Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: exclusive - 13.11.2012, 18:51:21

Otsikko: volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
Kirjoitti: exclusive - 13.11.2012, 18:51:21
Joo eli tollasen vanhuksen hain eilen joka on muuten ensimmäinen volvoni. Auto on ihan karvalakki malli, mutta kovapeltinen ja menee pehmeesti. Ensin oli sävelet selvät..ajellaan hetki vakio moottorilla ja sen jälkeen ahdetaan volvo, joko omalla vinomoottorilla tai saabin moottorilla. Suunnitelmat kuitenkin alkoivat pikkuhiljaa muuttua kun huomasin että noita 240 volvoja ahtavat lähes jokainen kyseisen auton omistaja ja loput ovat alkuperäiskuntoisia. Nyt jonkin aikaa miettinyt että mihin suuntaan alkaisi volvoa viemään, ja nyt kun volvon moottori sai uuden kannen+kaasarin ja ensi kiihdytykset, varmistui suunnitelmat...sanoin kaverille että "sävelet selvät, tämä pysyy kaasarivaparina", tuota en enää kahta kertaa miettinyt, vaan siltä istumalta päätin että volvon tyyliä haetaan hieman 80 ja 90-lukua ja tietysti 2000-lukuakin.

Eli mm. seuraavaa mielessä:
  Moottoria:
LÖYTYY   -B230ET lohko+kampura (lohkosta siivua pois niin että männät jää 0,15mm yli dekin)
               -Littupyörä kevennettynä
LÖYTYY   -13mm kanget
LÖYTYY   -B230f männät (sorvattu tasalakisiksi)
               -Kansi hieman auki vielä, kannen tekijä sanoi että tehdään 531 kansi
LÖYTYY   -H-nokka
                  -45 tai 50mm vakaimut+omateko imusarja (kopio misabista)
LÖYTYY  -4-2-1 Peltisarja (marteliuksen sarjan mukaan tehty)+2,5" omavalmisteputki

Toinen moottorivaihtoehto on B230 pitkäiskuna ja h-profiileilla jota kaveri tarjosi, hinta kuulemma edullinen :)

  Voimansiirto:
                  -Tuo M45 vaihtuu M47:n
LÖYTYY        -Lukkoperä
                  -Omatekoinen shifter

  Koria:
               -Pyritään pitämään alkuperäisenä, eli ei levikkeitä/spoilereita..munapussit pois
LÖYTYY   -coilit
LÖYTYY   -16"  peltivanteet
              -peltityöt
               -Ohjaustehostin

hiukan infoa volvosta:
-hopea
-B19K+tuunattu 530 H-nokalla
-ajettu 196tkm

25.2 haettu -83 240 johon siirretään kärjetön sytkä ym. hilppeet punasesta volvosta

Risut, ruusut ja muutenkin kaikki järkevät ideat ovat tervetulleita.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
Kirjoitti: Miuzo - 13.11.2012, 18:58:44
Onnee rojektille kyllä näitä tänne mahtuu   :D
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
Kirjoitti: exclusive - 13.11.2012, 20:29:42
kiitoksia..tosiaan vielä ei mitään ihmeellistä tapahdu. Hieman jo mietitty seuraavaa moottoria, vaihtoehtoja löytyy B234L trionic 5 (saab 9000/900 -94-->) tai vinomoottoria, toisaalta mieli tekisi tuota saabin moottoria tuon ruiskun vuoksi ja tuollainen mosa löytyisi jo..se kehräisi vakiona 200hp ja pienellä softauksella 280hp..mutta asia kerrallaan, pääasia että hyvä aihio on hommattuna.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
Kirjoitti: Huikkoster - 13.11.2012, 20:35:40
Et voi laittaa mitään moottoria minkä lähtötehot on yli 184hv joka on 240 sarjan suurin sallittu tehomäärä. :-\
Mites tuo trionic passais volvon moottoriin?
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
Kirjoitti: exclusive - 13.11.2012, 21:10:18
pieni tarkennus jäi pois..siis tuo B234L moottori kun on alkujaan turboversio, ja tuosta on kahta versiota...LP (170hp@??bar) ja FP (200hp@0,9bar), erona on että FP:ssä on magneettivena ja LP:ssä ei.

periaatteessa tuon voisi saada vinomosaan sopimaan, T5:sa on kampuran asentotunnistin (onko volvon lohkossa paikkaa tolle??) ja se kuuluisa sytkäkasetti :) muuten en keksi miksei sopisi.
Mutta luulen että jollain erillisellä ohjaimella saa ohjattua sytkää vaikka hukkakipinällä. Mutta sitte tulee vastaan kannattavuus, eli tuohon menevä euromäärä saattaa riittää jo megaankin. Mutta tutkimisen arvoinen asia on.
Ja tuo trionic on sen verran laaja käyttöinen ECU, että n. 400hp/500NM softa maksaa noin 400€ ja esim. perus stage softat pyöri siinä 100-200€ huitteilla. Mutta joo..tämähän on volvo foorumi ::) 8)
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
Kirjoitti: exclusive - 20.11.2012, 19:39:45
volvo on ruvennut jäähdytin nestettä syömään ihan kiitettävästi..reilu puoli säiliöllistä n.15km >:(, muutoin pelaa hyvin.
Toisen 530 kannen kävin hakemassa kaverilta niin paikallinen kansivelho saa ajaa kanteen R-seetit, siistiä hieman kanavia ja plaanata n.1.5-2mm pois. Lisäksi tällä viikolla haen Weber DGV kaasarin.
Huomenna yritän koulussa tehdä säädettävää nokkapyörää.

Noita turbo ja ruisku hiluja haalin pikkuhiljaa varastoon ja jossain vaiheessa vaihdan 5v. lootan ja ohjaustehostajan tuohon.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
Kirjoitti: Diudi - 21.11.2012, 15:10:42
Et voi laittaa mitään moottoria minkä lähtötehot on yli 184hv joka on 240 sarjan suurin sallittu tehomäärä. :-\
Mites tuo trionic passais volvon moottoriin?

Pilkun nussimista mut se on 186hp..  ::) 155*1,2 = 186hp
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
Kirjoitti: exclusive - 27.11.2012, 21:01:34
eipä oikeestaan erikoista tapahtunut..perus fiksailua kuten kojelaudan lamput laitettu toimimaan, pyyhkijän moottori vaihdettu, talvirenkaat alle ja laikka madallus ::) Edestä otin 3 kierrosta pois ja takaa kierroksen (toisenkin vois ottaa)

Jäähdytin nestettä tuo vie ihan homona n. säiliö per päivä, luultavasti ensi viikolla saan tuon toisen kannen johon on ajettu nuo R-seetit, kanavia siistitty ja tiputettu milli. K-nokkaa olen yrittänyt tuohon metsästää ja DGV:hen odotellaan huoltosarjaa free teknicsiltä..ja jos paketti toimii eikä bensan kulutus nouse nykyisestä niin tuolla kokoonpanolla mennään siihen asti kunnes toinen moottori tehdään tulevaisuudessa.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
Kirjoitti: exclusive - 28.11.2012, 16:13:35
Tuossa kuva melkein valmiista nokkapyörästä..tuossa nyt enää pientä fiksaamista (nuo soikeat reijät 1mm leveemmäksi+muuta pientä hipostelua)
(http://i8.aijaa.com/t/00947/11358471.t.jpg) (http://aijaa.com/Om3cMl)

Tossa kuva Lankusta illan pimeydessä..tai niin kun 7-vuotias poikani sanoo..."rokkivolvo" :) .Ja tosta näkyy että takapäätä saa tuoda vielä alemmas ;).
(http://i3.aijaa.com/t/00845/11359467.t.jpg) (http://aijaa.com/p4qA85)
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86-->???turbo
Kirjoitti: exclusive - 06.12.2012, 21:36:05
Tossa pari kuvaa vielä nokkapyörästä
(http://i10.aijaa.com/t/00035/11361961.t.jpg) (http://aijaa.com/di7Xp8)(http://i10.aijaa.com/t/00832/11361962.t.jpg) (http://aijaa.com/iouVVJ)

Tänään kirvotin mittariston pois ja otin kellon pois, koska tunnissa pyörii n.puoli tuntia ::) toinen syy oli kierroslukumittarin asennus, ostin kiekkamittarin volvoon. Mittari on jotain 75mm halkaisijaltaan ja mielestäni sitä ei saa oikein hyvin asennettua mihinkään niin päätin yrittää asennusta mittaristoon kellon tilalle  :-\  ::)

(http://i10.aijaa.com/t/00200/11402173.t.jpg) (http://aijaa.com/mGF3KV)(http://i5.aijaa.com/t/00883/11402174.t.jpg) (http://aijaa.com/mSXKpz)
Siinä kuvat niin näkee kummosta mittaria olen laittamassa :) Eli tuo tulee alkuperäisellä pohjalla kiinni jota muokkaan hieman.

Kantta venaillaan saapuvaksi alkuviikosta..kaikki asennukseen tarvittavat hilut on hommattu (jakoremmi+kiristin, tiivisteet, öljyt+suodatin, kannen pultit ja DGV:n huoltosarja) ja ilmanputsari+bp säädin saapuu ensi viikolla.

Onko noilla kamoilla hyötyä paremmasta pakosarjasta vai välttääkö tuo valusarja??
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86 -aluksi miedolla vapari virityksellä-
Kirjoitti: Sittana - 07.12.2012, 12:37:45
Orkkis pakosarja riittää hyvin pitkälle.. taidettu ottaa 180hv lukemia..  :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86 -aluksi miedolla vapari virityksellä-
Kirjoitti: exclusive - 09.12.2012, 01:16:30
Eilen hain kannen, hintaakin kertyi huimat 80€+nokka :)

-1mm+R-seetit
(http://i5.aijaa.com/t/00354/11414145.t.jpg) (http://aijaa.com/MCBQwU)

Imu-ja pakopuoli siistitty
(http://i8.aijaa.com/t/00256/11414146.t.jpg) (http://aijaa.com/6hT7nq)
(http://i9.aijaa.com/t/00348/11414147.t.jpg) (http://aijaa.com/DGMBmo)

H-nokka
(http://i9.aijaa.com/t/00097/11414148.t.jpg) (http://aijaa.com/HgywrI)

jotain hipostelua
(http://i1.aijaa.com/t/00863/11414144.t.jpg) (http://aijaa.com/NcRsHn)
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86 -aluksi miedolla vapari virityksellä-
Kirjoitti: exclusive - 09.12.2012, 21:23:13
Kaasarin putsaaminen menossa
(http://i11.aijaa.com/t/00206/11419671.t.jpg) (http://aijaa.com/CEIcVG)

Fiksattuna
(http://i2.aijaa.com/t/00059/11419672.t.jpg) (http://aijaa.com/FA7MKY)

Kertokaahan viisaammat mihin tuommonen liitin tulee??? löytyy kojelaudan alta, rattiakselin vasemmalta puolen.
(http://i5.aijaa.com/t/00887/11419670.t.jpg) (http://aijaa.com/VUC48t)
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86 -aluksi miedolla vapari virityksellä-
Kirjoitti: TopiK - 09.12.2012, 21:55:13

Kertokaahan viisaammat mihin tuommonen liitin tulee??? löytyy kojelaudan alta, rattiakselin vasemmalta puolen.
(http://i5.aijaa.com/t/00887/11419670.t.jpg) (http://aijaa.com/VUC48t)
Tuohon liittimeen tulee bensapumpun rele K-jetronic ruiskutuksen omaavassa autossa.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86 -aluksi miedolla vapari virityksellä-
Kirjoitti: exclusive - 09.12.2012, 22:21:46
Tuohon liittimeen tulee bensapumpun rele K-jetronic ruiskutuksen omaavassa autossa.
Selvä, tuossa volvossa on vaan kaikennäkösiä johtovirityksiä edelliset omistajat laittanut että ei oikein ota selvää mikä kuuluu mihinkin. Kiitos sulle
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86 -virikansi+weber vaihdettu-
Kirjoitti: exclusive - 17.12.2012, 13:05:55
No niin...viikonloppuna vaihdettiin tuo paranneltu kansi ja weber, ensituntuman perusteella hylkään ahtamisen tämän auton osalta vaikka viimeaikoina on ollutkin tiukka periaate että "vapari ei ole vaihtoehto"..mutta tässä tapauksessa kiinnostus heräsi vapari viritykseen, lisäksi varmuuden päätökseen antoi se, että näitä 240 volvoja tuntuu olevan turboprojektina suht monella..ja siksi ajattelinkin jalostaa tästä yksilöstä jotain muuta :)
Eli nyt auto on vasta niissä säädöissä että käy ja liikkuu=nokka ajoittamatta, sytkään ei ole kajottu ja kaasari 1600 fordin jäljiltä..mutta volvo tuntuu silti antavan hyvät kyydit ja hetimiten ihastuin 2-kurkkusen+sprint filtterin tuomaan imuääneen S* :)

Muutama säätöön liittyvä kysymys:
-onko muilla ollut tuota DGV kaasaria B200 moottorissa, niin että pystyisi antamaan vinkkejä minkä kokoisista suuttimista kannattaa lähteä säätöjä hakemaan? (tällä hetkellä ilmat 160/165 ja pääsuuttimet 140/140)
-Oireena autossa on sellainen kun toisiokurkku aukeaa, auto nytkähtää jonka jälkeen vastaa taas kaasuun..mikähän tähän vaikuttaa?
-siellä imusarjan alla on se muovinen? mötikkä joka on kiinni imusarjassa, voiko sen jättää pois ja kiinnittää bensaletku kaasariin suoraan pumpulta+paineentasaaja väliin?

Mulla on kaasaritietämys jäänyt tuonne mopo asteelle, joten auton kaasarit ja niiden säätöön liittyvä tietämys on lähes olematon..tästä johtuen kysymykset saattavat vaikuttaa tyhmiltä :)

Koitan saada vaikka jotain kuvaakin tänään volvosta tänne.

EDIT: tossa on huono kuva, kyllä niitä parempiakin kuvia on tulossa kun kerkeis vaan räpsimään päivän valossa :)
(http://i6.aijaa.com/t/00641/11454174.t.jpg) (http://aijaa.com/FeBUjn)
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86 -aluksi miedolla vapari virityksellä-
Kirjoitti: apexi89 - 18.12.2012, 20:09:25
Ainakin free technicsiltä saat suuttimien koot selville.  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86 -virikansi+weber vaihdettu-
Kirjoitti: injector - 19.12.2012, 17:45:33


Muutama säätöön liittyvä kysymys:)
-Oireena autossa on sellainen kun toisiokurkku aukeaa, auto nytkähtää jonka jälkeen vastaa taas kaasuun..mikähän tähän vaikuttaa?
-siellä imusarjan alla on se muovinen? mötikkä joka on kiinni imusarjassa, voiko sen jättää pois ja kiinnittää bensaletku kaasariin suoraan pumpulta+paineentasaaja väliin?



- Jumittaako sitten toinen kurkun läppä vähän tai sopan puute
- Imusarjan alla oleva muovinen mötikkä taitaa kerätä "bensa höyryt talteen" tietääkseni ja monikin on jättännyt sen pois huoletta
En tiedä onko pois otosta ollu hyötyä tai haittaa?
Otsikko: Vs: Volvo 240DL B200k -86 -virikansi+weber vaihdettu-
Kirjoitti: exclusive - 19.12.2012, 20:25:43

- Jumittaako sitten toinen kurkun läppä vähän tai sopan puute
- Imusarjan alla oleva muovinen mötikkä taitaa kerätä "bensa höyryt talteen" tietääkseni ja monikin on jättännyt sen pois huoletta
En tiedä onko pois otosta ollu hyötyä tai haittaa?
Tuon kaasarin huolsin ennen asennusta ja testasin että kaikki läpät toimii niinkuin pitääkin (tuo ei tietysti pois sulje etteikö ne jumittaisi), voisihan sitä tietysti koittaa rasvalla herkistellä. Seokset ovat tosiaan 1600 OHC escortin jäljiltä eli varmaan väärät nykyiseen moottoriin.
Niin meinasinkin, kokeilen ottaa pois tuon "höyrysulun"...saahan sen myöhemmin takaisin.

Kiitos vastauksista
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
Kirjoitti: exclusive - 31.12.2012, 12:34:38
nyt kun alkoi vesikelit niin lamppuja pimeni (liekkö ilmankosteudesta johtuva vika)..eli takaa kuskin valo ja rekkarikilven valot pimeni ja edestä apukuskin parkki, polttimoita vaihtelin mutta ei vaikutusta. Tarkotuksena on vaihtaa putkisulakkeiden tilalle uusi sulakerasia lattasulakkeille..ei pitäisi olla sen jälkeen ainakaan noissa vika.

Lisäksi kaasarin ja imusarjan välistä alkoi vuotaa bensaa :-\ pitää uudet tiivisteet vaihtaa. Viikonloppuna koitetaan saada nokka ajotettua ja kaasaria säädettyä..jos volvo innostuisi toimimaan muutakin kun täyskaasulla.

Vielä palatakseni tuohon veden kulutukseen joka oli ennen kannen vaihtoa..oli joku viimäsenpäälle asentaja vaihdellut klemmareita ja kaikki oli löysällä/irti...eli vettä lensi/tihkui joka letkun juuresta.

Ei muuta tällä erää, parempia kelejä odotellessa kun ei omaan talliin vielä pääse :(
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
Kirjoitti: volsse360 - 03.01.2013, 10:46:50
Kun saat tietää minkä kokoiset suuttimet toimii tossa dgvssä toimii b200koossa niin laittappa vaikka yv.tä :)
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
Kirjoitti: exclusive - 03.01.2013, 12:57:39
Kun saat tietää minkä kokoiset suuttimet toimii tossa dgvssä toimii b200koossa niin laittappa vaikka yv.tä :)
voin laittaa. Itellä ei oikeastaan ole kuin villi arvaus suutinkoosta.
Viikonloppuna ajotetaan nokka volvosta ja samalla porataan suuttimia isommaksi, nyt nuo 140/140 ja 160/165 ja on liian pienet.

Kuvat siirretty photobuckettiin: http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/library/
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
Kirjoitti: volsse360 - 03.01.2013, 15:27:09
juu kiitoksia. ja volvo näyttää hyvältä!  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
Kirjoitti: exclusive - 05.01.2013, 17:29:16
Tänään volvoa säädeltiin ja suuttimia porailtiin..muuttui aika paljon paremmaksi, alakierroksien puutuminen hävisi kokonaan ja vetoalue tuli ylemmäs. Joitain pieniä hienosäätöjä tuo vielä kaipaa koska säätö tapahtui testaamalla ja tulppien väriä katsomalla, nokan ajoitukseen ei kajottu..oli ihan hyvä, sytytys ennakkoa muutettiin ja suuttimia porattiin isommiksi.

Äänet muuttui sen verran isommaksi/erilaiseksi että pitää putkistoa ruveta suunnittelemaan :)

Edit: onkos muuten keinoa tuohon jälkikäyntiin?? sytytysennakko on säädetty 5000rpm 30ast. myöhäselle
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
Kirjoitti: exclusive - 09.01.2013, 19:59:39
tänään käyty tsekkaamassa hiukan päästöjä ja öljyt vaihdoin.
Päästöt muuten ok mutta CO oli 8.7-9.8...eli saa soosia :) tuo varmaankin selittää tollasen 18-25L/100km kulutuksen :) noo..muutamia jutttuja ja sitten katellaan säädöt penkissä, tehojen perässä sinne en mene vaan että volvo olisi mukava ajaa ja kulutus maltillinen.

