RallyBaron  Samppasport

V90 -98 4,6l(purettu) ja ex 965 B6254T -95

  • 129 Vastauksia
  • 44481 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V90 -98 4,6l ja ex 965 B6254T -95
« Vastaus #120 : 15.01.2018, 21:17:23 »
Otin ja tilasin BC-Racingin etutolpat suojapusseilla. Mukana tulee myös soveltuvuuslappu katsastusta varten. Eli 850/x70I tolppa ja 700/900 uniball/camber-yläpää. Tulee 8kg(~450lbs) ja oletuksena ovat 5kg. 242:ssa 500lbs jousi oli sopivan jämäkkä, nyt jänee vielä hieman mukavuuspainotteisemmaksi kun on painavampi korikin. Taakse katseltava vielä mitä sinne laittaa.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2018, 21:19:28 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V90 -98 4,6l ja ex 965 B6254T -95
« Vastaus #121 : 25.01.2018, 21:48:19 »
Mennyt aika laiskotellessa ja rassaillessa muita raatoja.

Lämppärinkenno odottaa edelleen vaihtoa, mutta etutolpat tuli kuitenkin alkuviikosta ja eilen laitoin ne paikalleen. Sopiva pituus linnunluulle on noin 18,5cm, mutta se ei ole aivan pystyssä kiinnikorvan sijainnista johtuen. Sivuttain linjausta sai korjattua laittamalla M10 mutterit molempiin päihin kierteen pohjalle. Pituussuunnassa alapään saisi linjaan lyhentämällä vakaajaa ja poraamalla siihen uuden paikan ja varmaan se tuleekin tehtyä. Yläpään mutterien kiristäminen vetää peltiä alas muttereiden kohdalta koska yläpää on täysin suora. Vakionahan yläpäät ovat hieman kuperat.



Arviolta jätin jousien esijännityksen siihen kuin olivat tullessaan, asetin korkeuden niin että kierteet tolpassa ja jalassa ovat kokonaan päällekäin ja käänsin iskariin 11 naksua. Rengas jää ehkä noin 2cm kaaresta kun ennen mahtui suurinpiirtein nyrkki pystyssä kaaren väliin ;D

Perään kokeilin tänään sedanin tavallisten iskarien jousta jos hieman saisi alaspäin. Aika vähäinen oli muutos, vähän meni parempaan kun laitoin vararenkaan takaisin ja tankkasin täyteen. Silti jää liian ylös, joten laitettava Nivomat-jousi ja coili-iskarit. Nykyisillä vanteilla pitäisi rullata kaaretkin jottei rengas raavi kaareen syvemmissä joustoissa, mutta mieluusti jättäisin sisälokarit paikalleen. Vähän vertasin sedanin ja farkun normi-iskarien jousia. Keskeltä farkun jousi on noin 1mm paksumpi ja kiinnikkeiden ulkosivuilta 2,5mm. Sedanin jousi on korkeampi kun se on päiden päällä lattialla eli esijännitys on hieman isompi.

Keulan käytös on todella hyvä. Töyssyt ja epätasaisuudet menee jouhevasti ja mikä tärkeintä, keulan liikerata eri tilanteissa on nyt ns. normaali. Peräkin tuntuu käyttäytyvän asiallisesti, vaikka se on hieman korkealla. Ei tunnu ainakaan näillä ajoilla olevan liian eriparinen keulan kanssa.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2018, 21:53:00 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V90 -98 4,6l ja ex 965 B6254T -95
« Vastaus #122 : 06.02.2018, 22:43:29 »
Tänään tuli ajeltua lisää kaikenlaisten pattien sekä monttujen yli ja etutolppien toiminta ylittää omat odotukset. Tuohon hintaan, 650e suojapusseineen, ei kannata alkaa itse rakentelemaan coilitolppia. Eikä toisaalta nykyisillä katsastussäännöillä oikein enää onnistu vanhempaankaan kun pitää olla sopivuuslappu alustasarjasta.

Korjasin linnunluiden linjauksen lyhentämällä ja muotoilemalla vakaajan päät sopiviksi. Kovaa tavaraa on, hetki meni reikiä tehdessä. Purkuauton mukana tuli ok kuntoiset 17x7,5" Amaltheat ja niitä piti tietysti sovittaa alle. On se ehkä vähän mukavamman näköinen vaikka vanteen malli ei aivan olekaan omaan mieleen, ainakaan tässä korissa. Purin kitkat pois peltivanteilta, loppuunajetut kumit aluilta ja huomasin että yhdessä vanteessa on halkeama ulkokantissa. Onneksi 745 oli työpaikan pihassa ja tuttu ehti hitsaamaan sen kuntoon. Ei ole edes kovin paljoa mutkalla, mutta silti mennyt halki ??? Peltivanteet vois varmaan joutaa pois nurkista. Kuvan otan jossain vaiheessa kunhan saa auton pestyä ja on päivänvaloakin. Näkyy samalla millä korolla keula menee nyt.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2018, 09:26:46 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: V90 -98 4,6l ja ex 965 B6254T -95
« Vastaus #123 : 07.02.2018, 12:50:15 »
Ei ole edes kovin paljoa mutkalla, mutta silti mennyt halki ???

