Samppasport  Futurez

Nelivedon edut ja haitat

  • 60 Vastauksia
  • 11969 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Nelivedon edut ja haitat
« : 27.06.2020, 10:23:10 »
Käytettyjä V70 ja V60 Volvoja katsellessa usein tulee vastaan nelivetomalleja.

Onko mitään järkeä tavalliseen ajoon, 15-20 tkm/vuosi, hommata nelivetoa?

Mitkä muut kuin järkyttävän hyvä pito talvella ja jämäkät ajo-ominaisuudet puoltavat nelivetoa?

Aiheutuuko haldexista ynnä muista lisäosista paljonkin lisäkuluja pelkkään etuvetoon verrattuna?

Usein nämä nelivedot ovat muuten värikkäitä ja hyvännäköisiä. Tavallisemmat Volvot kun tuppaavat olemaan vain harmaita.  8) 8)

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13497
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #1 : 27.06.2020, 11:04:44 »
Haittana voisi sanoa että joutuu vähän väliä vänkäämään foorumilla onko se neliveto vai ei.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #2 : 27.06.2020, 11:34:57 »
Nelivedon mukanaan tuoma varmuus etenemisessä, myös kesällä esim sivuteillä ja vaikkapa ihan vaan märällä nurmikolla. Normiajossa ei jää kiinni "havunneulaseen". Liukkaalla tietysti kivaa kun ei tarvi  niin katsoa mistä ajelee.
Muistettavaa vaan että ulosmitattaessa etenemiskyky, tarkoittaa se pahempaa jumia tai pidemmälle pellolle menoa.

Joku miettii kulutuseroa, yhtä tyhjän kanssa, toki nykypäivän hössötyksissä tuo CO arvo pitää muistaa laskea mukaan kun ajoneuvovero nousee hieman. Kait?

Huolto-, korjauskustannukset toki lisääntyvät mutta onko se normielämässä mitenkään järkyttävää jos mitään ei riku. Alustan osissa taitaa olla eroavaisuuksi myös jarruissa yms neliveto vs vajaaveto.

Nelivetoisuus toki tuo useimmiten hieman lisää maavaraakin josta ei ole haittaa. Ei tarvi niin varoa jokaista muhkuraa ja kanttikiveä.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #3 : 27.06.2020, 13:30:47 »
Topicin aloittaja on kyllä aiemmissa topiceissa miettinyt käyttökuluja niin tarkkaan että haldex-nelivedon  litra lisää etuvedon kulutukseen ja nelivedon huolto- ja korjauskulut voi olla liikaa.

Ulosmittauksesta sen verran että nelivedolla petollista on kun ei huomaa liukkautta liikkeelle lähdössä, voi mennä seuraavassa risteyksessä jarrutus pitkäksi.

That said, ottaisin nelivedon milloin vaan jos persus kestäisi kulut.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #4 : 27.06.2020, 13:40:13 »
Nelivetoisuus toki tuo useimmiten hieman lisää maavaraakin josta ei ole haittaa. Ei tarvi niin varoa jokaista muhkuraa ja kanttikiveä.

Tämä on ollu hyvä plussa omassa v70, muuten ei niin tuu sitä ite nelivetoa tarvittua, talvella toki mukava ja mökille on jyrkkä mäki minkä alussa on melko tiukka mutka niin mukavampi tuolla päästellä se ylös vrt. ex v40 (ei kyllä voi fwd v40 ja fwd v70 verrata)
Suurin hyöty on ollu se pieni maavaralisä verrattuna etuvetoon. Muutaman kerran asfaltin reuna on ollu sen verran korkea, että etuvedossa olis saattanu joku tavottaa ja kotona kärrin kanssa peruutellessa olis varmasti etuveto tarrannu pohjasta kantoon kiinni, kun ei tuossakaan paljoa tyhjää jääny, kun en muistanu sitä
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #5 : 27.06.2020, 13:41:23 »
Nelivetoisuus toki tuo useimmiten hieman lisää maavaraakin josta ei ole haittaa. Ei tarvi niin varoa jokaista muhkuraa ja kanttikiveä.

Tämä on se parhain pointti, vaikkei jäljellä olisikaan kuin yksi vetävä pyörä.  O0
Aivan kaameita lölleröitähän nämä xc:t muuten on maantiellä. (maavara, korkeat, lölleröt pyörät, pehmeähkö alusta)
Perus V70 awdnä voi olla katu-uskottavampi.

Huolto ja korjauskuluja nyt on tullut vain öljynvaihdoista.
Sitten jos kulmavaihde poikii, niin toki n. 2k lisää.
Kulutus, no joo, 6.8, diesel ja automaatilla.
Käyttövoimaveroa toki pukkaa.

Aikuisten mopoautoilua jo vuodesta 2022

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8914
  • Teiden tukko
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #6 : 27.06.2020, 14:08:04 »
Ulosmittauksesta sen verran että nelivedolla petollista on kun ei huomaa liukkautta liikkeelle lähdössä, voi mennä seuraavassa risteyksessä jarrutus pitkäksi.

Tuo nyt on sellaista höpöhöpö-juttua. Kaikenlaisia kuvitelmia nelivetoisuudesta ihmisillä on kun ei olla koskaan liukkaalla ajettu nelivetoisella autolla.

That said, ottaisin nelivedon milloin vaan jos persus kestäisi kulut.

Autosta voi hajota mitä vaan koska vaan, mutta jos pysytään ihan perus huoltokuluissa, niin itse olen vaihdattanut Haldexin öljyt ja suodattimen 60tkm välein. Se ei ihan mahdottomia maksa.



Kyllähän tuo AWD lisää ajomukavuutta ja varmuutta niin kesällä kuin talvella. Neljä vuotta on kilometrejä kerätty ja heti ensimmäisenä kesänä AWD pelasti mutaiselta nurmikolta asuntovaunun kiskomisen pois. Edeltävä 940 olisi istunut kuin tossu p*skassa samassa tilanteessa etuvetoisesta puhumattakaan.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #7 : 27.06.2020, 14:20:14 »
Tuo nyt on sellaista höpöhöpö-juttua. Kaikenlaisia kuvitelmia nelivetoisuudesta ihmisillä on kun ei olla koskaan liukkaalla ajettu nelivetoisella autolla.

Autosta voi hajota mitä vaan koska vaan, mutta jos pysytään ihan perus huoltokuluissa, niin itse olen vaihdattanut Haldexin öljyt ja suodattimen 60tkm välein. Se ei ihan mahdottomia maksa.



Kyllähän tuo AWD lisää ajomukavuutta ja varmuutta niin kesällä kuin talvella. Neljä vuotta on kilometrejä kerätty ja heti ensimmäisenä kesänä AWD pelasti mutaiselta nurmikolta asuntovaunun kiskomisen pois. Edeltävä 940 olisi istunut kuin tossu p*skassa samassa tilanteessa etuvetoisesta puhumattakaan.

Sinulla on jutut muuttuneet mitä joskus täällä muistaa. Ennen "takaveto on ainoa vaihtoehto", ellen nyt aivan väärin muista... Mutta niinhän se menee, että asiat usein muuttuvat.

Mutta aiheeseen. Joku XC 70 tms. voisi ollakin kiva mutta pakosti siinä miettii Haldexin kestävyyttä ja sen tuomia lisäkuluja. Toisaalta niitä on paljon liikenteessä ja luulisi talvella auttahan, tai olevan jopa kiva lisä. En ole ikinä ajanut nelivetoista Volvoa, ehkä joskus voisi testata.  Nimenomaan talvella.
a car you can believe in

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #8 : 27.06.2020, 14:37:20 »
Tuo nyt on sellaista höpöhöpö-juttua. Kaikenlaisia kuvitelmia nelivetoisuudesta ihmisillä on kun ei olla koskaan liukkaalla ajettu nelivetoisella autolla.

Autosta voi hajota mitä vaan koska vaan, mutta jos pysytään ihan perus huoltokuluissa, niin itse olen vaihdattanut Haldexin öljyt ja suodattimen 60tkm välein. Se ei ihan mahdottomia maksa.

 :nohnoh Höpöhöpöjuttuni on kyllä ihan omasta kokemuksesta, painava neliveto (A6) alla piti sitten kääntää auto kaasulla
kun vaan puski. Paskaa ajamista toki mutta kyllä se tilastoissa realisoituu.

Jos olis mökki pahassa paikkaa talvella jossa käydä niin neliveto ilman muuta, nyt on pärjännyt hyvin ilman.

Laittakaas ne "ei mahdottomia maksa" vielä aloittajalle numeroina. Jotain lisäahtautta toki tuo vetävä takapää alustaan sit kun jotain korjataan, esim. Taavin vetarin vaihto.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13497
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #9 : 27.06.2020, 15:05:12 »
Ei se kallista ole. Ja uskoisin pitäväni huolta omastani.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #10 : 27.06.2020, 15:56:49 »
Sinulla on jutut muuttuneet mitä joskus täällä muistaa. Ennen "takaveto on ainoa vaihtoehto", ellen nyt aivan väärin muista... Mutta niinhän se menee, että asiat usein muuttuvat.

Toiset viitsivät myös kokeilla uusia eikä jäädä vanhoihin jumiin  ::)

:nohnoh Höpöhöpöjuttuni on kyllä ihan omasta kokemuksesta, painava neliveto (A6) alla piti sitten kääntää auto kaasulla
kun vaan puski. Paskaa ajamista toki mutta kyllä se tilastoissa realisoituu.

