Samppasport  Futurez

V70 2008-> äänieristys / vaimennus

  • 59 Vastauksia
  • 32727 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #15 : 17.04.2013, 15:24:20 »
Viime suvena innostuin laittamaan myös noihin pyöräkoteloihin vibroa tuplana ja paksumpaa  materiaalia vielä väliin. Niissä sisälokareissa oli aika vääntäminen et sai pois ja paikoilleen. Myös koko takakontti tuli vuorattua.Ne takaosan sivupellit kannattaa myös käydä läpi. Juuri muutama päivä sitten mietin että takapilareiden kaiutinkoteloiden reiät täytyy peittää.

Toi lainattu teksti koskee vain ennen 2007 tehtyjä...

Tässä hankkeena on uusikoriset. renkaita vaihtaessa tuli todettua että muutama torx ja muovimutteri ja pehmeä, jonkun tyyppisestä huovasta tehty sisälokari on irti. helppo irroittaa ja laittaa takaisin.

Takaovet eristetty/vaimennettu - ei korvinkuultavaa vaikutusta. (En purkanut sitä sisäpeltiä) Takapenkin alta  ja kontin keskiosa eristetty niin pitkälle kuin yltää, ei merkittävää vaikutusta. Ääni tuntuu edelleen tulevan takaa. Kurkkasin sen verran sivuun että sieltä löytyy tehtaan eristeitä, mutta eriste- ja vaimennusmateriaalille on tilaa ulkopellin ja lokasuojan päällä. ja siellä takanurkassa on se venttiilli ulkoilmaan, josta takuulla tulee ääntä sisäänpäin.

Onko kukaan ottanut kattoverhoilua irti, onko siellä paljasta peltipintaa vai jotakin tehtaalla liimattua... Työohjekkaan ei olisi huono..

Muutkin kokemukset näistä uusista auttaa - osaisi keskittyä heikkoihin paikkoihin.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #16 : 17.04.2013, 15:40:34 »
Onneksi Volvot on sieltä hiljaisimmasta päästä 8)
Joskus oli tuollainen Mazdan5, niin se oli aika äänekäs pirssi.
Vein sen ruostesuojaukseen, kun Mazda on kohtuu kuuluisa tuosta ruostumisesta.
Alustan äänet hiljeni selvästi pelkällä ruostesuojauksella, vaikka en ottanut sitä Noisekiller käsittelyä mitä tarjosivat.
Tosin sisälokasuojat asensivat, mikä vaikuttaa positiivisestin rengasääniin.
Tiedä sitten vaikuttaisiko sama käsittely Volvossa juurikaan, kun äänet on kohtuu hyvin hallinnassa ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #17 : 17.04.2013, 15:57:39 »
Takaovet eristetty/vaimennettu - ei korvinkuultavaa vaikutusta.

Jos etuovet on vaimennettu kauttaaltaan ja takaovia ei yhtään, sieltä tulee yllättävän paljon "melua".
Itse ainakin tämän huomasin ja selvästi vielä S60 osalta.   :) Niiden jälkeen "melua" tuli takapäästä hienokseltaan ja jälkeen "melua" tuleekin ikkunoiden/tiivisteiden/yms läpi.  :P 
Fiesta -no- boost

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #18 : 17.04.2013, 16:05:05 »
Vanhakoriset on selkeästi äänekkäämpiä kuin nämä uusikoriset. Ei oikein mene verrokiksi..

