Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70R tai S60R ostamassa, mitä olis hyvä tietää/selvittää?

  • 26 Vastauksia
  • 23067 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tj

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Otsikon mukaisista kulkineista tässä autokuumeen vallassa kiinnostunut, vuosimallit jossain 2003-2006.
Enempi torsen nelivetoisten autojen parista kokemuksia, niin nyt olisi kiva kuulla kokemuksia mitä pitäisi/kannattaisi tarkistaa ja katsoa kun otsikon autoa olisi hommaamassa.  Farkku miellyttäis enempi, mutta S60 vähän edullisempia.  Ehdottomasti ja vain manuaali laatikolla haussa, suomessa huonosti tarjolla ja kruunun vahva kurssi nostaa hintoja, saksassakin aika vähän manuaaleja tarjolla.
Nyt arvon volvo asiantuntijat pistäkää mielipiteitä ja tipsejä ärrä volvon ostoon.
Kiitokset jo etukäteen.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12509
Rupeaa olemaan nuo ärrät aika kiven alla, varsinkin manuaalina. S60 ei ole oikeastaan halvempi kuin V70. Nettiautossa ei taida olla tällä hetkellä yhtään manuaali S60R mallia, eikä niitä ole montaa jos laskee yhteen Blocketista ja mobile.de sivustolta.

Iskarit noihin maksaa maltaita ja pitää vaihtaa aina pareittain. Samoin jarrujen osat on miehekkäissä hinnoissa, eikä taida löytyä suomesta ainakaan muualta kuin Volvolta osia.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
No ihan eka olisi tietysti olla huoltokirja. Tommoinen moottori ja pitkiksi ajetut öljynvaihtovälit..lienee kyllä sanomattakin selvää.
Nelivedon toimivuus:kokeilee, että lähteekö takapyörät sutimaan kun kytkimen nostaa vähän rivakammin. Esim. kulmavaihde maksaa herkästi +1500€ vaihettuna.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12509
No ihan eka olisi tietysti olla huoltokirja. Tommoinen moottori ja pitkiksi ajetut öljynvaihtovälit..lienee kyllä sanomattakin selvää.
Ärrässä ollut lyhyempi huoltoväli kuin näissä normimalleissa. Näissä normimalleissa 30tkm / 1v. Ärrässä 20tkm / 1v.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
kuten joku jo mainitsi.

Kulmavaihde.

vahvistettu kulmavaihde tuli 06

eli aiemmissa malleissa tuo on yleensä vaihdettu,
ja jos se on jo vaihdetut kertaalleen. Tarkista huoltokirjasta mikä varaosa sinne laitettiin.
Sinisellä saa yleensä rekkarin perusteella huoltohistorian ja sieltä voisi selvittää tuon kulmavaihteen...

Jos on vahvistettu laitettu sinne niin  8) hieno homma.

Sitten näissä tuo KKK24 turbo on "heikko" kohta.
kkk turbot ei kestä yhtä hyvin kuin muissa malleissa käytössä olevat mitsun turbot.
(ei kkk turbot mitään leluja ole... hyvin nekin kestää mutta kuiteskin huonommin kun mitsut)

Sitten joku vuosi tuli myös vahvistettua tomaattia mutta en muista tarkoin milloin se oli.
vahvistettu tomaattin erottaa sillä että vääntöä on enemmän koneessa.

Ja sitten vitosturbokoneen nyrkkisääntö.
jos on tiheät öljynvaihdot niin kone ja turbo kestää paljon paremmin. Ja se kertoo myös jotain edellisestä omistajasta.
Hyvä vaihtoväli on 7500, huono on yli 10 000km.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12509
Sitten joku vuosi tuli myös vahvistettua tomaattia mutta en muista tarkoin milloin se oli.
vahvistettu tomaattin erottaa sillä että vääntöä on enemmän koneessa.

Ja sitten vitosturbokoneen nyrkkisääntö.
jos on tiheät öljynvaihdot niin kone ja turbo kestää paljon paremmin. Ja se kertoo myös jotain edellisestä omistajasta.
Hyvä vaihtoväli on 7500, huono on yli 10 000km.
laatikko vaihtuis myös vuosimalliin 2006. Tunnistaa siitä että vanhassa oli 5 vaihdetta ja uudessa 6.

Ei kai vakio koneeseen noin tiheään kannata vaihtaa öljyjä?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633

Hyvä vaihtoväli on 7500, huono on yli 10 000km.
Oletko nyt aivan tosissasi, että Volvon inssit eivät ole osanneet määrittää vaihtoväliä oikein. Ja täten normaalissa ajossa kaikki yli 10tkm menevät vaihdot tuhoaisivat konetta?
Onko antaa jotain tieteellistä faktaa aiheesta? Mittaustuloksia tahi muuta?


Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Oletko nyt aivan tosissasi, että Volvon inssit eivät ole osanneet määrittää vaihtoväliä oikein. Ja täten normaalissa ajossa kaikki yli 10tkm menevät vaihdot tuhoaisivat konetta?
Onko antaa jotain tieteellistä faktaa aiheesta? Mittaustuloksia tahi muuta?

Ne tiedot mitä pystyn antaa on seuraavat.
Kun on seurannu foorumeita ja katsonu koneenpurkukuvia niin puhtaammat koneet (siis kasaantunu öljyliete) on ollu ne jossa on ollu tiehät oljynvälit.

Likaisessa öljyssä ei ole yht hyvä voiteluomiaisuudet kun "tuoreessa" öljyssä.
Eli tiheä vaihtoväli = keskinmäärin puhtaampi öljy.

Sitten jos katotaa turboa. mitsun ahtimet pyörii tuossa 90 k rpm vakiona.
Ja nissä on liukulaakerit.
Sinne haluat hyvää puhdasta öljyä.

Kaverin keltaisessa t-5r:ssä oli orkkis 15G ahdin vielä 270tkm kohdalla ja hienosti se vielä toimi kun hän otti sen irti.
(ei mitsun ahtimet pitäisi noi pitkään kestää!)
Moottoriin oli uudesta asti vaihdettu öljyt tiehään, joten siinä mahdollinen syy "pitkään ikään".

Takaisin tuohon öljy"lieteen".

tuo öljymömmö mitä jää kasanttu tietysi öljynpohjaan mikä nyt vielä ei ole paha homma.
Pahempi homma on kun se kasantuu huohotuskanaviin ja öljysuuttimiin.
kun nitten toiminta heikkenee niin kampikammion paine kasvaa, ja esim turbon öljynpaluu heikkenee ja turbo alkaa työntämään öljya johonkin muualle. kuten seim imuputkeen.

kampikammion huohotus aiheuttaa myös pahimmillaan sen että nokkaakseleiden stefat työntyy pois paikoiltaan.

En pakota ketään vaihtamaan öljyt 7500km välein. mutta volvon insinöörit ovat kuten kaikki muut markkinoilla joutuneet puntaroimaan käyttökustannukset ja siten pidentäneet öljynvaihtosuositukset ehkä liiankin pitkälle vuosien varrella. Eihän kukaan ostaisi autoa jossa myyjä kehuu että noin usein pitää öljyjä vaihtaa.
Eli auto on kilpailukykinen kun se vastaa markkinoilla olevaa "kerran vuodessa".
Sitten kun toinen tai kolmas ostaa auton niin vaihdetaan turboja ja ihmetellän kampikammion suuria paineita....

Otetaan esimerkiksi (ääritapaus) saabin 2000-luvun koneet jossa oli longlife öjyt ja 70 000km huolto+vaihtoväli. Tämän tarkoitus oli saada käyttökustannukset alas. Mutta aika monta konetta vaihdettiinkin takuuseen. Ja sitten tuli uudet direktiivit tiheämmällä huoltovälillä...

Tässä hupaisa video :D äärimmäisestä tapauksesta miten paljon öljyä voi koneeseen kerääntyä kun ei vaihda öljyjä. (äärimmäinen esimerkki... tiedän mutta kun vaihtaa usein niin... )
http://www.youtube.com/watch?v=KC-SxrsgEwo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=oIkxlWpJ6bk

Eli jos löytää Ärrään/t-5 yms. jossa on tiheitä öljynvaihtoja niin mottorin kunto luultavasti paljon parempi kun saman verran ajettu ja ikäinen kone jossa pidemmät vaihtovälit.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2012, 23:06:40 kirjoittanut ZuluR »

Poissa Niksu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
Oletko nyt aivan tosissasi, että Volvon inssit eivät ole osanneet määrittää vaihtoväliä oikein. Ja täten normaalissa ajossa kaikki yli 10tkm menevät vaihdot tuhoaisivat konetta?
Onko antaa jotain tieteellistä faktaa aiheesta? Mittaustuloksia tahi muuta?

Aika hyökkäävään sävyyn lähti?
Ilman mitään faktaa tai mittaustuloksia niin mielestäni tiheämpi öljynvaihto tuskin on autolle ja sen moottorille ikinä pahaksi.
Seat Leon Cupra 290 -19

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Aika hyökkäävään sävyyn lähti?
Ilman mitään faktaa tai mittaustuloksia niin mielestäni tiheämpi öljynvaihto tuskin on autolle ja sen moottorille ikinä pahaksi.
Vastaus lähti juuri siihen sävyyn, kuin Zulun vastaukseen oli vastattava. Tätä foorumia lukee sadat ( ellei tuhannet?) sellaiset ihmiset, jotka eivät ymmärrä autoista "mitään".
Se että ladotaan faktana jotain, josta ei ole faktaa, aiheuttaa näissä tietämättömissä melkoisia ajatuksia.
Jos tehdas on antanut jonkun vaihtovälin öljylle, kuten otsikon tapauksessa maks.20tkm, niin uskallan väittää, että Suomen ärristä 95% on huollettu juuri sen mukaan. Onko ne siis kaikki valmiita paaliin?
Koska sen kuvan saa tekstistä helposti ja tietämättömälle aiheuttaa kysymyksiä, paljon.
Jos koneella on nyt vedetty 150tkm, voi vaihdot nyt toki tihentää, näinhän pesua tapahtuu taas paremmin kuin ennen.
Öljytkin ovat kehittyneet huimasti viimeisen 10v aikana.

Toki huollot pitää olla tehtynä ajallaan, sehän on selvä. Eikä se tiheä vaihto mitään riko, mutta ei nykyöljyllä 15tkm tai 20tkm ole vielä mitään konetta tuhoavaa. Etenkin kun puhutaan koneista, joiden käyttöhyöty lasketaan olevan saavutettu keskimäärin 300tkm kohdalla.

Yrittäkää siis muistaa kirjoittaessanne, että näitä tekstejä lukee myös sellaiset ihmiset, jotka perustaa tietonsa teidän kirjoittamiin asioihin.

Poissa Zamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi

Otetaan esimerkiksi (ääritapaus) saabin 2000-luvun koneet jossa oli longlife öjyt ja 70 000km huolto+vaihtoväli. Tämän tarkoitus oli saada käyttökustannukset alas. Mutta aika monta konetta vaihdettiinkin takuuseen. Ja sitten tuli uudet direktiivit tiheämmällä huoltovälillä...


Pahoittelut, kun menee aiheen vierestä. Mutta kuulostaa niin hurjalta, että tarkennatko missä mallissa oli tällanen kone? Alkaa olee huoltoväli kohillaan.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vastaus lähti juuri siihen sävyyn, kuin Zulun vastaukseen oli vastattava. Tätä foorumia lukee sadat ( ellei tuhannet?) sellaiset ihmiset, jotka eivät ymmärrä autoista "mitään".
Se että ladotaan faktana jotain, josta ei ole faktaa, aiheuttaa näissä tietämättömissä melkoisia ajatuksia.

...

Toki huollot pitää olla tehtynä ajallaan, sehän on selvä. Eikä se tiheä vaihto mitään riko, mutta ei nykyöljyllä 15tkm tai 20tkm ole vielä mitään konetta tuhoavaa. Etenkin kun puhutaan koneista, joiden käyttöhyöty lasketaan olevan saavutettu keskimäärin 300tkm kohdalla.

Yrittäkää siis muistaa kirjoittaessanne, että näitä tekstejä lukee myös sellaiset ihmiset, jotka perustaa tietonsa teidän kirjoittamiin asioihin.

Sinulla on minulta täyden tuen  tuohon kommenttin :D
Liian monesti olen nähnyt jonkun vinkin ja ohjeistuksen joka koostuu yhdestä tai kahdesta lauseesta.
Ilman mitään viittauksia todellisuuteen.

Olen pyrkinyt vastauksissaani aina viitata johnokin mutta aina ei näköjään muista itsekään pohjustaa omat väitteeni  :-[

toivottavasti vastaukssseni oli tyydyttävä tuohon vaihtovälitarkennuskysymykseen.

Pahoittelut, kun menee aiheen vierestä. Mutta kuulostaa niin hurjalta, että tarkennatko missä mallissa oli tällanen kone? Alkaa olee huoltoväli kohillaan.

Joo vierestä menee....
Ongelma koskee tiettyjä 99-03 saabin malleja.
Siinä oli huoltoväli 70 000km johon kuului tulpat yms.
öljynvaihtovälin muistin väärin.  :-[ Se oli 30 000km. ja koneessa oli ns. Long-life öljy.
http://www.swedishwrench.com/oil_sludge_saab.htm
Näissä koneissa öljy jäi koneisiin öljylieetteenä. englanniksi "oil sludge".

Saab vaihtoi kiltisti koneet asiakkaileen. ja pidensi koneiden takuun.
Ja lisäsi oljynvaihtoohjeiseein että "jos ajaa paljon lyhyitä matkoja on lyhyempi öljyvaihtoväli suositeltava"


Sitten takasin tuohon S60R ja V70R :D

Sisusta.
On aika tavallista että näitten penkit on ns. Atacama nahkaa


Tämä nahka vaatii hieman huolenpitoa jotta se säilyisi hyvännäköisenä.
Siniseltä saa siihen hoitoainetta. (mutkin hoitoaineet toimii mutta en lähde mitään suosittelemaan).

Eli katso tarkasti missä kunnossa tuolit (jo on atacama) on.
Jos auto on autoliikkeessä niin tuoliessa on varmasti nahanhoitoainetta. ja ne kiiltää mutta kiillon alla piilee se totuus miten aikaisempi omistaja on tuoleja/nahan hoitanut.

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Ja sitten vitosturbokoneen nyrkkisääntö.
jos on tiheät öljynvaihdot niin kone ja turbo kestää paljon paremmin. Ja se kertoo myös jotain edellisestä omistajasta.
Hyvä vaihtoväli on 7500, huono on yli 10 000km.
Toi on hyvä vaihtoväli sen jälkeen kun on konetta hieman piristetty.
S60 T5

Poissa Zamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Joo vierestä menee....
Ongelma koskee tiettyjä 99-03 saabin malleja.
Siinä oli huoltoväli 70 000km johon kuului tulpat yms.
öljynvaihtovälin muistin väärin.  :-[ Se oli 30 000km. ja koneessa oli ns. Long-life öljy.
http://www.swedishwrench.com/oil_sludge_saab.htm
Näissä koneissa öljy jäi koneisiin öljylieetteenä. englanniksi "oil sludge".

Saab vaihtoi kiltisti koneet asiakkaileen. ja pidensi koneiden takuun.
Ja lisäsi oljynvaihtoohjeiseein että "jos ajaa paljon lyhyitä matkoja on lyhyempi öljyvaihtoväli suositeltava"


No nyt kuulostaa tutummalta. Tuo 70tkm kuulosti kohtuu utopiselta tuon ajan koneille. Ongelmia oli tuossa koneessa huohottimessa sekä matalakitkaisissa männissä. Konetakuu pisennettiin muistaakseni 10 vuoteen, kun ongelma ilmeni. Veljellä oli tuollanen 9-3t aikoinaan. Esimerkkinä hieman ontuva, sillä kyse ei ollut mistään äärimmäisestä öljynvaihtovälistä ja sen seurauksista.

Poissa jyrkiboy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Ihan vain täsmennetään tätä Saab asiaa, pajon lyhyttä ajoa jolloin öljyyn kerääntyi kosteutta joka ei poistunut huonon huohotusjärjestelmän takia. Öljysihti tukkeutui ja kone leikkasi kiinni. Itsellä toisena autona juuri tällainen ongelma auto jolla rullattu 420 tkm. Tiheällä max 10tkm vaihtovälillä ja paljon pitkä ajoa on tässäkin autossa Mitsun 15t pysynyt kuin uutena. Akselissa on heittoa noin 1mm ja kilsoja se 420tkm.
Olen Jyrki ja ajan V70 R awd. Autoa piristetty tarralla.

 

Carcom Oy  Elekma