Samppasport  Futurez

Esko Salosen Roadsport 240?

  • 3 Vastauksia
  • 3300 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa panum

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Esko Salosen Roadsport 240?
« : 21.02.2012, 18:37:47 »
Missäköhän em. auta nykyisin vaikuttaa? Onko ollut kilpakäytössä? Selailin nettiä ja silmiini osui pitkästä aikaa sattumalta kyseinen auto. Aloin pohtimaan mikäköhän lienee tämän hienosti rakennetun auton kohtalo tänä päivänä. Vähäsen lisää selailtuani löysin vielä "uudempia" kuvia autosta joissa konehuoneessa mylläsi jo vinokone.
Tietääkö kukaan muuten onko Jyrki Lahden vanha volvo joissain/jollain käytössä?

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Esko Salosen Roadsport 240?
« Vastaus #1 : 21.02.2012, 20:58:06 »
Missäköhän em. auta nykyisin vaikuttaa? Onko ollut kilpakäytössä? Selailin nettiä ja silmiini osui pitkästä aikaa sattumalta kyseinen auto. Aloin pohtimaan mikäköhän lienee tämän hienosti rakennetun auton kohtalo tänä päivänä. Vähäsen lisää selailtuani löysin vielä "uudempia" kuvia autosta joissa konehuoneessa mylläsi jo vinokone.
Tietääkö kukaan muuten onko Jyrki Lahden vanha volvo joissain/jollain käytössä?

heikko tuo ruotti mutta onko tuo myyty norjaan  ???
http://www.240grupp-a.se/kopia_replicas.htm

: Bilen finns hos Peter Pettersson.


Med delar från en grupp-A Volvo som var byggd åt en Volvo chef, kunde Esko Salonen bygga sin egen grupp-A kopia, något som tog Esko över två år att färdigställa. Men om man tar allt från början, som sagt en bil byggdes åt en Volvo chef (okänt vem?), sedan köptes bilen av en Finnländare i befintligt skick, han körde inte nämnvärt med bilen. Senare bytte bilen ägare ett antal gånger innan den tillslut blev ombyggd till till Rallycross och alla grupp-A delarna såldes då, detta skulle varit runt 1994-95.

Esko Salonen fick då köpt en del av dessa delar från denna okända grupp-A Volvo, byggd åt en Volvo chef, 1996. Han köpte då 1031 VMS bakaxel, BBS-fälgar, krängningshämmare, dämpning och lite andra smådelar. Och som tidigare nämnt så byggde Esko sin bil på lite över två år, då använde han sig av en kaross från en gatubil och satte sedan i en trimmad sugmotor.

Esko sålde sedan bilen till en Trond Valstad i Norge runt 2007-08, Trond tog av 1031 VMS bakaxeln och sålde senare bilen vidare till Thor Rustad 2009, fortfarande i Norge. Runt 2010 så säljer Thor bilen till Peter Pettersson i Sverige, där befinner sig bilen än idag och väntar på att bli fullt utrustad till grupp-A!

Avslutningsvis så sa Esko att originalbilen som delarna kommer i från skall än idag finnas kvar och fortfarande vara i Rallycross utförande.


Bil > Volvo 242 grupp-A replika i toppskick byggd av Esko Salonen, Finland.
Kaross > Standard utan baljor och med grupp-A vinge. Skyddsbur i stål.
Hjulupphängning > Bilstein dämpare fram/bak. Ställbara fjäderben. grupp-A krängare fram och bak och wattlänk.
Bromsar > AP ok samt AP skivor runt om, grupp-A.
Motor > Just nu finns det ingen motor monterad i bilen...
Transmission > 1030 Aluminium bakaxel Wattlänk med R-Sport diff 3,91 utväxling.
Fälgar > 16" BBS centrumbult.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4404
Vs: Esko Salosen Roadsport 240?
« Vastaus #2 : 22.02.2012, 11:14:33 »
Myyty Norjan kautta (2007-2010) Ruotsiin Peter Pettersonille (2010->) tekstin mukaan. Norjassa 1031 VMS perä vaihtunut 1030 perään ja auto on tällä hetkellä ilman konetta.

Poissa panum

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Esko Salosen Roadsport 240?
« Vastaus #3 : 22.02.2012, 20:07:54 »
Harmi, että on poistunut suomesta. Olisi varmasti melko kilpailukykyinen tehokkaalla moottorilla  ???
Ei taida roadsportissa olla enää ainuttakaan nopeaa volvoa vaikka potentiaalia olisi

 

Ateho  Elekma