Eikä ole ensimmäinen alkuperäisvanne mikä näyttää kokolailla suoralta mutta silti poksahtanut halki. Taitavat olla aika kovaa seosta. Kaveri noita jonkun verran hitsaillut ja järjestään autojen alkuperäisvanteet on kuulemma aivan eri luokkaa materiaaliltaan kuin jotkut halpisvanteet. ::)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V90 -98 4,6l ja ex 965 B6254T -95
« Vastaus #124 : 08.02.2018, 00:36:32 »
On vaan ensimmäinen haljennut alkuperäisvanne joka on tullut vastaan ja kaiken kuntoisia on kuitenkin vuosien varrella ollut käsissä.

Menin ja otin kumminkin kuvan ulkoasusta likaisena ja vielä pimeässä :idiot2: Ei sitä voisi sanoa madalletuksi jollei tietäisi millainen maasturi on vakiona.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 -98 4,6l ja ex 965 B6254T -95
« Vastaus #125 : 08.02.2018, 02:07:35 »
Lieneekö BBS Volvon orkkisvalmistaj(i)a? Bemareissa noita on hajonnut ihan useita, ja monesti ei vanne heitä siltikään yhtään.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 -98 4,6l ja ex 965 B6254T -95
« Vastaus #126 : 08.02.2018, 06:39:53 »
Lainaus
Ei sitä voisi sanoa madalletuksi jollei tietäisi millainen maasturi on vakiona.
Sama mieltä meillä on suht sama korkeus ja sulautuu täysin massaan. Tommoisena nuo olisi pitäny tulla göteborgista

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: V90 -98 4,6l ja ex 965 B6254T -95
« Vastaus #127 : 14.02.2018, 07:40:00 »
Lieneekö BBS Volvon orkkisvalmistaj(i)a? Bemareissa noita on hajonnut ihan useita, ja monesti ei vanne heitä siltikään yhtään.
Jotkut Volvon vanteet on BBS:n, mutta taitaa olla Borbet yleisempi Volvon vanteissa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V90 -98 4,6l ja ex 965 B6254T -95
« Vastaus #128 : 27.04.2018, 21:57:09 »
Eipä ole muistanut katsella vanteiden taakse oliko noissa merkintöjä valmistajasta.

Jotain sentään on muistanut tehdä eli ajaa ja tankata :P Bensansaanti yläkierroksilla oli huonoa jo alunperinkin ja on viime aikoina mennyt koko ajan huonompaan. Tänään sain aikaiseksi vaihtaa Walbro-kopion tankkiin. Läppäri toki unohtui kotiin ja kävi todella rikkaalla. Kävin ensihätään tankkaamassa E85:ttä melkein tyhjään tankkiin jotta viitsii ajaa kotiin ja sai läppärin kiinni. E85 asetukset sisään pikkaisen req fuelia muuttaen ja nyt voi viimeinkin kierrättää ylös asti tässä kopassa. Muutenkin vähemmän yllättäen jouhevampi toimimaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V90 -98 4,6l ja ex 965 B6254T -95
« Vastaus #129 : 19.05.2018, 21:26:59 »
Kovin pitkään ei kopiopumppu kestänyt vaan bensantulo loppui keskiviikkona pidemmän ajoreissun paluumatkalla. Alkoi puutumaan ja lopulta ei enää kulkenut ja livuttiin levikkeelle. Kasatessa imusihti oli hieman epävarman oloinen ja se oli irronnut ilmeisesti asennusvaiheessa. Joten joko pumppu hajosi omia aikojaan tai imaisi tankista roskan. Hieman vainoharhaisena olin jättänyt vanhan pumpun konttiin, se paikalleen ja matka jatkui. Koko operaatiossa puutumisesta diagnoosin kautta liikkeellelähtöön tuhraantui puoli tuntia :P Onneksi kontti oli melkein tyhjä, liitokset vasta auottu ja klemmarit uusittu. Olisikohan alkuperäisellä pumpulla ollut bensansaantiongelma ihan vaan letkuongelma, koska nyt uudelleen asennettuna toimii aivan hyvin.

Vaihdoin toiset etulevyt ja herkistin yhden liukutapin. Loppui koko ajan pahentunut ravistus jarruttaessa. Kääntelin Persuksille jonkinlaiset kesäkumit päälle ja vaihdoin ne alle, jottei kitkat sula näin lämpöisillä keleillä. Ei uskois, että joulukuun puolivälin jälkeen tullut jo 6tkm :o
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy