakin varapyöräkotelo on omassa käytännössä eristämätön. Mahdollisesti myös takapenkkiä joutuu sen verran raottamaan että penkin altakin voisi kaiken peltipinnan vuorata.

Onhan siellä vakiona täytettä toki, mutta peltipinnat lienee aika paljaita. Uskoisin että on apua kun niihin saa hieman lisää massaa ja sen myötä peltien resonanssitaajuutta alemmas.
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #10 : 05.04.2013, 17:09:55 »
Sulla lienee vanhakoppanen V70?

Mihin väliin pyöräkoteloihin siis laitoit vibroa tuplana? siis peltipintaan ulko vai sisäpuolelle?

Itsellä on takakontin verhoilujen purku edessä kun asennan vetokoukun ja etuparkkitutkan (kytketään kontissa olevaan ohjausyksikköön). Ajattelin samalla vuorata STP:n 2mm eristeellä kaikki mahdolliset pellit. Ainakin varapyöräkotelo on omassa käytännössä eristämätön. Mahdollisesti myös takapenkkiä joutuu sen verran raottamaan että penkin altakin voisi kaiken peltipinnan vuorata.

Onhan siellä vakiona täytettä toki, mutta peltipinnat lienee aika paljaita. Uskoisin että on apua kun niihin saa hieman lisää massaa ja sen myötä peltien resonanssitaajuutta alemmas.
Kakkosmalli kyseessä. Renkaat pois ja sitten lokarit. Siellä vuorasin vibrolla ja se noin 7mm paksu vaimennin jota normaalisti laitetaan kaiuttimen taakse. Sen laitoin siihen etupuolelle ja sen päälle vielä vibro.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #11 : 05.04.2013, 19:15:08 »
S70:ssä aikoinaan vetäsin bitumia sisältävää alustamassaa puolen sentin kerroksen ihan sisälokarin päälle. Vähän rengasmeluihin vaikutti, mutta kivien ropinat loppui ihan täysin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #12 : 05.04.2013, 20:11:39 »
Sisälokarit veks ja massaa sen verran mikä hyvältä tuntuu, lienee helpoin tapa. Ehkä myös siihen sisälokarin "sisäpuolelle" kuten Ribbe mainitsi. Hauska kun tuli kivien ropinat esille - omassa nyppii kun vettä on tiellä enemmän niin helmoihin osuva vesi pitää melkoista möykkää..

Toki, jos sen kontin ja ne orggiseristeet purkaisi niin varmasti tulokset olisi parempia. Tehtaalla on takuulla painon vuoksi tingitty. Mutta ääntä imevät materiaalit kuulemma ovat aika vakuuttavat.

Kun toi kontti ei ilmeisesti olekkaan ensimmäinen kohde, miten ne verhoilujen alla olevat pellit irrotetaan? Pelkästään kehällä olevat pultit veks vai onko jotain muuta huomattavaa?

Miten takapenkin istuonosa lähtee irti? (Takareuna nousee jonun verran, mutta sitten alkaa tuntua että jotain menee rikki..)

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #13 : 05.04.2013, 21:15:46 »
Sisälokarit veks ja massaa sen verran mikä hyvältä tuntuu, lienee helpoin tapa.

Mun tekis mieli vetää tuonne sisälokareihin ja niiden alle jotain massaa sopivasti, mutta:
- Jos sinne vetää massaa ja sen äänieristyskyky ei riitäkään, ei enää näiden butyylikumi/bitumi-mattojen lisäys onnistu koska puhdas pelti on jo sotkettu massalla.
- Lisäksi tuntuu että nykypäivän trendin mukaan noita vanhanaikaisia paksuja alustamassoja ei oikein edes suositella vedettäväksi auton pohjaan, suositeltavampaa on ilmeisesti käyttää ohuempia vahamaisia kotelosuoja-aineita. Ilmeisesti nämä kotelosuoja-aineet pysyvät pidempään ja paremmin ehjänä ja notkeana, kuin "vanhanaikaiset" massat.

Kun toi kontti ei ilmeisesti olekkaan ensimmäinen kohde, miten ne verhoilujen alla olevat pellit irrotetaan? Pelkästään kehällä olevat pultit veks vai onko jotain muuta huomattavaa?
lmeisesti siis ovista kyse. Niiden peltien irroituksessa on melkoinen työ. Lyhyesti sen jälkeen kun ovipahvi on irroitettuna:
- Pellissä olevat kaksi kumitulppaa auki. Ikkunaa alas sen verran että ko. rei'istä näkyy lasin kiinnityspultit. Nämä auki
- Kun ikkuna irti kiskostaan, käsivoimin nostetaan lasi ylös ja esim teipataan oven yläpuitteeseen kiinni
- Oven ulkopuolen kahva irti (ruuvi löytyy oven takaosasta pienen muovitulpan takaa)
- Oven lukkomekanismi irti (ruuvit x3 oven takareunassa lukkomekanismin ympärillä)
- Oven ja korin välinen johto liittimestään irti (löytyy oven puolelta, avaamisessa avitettava kahdella ruuvarilla altapäin lukitusklipsejä)
- Kun liitin on auki, oveen kiinni jäävä liitin pitää painaa oven pellistä irti (puristamalla lukituskynsiä ja painamalla)
- Tämän jälkeen 10x pulttia kehältä auki
- Pelti lähtee vetämällä pois, mutta "tiivisteenä" on palko jonkinlaista suht tahmeaa liimamassaa, eli saattaanee vaatia irroituksessa vielä hieman avitusta.

Tämä kaikki siis sen takia että kaikki ovessa oleva (ikkunamekanismi, johtosarja, lukkojen tangot) on kiinnitettynä ko. peltiin. Jos todellakin viitsit nähdä sen vaivan että purat ko. pellin pois niin ota ihmeessä kuvia mitä sieltä alta löytyy :)

Miten takapenkin istuonosa lähtee irti? (Takareuna nousee jonun verran, mutta sitten alkaa tuntua että jotain menee rikki..)
Jos penkissä on integroidut korokeistuimet, niiden alta löytyy pari pulttia.
Jos korokeistuimia ei ole, etureuna irtoaa vetämällä ylöspäin, jonka jälkeen takareunan saa eteenpäin vetämällä pois selkänojien alta. Jos takapenkissä penkinlämmittimet, älä kisko johtoja poikki vaan muista irrottaa ne kun istuinosa on hieman raollaan.
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #14 : 06.04.2013, 08:56:28 »
Miten ihmeessä ensin tunnistat että tarkoitin ovia ja sitten vielä täydellisesti vastaat kysymyksiin - kiitos. Nyt puuttuu enää se aika.

Takapenkin alle ja takaoviin taidan paneutua ensin ja opetella vähän..

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron