Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 28.03.2019, 19:33:35

Otsikko: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 28.03.2019, 19:33:35

Meillä on ollut useampia automaatti-Volvoja ja on yhä edelleen.

Aika usein katsastukseen on joutunut jarruja laittamaan. Ei mitään isompaa, mutta kuitenkin. Ja kokemusteni perusteella useammin kuin manuaalivaihteisissa autoissa.

Korjaaja-kaverin kanssa pohdittiin kuinka paljon enemmän automaattilaatikko kuluttaa jarruja. Niin. Kuinka paljon enemmän automaattivaihteinen auto kuluttaa jarruja manuaaliin verrattuna? Onko 10, 20 vai peräti 30 prosenttia? Se voi tietysti riippua myös ajotyylistä ja ajopaikoista - ajaako motaria, valtatietä vai jurraako eestaas kaupungissa.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: hessu80 - 28.03.2019, 20:27:22
Meillä on ollut useampia automaatti-Volvoja ja on yhä edelleen.

Aika usein katsastukseen on joutunut jarruja laittamaan. Ei mitään isompaa, mutta kuitenkin. Ja kokemusteni perusteella useammin kuin manuaalivaihteisissa autoissa.

Korjaaja-kaverin kanssa pohdittiin kuinka paljon enemmän automaattilaatikko kuluttaa jarruja. Niin. Kuinka paljon enemmän automaattivaihteinen auto kuluttaa jarruja manuaaliin verrattuna? Onko 10, 20 vai peräti 30 prosenttia? Se voi tietysti riippua myös ajotyylistä ja ajopaikoista - ajaako motaria, valtatietä vai jurraako eestaas kaupungissa.
Tämä riippuu täysin ajotyylistä ja vähän automaattilaatikostakin. Usein automaateissa on myös isommat jarrut kuin manuaaleissa. Yleisesti ottaen sanoisin, että kulumisero on hyvin pieni.
 
Jos jarruja joutuu herkistelemään katsastukseen, se johtuu jarrujen liian vähästä käytöstä. Jos autolla ajetaan kohtuullisesti (yli 20 tkm) vuodessa, jarruja tarvii jumpata vain noin 150-200 tkm välein. Jarrupalat ja usein myös levyt ovat siinä kohtaa loppu.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 28.03.2019, 22:11:04
Tämä riippuu täysin ajotyylistä ja vähän automaattilaatikostakin. Usein automaateissa on myös isommat jarrut kuin manuaaleissa. Yleisesti ottaen sanoisin, että kulumisero on hyvin pieni.

Ahaa. Itse epäilisin että eroa voi olla jonkin verran. Ei välttämättä hirmuisesti.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 28.03.2019, 22:13:42
Mutulla sanoisin että ne jotka huoltaa autonsa korjaamolla, jarruosia vaihdetaan varsin ennakoivasti ja enemmän ruostumisen kuin kulumisen takia.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: Arponen - 28.03.2019, 22:30:32
Automaatti kuluttaa käsijarrua kun sitä ei tarvii kuulemma käyttää  ;D :nohnoh
Vakavammin ottaen riippuu edellä mainituista muuttujista. Omat jatkuvat vertailut on vähän epäreilut, -88 740 bensa manuaali ja -07 v70 diesel automaatti. Seiskalla tulee herkemmin tarjottua reipastakin moottorijarrua verrattuna v70, vaikka siinäkin vois vaihtaa manuaali puolelle.
Molemmille tulee kyllä tarjottua reippaita jarrutuksia ehkäsemään sitä turhaa jarru päällä hankaamista. Seiskassa tais etujarrut kestää viitisen vuotta ennenkun palat loppu, takajarrut menny ainakin saman. V70 vaihoin uudet etupalat vähän ostamisen jälkeen, vajaat kolme vuotta sitten, takapalojen vaihdosta ei oo tietoa. Käsijarrukengät siihen piti kamssa vaihtaa melko tuoreuttaan ilmeisesti juurikin ensimmäisen virkkeen takia.

Töissäkin käyttöjarrujen osalta se tuntuu olevan enemmän merkkiriippuvainen asia, kuin voimansiirrosta.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: kupari s40 - 29.03.2019, 00:06:28
Mitä siviilikäytössä aikoinaan eri automaatteja muutama itsellä ollut niin saman ajo ajan kestänyt kuin manuaaleissa. Yhdessä oli rummut takana ja loput olleet levyillä.

Ajotapa kuluttaa eniten, työ S40 etu- ja takapalat ollu rapiat 2v ja enää oli 1-1,5mm pintaa etu- ja takapaloissa. Tänään uusittu nuo molemmat. Harraste uusitaan viikonloppuna ensimmäisen kerran mun aiksna jarrupalat ja ollut yli 5v se auto . Molemmat manuaaleja vakiojarruilla.
Emännän automaatteihin ei paloja ole vaihdettu kuin toiseen, nykyinen ollu yli 2v ja edelliseen audiiin 10v aikana uusittu vain kerran ja palat sekä levyt samalla kerralla. Emäntä onneksi ymmärtää käyttää käsijarrua ympäri vuoden.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: insinörtti - 29.03.2019, 07:57:45
Oma käsitykseni on, että jarrujen vihollinen nro 1 on jumiutuminen, mikä johtaa jo sinällään palikoiden rassaus/uusimistarpeeseen ja voi syödä palat ja levytkin muotopuoliksi. "Ajamalla loppuun" vasta kakkosena. Kokemusta myös siitä, että etujarrusatuloista hukattu merkkihuollossa joku jousi -> satulat kenottivat hieman väärässä asennossa ja levyt vaihtokunnossa 70 tkm kohdalla.

Tietenkin käyttöolot vaikuttavat paljon - kahlaa suolavellissä ja auto pariksi päiväksi parkkiin, niin on melko reteän näköiset pinnat levyissä + edellytyksiä satuloiden jumittamisellekin. Eihän näihin tehtaalla välttämättä rasvaa tuhlata, joten purku-voitelu-kausaus saattaisi olla hintansa väärti operaatio uuteen autoon.

Vanhanmallisissa automaateissa taitaa moottorijarrutus olla melkolailla olematon, joten jarrutella saa paljon, mutten usko, että tämä ihan hirveästi kulumista lisää, jos ajotyyli on "tiiliskivi polkimien alla". Mikä sitten tarkoittaakin, ettei takajarrut saa liikuntaa. Lisätään soppaan "käsijarrua ei tarvi käyttää kuin katsastuksessa, koska parkkilukko", niin löytyy se syy takapään jarruremontteihin.

Automaateissa isommat jarrut? No varmasti, koska perinteisesti automaattia ei ole saanut kaikkein pienimpien koneiden pariksi. Tehon & painon mukaan nämä ymmärtääkseni mitoitetaan.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 29.03.2019, 08:48:44
Automaatit ovat niin miellyttäviä ajaa, että eipä haittaa vaikka pikkuisen jarruja söisivätkin.
Etenkin kaupunkiajossa automaatti on aivan estepeli.

Liekö vuoden 2003 ja 2004 Volvon S80 automaateissa moottorijarrutusta kovin paljoa? Ainakin iltojeni valon ja aamujeni auringon diesel vm. -03 ja 466 tkm ajettu rullaa todella kepeästi. Sen jarruja on silloin tällöin laitettu pian seitsemän vuoden aikana. Mutta lopulta aika vähän on ollut yhtään mitään!  8) 8)
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: pallep - 29.03.2019, 10:47:00
V60 D4 AWD:ssa meni neljän vuoden kohdalla (85 tkm pääosin pk-seudulla) jarrut levyjä myöten uusiksi. Ei tietenkään tietoa olisiko manuaalissa ollut eroa, mutta jos referenssitieto kiinnostaa.  :)
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: Citroenisti - 29.03.2019, 13:35:25
Huonot talvirenkaat  ESP-autoissa lisää jarrupalojen kulumista enemmän kuin automaattivaihteisto.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: hessu80 - 29.03.2019, 15:41:28
Huonot talvirenkaat  ESP-autoissa lisää jarrupalojen kulumista enemmän kuin automaattivaihteisto.
Ei kait nyt kukaan ajonvakautusta vasten koko ajan ajele... toivottavasti.

Vanhemmissa automaateissa moottorijarrutusta ei juurikaan ollut ja siksi jarrut olivat vähän suuremmalla rasituksella kuin manuaaleissa. Uusissa automaateissa moottorijarru on turbiinilukon takia ihan yhtä hyvä kuin manuaaleissa. Hybridissä tai sähköautossa jarrutuksissa ladataan ensiksi akkua ja vasta hädän tullen käytetään jarrupaloja. Ja kuten jo edellä mainittu, käyttämättömät jarrut tarvitsevat eniten huoltoa.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: insinörtti - 30.03.2019, 16:10:05
Uusissa automaateissa moottorijarru on turbiinilukon takia ihan yhtä hyvä kuin manuaaleissa.
Tämä + olen antanut itselleni kertoa, että wanhoissa automaateissa on käytetty planeettapyörästöjen välisissä lukituksissa myös jonkinmoisia "vapaakytkimiä" mitkä välittävät voimaa vain yhteen suuntaan. Näiden vuoksi moottorijarrutusta ei sitten ole joillain vaihteilla lainkaan. Ehkä jopa pitää paikkansakin, wanhoissa automaateissahan oli kepukassa D:n lisäksi myös vaihtoehdot, 1, 2 ja moderneimmissa jopa 3, mikä pakotti lootan käyttämään enintään valitun onnennumeron suuruista vaihdetta. Näillä pakkovaihteilla sai moottorijarrutustakin aikaan. On tuommoisella muinoin tullut ajeltuakin eikä siinäkään pääongelmana ollut jarrujen kuluminen, vaikka moottorijarrutus loisti poissaolollaan (ilman "pakkovaihteiden" käyttöä), vaan ruosteen aiheuttamat jumit takajarruissa (rummut).

Nykyään automaatti saattaa tarkoittaa myös robottia tai kaksoiskytkinlootaa, jotka ovat mekaniikaltaan manuaalivaihteiston kaltaisia. Moottorijarrutusta piisaa.

Ellei valmistaja ole saanut kaikkien aivopierujen äitiä - joissain autoissa kuulemma loota vaihtaa vapaalle, kun jalan nostaa kaasulta. Itseasiassa oma V60 tekee myös näin Eco+ -tilassa. Onneksi sitä ei ole pakko käyttää ja normaalimoodissa moottorijarrua löytyy suht kivasti.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 30.03.2019, 19:41:54

Tuota tuota. Onko joissakin nykyautoissa siis vapaakytkin?

Siis oikeasti se Saabista ja Warresta tuttu? Wauu!  8) 8)
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: hessu80 - 30.03.2019, 21:46:07
Tuota tuota. Onko joissakin nykyautoissa siis vapaakytkin?

Siis oikeasti se Saabista ja Warresta tuttu? Wauu!  8) 8)
Ei ole. Mutta eco -tilassa automaagi heittää vaihteen vapaalle alamäessä myös V90:ssä. Aivan outo tunne, kun vauhti alkaa kasvaa päättömästi jyrkemmässä alamäessä. Normaalissa ajotilassa pitää onneksi vaihdetta silmässä koko ajan ja turbiinia käytetään lähinnä liikkeelle lähdössä. Muuten 8-lovinen latoo suurempaa vaihdetta sisään sen verran hätäiseen, ettei siinä paljon turbiini luistele.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 30.03.2019, 22:20:41
Ei ole. Mutta eco -tilassa automaagi heittää vaihteen vapaalle alamäessä myös V90:ssä. Aivan outo tunne, kun vauhti alkaa kasvaa päättömästi jyrkemmässä alamäessä. Normaalissa ajotilassa pitää onneksi vaihdetta silmässä koko ajan ja turbiinia käytetään lähinnä liikkeelle lähdössä. Muuten 8-lovinen latoo suurempaa vaihdetta sisään sen verran hätäiseen, ettei siinä paljon turbiini luistele.

Huh. No pysyykö tuolla V90:llä ollenkaan tiellä, jos sattuu jyrkempi ja pitempi alamäki?  :)
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: TVS - 30.03.2019, 23:15:36
Vanhanliiton mehulingoilla kaupunkiajossa ehkä tuplaantuu jarrupalojen kuluminen, mutta kyllä nykypäivän askeilla ero on jo merkityksettömän pieni kun niissä on moottorijarrutus ja kaikkea  :D
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: kupari s40 - 31.03.2019, 00:30:17
Ja joskus välillä muistaa ottaa kunnon tehokkaita  jarrutuksia niin takajarrutkin saa liikuntaa eikä ala jumettaa. Automaatilla herkästi tulee jotenkin aika kevyitä jarrutuksia tehtyä, emäntäkin ottaa ennakkoon tuolleen vauhtia pois mm risteyksiin tullessa. Oma ajotyyli on erilainen ja jarrua käytetään myöhemmin ja reippaammin.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: hessu80 - 31.03.2019, 09:41:11
Huh. No pysyykö tuolla V90:llä ollenkaan tiellä, jos sattuu jyrkempi ja pitempi alamäki?  :)
Ei, katon kautta menne ympäri joka kaarteessa  ;)
Otsikko: Vs: Kuinka paljon enemmän jarrut kuluvat automaatilla?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 31.03.2019, 12:56:03
Ei, katon kautta menne ympäri joka kaarteessa  ;)

Jep.

Sitä vähän arvelinkin.  ;D ;D