Jos olis mökki pahassa paikkaa talvella jossa käydä niin neliveto ilman muuta, nyt on pärjännyt hyvin ilman.

Laittakaas ne "ei mahdottomia maksa" vielä aloittajalle numeroina. Jotain lisäahtautta toki tuo vetävä takapää alustaan sit kun jotain korjataan, esim. Taavin vetarin vaihto.

Aivan varmasti puskee jos ei viitsi edes miettiä ajotapaa, vielä painavemmalla V70 kummasti ei puske kun pitää normaalin valppauden liukkailla, saa senkin puskemaan jos vetää ihan liian kovaa joka paikkaan.
Verrattavissa jo näihin luistonesto/abs tuo liikaa turvallisuuden tunnetta juttuihin.

Mitä huoltoihin tulee riippuu ihan auton iästä, kilometreistä ja millasessa kunnossa pidetty.
Itse kerännyt jo osia valmiiksi ns pahan päivän varalle, booriholkki,
toinen kulmavaihde ja öljyt yms löytyy. Joutuihan niistäkin maksamaan yhteensä jopa alle 250€ 3 vuoden aikana. Äkkiä tollanen summa uppoaa johonkin täysin turhaan.

Osien saanti vaihtelee, jotain vaikeampi saada

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8914
  • Teiden tukko
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #11 : 27.06.2020, 16:06:57 »
Sinulla on jutut muuttuneet mitä joskus täällä muistaa. Ennen "takaveto on ainoa vaihtoehto", ellen nyt aivan väärin muista... Mutta niinhän se menee, että asiat usein muuttuvat.

Mutta aiheeseen. Joku XC 70 tms. voisi ollakin kiva mutta pakosti siinä miettii Haldexin kestävyyttä ja sen tuomia lisäkuluja. Toisaalta niitä on paljon liikenteessä ja luulisi talvella auttahan, tai olevan jopa kiva lisä. En ole ikinä ajanut nelivetoista Volvoa, ehkä joskus voisi testata.  Nimenomaan talvella.

On jutut ja käsitykset muuttuneet kun on päässyt kokeilemaan uudempia Volvoja. Takavetoisten huoltaminen ja ylläpitäminen on paljon edullisempaa ja helpompaa kuin näiden etuvetopohjaisten Volvojen. Mutta kyllä ajo-ominaisuudet on sitten jotain ihan muuta. Ei ole käyttöautossa ikävä takavetoisen rattiin.

:nohnoh Höpöhöpöjuttuni on kyllä ihan omasta kokemuksesta, painava neliveto (A6) alla piti sitten kääntää auto kaasulla
kun vaan puski. Paskaa ajamista toki mutta kyllä se tilastoissa realisoituu.

Jos olis mökki pahassa paikkaa talvella jossa käydä niin neliveto ilman muuta, nyt on pärjännyt hyvin ilman.

Laittakaas ne "ei mahdottomia maksa" vielä aloittajalle numeroina. Jotain lisäahtautta toki tuo vetävä takapää alustaan sit kun jotain korjataan, esim. Taavin vetarin vaihto.

Haldexin suodattimen ja öljyn vaihto marmorilla osineen ja töineen ~250€.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #12 : 27.06.2020, 16:08:59 »
Ja sitten jos uudemmista puhutaan niin neliveto ei vaikuta kulutukseeen mitään eikä tule huollettavia osia voimansiirtoon. Kardaaniton ftw.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #13 : 27.06.2020, 19:09:38 »
Ja sitten jos uudemmista puhutaan niin neliveto ei vaikuta kulutukseeen mitään eikä tule huollettavia osia voimansiirtoon. Kardaaniton ftw.

Samaa mieltä, jos ne sähkömoottoritkin kestää! Jos ne on silloin vielä hyviä niin T8 kun se tulee 10-vuotiaaksi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #14 : 27.06.2020, 19:12:10 »
Aivan varmasti puskee jos ei viitsi edes miettiä ajotapaa, vielä painavemmalla V70 kummasti ei puske kun pitää normaalin valppauden liukkailla, saa senkin puskemaan jos vetää ihan liian kovaa joka paikkaan.
Verrattavissa jo näihin luistonesto/abs tuo liikaa turvallisuuden tunnetta juttuihin.

Sehän se, toi A6 vähän painavampi kuin oma v70, mut v70:lla etuvetona kyllä huomaa kaasuttaessa heti jos ei ole kitkaa. Toi tilanne mistä puhuin oli vasemmalle käännös risteyksestä, niin liukasta että 10 olis ollut hyvä vauhti mut vauhtia oli 20. Jos sanoin puskee, niin en oikeastaan tarkoittanut sitä vaan jarrutus olis mennyt pitkäksi.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2020, 19:13:50 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

RallyBaron  Samppasport