Imusarjan irrottelin ja huomenna tarkotus kohdistaa kaasuttimen kanava imusarjaan..myös uuden koroke levyn tein imusarjan ja kaasarin väliin.
Voipi olla että kelit kun lämpee niin tuplat löytää paikkansa konehuoneesta..kaverilla olisi solexin tuplat ja hintakin olisi aika maltillinen 0-50€/pari, kunnon saan selville viikonloppuna, sitte tietysti tiivisteet, suodattimet ja imusarjan teko sun muuta pikku näpräämistä, mutta siks tän ostin että jotain tekemistä on...aina kun jotain moottoriajoneuvoa on roplannut niin ei sitä osaa olla tekemättä niihin mitään :)
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
Kirjoitti: exclusive - 10.01.2013, 23:42:09
Tänään tehtiin jotain pieniä osahankintoja
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00566_zps6ace5e5d.jpg.html?sort=3&o=1
Tein DGV:n alle tuommosen CNC jyrsimellä (kuis noin huono kuva ::) )

http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00564_zps5f671840.jpg.html?sort=3&o=3
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00563_zpse5e79b4e.jpg.html?sort=3&o=4
Paskaset kaasarit

http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00562_zpse71810b6.jpg.html?sort=3&o=5
Tommoset imutorvet tuli mukana, voi olla että nuo jää pois ja kunnon suppilot tilalle (saa tarjota 40mm imutorvia laipalla tai ilman)

http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00561_zps3878cec8.jpg.html?sort=3&o=6
FMI helpottamaan säätöpuuhia

http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00556_zps7f4de5fc.jpg.html?sort=3&o=16
Sytkäosat uusin, vanha jakajan kansi oli halki :)

tällasta taas...eli ei mitään ihmeellistä
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
Kirjoitti: estate - 11.01.2013, 08:44:47
Alkuperäset R-Sport Solex C 40 ADDHE:t?
Suuttimia ja muita osia Solexeihin on aika vaikeesti saatavilla, toki jos ovat alkuperillä suuttimilla niin ei paljon tarvi suuttimia muutella. Japsien Mikuneista kuulemma löytyy sopivia. Monet noita haukkuu mutta oman kokemuksen mukaan pelaavat paremmin kuin lortot tai webrut, riittää kun säädöt on vähän sinnepäin ja aina laulaa.
Mitäs vikaa noissa imutorvissa on?
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
Kirjoitti: exclusive - 11.01.2013, 13:55:35
Alkuperäset R-Sport Solex C 40 ADDHE:t?
Suuttimia ja muita osia Solexeihin on aika vaikeesti saatavilla, toki jos ovat alkuperillä suuttimilla niin ei paljon tarvi suuttimia muutella. Japsien Mikuneista kuulemma löytyy sopivia. Monet noita haukkuu mutta oman kokemuksen mukaan pelaavat paremmin kuin lortot tai webrut, riittää kun säädöt on vähän sinnepäin ja aina laulaa.
Mitäs vikaa noissa imutorvissa on?
nuo tuplat on abarth 130tc:stä peräisin (alkuperäinen putsarikoppakin löytyy).

Samaa olen kuullut että nuo ADDHE:t ovat kaasareita joita ei suositella mihinkään, mutta nyt kun muutamalla kympillä sain nuo niin ajattelin huoltosarjan ostaa ja kokeilla pitääkö väite paikkaansa.
Suuttimia en kyllä löytänyt mutta huoltosarjan löysin. Mites muuten kun freetechnics myy huoltosarjaa 60€/70€ kahelle kaasarille ja moposportista löytyy sarja hintaan 49,90€, niin onko tuo mopo-sportin huoltosarja yhelle kaasarille? muissakin osissa olen huomannut freetechnicsin olevan jonkunverran kalliimpi..esim.tuon DGV:n huoltosarjan hintakin olisi ollut 13€ halvempi mopo-sportilla.

Imutorvissa ei varsinaisesti mitään vikaa ole, muuta kuin että ovat tuossa levyssä kiinni ja sitä en ajatellut laittaa tuohon vaan ihan tavalliset laipalliset suppilot ja http://www.moposport.fi/fi/ilmansuodatin-sukka-imutorvelle-pipercross-/C1051/dp?closeGroup=8125#.UO_9fpFDu5k tollaset.

EDIT: soitin mopo-sportille ja sanoivat että sarja on kahdelle kaasuttimelle. Tilauksen tein ja samalla otin myös sen alumiinilevysarjan ja 45mm pitkät imutorvi aihiot.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k-->2.3 kaasar(e)illa
Kirjoitti: exclusive - 11.01.2013, 22:57:27
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00567_zpsf1e6b295.jpg.html
Purku kuvaa toisesta kaasarista, huomenna haen polttoöljyä ja kaasarit osineen liotukseen. Ens viikolla pitäis tulla huoltosarja, misabin alutiivisteet ja 45mm pitkät imutorvi aihiot.

http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00569_zpsfd724678.jpg.html
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00568_zpsb4f06ef0.jpg.html
Jos jollakulla löytyisi tollanen ehjä ryyppy mekanismin kansi, voisin ostaa pois

http://www.youtube.com/watch?v=Q6XsFuicYXw&feature=youtu.be
Tollanen ääninäyte n. päivä kaasarin ja kannen vaihdon jälkeen
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k DGV--->solex tuplat
Kirjoitti: exclusive - 14.01.2013, 15:38:27
jotain pientä näpräilty..eli otin DGV:n imusarjoineen pois ja avarsin sitä kaasuttimen puolen kurkkua hieman DGV:lle sopivammaksi, eli pituutta  n.5-7mm lisää sekä uudet, 10mm pidemmät pinnapultit tein rosterista.

Pari photoo ihmisten naurettavaksi :)
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00575_zps36d162d6.jpg.html?sort=3&o=0
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00576_zps71a01662.jpg.html?sort=3&o=1
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k DGV--->solex tuplat
Kirjoitti: exclusive - 19.01.2013, 13:32:28
Tuplat putsattu/huollettu, alkuviikosta imutorville laipat ja sitten odotellaan että kaveri saa imusarjan tigattu kasaan.

Pari kuvaa taas:
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00579_zps7fe9108f.jpg.html
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00580_zpse9d5a5df.jpg.html
Myös laippaa tarvii keskeltä lyhentää
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k DGV--->solex tuplat
Kirjoitti: exclusive - 24.01.2013, 15:21:55
laskimpa tossa volvon keskikulutuksen...n.50l/100km. Testimielessä ajoin tankin tyhjäksi, tankkasin 20€ (n.12l)ja nyt on kaupunki ajoa ajettu 20km ja seuraavaksi saa ajella taas tankille ettei bensa lopu kesken :) ..ja siis 98 bensalla ajelen.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k DGV--->solex tuplat
Kirjoitti: tukse - 24.01.2013, 15:58:23
50L/100km :o Hörppii ihan kivasti lirpettii :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k DGV--->solex tuplat
Kirjoitti: exclusive - 24.01.2013, 16:04:46
50L/100km :o Hörppii ihan kivasti lirpettii :2funny:
tämä ylemmän keskiluokan kulkine kulkee hieman arvokkaammin..nooh..muistetaan että korvakuulolla säädetty.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k DGV--->solex tuplat
Kirjoitti: exclusive - 26.01.2013, 20:09:06
laskimpa tossa volvon keskikulutuksen...n.50l/100km.
korjataan sen verran että ryyppyvaijerin kuori oli mennyt edellä ja ryyppyläpät kiinni :) kun tuon huomasin ja kiilasin läpät auki, kulutus putosi 20-25l/100km..ja tänään pudotin bensanpaineet 0,2 bar niin auton luonne muuttui ihan kohtalaisesti..3-vaihteella lähtee vääntämään n.60km/h todella hyvin.
Ennen sai aina liikkeelle lähtiessä "herätellä" moottoria..siis bensanpaineen ollessa se vakio 0,3-0,35bar mitä volvon pumppu sykkii.

Jos joku viitsisi valaista että onko noihin solexin tupliin sama bensanpaine mitä tuohon DGV:hen
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k
Kirjoitti: estate - 27.01.2013, 10:14:47
Mulla ainakin toimii hyvin omalla mekaanisella pumpulla. Sähköpumpun 0,5 bar oli liikaa, pudotin 0,3:een niin ei enää tulvinut. Muistaakseni joku 0,35 on maksimi minkä kestävät tulvimatta.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k
Kirjoitti: exclusive - 27.01.2013, 12:09:22
Mulla ainakin toimii hyvin omalla mekaanisella pumpulla. Sähköpumpun 0,5 bar oli liikaa, pudotin 0,3:een niin ei enää tulvinut. Muistaakseni joku 0,35 on maksimi minkä kestävät tulvimatta.
juu ei sillä 0.35bar vielä kaasari tulvi mutta tolla DGV:llä ainakin vakio pumpun paineella bensa haisee sisälle oikein railakkaasti, ja 0,2bar kun laskin niin toimii alhaalta paremmin ja bensankulutus tippui reilusti. Sitä vaan meinasin että onko 0.2bar sopiva myös tuplille?
Entä miten saisi bensanpaluun kytkettyä kaasariin, missä ei ole paikkaa tuolle? voiko tuloletkun väliin laittaa T-haaran ja paluu siihen vai pitääkö paluu kulkea kaasarin läpi?
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k
Kirjoitti: t0mpp4 - 27.01.2013, 13:52:17
Solexeista en tiedä, mutta ainakin weberin tuplille optimi on 0,2-0,25bar.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k
Kirjoitti: exclusive - 30.01.2013, 14:31:26
nyt on laipat tehtynä imutorville, koulussa kun saisi vielä sähköä hitsauspuolelle niin saisi tigata nuo laipat kiinni, pipercross suodattimet hommattu sekä 4-2-1 peltisarja+2,5" putken osat.

Seuraava CNC harjoitus on se, että tehdään volvoon käännetyt 16" pellit..katellaan mitä tulee :)
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k
Kirjoitti: exclusive - 04.02.2013, 20:51:10
tänään aikaan saatua:
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00590_zps605b4672.jpg.html?sort=3&o=2
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00582_zpsd1bd0bec.jpg.html?sort=3&o=4
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00581_zpsf9c3db34.jpg.html?sort=3&o=5

Tarvii vielä ultra pesuriin (onko kaikki B230F männät mahlen tuotantoa??) :
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00587_zps9cc034b8.jpg.html?sort=3&o=3

Hieman alkaa hahmottua ensimmäinen kokoonpano. Elikkä jos tuo B230ET lohko menee koneistamon tarkastuksesta läpi, putsataan ja hoonataa lohko, sekä kampiakselin kaulat/suoruus tarkistetaan, tämä tulee ihan STD iskulla. Männät sorvasin tasalakisiksi (-2,17mm), ja lohkosta otetaan siivua pois niin, että rutut saadaan sinne 11,5-12 tietämille.
Myöhemmin jos järkevään rahaan saa B23 lohkon+kampuran niin akseli hiotaan sivuun niin että 230 kanget saadaan STD laakereilla sisään....siittä sen enempää, se on sitte joskus...ehkä :)

Pään vaivaa tuottaa nykyinen kokoonpano. Ajoituksen säädin 35ast./n.4500RPM ja kaasariin vaihdoin sellasen kannen missä on bensanpaluulle paikka, kulutus putosi..mutta auto käy ihan päin vi**ua mutta vetoja on paremmin kuin koskaan ennen, ainut on että rotaa silloin kun toisio kurkku aukeaa ja jos liian nopeasti kaasua painaa, ampuu putsariin...kun sytkä on tuossa 35 asteessa, kierrokset tippuu ihan kuin olisi imuvuotoa. Sitte kun laitan ajoituksen tyhjäkäynnillä 30ast. niin moottori vetää ihan ok..mutta sillon käy nakuraja turhan lähellä koska ennakko on n.4500RPM abaut 50ast. selitinko riittävän epäselvästi? :)

EDIT 5.2: volvon sain toimimaan kohtalaisesti, vielä laitan pienemmät suuttimet ja mittareissa säädän käryt kohilleen. Vaihdoin tuon kaasarin kannen takasin ei paluulliseen (paluullinen oli DGMS=ei toimi DGV:ssä), tuloletkuun tein kuristetun paluun ja ajoituksen laitoin kierroksilla n.37ast.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k
Kirjoitti: exclusive - 05.02.2013, 22:48:15
laskin aikani kuluksi jommostakin kokoonpanoa n.11,8:1 puristussuhteelle

poraus: 96mm
isku 80mm
kansipahvi puristettuna: 1mm
kannen palotila: 47cc (mikä mahtaa olla vakio??)
tasalaki männät
YKK kohdassa männät dekkipinnan tasalla

Noilla laskuri antaa puristussuhteeksi 11,67:1

voisiko tuollainen olla käytännössä toimiva setti?? mielessä on käynyt että venttiili kokoa kasvatetaan (ei vielä tietoa koosta) ja nokka-akseli pysyy H-akselina (ainakin näin alkuun). Vaatiiko/onko suositeltavaa laittaa tuplajouset? ja jos on niin mitä kokeneemmat moottorirakentajat suosittelevat?
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k
Kirjoitti: estate - 06.02.2013, 08:49:04
Ihan toimivalta paketilta kuulostaa. Optimi olisi jos olisi jos mäntä tulisi 0,4 mm yli lohkosta. Itse olen mittaillut, että kansipahvi on 1,2 mm kokoonpuristettuna, jos tämmöinen pilkun pahoinpitely sallitaan. 530:n palotila on vakiona noin 51,5 cc, kannesta riippuen tilavuus vaihtelee muutaman cc:n. Vakiot venajouset piisaa vakion nokkakepin kanssa, toki nekin kannattaa vaihtaa uusiin, puolikin miljoonaa ajetut ovat menettäneet parhaan terän.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k
Kirjoitti: exclusive - 06.02.2013, 12:40:56
Ihan toimivalta paketilta kuulostaa. Optimi olisi jos olisi jos mäntä tulisi 0,4 mm yli lohkosta. Itse olen mittaillut, että kansipahvi on 1,2 mm kokoonpuristettuna, jos tämmöinen pilkun pahoinpitely sallitaan. 530:n palotila on vakiona noin 51,5 cc, kannesta riippuen tilavuus vaihtelee muutaman cc:n. Vakiot venajouset piisaa vakion nokkakepin kanssa, toki nekin kannattaa vaihtaa uusiin, puolikin miljoonaa ajetut ovat menettäneet parhaan terän.
kiitos täsmennyksistä, nyt on helpompi laskea oikea puristus suhde.
Elikkä pistin laskuriin nyt muuten samat luvut paitsi mäntä 0,4mm yli dekin, kansipahvi 1.2mm ja palotila 51,5cc, laskuri antaa noille puristus suhteeksi 10,75:1. Sitte laitoin kansipahvin paksuudeksi 0,2mm (koska kantta on milli laskettu) laskuri antoi 12,0:1...onko tuo mielestäsi katuautolle vakio sytkällä liikaa? tietysti kannen palotilaa voi hieman muotoilla että saadaan rutut sinne 11,5-11,8:1 tietämille.

Nokka on tällä hetkellä H ja ainakin toistaiseksi mennään sillä.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k
Kirjoitti: VT86 - 06.02.2013, 12:58:13
kiitos täsmennyksistä, nyt on helpompi laskea oikea puristus suhde.
Elikkä pistin laskuriin nyt muuten samat luvut paitsi mäntä 0,4mm yli dekin, kansipahvi 1.2mm ja palotila 51,5cc, laskuri antaa noille puristus suhteeksi 10,75:1. Sitte laitoin kansipahvin paksuudeksi 0,2mm (koska kantta on milli laskettu) laskuri antoi 12,0:1...onko tuo mielestäsi katuautolle vakio sytkällä liikaa? tietysti kannen palotilaa voi hieman muotoilla että saadaan rutut sinne 11,5-11,8:1 tietämille.

Nokka on tällä hetkellä H ja ainakin toistaiseksi mennään sillä.

Mikset laske palotilalla 47cc jos se on mitattu kerta, etkä ala kikkaileen tiivisteen paksuudella laskukaavassa? Saisit ainakin oikean tuloksen ;)
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k
Kirjoitti: exclusive - 06.02.2013, 14:34:14
Mikset laske palotilalla 47cc jos se on mitattu kerta, etkä ala kikkaileen tiivisteen paksuudella laskukaavassa? Saisit ainakin oikean tuloksen ;)
palotilaa ei ole mitattu, laskin palotilan tilavuutta sen verran että sai oikean puristussuhteen. eli siis nykyinen kansi on vakio palotilalla.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k
Kirjoitti: exclusive - 07.02.2013, 20:30:23
tänään roplasin taas kaasaria ja vaihdoin nuo 160/160 ja 190/190 suuttimet vakioihin eli 140/135 ja 165/160, autolla tuntui pienen säätelyn jälkeen olevan menohaluja aika tavalla vielä isoillakin kierroksilla. Ennen on ollut n.3500rpm jälkeen puutumista. Laitoin myös painemittarin jälkeen kuristetun paluun, eli bensaletkun sisään sorvasin kuparista holkin missä on n.20mm pitkä 1mm reikä (freetechnicsin ohjeistus 0,7mm).
Ainut asia mitä tarvitsee tehdä on ensiöpuolen tyhjäkäyntisuuttimen koko pienemmäksi, käy hyvin tyhjäkäyntiä seosruuvin ollessa melkein kiinni, mutta veto päällä nypähtää kun toisiokurkku aukeaa..jos taas ottaa seosruuvia auki (nyt n.3,5 kierrosta) nypähtäminen loppuu mutta tyhjäkäynti liian rikkaalla.

kerrankin säätöhommat etenivät parempaan suuntaan :) nyt vielä seurataan paljonko menee menovettä ???
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k
Kirjoitti: exclusive - 13.02.2013, 08:54:58
Volvo alkoi oikuttelemaan ja syynä syttypuoli, eli kun autoa starttaa yön jälkeen käymään, lähtee se ihan kivuttomasti ilman ryyppyäkin käymään mutta kun käyttää lämpimäksi ja sammuttaa, ei sen jälkeen enää edes lupaa, taas jokusen tunnin odottelu ja volvo käy.
Parina päivänä tuota tutkin ja vaihdoin sytytysmodulia toiseen käytettyyn, siinä ei kuitenkaan vika ollut, sitte tein kokonaan uuden maajohdon ( http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00598_zps8c08d9e6.jpg.html ) kun tuo vanha oli paikoin aika hapera..ei muuttunut suuntaan eikä toiseen.
Eilen tuumin että vaihdan kaikki syttyosat uusiin ja tilasin sytytys modulin, oliko se nyt hall anturi mikä jakajassa on ja crane cams suurtehopuolan. Eiköhän noilla pitäisi saada kipinä lämpimäänkin moottoriin :)

Kertokaahan mistä saa HYVÄT sytytysjohdot volvoon? en siis tarkoita uusia tarvikejoshtoja vaan esim. silikoni johtoja, muutkin käy.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k
Kirjoitti: injector - 13.02.2013, 18:45:01
Kertokaahan mistä saa HYVÄT sytytysjohdot volvoon? en siis tarkoita uusia tarvikejoshtoja vaan esim. silikoni johtoja, muutkin käy.

Miten olisi ihan siniseltä, omasa johdot?

Ainakin itse suosin noita, eivätkä ole oikutelleet
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 B200k
Kirjoitti: exclusive - 13.02.2013, 20:26:57
Miten olisi ihan siniseltä, omasa johdot?

Ainakin itse suosin noita, eivätkä ole oikutelleet
Niinno tietty nekin menis...joskus vaan näin jossain silikonijohdot n.80€ sis. puolanjohdon. Nyt kun noita netistä koitin ettiä niin yhen merkkiset löysin ja hintaakin vaatimattomat 310€ :o
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
Kirjoitti: exclusive - 14.02.2013, 18:11:02
aloitetaan tämä sanoilla "ei niin ei" :) Tänään laitoin paikoilleen crane fireball ps40 puolan, ja volvo lähti laakista käymään..noh, siinä käytin volvon lämpimäksi ja ajattelin että puolassahan se vika sitte oli ja sammutin auton, laittelin johtoja hieman siistimmin..sitte ku uudestaan koitin, taas sama ongelma..ei edes lupaa.
Eli lyhyesti, kun volvoa starttaa kylmänä käymään, lähes joka kerta laaki peli..ajossakaan ei meinaa sammua ja tyhjäkäyntiä käy hyvin, mutta kun sammuttaa koneen ollessa lämmin, ei sen jälkeen edes lupaa..ennen kuin moottori on taas jäähtynyt.
Nooh..tämähän on sitä motorsporttia nämä takapakit mutta ei näitäkään (ainakaan mun hermoilla) kauaa kestä.

Kiitos jos joku viittii vaivautua tänne vastaamaan mikähän voisi olla vialla.

Ainiin..vaihdettua osaa:
joulukuussa tulpat, pyöriä ja jakajan kansi..kokeiltu toista syttymodulia, crane fireball puola
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
Kirjoitti: TVS - 14.02.2013, 18:16:45
Ootko tsekannu että tekee kipinää tuossa tilanteessa? Entä mitäs tekee jos starttaat kaasu pohjassa pumppaamatta kaasua?
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
Kirjoitti: exclusive - 14.02.2013, 18:36:09
Ootko tsekannu että tekee kipinää tuossa tilanteessa? Entä mitäs tekee jos starttaat kaasu pohjassa pumppaamatta kaasua?
kipinää ei tule sillon ku starttaa koneen ollessa lämmin. kaasun ollessa pohjassa haisee vaan bensa.
Tuli vielä mieleen että oisko tulpat menny huonoks? noi uusin kyllä sillon joulukuussa mutta tossa ajelin jonkun aikaa niin että seokset oli todella rikkaalla ja kerran jäi vahingossa ryyppykin päälle.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
Kirjoitti: TVS - 14.02.2013, 18:54:24
Kipinää ei tule kuumana -> tuleeko puolalle jännitettä? Veikataan alustavasti virtalukonpohjaa. Voit pistää jekkulangoilla esim 5W(tai vaikka 21) lampun siihen puolan plussajohdon ja korin väliin, ja kahtoa tuleeko siihen valkea kuumana virrat päällä ja kuumana startatessa.

Voisin myös veikata, että lähtee kuumana käyntiin työntämällä.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
Kirjoitti: exclusive - 14.02.2013, 19:03:09
Kipinää ei tule kuumana -> tuleeko puolalle jännitettä? Veikataan alustavasti virtalukonpohjaa. Voit pistää jekkulangoilla esim 5W(tai vaikka 21) lampun siihen puolan plussajohdon ja korin väliin, ja kahtoa tuleeko siihen valkea kuumana virrat päällä ja kuumana startatessa.

Voisin myös veikata, että lähtee kuumana käyntiin työntämällä.
ookei..tarttee tuota koittaa huomenna. mutta voiko virtalukonpohja olla viallinen kun kone kumminkin pyörii moitteitta :o
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
Kirjoitti: TVS - 14.02.2013, 19:58:52
Voi. Virtalukonpohjassa on ikäänkon releen kärkiä erikseen sytkävirroille ja startille jne jne, jos se kuluu sopivasti niin voi käydä niinkin että lämmettyään ei enää yhdistä sytkävirtoja starttiasennossa(tai tulee sevverta jännitehäviötä että ei tule kunnollista kipinää).
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
Kirjoitti: exclusive - 14.02.2013, 20:36:04
Voi. Virtalukonpohjassa on ikäänkon releen kärkiä erikseen sytkävirroille ja startille jne jne, jos se kuluu sopivasti niin voi käydä niinkin että lämmettyään ei enää yhdistä sytkävirtoja starttiasennossa(tai tulee sevverta jännitehäviötä että ei tule kunnollista kipinää).
juu juu...toi olikin uutta tietoa. Pitääkin tarkistaa huomenna. Kiitos vihjeistä
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
Kirjoitti: estate - 15.02.2013, 16:00:57
Muistankohan väärin vai kiertääkö syttyvirta vielä sulakerasiankin kautta? Johonkin lämmetessäään huonontuvaan kontaktiin  tuo kyllä pahasti viittaa. Virtalukon pohjan vian voi ohittaa kun vetää hyppyjohdon suoraan akun plussasta puolan plussaan. Tienpäälle tuon virityksen kanssa ei kannata lähteä koska auto ei sammu avaimesta.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
Kirjoitti: exclusive - 15.02.2013, 16:37:02
katoin äsken yleismittarilla jännitteen startatessa, jännite oli + liittimestä 0-0,8V ja - liittimestä 9,5-10,5V ??? eli ei ihan sitä mitä pitäisi  :) kaikki maapiuhat käyty läpi ja puolan piuhoista katkaisin pätkät pois ja uudet liittimet laitettu.
Tuo sulake rasia kyllä kränää tossa..kosteilla keleillä saa välillä pyöritellä sulakkeita että syttyy mittari valot, kojetaulun valot ja toisen puolen takavalot. Lattasulakerasiat vaihdan kunhan mätänet paketti saapuu :)

EDIT: Sen verran vielä että tänään ei kylmänäkään lähtenyt käymään ja kaiken lisäksi mittasin vissiin pikkuse väärin noi em. lukemat, nuo lukemat tuli kun mittasin akku - ja puola +, ja toisinpäin. Uudestaan kun mittasin puola + ja - niin tulos oli puhdas 0V, eli puolalle ei tule startatessa virtaa.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
Kirjoitti: exclusive - 18.02.2013, 13:42:04
Kyselin virtalukon pohjaa varaosaliikkeistä ja jokaisessa liikkeessä levitettiin kädet, Alkuperäisenä tuon saisi sopuisaan 99,05€ mutta saa jäädä toistaiseksi tilaamatta :)
Jos jollakulla tuollainen ehjä löytyy, mielellään vähänajetusta volvosta löytyy niin tarjotkaa YV:llä.

Vanhassa pohjassa numerot 828100

EDIT: uusi pohja löytynyt, kiitos käyttäjälle 240
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: exclusive - 22.02.2013, 21:45:21
tollasella patentilla sain volvon kiekkamittarin kiinni. Osaako kukaan valasta mikä noista on +, mikä - ja mikä heräte? noi on alkuperäiset johdot nuo musta, keltanen ja valkonen.
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00602_zpsa2109aa9.jpg.html?sort=3&o=0

hiukan sopivampi rundikello. Mistähän tuollainen on peräisin??? oisko ihan 240 mittari?
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00601_zps2908b27d.jpg.html?sort=3&o=1

tulipallo :)
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00600_zpsf6699ecf.jpg.html?sort=3&o=2
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: Kisko - 22.02.2013, 21:50:19

hiukan sopivampi rundikello. Mistähän tuollainen on peräisin??? oisko ihan 240 mittari?
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00601_zps2908b27d.jpg.html?sort=3&o=1
On.
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: exclusive - 23.02.2013, 15:48:19
On.
oisko johdoista tietoa?? musta, keltanen ja valkonen. Tai kertooko joku sähkökaavio nuo?
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: Kaziganth - 23.02.2013, 18:01:25
http://360.haubits.net/VolvoRacing.se/volvo_240__1988.pdf siinä heti kolmas kuva, jos ei kaikki värit täsmää, niin http://360.haubits.net/index.php?dir=VolvoRacing.se%2F tuolta oikee vuosimalli ja tarkistaa uudestaan
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: exclusive - 26.02.2013, 10:06:54
rundimittarin johdot selvitetty ja mittaristo paikallaan.

"uusi" virtalukon pohja laitettu, kuin myös sytty yksikkö, mutta sama oire jatkuu..startatessa ei tule kipinää. eilen otin jakajan ylös ja tänään haen testiin toisen jakajan, josko HALL anturissa olisi vikaa.
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: exclusive - 28.02.2013, 21:41:36
toisella jakajalla koitettu...ei vaikutusta. Sitten huomasin että moottorinjohtosarjan liitin on aika paskasen näkönen..otin johtosarjaa irti tulipellistä ja huomasin että johdot, jotka lähtevät liittimeltä moottoriin ovat kuoriutuneet niin että säikeet näkyi-->akun kenkä varoiksi irti ja tänää otin liittimen pois ja suorat johdot tilalle. Siinä sitten alkoi hiukan jo toiveissa olla että nythän se horähtää..ja vitut..startti ei tiedä mitään >:(.
Tämä volvo on kyllä viimeisen kolmen viikon aikana aiheuttanut "ranteet auki" fiiliksen :-\
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: dumppi - 28.02.2013, 22:14:09
kannattasko tutkia johtosarjat läpi kokonaan  ::)
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: exclusive - 28.02.2013, 22:44:33
kannattasko tutkia johtosarjat läpi kokonaan  ::)
kannattais..ja tutkin. Eilen vasta huomasin nuo hapettuneet ja murentuneet johdot.
Teen kokonaan uuden johtosarjan moottorille ja laitan vesitiiviin liittimen väliin.

Mistähän noita värillisiä johtoja sais metritavarana? tietty jos ostais esim. megaruutan johtosarja-aihion ni siitä sais pätkät
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: dumppi - 01.03.2013, 15:27:50
kannattais..ja tutkin. Eilen vasta huomasin nuo hapettuneet ja murentuneet johdot.
Teen kokonaan uuden johtosarjan moottorille ja laitan vesitiiviin liittimen väliin.

Mistähän noita värillisiä johtoja sais metritavarana? tietty jos ostais esim. megaruutan johtosarja-aihion ni siitä sais pätkät
saahan värillistä johtoa sähkö/varaosaliikkeestä, mut miä ainankin tein ihan mustasta johdosta kaikki johdot ::)
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: Justus - 01.03.2013, 18:08:19
saahan värillistä johtoa sähkö/varaosaliikkeestä, mut miä ainankin tein ihan mustasta johdosta kaikki johdot ::)

Just kattelin moponetin hyllyssä myydään 10m pätkinäkin.
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: exclusive - 01.03.2013, 20:22:19
Kävin joskus kyselemässä monestakin eri paikasta niitä RAIDALLISIA johtoja, ei mistään. Yks värisiä kyllä löytyy.

Äsken hinattiin volvo kaverin työpaikalle ja huomenna startin irroitus ja teen uuden johtosarjan volvoon. Ja jos nuo ei auta niin haen volvoon palovakuutuksen  :)
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: Justus - 01.03.2013, 23:30:11
Tekee yksvärisellä ja laittaa numerorenkulat kaikkiin johtimiinn molemp
iin päihin.
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: exclusive - 02.03.2013, 23:06:58
Äsken hinattiin volvo kaverin työpaikalle ja huomenna startin irroitus ja teen uuden johtosarjan volvoon. Ja jos nuo ei auta niin haen volvoon palovakuutuksen  :)
Tänään kynittiin volvoa ja kah...sehän paukahti tulille, lähti käymään/kävi paremmin kun ennen :) syy: sytty yksikön liittimestä oli maadoituspinni "pudonnut" ja ehkä hieman heikko maadoitus. Startin solenoidissa ei ollut vikaa..olin vaan laittanut heräte johdon väärään liittimeen :idiot2: :facepalm: ,nooh..sattuuhan noita :) .
Ens viikolla teen tuon moottorin johtosarjan uusiksi niin ei siihen ainakaan ole enää viallinen.
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 -TOINEN 240 HANKITTU-
Kirjoitti: exclusive - 27.01.2014, 02:26:56
Päivitellääs tätäkin topicia.
kesä meni töissä ja pihahommissa joten autoille ei juuri jäänyt aikaa...pakolliset rempat tein, en juuri muuta. Syyskuusta jouluun tehtiin tallia talvikuntoon. Kokoajan mielessä mitä tuolle volvolle teen...hitsattavaa on paljon, sähköt reistailee, kosteus ei pysy ulkona ja lopuksi huomasin että volvo oli kolaroitu :( eli hyviä puolia tuossa ei paljoa ollut. Siispä nettiauto auki ja uutta projektiaihiota katsomaan. Muutama viikko tulikin aika tiiviisti vietettyä nettiautossa ja tarjosin muutamaan tuota käyttistä vaihdossa, kun vaihdot ei tärpännyt, jäi haave toisesta 240:tä siihen ja aloin tekemään tuota kilpuria.
Sitten osakaupan yhteydessä tuli puheeksi että olisi tarve kokonaiselle volvolle jotta saan puuttuvat osat tuohon punaiseen, ja siinä sitten kävi ilmi että auto on ehjä ja koppa on kovapeltinen ja muutenkin siisti joten alustavasti sovittiin että jos auto miellyttää niin tehdään kaupat. Sitten kun koitti päivä kun muutaman kuvan näin, ei enää ollut epäselvää vaan autoa lähdettiin hakemaan.

Pientä faktaa autosta:
-vm.83
-b200k+m45
Aj.196tkm
-joka ikinen osa on paikoillaan ja hyvässä kunnossa...jopa hinauslenkin lätkä puskuriin sekä pohjapanssari
-sisusta ei uutta häpeä
-vanteet 14" joissa ei ruostetta

ja sitten jo odotellaan kuvia :)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140125_193149_zps11b3c44f.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140125_193149_zps11b3c44f.jpg.html)perillä

(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/IMG-20140125-WA0003_zps98e6fbb5.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/IMG-20140125-WA0003_zps98e6fbb5.jpg.html)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140125_213056_zpsdc25be29.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140125_213056_zpsdc25be29.jpg.html)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140125_230503_zpsedc6f9af.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140125_230503_zpsedc6f9af.jpg.html)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140126_195900_zps96f7c38b.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140126_195900_zps96f7c38b.jpg.html)
viimäsessä kuvassa näkee pakolliset tuninkit, eli kirkkaat vilkut :)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140128_001306_zps59562a7a.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140128_001306_zps59562a7a.jpg.html)hiukan oli pakko jotain reis henkeä heti laittaa :)

tämäkin auto on ilmeisesti foorumilaisen entinen kulkine (kertokoon autosta vaikka yv:llä jos viitsii)

eli siis suunnitelmat säilyy ja koppa vaihtuu.
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: AtAi - 27.01.2014, 05:08:21
Tuo moottori on b19k.... ei muuten mutta kun b19k + m45, niin m45 on tod näk m45wr ja peränä 3.15 välillä oleva tosipitkä perä  :pomo:
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: exclusive - 27.01.2014, 10:35:57
Tuo moottori on b19k.... ei muuten mutta kun b19k + m45, niin m45 on tod näk m45wr ja peränä 3.15 välillä oleva tosipitkä perä  :pomo:
sen verta katoin että 160 kansi tossa on. Osaatko sanoa mitä nokkaa tuosaa on käytetty? Itse kannella ei taida tehdä, ainakaan viri mielessä mitään. Mahtaako tollasessa olla littupyörää?
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: Justus - 27.01.2014, 13:44:47
Tuo moottori on b19k.... ei muuten mutta kun b19k + m45, niin m45 on tod näk m45wr ja peränä 3.15 välillä oleva tosipitkä perä  :pomo:

Voi olla myös 3:31 välityksellä, itellä oli -84 B19K ja M45WR, 1031 / 3:31
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: exclusive - 27.01.2014, 16:24:16
Noo..kunhan kevät tulee ja töihin pääsee takas ni teen kuitenki ton b230 moottorin, laatikoksi M47 ja peräksi 1031 ni muuttuu kulkupuoli hiukan toisenlaiseksi :)
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: exclusive - 28.01.2014, 02:38:16
Muutama kysymys tuli mieleen..kärjettömässä sytkässä menee 2 johtoa auton johtosarjaan, sininen ja valkonen punasella raidalla. Kumpi noista oli virta ja kumpi kierrosluvulle?
Entä sellanen kun tossa -83 on nopeusmittari vaijerilla ja käsittääkseni M47+1031 niin siihen tulee nopeus vissiin sahköllä.

Tallille kun menin niin ens alkuun tein pitkän hylsyn ratin irrotukseen, sitte mittariston kimppuun (kellon tilalle tuo kiekkamittari, oli helpompi laittaa ku tohon -86 mittaristoon ja tuli kerralla hyvä)

sovittelin toista kaasariakin paikoilleen
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140128_014338_zpsd22c49c8.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140128_014338_zpsd22c49c8.jpg.html)
Imusarja tossa on modailtu strömpän sarjasta jossa on 40mm tuplien laippa.
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: Volvomies89 - 28.01.2014, 06:28:50
Älä välitä siitä liittimestä mitään mikä menisi johtosarjaan, puolan plussaan vain autolta virta kiinni ja homma pelittää.
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: retox - 28.01.2014, 08:21:40
Valkopuna mittarille, mistä hommasit tuon bp-mittarin?
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: Justus - 28.01.2014, 08:57:54
Muutama kysymys tuli mieleen..kärjettömässä sytkässä menee 2 johtoa auton johtosarjaan, sininen ja valkonen punasella raidalla. Kumpi noista oli virta ja kumpi kierrosluvulle?
Entä sellanen kun tossa -83 on nopeusmittari vaijerilla ja käsittääkseni M47+1031 niin siihen tulee nopeus vissiin sahköllä.

Ainakin 83 ja 84 malliset M47 MK I lootat 200 sarjalaisesta on vaijerilla, uudemmissa ei ole vaijerin pyöritintä. Joissain on kyllä paikka sille, mutta tulpattuna. -> siihen pystyy laittaan rattaat, sitten on vielä uudempi M47MK II jossa ei ole edes paikkaa tuolle pyörittimelle

http://www.turbobricks.org/forums/showthread.php?t=27119
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: exclusive - 28.01.2014, 18:29:12
Älä välitä siitä liittimestä mitään mikä menisi johtosarjaan, puolan plussaan vain autolta virta kiinni ja homma pelittää.
joo no liitin kokonaisuudessaan on jo tossa sytkän johtosarjassa
Valkopuna mittarille, mistä hommasit tuon bp-mittarin?
kiitosta. Onko tossa -83 mallisessa myös mittarin taakse tuleva valkopunainen kierrosluvulle? Jos on niin mihin toinen pää menee? :idiot2: . Toi mittari on tavallinen paineilma mittari, en suosittele. kierroksilla saa säädettyä paineen kohilleen mutta tyhjäkäynnillä ei (viisari väpättää).
Ainakin 83 ja 84 malliset M47 MK I lootat 200 sarjalaisesta on vaijerilla, uudemmissa ei ole vaijerin pyöritintä. Joissain on kyllä paikka sille, mutta tulpattuna. -> siihen pystyy laittaan rattaat, sitten on vielä uudempi M47MK II jossa ei ole edes paikkaa tuolle pyörittimelle

http://www.turbobricks.org/forums/showthread.php?t=27119
kiitoksia..taas ollaan paljon viisaampia. Taitaa olla melko kiven alla nuo vaijerilliset M47:t.
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: Justus - 29.01.2014, 00:01:17
kiitoksia..taas ollaan paljon viisaampia. Taitaa olla melko kiven alla nuo vaijerilliset M47:t.

Eipä kestä...
Aikanaan itselle etsin ja kyllä niitäkin oli, tosin ilman vaijeria paljon enempi, mutta vasta kolmas toosa oli ehjä, ja kyllä otti pattiin se kolme kertaa vaihtaa...
Jos löytää semmosen, missä tuo lähtö on tulpattu, niin ei muutaku kampeaa sen tulpan irti ja kattoo onko siellä se isompi ratas kuiteskin paikallaan ja sit ostaa sen pienemmän rullan vaikka volvolta. Yhden tein noinkin, mutta se osottautui ihan horoksi, oli ollut dieselin perässä, liekö sillä vaikutusta. Dieselin lootasta joutuu vaihtaan kaavelin ja poistaan sen kytkinakselin sovitusholkin, sit se kyl sopii.
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: exclusive - 29.01.2014, 02:19:30
Eipä kestä...
Aikanaan itselle etsin ja kyllä niitäkin oli, tosin ilman vaijeria paljon enempi, mutta vasta kolmas toosa oli ehjä, ja kyllä otti pattiin se kolme kertaa vaihtaa...
Jos löytää semmosen, missä tuo lähtö on tulpattu, niin ei muutaku kampeaa sen tulpan irti ja kattoo onko siellä se isompi ratas kuiteskin paikallaan ja sit ostaa sen pienemmän rullan vaikka volvolta. Yhden tein noinkin, mutta se osottautui ihan horoksi, oli ollut dieselin perässä, liekö sillä vaikutusta. Dieselin lootasta joutuu vaihtaan kaavelin ja poistaan sen kytkinakselin sovitusholkin, sit se kyl sopii.
mistä mallista tollasta vaijeri M47 on käytetty?
Onkoha ihan mahdotonta vaihtaa mittaristo uudempaan, missä sähkönen nopeusmittari?

Tänään ei oikein  edistynyt mihinkään,  tuon flektin sain syyläriin ja syylärin paikoilleen. Loppuaika meni suunnitellessa kaasuvivustoa..ei todellakaan iisi homma ku solexeissa toimii vivusto eripäin kun dellortossa ja weberissä
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140126_231342_zps37377611.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140126_231342_zps37377611.jpg.html)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140128_220305_zps9d38409c.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140128_220305_zps9d38409c.jpg.html)
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: Justus - 29.01.2014, 07:16:47
mistä mallista tollasta vaijeri M47 on käytetty?
Onkoha ihan mahdotonta vaihtaa mittaristo uudempaan, missä sähkönen
oiskohan joissain 84-85 240. Voi olla jossain loppuvuoden 83 mallisissakin. Eiköhän sen sähköisen sinne saa, mutta pitää olla tarkkana sitten kun niitäkin on monia erilaisia, et on yhteensopiva perän kanssa.
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: retox - 29.01.2014, 07:18:16
sen valkopunasen johon pitäisi olla siellä mittariston takana irrallaan, johtohan on puolan miinuksessa. Oliko minkäkokoinen tuo flekti? :pomo:
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: exclusive - 29.01.2014, 13:26:01
oiskohan joissain 84-85 240. Voi olla jossain loppuvuoden 83 mallisissakin. Eiköhän sen sähköisen sinne saa, mutta pitää olla tarkkana sitten kun niitäkin on monia erilaisia, et on yhteensopiva perän kanssa.
ok. Tarvitsee pitää silmät auki jo sellanen tulee vastaan :)
sen valkopunasen johon pitäisi olla siellä mittariston takana irrallaan, johtohan on puolan miinuksessa. Oliko minkäkokoinen tuo flekti? :pomo:
En huomannut mitata mutta mittaan kun talliin menen.
sinne menee se yksinäinen punavalkoinen johto ja se ainakin tossa -86:ssa oli kierrosluvun signaali (toinen punavalko oli johonki liittimeen mikä oli irrallaan mittariston takana.
mistä päin konehuonetta mahdan löytää sen punavalko johdon?
oisko se tuo johto?
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140129_004409_zps12920339.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140129_004409_zps12920339.jpg.html)

ja puolan plussan voi varmaan ottaa virtalukon pohjaan menevästä johdosta?

Sori nyt että kyselen tyhmiä mutta sähkötietämys jää flektin ja lisävalojen asennukseen :)
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: Kisko - 29.01.2014, 14:26:47
ok. Tarvitsee pitää silmät auki jo sellanen tulee vastaan :)sinne menee se yksinäinen punavalkoinen johto ja se ainakin tossa -86:ssa oli kierrosluvun signaali (toinen punavalko oli johonki liittimeen mikä oli irrallaan mittariston takana.
mistä päin konehuonetta mahdan löytää sen punavalko johdon?
oisko se tuo johto?
(kuva)

Sori nyt että kyselen tyhmiä mutta sähkötietämys jää flektin ja lisävalojen asennukseen :)
Kuten sanottua niin kierroslukumittarin punavalkojohto on valmiiksi puolassa kiinni ja toisen pään pitäisi löytyä irtonaisena mittariston takaa. Kuvassa on ajovalojen rele, ei liity asiaan.
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: exclusive - 29.01.2014, 14:38:16
Kuten sanottua niin kierroslukumittarin punavalkojohto on valmiiksi puolassa kiinni ja toisen pään pitäisi löytyä irtonaisena mittariston takaa. Kuvassa on ajovalojen rele, ei liity asiaan.
pitääkin putsailla johtoja ja tutkia paremmin kun mun mielestä siellä ei ollut kun ruskea ja sininen ???
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: exclusive - 30.01.2014, 15:17:32
pitääkin putsailla johtoja ja tutkia paremmin kun mun mielestä siellä ei ollut kun ruskea ja sininen ???
katoin tarkemmin ja kärjellisen puolaan menee 2johtoa, musta ja ruskea.

Tänään tilasin audi 80 B1 etupumput ja G astra sedanin iskaiskarit, molemmat ovat kaasuiskarit ja löytyvät sachsin kataloogista. Samalla uudet alapallot ja rt-päät.
Ennen leimaamista ajattelit vaihdella kaikki nivelet, puslat ja jarruosat. Kuitenkin auto on katsastettu viimeksi -06 ja rekisteröinti katsastus eessä ni pelataan varmanpäälle...vaihdellaan kaikki kulutusosat ja kolistellaan kaikkipaikat
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: Justus - 31.01.2014, 21:26:21
Kuten sanottua niin kierroslukumittarin punavalkojohto on valmiiksi puolassa kiinni ja toisen pään pitäisi löytyä irtonaisena mittariston takaa. Kuvassa on ajovalojen rele, ei liity asiaan.
toi riippuu varmaan vuosimallista. -84 mallisessa ei ollut ja kieppimittarisarjassa tuli kyseinen johto mukana.
Otsikko: Vs: volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
Kirjoitti: Kalamies - 31.01.2014, 21:52:54
Taitaa olla 1986-> ominaisuuksia jos oikein muistan. Vanhoissa ei siis välttämättä ole johtoa valmiina.
Otsikko: Vs: volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
Kirjoitti: exclusive - 31.01.2014, 22:59:42
toi riippuu varmaan vuosimallista. -84 mallisessa ei ollut ja kieppimittarisarjassa tuli kyseinen johto mukana.
Taitaa olla 1986-> ominaisuuksia jos oikein muistan. Vanhoissa ei siis välttämättä ole johtoa valmiina.
joo tossa -86 240 volvossa tuo punavalko johto on kun on kärjettömällä sytkällä mutta tossa -83 ei ole kun tuo musta ja ruskea. Vedän uudet johdot kun huomenna vaihdan tuon kärjettömän sytkän.

tänään sain imutiivisteen ja laitoin sen paikoilleen..sen jälkeen volvo tulille, melko heti lähti käymään mutta käy aika rikkaalla..bensa lentää raakana piipusta. Tarvii kolvailla ja porailla suuttimia.

Nyt ilmeni mystinen probleem...kun starttaa autoa, palaa sulake (8A) josta kulkee virta mittari valoille..tai oikeestaan sille turvavyö valolle.

Otsikko: Vs: volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
Kirjoitti: Kaziganth - 31.01.2014, 23:06:33
joo tossa -86 240 volvossa tuo punavalko johto on kun on kärjettömällä sytkällä mutta tossa -83 ei ole kun tuo musta ja ruskea. Vedän uudet johdot kun huomenna vaihdan tuon kärjettömän sytkän.

tänään sain imutiivisteen ja laitoin sen paikoilleen..sen jälkeen volvo tulille, melko heti lähti käymään mutta käy aika rikkaalla..bensa lentää raakana piipusta. Tarvii kolvailla ja porailla suuttimia.

Nyt ilmeni mystinen probleem...kun starttaa autoa, palaa sulake (8A) josta kulkee virta mittari valoille..tai oikeestaan sille turvavyö valolle.


Mulla teki samaa kun oli keskikonsolilta sen turvavyön merkkivalon polttimo+kanta siellä tuhkiksen takana valtoimenaan ja välillä otti maihin. Siis se etupenkkien välissä oleva
Otsikko: Vs: volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
Kirjoitti: exclusive - 31.01.2014, 23:20:15
Mulla teki samaa kun oli keskikonsolilta sen turvavyön merkkivalon polttimo+kanta siellä tuhkiksen takana valtoimenaan ja välillä otti maihin. Siis se etupenkkien välissä oleva
pitääkin tutkia tuo. Voiko sellanen vaikuttaa tuohon kun otin vanhan kaasarin pois ja siinä kaasarissa on solenoidi johon menee pari johtoa, nuo jätin epähuomiossa roikkumaan imusarjan alle. Se jäi sanomatta että kun tuo sulake palaa niin ainoa valo joka palaa on latausvalo..siis kun auto on käynnissä.
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: Kisko - 01.02.2014, 01:28:07
toi riippuu varmaan vuosimallista. -84 mallisessa ei ollut ja kieppimittarisarjassa tuli kyseinen johto mukana.
Tuo on sitten näemmä siitä rajoilta, -85:sta muistaisin moisen löytäneeni eikä siinä autossa ollut kierrosmittaria alun perin. 1984 rekisteröity.
Otsikko: Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
Kirjoitti: exclusive - 01.02.2014, 03:25:44
Tuo on sitten näemmä siitä rajoilta, -85:sta muistaisin moisen löytäneeni eikä siinä autossa ollut kierrosmittaria alun perin. 1984 rekisteröity.
ei tässäkään alkujaan ollut mutta laitoin jälkiasennuksena 240 kiekkamittarin sen ison kellon tilalle,  niinku tuohon -86 malliseenki
Otsikko: Vs: volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
Kirjoitti: exclusive - 05.02.2014, 01:48:46
Pellihommia alottelin eilen ja ensimmäisenä lähti "munapussit" pois mutta se homma jäi kesken koska kaaret tarvii hakea seuraavaksi. (Hiukan huono kuva)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140203_171623_zpsbcb5a484.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140203_171623_zpsbcb5a484.jpg.html)

Tänään vaihtelin jouset ja iskarit taakse.
Orkkis ja Astra G sedan takaiskarit.
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140204_200904_zps7077101b.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140204_200904_zps7077101b.jpg.html)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140204_205218_zps5c87453f.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140204_205218_zps5c87453f.jpg.html)
Ja tulihan siitä matala :)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140204_203624_zpsf4542504.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140204_203624_zpsf4542504.jpg.html)
ehkä jopa hiukan liian matala..jousen vapaa pituus 31cm :)

Volvo vs. Audi 80 B1
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140204_212734_zpsc07605ec.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140204_212734_zpsc07605ec.jpg.html)

mitenkäs ootte ton audin patruunan kiinnittäny tolppaan?? Pätkä pois ja hitsaa kierreosan takaisin vai onko se joku stanu putki kierre mikä tolpassa on??
Otsikko: Vs: volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
Kirjoitti: exclusive - 20.02.2014, 13:54:06
Projekti etenee pikkuhiljaa, taas kerran käydään sotaa käyntihäiriötä vastaan. Vaihdoin siis kärjettömän sytkän tuosta toisesta 240:stä, mutta jotenkin se ei tunnu pelaavan. 3 kierrosta tulppia on volvo syönyt ja joka kerta sama oire..auto käy raskaasti ja ensin ampuu kaasarista ja lopulta putkeen, lisäksi sytty yksikkö lämpeää..puola ei.
kaasariakaan ei ole säädetty kun ollaan nyt haettu vikaa syttypuolelta.
Jälkiviisaana ois voinu pistää kärjettömän sytyn ja antaa olla vakio kaasari paikoillaan :idiot2:

Jotain pientä kuitenkin on tehty:

(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140213_182912_zps36effd11.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140213_182912_zps36effd11.jpg.html)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140213_191126_zps21b43391.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140213_191126_zps21b43391.jpg.html)
pakosettiä

(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140213_180200_zps97a2db47.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140213_180200_zps97a2db47.jpg.html)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140214_163112_zpsdaecf9d3.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140214_163112_zpsdaecf9d3.jpg.html)
Coiliprojektia. Jalat lyhennetty audin pumpuille sopiviksi

(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140216_204610_zpse941af7e.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140216_204610_zpse941af7e.jpg.html)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140216_204631_zpsddf4565e.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140216_204631_zpsddf4565e.jpg.html)
Öljylle jäähdytystä

Eipä mittää...harjotukset jatkuu :) :hello:
Otsikko: Vs: volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
Kirjoitti: exclusive - 20.05.2014, 09:20:55
Kesä tulee ja tuli sellanen fiilis että tällä on pakko päästä ajelee, joten vodett menee hetkeksi jäähylle ja yritellään tämä saada leimalle.

tossa kun imusarja otettiin pois, selvisi miksi auto kävi yhellä pytyllä...tiivisteliima imusarjan ja kannen välissä jotain sinne sopimatonta, joten 1 ja 4 kanava täynnä jäähdytin nestettä :facepalm: :) noo..ei mitään. Otetaan litkut pois ja samalla vaihdan fiilatun 530 kannen 160 tilalle, sekä laitan nuo molemmat vaaka solexit. Myös hiukan peltihommia ja jarrujen kanssa roplaamista.

Kannattaako omateko coileilla mennä rekisteröinti katsastukseen? Vissiin syynäävät auton suht tarkkaan.
Otsikko: Vs: volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
Kirjoitti: tanskude - 20.05.2014, 12:29:32
Sellanen mutu että jos on siististi tehty niin tuskin inssi alkaa kysellä tyhmiä. Tai jos kyselee niin kannattaa olla hyvät selitykset mietittynä jo valmiiksi  ;D
Otsikko: Vs: volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
Kirjoitti: exclusive - 20.05.2014, 22:41:17
Sellanen mutu että jos on siististi tehty niin tuskin inssi alkaa kysellä tyhmiä. Tai jos kyselee niin kannattaa olla hyvät selitykset mietittynä jo valmiiksi  ;D
selityksiä otetaan vastaan  :) ei kai..tarvii jättää orkkikset paikoilleen ja nostaa takapäätä
Otsikko: Vs: volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
Kirjoitti: exclusive - 08.06.2014, 19:21:33
Vodett meni jäähylle ja 2satanen otettiin työnalle, koska menin lupamaan mammalle että pääsee tuolla loman jälkeen töihin :) ja nyt kun itellä taas hommia niin on varaa, mutta aika on hieman vähissä harrasteluun.

(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140512_160839_zpsafa9dc3a.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140512_160839_zpsafa9dc3a.jpg.html)
Pestynä

(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140608_125238_zpsa18d787d.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140608_125238_zpsa18d787d.jpg.html)(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140608_125325_zps6cb4aadc.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140608_125325_zps6cb4aadc.jpg.html)
Konehuonetta

(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140608_124319_zpsd8f99ea9.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140608_124319_zpsd8f99ea9.jpg.html)(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140608_132207_zps1221ce1b.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140608_132207_zps1221ce1b.jpg.html)(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140608_124235_zps9356c757.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140608_124235_zps9356c757.jpg.html)
kerkesin jo huolestumaan että eikö 31v. autosta löydy ruostetta ollenkaan :)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140519_135243_zps86c35c30.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140519_135243_zps86c35c30.jpg.html)
Tuommosetkin tuli ostettua ja ovat jo paikoillaan, tolpista kuvaa myöhemmin kun saan jouset ja iskarit hommattua ja kasattua nuo

(http://i1139.photobucket.com/albums/n542/kadett_c_turbo/Volvo%20240%20-86/20140605_200929_zps39dc46b8.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/20140605_200929_zps39dc46b8.jpg.html)
Mittarit vedin kabiiniin. Pikkusen rikas seos taitaa olla kylmänä ja tyhjäkäynnillä :)

Eli vaihdoin tuohon 530 kannen, joka oli tossa punasessa edellis talvena. kaasarina on edelleen 32/36 DGV.
Tossa kun pääsin testailemaan volvoa, huomasin että sehän kaivaa kahta rantua ja tulin siihen tulokseen että jos ei perä ole täysin jumissa niin tossa on kitkalukko..kemppi ei ainakaan, sen olis jo huomannu. No..tuon saan selville kun vaihdan 1031 perän tuohon ja jos tossa on kitkalukko, vaihtuu sisukset keskenään.
Otsikko: Vs: volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
Kirjoitti: TVS - 08.06.2014, 19:26:57
Kitkaperän vaihdolle uuteen perään kannattaa varata aikaa hankkia uudet kitkalevyt ja ristitapit, jollei niitä hanki jo valmiiksi...
Otsikko: Vs: volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
Kirjoitti: exclusive - 08.06.2014, 19:30:34
Kitkaperän vaihdolle uuteen perään kannattaa varata aikaa hankkia uudet kitkalevyt ja ristitapit, jollei niitä hanki jo valmiiksi...
juu, luinkin tuosta taannoin. niitähän kauppaili täälläkin joku.
Otsikko: Vs: volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
Kirjoitti: Tondevaa - 12.06.2014, 15:00:31
Jaa millos leimataan? nopeemmin kun tallikaveris punane? :D
Otsikko: Vs: volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
Kirjoitti: exclusive - 12.06.2014, 20:32:10
Jaa millos leimataan? nopeemmin kun tallikaveris punane? :D
oon purkanu ja kasannukki tän ennen ku se ees liikkuu omin voimin :)
Otsikko: Vs: volvo 240 -83 *vanhaa koulua*
Kirjoitti: exclusive - 09.07.2014, 08:31:23
No niin..nyt on volvon pohjaan hitsattu n. 1m2 peltiä..osa vaan siksi että ruoste oli syövyttänyt peltiä sisäpuolelta..eli hitsasin lattian periaatteella "sisustaa ei kasauksen jälkeen enää pureta". Etu-ja takalattia myös hiottu teräsharjalaikalla (yht. n.6h) jonka jälkeen maalattu ohentamattomana themacoat 2-k epoksilla.

myös ylimääräsiä johtoja karsittu (vetokoukku, penkin lämmittimien ja mankan).

Seuraavana vielä oikea takakylki, takakaari sekä munapussi pois, sitte peltitöiden osalta leima kunnossa. Jarrut vaihdan EBC tarvike malleihin.

kuvia koetan jossain vaiheessa laitella