RallyBaron  Samppasport

Uusi XC40

  • 416 Vastauksia
  • 119369 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #390 : 11.01.2021, 20:20:42 »
Ymmärtääkseni tämä kielto on toteutettu vähän mutkan kautta eli vaatimalla, että sytytetään moottorinohjauksen vikavalo, jos X tuntia (oliko jotain tyyliin 18 h) seisseen auton moottorin lämpötila on X astetta ympäristön lämpötilaa korkeampi.
Tähän kaipaisin lähdettä, kun kuulostaa ihan trumppilaiselta totuudelta. Jossakin EN-standardissa tms. tämä lienee kerrottu, jos tuossa on totuuden siementäkään.

Edit: pikainen googletus löysi opinnäytteen, jossa ongelmaa on kuvattu ja esitetty useita ratkaisuvaihtoehtoja.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/156876/Puolitaival_Miika.pdf;jsessionid=D865BA13A6CCBA2248B6981F7FF15286?sequence=1

Kyse ei ole siis esilämmityksen kiellosta vaan Euro6 päästönormin täyttämiseksi tiukentuneesta auton itsediagnostiikasta. Moottorinohjain haistelee auton eri lämpötunnistimia sytysvirran kytkentähetkellä sekä 6-8 tunnin välein auton sammuttamisen jälkeen. Jos esim. ulkolämpötila ja jäähdytinnesteen lämpötila eroavat merkittävästi, tulkitaan se vikaantuneeksi anturiksi ja sytytetään moottorin vikavalo. Tätä webastolaiset yrittävät kiertää esim. huijaamalla jäähdytinnesteen anturin antamaa signaalia sytytysvirran kytkentähetkellä, jotta ECU olisi tyytyväinen ja vikavalot pysyisivät poissa.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2021, 21:11:20 kirjoittanut hessu80 »
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #391 : 12.01.2021, 08:53:41 »
Kyse ei ole siis esilämmityksen kiellosta vaan Euro6 päästönormin täyttämiseksi tiukentuneesta auton itsediagnostiikasta.
Eli lapsi meni pesuveden mukana. Ei kukaan tajunnut, että siinä sivussa kiellettiin moottorin esilämmitys. Myös tehokkailla sähkölämmittimillä.

Huom. ne 250-300 W pintakiinnityslämmittimet edelleen OK, koska lämmitysteho on mallia "kämmen koneen kyljessä". Oma ensikokemus moisesta oli, että laite rikki, kun ei 1 h esilämmityksellä tuntunut nollakelillä olevan mitään vaikutusta, toisin kuin 600+ W letkulämppärillä. Auto huoltoon ja hetken päästä kertoivat, että lämmitin kyllä toimii, kun sitä kädellä kokeilee.  :2funny:

Poissa Jacka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #392 : 27.01.2021, 11:33:42 »
Volvo XC40 D4 AWD autom. R-Design (2018). Technic Pro. Versatility. Winter Pro.

Auto oli juuri 60000km huollossa (Käyttöautossa). Huollossa huomattin, että öljyä on vuotanut venttiilikopan tiivisteeltä/nokka-akselin takimmaiselta pukilta. Huolto kertoi, että tekee viasta raportin ja koittaa saada Volvon maksamaan puolet (kokonaishinta voi kuulemma olla jopa 900€). Onko tämä öljyvuoto yleinenkin vika ko XC40 Volvossa?

Ja kun auto on -18 vuosimallia ja ajettu 60000km, niin kait tuollaisen vian Volvo korvaa kokonaan? Mun mielestä ko vikaa ei kuulu tulla noin uuteen ja vähän ajettuun autoon?
Vai pitääkö alkaa setvimään asiaa kuluttajasuojan kanssa? Kommentteja?
Volvo XC40 D4 AWD autom. R-Design (2018). Technic Pro. Versatility. Winter Pro.

Poissa MarCOne

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #393 : 31.01.2021, 13:56:07 »
Mielenkiinto XC40/XC60 kohtaan laimeni kummasti näiden puuttuvien lämmitysjärjestelmien osalta..  Käyttöautossa 3 myyjää kertoi juuri samalla suulla, että Volvon Uuteen D4/D5 koneeseen saisi vain ja ainoastaan sen säteilylämmittimen... (jolla ei ole käytännössä mitään virkaa ....!!)
Käyttöauton Varustelun puolella, asentaja sanoi, että sähköinen letkulämmitin on kuitenkin saatavilla ?! Tiedä sitten mikä on lopullinen totuus..?
Ostopäätöstä ajatellen aika ratkaisevaa, ainakin mun mielestä.

Joka tapauksessa uuden VW Tiguanin (Euro6 -2021) / Skoda Karogin etc. tehdaswebastot lämmittää sekä moottoria, että matkustamoa... ilman, että moottorin lämpötila-anturit sekoavat


Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #394 : 01.02.2021, 09:56:07 »
Mielenkiinto XC40/XC60 kohtaan laimeni kummasti näiden puuttuvien lämmitysjärjestelmien osalta..  Käyttöautossa 3 myyjää kertoi juuri samalla suulla, että Volvon Uuteen D4/D5 koneeseen saisi vain ja ainoastaan sen säteilylämmittimen... (jolla ei ole käytännössä mitään virkaa ....!!)
Käyttöauton Varustelun puolella, asentaja sanoi, että sähköinen letkulämmitin on kuitenkin saatavilla ?! Tiedä sitten mikä on lopullinen totuus..?
Ostopäätöstä ajatellen aika ratkaisevaa, ainakin mun mielestä.

Joka tapauksessa uuden VW Tiguanin (Euro6 -2021) / Skoda Karogin etc. tehdaswebastot lämmittää sekä moottoria, että matkustamoa... ilman, että moottorin lämpötila-anturit sekoavat

Suurimmassa osassa uusimmista Euro 6 -päästönormit täyttävistä autoista on eräs suomalaisen käyttäjän näkökulmasta hyvin ikävä puute. Auton moottorin esilämmitys ei ole näissä autoissa enää mahdollista sen enempää sähköisillä kuin polttoainetoimisillakaan lisälämmittimillä. Uudet päästömääräykset nimittäin kieltävät tehtaalla asennetut webastot dieselmoottoreissa.

Kauppalehti kertoo, että tämä puute koskee ainakin Mercedeksen, BMW:n ja Volkswagen-konsernin uusimpia moottoreita.


https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/artikkeli-1.231925
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 782
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #395 : 01.02.2021, 10:10:05 »

Käyttöauton Varustelun puolella, asentaja sanoi, että sähköinen letkulämmitin on kuitenkin saatavilla ?! Tiedä sitten mikä on lopullinen totuus..?


Ainakin Volvon sivuilla tarjotaan -21 kevythybridi XC60:

Sähkötoimisella moottorinlämmittimellä ja matkustamon lämmittimellä auto saadaan lämpimäksi ja miellyttäväksi, niin että siihen on mukava istua ja lähteä liikkeelle kylminä talvipäivinä. Lämmin moottori kuluu käynnistettäessä vähemmän ja kuluttaa vähemmän polttonestettä, mikä vuorostaan vähentää pakokaasuja.
Etupistorasia asennetaan etupuskuriin, jossa se antaa integroidun vaikutelman ja on helposti käsillä. Moottorinlämmitin voidaan yhdistää matkustamon pistorasiasarjan kanssa, tämä mahdollistaa matkustamon lämmittimen kytkemisen.
Osa nro   Kuvaus   
32207779   B4 (D420T8)   
+ Letkusarja
Osa nro   Kuvaus   
32147707   B4 (D420T8)   

Letkusarjaa tuskin tarvitaan säteilylämmittimessä?

Läntisessä Suomessa, missä Käyttöauto ei onneksi edusta Volvoa, tunnetaan taksimiesten keskuudessa sanonta: "Ennen tartun kyykäärmeeseen, kuin Käyttöauton ovenkahvaan." En tiedä, mitä he sillä tarkoittavat...  ;)

Poissa ims.pilot

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #396 : 10.09.2021, 12:26:46 »
Uusi volvoisti tässä terve.

Uutuuttaan hohtava XC40 T5-plugari ollut nyt muutaman viikon käytössä ilman suurempia kommelluksia. Käyttöönotto piti olla jo toukokuussa mutta koronan takia saatiin auto vasta nyt.

Sellaisen asian olemme huomanneet, että kun autolla kiihdyttää esim motarille hybrid/pure-moodilla (eli sähköllä), niin noin 95km/h nopeudessa auto tekee pienen hyytymisen, jonka jälkeen kiihdytys jatkuu uudelleen. Ikään kuin joku rajoitin ottaisi kiinni hetkeksi, puhutaan siis ihan vain sekunnista.

Onko muilla vastaavaa kokemusta tai käsitystä mistä voi johtua?
Saman huomasin itsekin ja outoa kyllä Volvon huollossa tästä ei tiedetty eikä myöskään Bilialla. 6 kertaa huollossa yrittivät päivittää softaa ja kuulemma jokin isompi päivityskin olisi tämän korjannut mutta hyytyminen edelleen olemassa. Myyjän kanssa soitettiin maahantuojalle niin sitten vasta selvisi tämä vaihdejuttu. Mielestäni tällainen hyytyminen ei kuulu nykypäivän uuteen autoon. Sen lisäksi, että se on hemmetin ärsyttävä ominaisuus niin se on myös turvallisuuskysymys. En halua et auto hyytyilee talviliukkailla vaikkapa ohituksessa tms. Tehkää näistä vikailmoituksia niin Volvo voisi ottaa tähän jotain kantaa. En itse ollut ainakaan tietoinen tällaisesta "ominaisuudesta" joten voi olla että täytyy harkita auton palautusta.

Lähetetty minun SM-N986B laitteesta Tapatalkilla


Poissa Tomerell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #397 : 23.09.2021, 15:07:06 »
Morjens,

Volvo myyjä laittoi juuri tarjouksen sekä T3 inscriptionista, että myös B4 inscriptionista. Tuossa B4 mallissa tuo kevyt-hybridi konsepti on aika selvä, mutta automaattilootana oli DCT eli kaksoiskytkin vaihteisto. Kokemukset DCT laatikoista ei ole hääppöiset (VW DSG) joten ajattelin kysyä, onko täällä minkälaisia kokemuksia tuosta Volvon DCT vaihteistosta? Netistä pikaisesti googlaamalla ei juuri mitään muuta löytynyt kuin Volvon omaa mainosmateriaalia, joka ei paljoa lämmitä...

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 782
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #398 : 24.09.2021, 08:39:52 »
Kokemukset DCT laatikoista ei ole hääppöiset (VW DSG) joten ajattelin kysyä, onko täällä minkälaisia kokemuksia tuosta Volvon DCT vaihteistosta? Netistä pikaisesti googlaamalla ei juuri mitään muuta löytynyt kuin Volvon omaa mainosmateriaalia, joka ei paljoa lämmitä...
Tämä on melko uusi tuttavuus, eikä ainakaan minun silmiini ole sattunut siitä sen ihmeempää. Tämä 7-vaihteinen on ilmeisesti Volvon tekemä tai ainakin pitkälle kehittämä, eikä sillä ole mitään tekemistä aiemman, Ford-yhteistyön 6-vaihteisen Powershiftin kanssa. Huonompi se tuskin voi olla?!
Plugareissa tästä käytetään sähköajossa vain parillisia vaihteita, eli silloin loota on vain 3-vaihteinen, eikä takavetoa ole tarjolla.

Poissa Tomerell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #399 : 24.09.2021, 10:50:52 »
Tämä on melko uusi tuttavuus, eikä ainakaan minun silmiini ole sattunut siitä sen ihmeempää. Tämä 7-vaihteinen on ilmeisesti Volvon tekemä tai ainakin pitkälle kehittämä, eikä sillä ole mitään tekemistä aiemman, Ford-yhteistyön 6-vaihteisen Powershiftin kanssa. Huonompi se tuskin voi olla?!
Plugareissa tästä käytetään sähköajossa vain parillisia vaihteita, eli silloin loota on vain 3-vaihteinen, eikä takavetoa ole tarjolla.

Kiitoksia, taitaa tosiaan olla melko tuore tapaus, koska mitään (hyvää tai huonoa) ei tunnu löytyvän internetin syövereistäkään. No auto tulee työsuhdeautoksi, joten jos on susi (kuten DSG) niin eipä mene ainakaan omasta kukkarosta korjaukset :) Muuten tuo B4 koneella varustettu Inscription vaikuttaa mielenkiintoiselta kokonaisuudelta, joten täytynee laittaa tilaukseen...

Poissa Jacka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #400 : 08.01.2022, 16:08:32 »
-18 XC40:nen D4-moottorilla. Nyt olisi edessä 90000km huolto. Mitä kaikkea ko huoltoon kuuluu? Ja pitääkö viedä oikein tietokoneen jatkoksi, että saadaan huoltovalot nollattu avai voiko jo huollattaa perinteisemmillä korjaamoilla millä ei välttämättä ole Volvon omia tietokoneita/laitteita?

Neuvoja kaivataan. Kiitos jo etukäteen...
Volvo XC40 D4 AWD autom. R-Design (2018). Technic Pro. Versatility. Winter Pro.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #401 : 08.01.2022, 19:03:08 »
-18 XC40:nen D4-moottorilla. Nyt olisi edessä 90000km huolto. Mitä kaikkea ko huoltoon kuuluu? Ja pitääkö viedä oikein tietokoneen jatkoksi, että saadaan huoltovalot nollattu avai voiko jo huollattaa perinteisemmillä korjaamoilla millä ei välttämättä ole Volvon omia tietokoneita/laitteita?

Neuvoja kaivataan. Kiitos jo etukäteen...
Vaihdetaan moottorin öljyt ja suodatin sekä raitisilmasuodatin. Sitten katsotaan, että auto on kaikin puolin kunnossa, mitä se nyt yleensä noilla ajoilla vielä on. Jotain ohjelmistopäivityksiä voi myös tulla.

Huoltomuistutin nollautuu siten, että painetaan ratista vasemmalla peukalolla nuolta alas ja pidetään pohjassa. Sitten auto käyntiin ja odotetaan noin kymmenen sekuntia, että keltainen valo vilkkuu mittaristossa kolmannen kerran. Sitten vapautetaan peukalo.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa HiekkaHeikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #402 : 08.01.2022, 19:03:57 »
-18 XC40:nen D4-moottorilla. Nyt olisi edessä 90000km huolto. Mitä kaikkea ko huoltoon kuuluu? Ja pitääkö viedä oikein tietokoneen jatkoksi, että saadaan huoltovalot nollattu avai voiko jo huollattaa perinteisemmillä korjaamoilla millä ei välttämättä ole Volvon omia tietokoneita/laitteita?

Neuvoja kaivataan. Kiitos jo etukäteen...

Hämeen Auton huoltolaskuri kertoi hinnaksi 339 EUR.
Huollossa vaihdetaan moottoriöljy sekä öljynsuodatin ja ohjaamon raitisilmasuodatin. Huoltonäyttö nollataan ja varmaan myös ohjelmistopäivitys tehdään vaikka tuota ei erikseen mainita.
Kaikki muut toimenpiteet on tarkastuksia joita on pitkä lista.
Voi huollattaa muuallakin ja nollata huoltonäyttö.

edit. toinen Hessu oli nopeampi :)
XC60 D4 AWD -16

Poissa Jacka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #403 : 08.02.2022, 13:32:38 »
Hämeen Auton huoltolaskuri kertoi hinnaksi 339 EUR.
Huollossa vaihdetaan moottoriöljy sekä öljynsuodatin ja ohjaamon raitisilmasuodatin. Huoltonäyttö nollataan ja varmaan myös ohjelmistopäivitys tehdään vaikka tuota ei erikseen mainita.
Kaikki muut toimenpiteet on tarkastuksia joita on pitkä lista.
Voi huollattaa muuallakin ja nollata huoltonäyttö.

edit. toinen Hessu oli nopeampi :)

Eli siis jos itsellä viitseliäisyyttä, niin ko huollon pystyy tehdä myös itse kotona? Eikö vain?
Volvo XC40 D4 AWD autom. R-Design (2018). Technic Pro. Versatility. Winter Pro.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Uusi XC40
« Vastaus #404 : 08.02.2022, 14:48:12 »
Eli siis jos itsellä viitseliäisyyttä, niin ko huollon pystyy tehdä myös itse kotona? Eikö vain?
Kyllä. Mahdolliset ohjelmistopäivitykset jää saamatta ja leima huoltokirjasta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Carcom Oy  Ateho