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #19 : 17.04.2013, 16:07:28 »
Kannattaa kaivaa jostain TM:n numero 22/2012. Siinä oli juttua auton vaimentamisesta. Jutussa käyttivät esimerkkinä 2006 vuoden Mitsubishi Outlanderia, mutta kuitenkin. 100 hetrzin taajuuksia ko. autossa saivat vaimennettua bitumilla. Eniten vaikutti hyvät renkaat.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #20 : 17.04.2013, 16:10:43 »
Tosin sisälokasuojat asensivat, mikä vaikuttaa positiivisestin rengasääniin.
Tiedä sitten vaikuttaisiko sama käsittely Volvossa juurikaan, kun äänet on kohtuu hyvin hallinnassa ::)

Näissähän on ne huopasisälokarit.. Jotenkin tuntuu siltä että ne on mietitty tehtaalla viisaimmiksi kuin muoviset? Noihin huopahärveleihin ei mitään lisäeristettä saa kiinni järkevästi, ellei ala pitsiä nypläämään ;D

Kokemuksia mielellään näistä uusikorisista, näissä on äänet melko hyvin lapasessa ja haaste on isompi, vai onko? Pakko joku heikko paikka on olla.

Edellisvuosien malleista on jo hyvin tietoa eri topikeissa.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #21 : 17.04.2013, 16:24:13 »
Näissähän on ne huopasisälokarit.. Jotenkin tuntuu siltä että ne on mietitty tehtaalla viisaimmiksi kuin muoviset? Noihin huopahärveleihin ei mitään lisäeristettä saa kiinni järkevästi, ellei ala pitsiä nypläämään ;D

Kokemuksia mielellään näistä uusikorisista, näissä on äänet melko hyvin lapasessa ja haaste on isompi, vai onko? Pakko joku heikko paikka on olla.

Edellisvuosien malleista on jo hyvin tietoa eri topikeissa.
Mitä hiljaisempi auto, niin sitä enemmän kaiken maailman nitinä ja natinat ottaa päähän :)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #22 : 18.04.2013, 22:32:35 »
Toi on harvinaisen totta.

Kun väkisin kuuntelee niin poikkeuksellisen kovia ääniä tulee helmoista, kun esim hiekoitushiekka ropisee. Ilmeisesti yksi ohuempi paikka? Hiekan ropina ei juuri haittaa, sen varmaan saa alustamassalla pois, mutta mesta taitaa olla muutoinin vähemmällä fyllillä.

Onko kukaan nähnyt soveltuvia tiivisteitä ovien pystysaumoihin ja oven alareunaan - kai se on uskottava että näissä helpot keinot on jo käytetty.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #23 : 19.04.2013, 14:12:27 »
Nyt on eristetty muut paitsi katto ja matkustamon lattia - huomaako eroa? ei. Kannattiko? ei. :D

Kun mitään kunnollisia mittauksia ei ole tehty ja renkaatkin vaihtui välillä kesämalleihin ei pysty sanomaan onko mitään tapahtunut. Jos oikein haluaa kuvitella niin ehkä 2db voi olla poissa ja kaiku vähäisempää. Edelleen tuntuu että takaa oikealta tulee ääntä melko selkeästi, ovien tiiviisteet on ehjät, tuntuu istuvan napakasti paikoillaan. Yksi heikko paikka jää sen takapenkin sivutuunyn taakse, lokasuojaan ei oikein pääse käsiksi.

Ikkunat on tietysti heikoin lenkki, onko melkein sama mitä tekee niin eroa ei juuri tule? Eli olisiko oikea tie ollut uhohtaa noi evoluutiobitumit ja keskittyä vain ääntä vaimentaviin materiaaleihin.. ja aloitus katosta, joka on isoin yksittäinen pinta ja siksi vaikutus akustiikkaan.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #24 : 19.04.2013, 14:16:04 »
Millä olet vuorannu auton? Ihan vain bitumimatolla? Niissäkin oli eroja, luin tuota mainitsemaani TM:n artikkelia. Olivat vertailleet mattojen koostumuksia tarkemmin. Voisi koittaa siinä kopsata juttuja kunhan ehtii.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #25 : 19.04.2013, 14:28:22 »
STP:n "evobitumeilla" en muista kauppanimiä, olisko olleet silver/gold tjsp. ja saman valmistajan ääntäimevällä "vaahtomuovilla". Takakontin sivuihin ja lokasuojien päälle meni lisäksi melkein neliö jotain muuta äänen imemiseen tehtyä 30 mm paksua matskua.

