Elekma  Autoracing

Volvo 240-87 b21et 164kw ehkä jopa enemmän?

  • 3 Vastauksia
  • 14575 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Harwey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Volvo 240-87 b21et 164kw ehkä jopa enemmän?
« : 15.12.2010, 18:31:44 »
Nykykunto, käy ja kukkuu...


Ostettaessa -05 loppukesästä, koneesta oli 2:n mäntä halki...


männänrenkaiden välistä, joten koneremppa oli edessä...
Kone on b21et, sylinterit porattu 1mm ylikokoon, männät ja renkaat uudet.
Samalla vauhtipyörää sorvattiin ja jyrsittiin -2kg

ja tasapainotettiin kampiakselin ja hihnapyörien kanssa.
Laakerit ja kytkimen osat uusittiin.
Kansi on 530 ja siihen tehtiin perus kansiremontti.
Nokka-akseli on vx3



940:n pakosarja ja vakio garretti.


"turboruuvi"(orkkis ahtomittari meni pohjaan, joten siinä ilmeisesti syy männän halkeamiselle)
Vakio? Simons putkisto.
Autossa oli ostettaessa 23mm etuvakaaja ja 25mm takavakaaja
Eteen vaihdan turbon orkkis iskarit & taakse sasch:n kaasuiskarit ja joka nurkkaan Lesjön madallusjouset +uutta niveltä, laakeria ym.
Jarrupuolelle tulee eteen ATE Powerdisc jäähdytetyt jarrulevyt ja EBC Red stuff jarrupalat



Taakse saa kelvata uudet tarvike levyt & palat
Kaikki jarrusatulat pitää vielä käydä läpi. Uudet tiivistekumit ja jarruletkut on jo hommattu.

Vaihdelaatikko on M47 johon vaihdoin uutta stefaa & tiivistettä ja synteettiset öljyt, putsauksen jälkeen tietenkin...

Ei näytä miltään rähinäpeliltä








Volvo katsastettu 13.6.2007 jonka jälkeen ajeltu 1700 huoletonta kilometriä

Kävin Klaukkalan Diesel:ssä mittauttamassa tehot




Skannaan ton vielä kun pääsen skannerille
Väännöt tosta voi laskea jos osais

Skannattu


2satanen on nyt ollut seisonnassa syyskuun alusta ja olen tutkinut reilun 2000km ja 3 kuukauden "vaurioita"
Oikeastaan muuta ei löytynyt kuin vuotava pakosarja, joka vuosi turbon ja pakosarjan liitoksesta...

Olihan sieltä 2 pinnapulttia poikki ja 1 poikkesi irrotettaessa...no pultit vaihdetaan uusiin ja väliin tulee tiiviste äRRästä.

Pakosarjan takaa löytyi halkeama joka siellä varmaan on ollut jo aiemmin.

kannattaako edes yrittää hitsata?
Eipä tosta kuvasta saa selvää..täytyy jollain aineella testata vuotaako...
Aion myös hiekkapuhalluttaa ja maalata sarjan alumiinimaalilla, onko kannattavaa vai hilseileekö pois?

Viikonloppuna irroitan edestä alatukivarret ja kallistuksenvakaajan, joihin vaihdan uudet puslat ja tietenkin maalataan samalla sinisellä kuin muutkin osat...
Tukivarsien puslat jo tulikin motonetista mutta vakaajan puslia ei saanut. saako edes tarvikkeena vai pitääkö hakea merkkiliikkeestä?

Onko kellään tietoa tai kuvia alatukuvarren vahvistamisesta?

Osia hiekkapuhallettu, tukivarret vahvistehitsataan ja puslat uusitaan...

Suositelkaa pakosarjaan kestäviä pinnapultteja.

Tämän verran edistynyt:


Kysymys:Painetaanko takimmaiset puslat ihan pohjaan asti?

Pakosarjan maalaan Tikkurilan Termal silikonihartsialumiinimaalilla.



turbon pinnapultit hain Volvolta yht.20€ ;D

Osia maalailtu :)









ja puslat vaihdettu ;)

Asennettu ;)


Kävin katsastamassa Volvon maaliskuussa ja rattilukon toimimattomuus oli ainoa vika :)
Ajelin pari viikkoa ja sitten pois rekisteristä ja työn alle...

Takapään tukivarret on nyt hiekkapuhallettu ja puslat vaihdettu ja puslat "täytetty" liimamassalla...
Seuraavaksi maali pintaan.

Hiekkapuhallettu


Puslat vaihdettu ja täytetty


Akselin puslat irti...




Ja yleisön pyynnöstä maalasin nuo:



Edistystä..





Tukivarret kiinni





Coolerin sovittelua rälläkällä ja lekalla







öljyjäähyn uusi paikka


turhat pellit pois eestä




määräjakaja piti saada alemmas coolerin letkun tieltä



k-jetin ilmansuodattimen kotelo ja rälläkkä kohtasivat...

siirsin akun telineen hutlariin



Ja tilasin Forgen bypass venttiilin, 60mm putken 25mm haaralla ja 2kpl 90:stä silikonimutkaa cooleriin.
Etra:sta hain 25mm ja 63mm silikoniletkua molempia metrin...

käy ja kukkuu taas.


bensanpainemittari vielä asentamatta


En sitten päässyt Hyvinkään lentokentälle ajamaan kun menin ilmoittautumaan liian myöhään... :'( Onneksi 2sataset oli hyvin edustettuna.
Nyt on taas vuosi aikaa rakennella. Jos saisi lukkoperän ja kunnon renkaat hommattua.
Laitoin bensanpainemittarin kiinni ja pumpulta tulee 5,5bar painetta ja ohjauspaine lämpimänä alipaineella 3,5bar ja 1bar ahdoilla op on 2,7bar. Paljonko kuuluu olla ahdoilla tuo paine?



Pari kertaa tuli kokeiltua 80-120 kiihtyvyyttä ja ajat oli 3,7 ja 3,9 tyyliin tasasta 80km/h 3:lla sekkari päälle ja lappu pohjaan.
Ei menny viime vuonna alle 4sek :)

T4 tuntuu aika nuhaselta verrattuna vanhaan soturiin :D

op-säätimen siirsin runkoon


Konepellin reisinkiluukki





http://i12.photobucket.com/albums/a214/harwey/Autoni%20-%20romuni/Volvo240b21et.jpg
yllä suora linkki

Tuli käytyä Klaukkalan Dieselissä taas mittaamassa tehot
223hv moottoritehoa ja vääntömomentin voisi joku viisaampi tosta laskea :)
Parannusta edelliseen 17hv

Tänään oli tulossa toinenkin 240:n..olisko ollut landialainen?

Penkitys viteo

http://s12.photobucket.com/albums/a214/harwey/Autoni%20-%20romuni/?action=view&current=31072009.flv

8kk ja 3" dp ja putki valmis  :)








Pitää vielä maalata koko putki ja dp:n päälle pakosarjakääre

Soundit on kuin Volvo BM:ssä ;D
video:

http://s12.photobucket.com/albums/a214/harwey/Autoni%20-%20romuni/?action=view&current=05042010.flv


Laitoin lämpöeristeen.


Hyvin pystyy laittamaan käden dp:n päälle 15min tyhjäkäynnin jälkeen..
Ensiviikonloppuna GLT imusarjan asennus.

Hipo ultimate(the best) imusarja asennettu ja hyvin kukkuu ainakin tyhjäkäynnillä...




Moottorin lisätuki:




Laitoin rajapaineventtiilin. Jonkin verran olen hiekkatiellä testaillut että toimii...
Rajapaineventtiilin ja kellon välissä on 4mm t-liitin.

 


Jäi tältäkin vuodelta Street&Slide ajamatta kun olin lomareissulla ja autokaan ei ollut ajokunnossa kuin vaparina. Hukkaportinkellon jousi oli mennyt poikki...Mistä noita kelloja kannattaa kysellä? Volvolta? Motonetistä?(sekun tuli kaupunkiin) ;D
Turbon ja pakosarjan otin pois ja samalla suurensin pakosarjan(uudempi) turbon laipan saman kokoiseksi kuin turbossa



Volvossa alla "kiihdytysrenkaat" Federal 215/65
jos sitten ens vuonna...



Mahtava meno, tiukka etukeno

« Viimeksi muokattu: 15.12.2010, 20:57:38 kirjoittanut Harwey »
Volvo V70 2,4 10V "Hirviauto"

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Volvo 240-87 b21et 164kw ehkä jopa enemmän?
« Vastaus #1 : 15.12.2010, 21:31:23 »
Aja vingulla toi pakosarjan aukko t3 laipan muotoiseksi  ;)


Edit: Oho pitäs lukea loppuun...
940 classic
Amazon -68

Poissa Harwey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240-87 b21et 164kw ehkä jopa enemmän?
« Vastaus #2 : 26.06.2011, 10:59:20 »
Street & Slide:ssa Hyvinkäällä kävin ajelemassa 3 kertaa. Auto toimi ok, mutta ajoista ei ole mitään tietoa vaikka piti tulla tekstiviestinä :buck2:
Ainaskin voitin yli 1000 heppasen Audin ;D

Taakse säädettävät iskunvaimentimet ja lukkoperä sitten ensvuodeksi pitää hommata.
Volvo V70 2,4 10V "Hirviauto"

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: Volvo 240-87 b21et 164kw ehkä jopa enemmän?
« Vastaus #3 : 31.07.2011, 21:30:50 »
Eikös tuo bypass ole "väärinpäin" ???
Omasta mielestä näyttäis ainaki et nyt työntäis painetta männän päälle painaen sitä vaan enemmän kiinni... Voin toki olla väärässäkin... Tollasta joskus vaan pyöritellyt käsissä ja siihen ainakin työnnettiin painetta tuolta toisesta päästä....
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo