Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Jarvenpaa- - 24.11.2023, 19:57:15

Otsikko: Volvo v90 2019
Kirjoitti: Jarvenpaa- - 24.11.2023, 19:57:15
Onko noista v90 webastoista mennyt ohjainlaitteita?
Kyseessä siis v90 2019 diisseli.
Webasto alkaa puhaltaa sisälle ilmaa, mutta ei ilmeisesti sytytä kuitenkaan.
Hetken ajan päästä tulee mittaristoon vikakoodi ja vdash näyttää kyseistä koodia:CCM-B15B693 Combustion preheater module CPM. Component Failures. No operation.
Tuolla koodilla ei löydy mitään tietoa netistä sen kummemmin.
Onko joku päässyt v90 sisälle webaston thermotestillä, kuten v70 mk3.
Ideoita ajatuksia?

Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: hessu80 - 24.11.2023, 21:13:10
janne81 kyseli eilen saman koodin perään, olisko ollut vdash -ketju. Neuvottiin kokeilemaan thermotestillä, mutta ei ole vielä varmuutta onnistumisesta. Uskoisin kuitenkin, että onnistuu.
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: Jarvenpaa- - 24.11.2023, 21:45:31
Joo huomenna testaan samaa
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: janne81 - 25.11.2023, 15:07:51
En malttanut odottaa omassa webaston testeriä  ;D
Purin osiksi ja mittailin komponentit ylpällä. Lämpöanturi antaa 4.7 kohm kun pitäis olla luokkaa 5 ohmia joten tilasin sen uuden.Mulla ei siis yrittänyt mitään enää vaan heti häly "pysäköinti-ilmastointi vaatii huollon" tjsp. Sama vikakoodi kuin Jarvenpaa-lla.
Huomenna ois tarkoitus kokeilla kyllä sillä webastotesterillä kun kaveri sen sai lainaan että mitä se sanoo.
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: hessu80 - 26.11.2023, 12:29:44
En malttanut odottaa omassa webaston testeriä  ;D
Purin osiksi ja mittailin komponentit ylpällä. Lämpöanturi antaa 4.7 kohm kun pitäis olla luokkaa 5 ohmia joten tilasin sen uuden.
En ala kinaamaan, mutta minusta 4,7 kohm kuulostaa oikealta arvolta. Siinähän on kaksi lämpöanturia, joista toisen pitäisi antaa huoneenlämmössä jotain 2300-5000 ohm välille ja toisen 30-250 ohm välille.
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: janne81 - 26.11.2023, 17:42:01
Kyllä mää luin manuaalista että lämpötunnistin pitää olla 2,296-5,047 ohm ja ylilämpösuoja 30-250 ohm.
Mulla siis tuo lämpötunnistin näyttää 4,7 kohm.

Mistä sää hessu80 katoit?
Mää katoin tästä: https://www.butlertechnik.com/downloads/Webasto_Heater_Thermo_Top_Evo_Workshop_manual.pdf
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: hessu80 - 26.11.2023, 20:05:00
Katsoin varmaankin ihan samaa ohjetta. Yleensä lontoon murteessa pilkku vaan tarkoittaa tuhaterotinta eikä desimaalierotinta. Jos olisi 2.296-5.047 Ohm, niin silloin tarkoittaisi muutamaa Ohmia.
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: janne81 - 26.11.2023, 20:22:19
No voihan perse, niinhän se taitaa olla kun tarkemmin miettii...
Noh, tutkimukset jatkuu siis huomenna.
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: janne81 - 01.12.2023, 12:20:43
Tänään sain uudet anturit. Kyllä siinäkin tosiaan toinen on kohm luokissa, eli vanhoissa ei oo mitään vikaa.
Tuli myös hommattua kkl-kaapeli niin alkaa vika löytymään kun saa yövuorot töissä alta pois ja kerkee perehtyy.
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: Jarvenpaa- - 03.12.2023, 20:31:16
Tänään sain uudet anturit. Kyllä siinäkin tosiaan toinen on kohm luokissa, eli vanhoissa ei oo mitään vikaa.
Tuli myös hommattua kkl-kaapeli niin alkaa vika löytymään kun saa yövuorot töissä alta pois ja kerkee perehtyy.
Joo tosiaan sullekkin tiedoksi että ota mieluiten sisäloksua vähän auki niin pääsee helpoiten käsiksi kbus johtoon. Ite kolusin tänään tuulilasinalta sitä johtoa mutta ei näkynyt. Lopulta kun löysin johdon ja kytkin thermotestiin niin ohjelma ei tunnistanut sitä. Huomenna uudella innolla tutkimaan toimisiko luenta uudemmalla thermotest versiolla.
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: janne81 - 04.12.2023, 10:31:37
Joo tosiaan sullekkin tiedoksi että ota mieluiten sisäloksua vähän auki niin pääsee helpoiten käsiksi kbus johtoon. Ite kolusin tänään tuulilasinalta sitä johtoa mutta ei näkynyt. Lopulta kun löysin johdon ja kytkin thermotestiin niin ohjelma ei tunnistanut sitä. Huomenna uudella innolla tutkimaan toimisiko luenta uudemmalla thermotest versiolla.
Joo niin kahtelin itekkin että sieltä se on lokarin sisältä mentävä väylään kiinni.
Mä laitoin eilen webastoon ne uudet lämpöanturit ja nakkasin koko paskan takas autoon kiinni. Alkoi pelaamaan  ;D enkä tiedä miksi.Thermotest-ohjelmaa en edes kerennyt asentaa vaan kokeilin piruuttani mitä sanoo.
Vanhat anturit oli mittaamalla samoissa arvoissa kuin uudet.
Ihme vehkeitä, seuraavaa vikaa odotellessa  8)
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: jak900 - 04.12.2023, 10:43:12
Kosketus häikkää liittimissä, niitähän näissä riittää.
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: janne81 - 04.12.2023, 10:48:01
En osaa tuohon sanoa oikein mitään, ei oo vielä niin paljon kokemusta spa-volvoista.
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: hessu80 - 04.12.2023, 12:49:50
En osaa tuohon sanoa oikein mitään, ei oo vielä niin paljon kokemusta spa-volvoista.
Lähtökohtaisesti ensimmäisestä kiukuttelusta ei kannata tehdä yhtään mitään tai korkeintaan nollata vikakoodit. Näissä on kaikenlaista satunnaista ja itsestään ohimenevää.
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: jak900 - 04.12.2023, 13:22:03
Akun jännitteen vaihtelut jo aiheuttaa kaikenlaista häröilyä myös vanhemmissakin malleissa. Monesti koodien luvun yhteydessä niitä ei aktiivisia koodeja on valtavat määrät mutta eivät vaikuta toimintaan mitenkään kun ovat olleet ohimeneviä.
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: janne81 - 04.12.2023, 13:40:21
Palatakseni vielä tohon mun auton webaston vikaan niin se ei tosiaan käynnistynyt enää ollenkaan silloin. Koodit nollasin 2 eri laitteella varmaan 5 kertaa.
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: McCloud - 04.12.2023, 16:25:28
Palatakseni vielä tohon mun auton webaston vikaan niin se ei tosiaan käynnistynyt enää ollenkaan silloin. Koodit nollasin 2 eri laitteella varmaan 5 kertaa.

Tämä on varmasti turha kommentti, mutta oletko nollannut myös BMS:n? Meidän toisessa Volvossa (tosin V40 2017 ja Eberi) lämmitin korjaantui vasta BMS:n nollauksella - aiemmin nollailin lämmittimen vikakoodeja yms. mutta ne tuli aina takas ja osa ei edes varmaan poistunutkaan kunnolla. Vasta akkuvahdin nollaus palautti lämmittimen toimintaan ja sitten alkoi ajastuksetkin pelaamaan ja loputkin vikakoodit pysymään poissa.
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: Jarvenpaa- - 15.12.2023, 14:51:15
Ei toiminut normi kl kaapelilla. Täytyy tilata webaston oma boksi joka toimii ton 3.6 version kanssa, kun näissä vissiin käytössä wbus 4.0 jota ei nuo vanhemmat webaston thermostest lukijat osaa lukea.
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: jak900 - 15.12.2023, 15:15:22
Modasit kkl-kaapelin, webaston keltaiseen piuhaan kytkit kaapelin ja käytössä avattu thermotest ohjelma?
Otsikko: Vs: Volvo v90 2019
Kirjoitti: Jarvenpaa- - 15.12.2023, 17:04:40
Modasit kkl-kaapelin, webaston keltaiseen piuhaan kytkit kaapelin ja käytössä avattu thermotest ohjelma?
Kyl. Toi systeemi toimii v70 mutta ei enää noissa v90