Luulen että jossain on aukko, kun se löytyy muuttuu äänimaailma kohtuullisesti.. Tunnettuahan on että raollaan oleva ikkuna ei eristä, vaikka vieressä eristävyys olisi 100 db.

Edit: TM:n jutussa todettiin että renkaiden vaihto olisi riittänyt, koettu ääni muuttui miellyttävämmäksi ja äänentoisto parani. Myös melko selväsanaisesti ettei maksa vaivaa. Jossain mittauksessa vaimennus jopa nosti melutasoa..
« Viimeksi muokattu: 19.04.2013, 14:52:00 kirjoittanut D5GT »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #26 : 19.04.2013, 14:47:39 »
Onko autossa lisävarusteina myydyt laminoidut sivulasit? Ne varmasti vaikuttaisi myös meluun. En tiedä menisikö ovet vaihtoon jos ne haluaisi laittaa jälkikäteen. Ei ole enää mikään halpa konsti :)

Edit: itse miettiny samaa operaatiota omalle autolle, melu lisääntyi hirveästi kesärenkaille vaihdettaessa.  :-\
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #27 : 19.04.2013, 15:03:42 »
Kaverilla on toisenmerkkisessä laminoidut sivulasit ja ihan yhtä tyhjän kanssa nekin on.. Hintaansa nähden hyöty on onneton..

Jos tiiviste asiaan vielä keksii jonkun ratkaisun, ovien pystylinjat ja helmaan yksi lisätiivisten niin kaikki järkevä ja järjetönkin on tehty. Millähän noi helmat on kiinni / miten ne ehjänä saa irti? Kolmantena kohteena moottorin äänien vaimentaminen - diesel pitää kuitenkin pöhinää.

Kukas tuolla aiemmin kommentoi S60:stä.. Sedan on ihan eri tapaus ja lähtökohtaisesti vähän meluisampi. Itse satsaisin enemmän niihin imeviin, kaikua poistaviin materiaaleihin, kuin peittoon vibroplasteilla jne. Itse en usko että tavallinen bitumi vs evoversiot poikkeaa juurikaan muutoin kuin käsiteltävyydessä. Nythän ääntä pitäisi muuttua lämmöksi selalista vauhtia että autossa paistuu kun nupit kääntää kaakkoon...

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #28 : 19.04.2013, 15:08:48 »
Kukas tuolla aiemmin kommentoi S60:stä.. Sedan on ihan eri tapaus ja lähtökohtaisesti vähän meluisampi. Itse satsaisin enemmän niihin imeviin, kaikua poistaviin materiaaleihin, kuin peittoon vibroplasteilla jne. Itse en usko että tavallinen bitumi vs evoversiot poikkeaa juurikaan muutoin kuin käsiteltävyydessä. Nythän ääntä pitäisi muuttua lämmöksi selalista vauhtia että autossa paistuu kun nupit kääntää kaakkoon...
Itse eläny luulossa että sedani olisi hiljaisempi kuin vastaava farkku. Itsellä on etuovissa bitumia kun vaihdoin sinne paremmat kajarit, mutta matto on lähinnä oviverhoilussa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #29 : 19.04.2013, 15:17:05 »
Tämä uusikorinen V70 on hiljaisempi kuin edelliskorin S60 mikä sulla on, edeliskoppainen V70 on kolmikosta äänekkäin - selkeästi kontii "kumisee". Ainakin mun kokemuksella ja kalibroidulla päähän integroidulla mittarilla. Mutta melko yleisesti farkut ovat aavistuksen hiljaisempia, äänieristykseen on satsattu enemmän.

Saatan olla väärässä, mutta itse aloittaisin katosta ja ääntä imevillä. Kaiku vähenee ja tilan akustiikka muuttuu, ehken vaikutuksen oisi kuulla korvallakin? Mutta nyt uskon tietäväni miksi mittaustuloksia ei juuri julkaista - kivaa puuhastelua ilman selkeää hyötyä. Toki mittari voisi todeta toisin.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2013, 10:36:14 kirjoittanut D5GT »

 

KL-varaosat  Race.fi