Kulkukoira  Proturbo

Randsin 244 ikuisuusprojekti

  • 125 Vastauksia
  • 40203 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #105 : 17.08.2023, 23:53:02 »
Moottorin johtosarjan sainkin jo viime viikolla valmiiksi ja ajatus oli tehdä hieman väliaikaisia kytkentöjä, jotta olisi mahdollista kokeilla kippoa käyntiin. Ei tosiaan ollut mitään aikaisempaa kokemusta johtosarjan asennuksesta, mutta aikaisemman viestin kysymyksiin sainkin jo vastaukset.

Pari käpyä/aivopierua kävi johdotuksissa, kun nokan asentotunnistimelle vedin 5 V referenssi jännitteen, vaikka alunperin se on tarkoitettu ilmeisesti toimivan 12 V. Löysin kylläkin tapauksia, joissa 5 V on käytössä ja toiminut silläkin. Toinen vippi tuli kun vedin kampiakselin asentotunnistimen johdon samassa nipussa puolien syöttöjen kanssa, mutta jää nähtäväksi ottaako häiriötä.

Työkaverillekkin iski mania kausi ja sai suutintukin tehtyä ;)



Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #106 : 20.08.2023, 21:42:36 »
Sain väliaikaiset kytkennät tehtyä ja ecun jotenkuten konffattua. Hiukan tarvitsi kaverin apua kun ei vielä oma ymmärrys ole ihan ykköstä.

Aluksi ongelmana oli, ettei öljyä meinannut tulla edes öljypohjan päästä kanavasta. Hetken pyörittelyn jälkeen alkoi kuitenkin öljy kiertämään ja paineettakin tuli, tiedä sitten olinko vain kärsimätön :idiot2:. Seuraavaksi ongelmana oli, että ei niin yllättäen kampiakselin asentotieto hävisi ajoittain ja oli muutenkin aika ruman näköistä. Hiukan siirsin päävirtakaapelia loitommaksi ja muutenkin siirtelin piuhoja ja ongelma hävisi, en tiedä oliko tämä kuitenkaan ratkaiseva tekijä. Otin vielä pikapuhelun kaverille ja seuraavaksi olikin auto käynnissä  :). Putken päästä tuleva musta todisteeksi.



Hiukan tarvitsee vielä itsekkin opiskella tuota ecu puolta, mutta pääasia että lähti käyntiin ja kaikki näytti toistaiseksi toimivan. Korisähköt piirsin jo valmiiksi, mutta taidan seuraavaksi alkaa laittamaan peltejä paikalleen ja tekemään konepeltiin pohjia.

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #107 : 29.10.2023, 23:41:08 »
Jaaha hiukan ollut motivaatiopulaa... Tosin tänne päivittämisessä, ei niinkään auton rakentelussa   :). Korisähköt oikeastaa kaikki tehty kokonaan uudestaan tai johdot on jo valmiina, kunhan valot löytävät vielä paikalleen. Pissapojan pumppu unohtui sähköjen suunnittelusta ja oikeastaan muutenkin, mutta eiköhän sille ja säiliölle paikka löydy. Kuvia ei tullut hirveästi otettua, mutta releytin aika paljon valoja ja muita toimilaitteita. Osa ehkä turhaan, mutta ajatus oli ettei ratille tulisi hirveää johtonippua.

Ohvipahvit tein alumiinista ja maalasin mustaksi. Näin jälkikäteen mietittynä pahvien ylälaitaankin olisi voinut tehdä jotain kuviota.





Ajoin myös autolla kokonaiset 5 metriä, mutta hymy oli sitäkin leveämpi  :D. Kojelaudankin sain maalattua, mutta pitää vielä miettiä verhoilisiko sen jotenkin. Kaikkea pientä silppua tullut myös putsattua ja maalattua. Ovet ja paksin luukku löysivät paikalleen, onneksi kaikki tiivisteet olivat vielä käyttökelpoisia. Lokareille tarvitsee vielä ennen lopullista asennusta tehdä paremmat a-pilarin kohdalle tulevat kulmakiinnkkkeet, koska aikaisemmat olivat ehkä hieman sovitusmielessä tehty. Ilmanputsarille pitäisi myös jotain suojaa keksiä  :idiot2:. Mittaristokin on jo mallinnettu ja osittain valmistettu, mutta muovi loppui kesken ja toimituksessa on kestänyt ihmeen kauan.

Loppuun vielä kuva, kun keulan osat olivat jossain vaiheessa enemmän tai vähemmän heftissä  :)




Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #108 : 20.11.2023, 01:48:16 »
Mittariston sain nyt lopulta valmiiksi :). Ei välttämättä ole mikään esteettisin, mutta auto on sisältä muutenkin aika karu, niin sopii teemaan  ;D. Tosiaan muovista (petg) tulostettu koko systeemi ja kiinalaiset merkkivalot kylkeen.





Takavalojakin mallailin paikoilleen, vaatii tosin kiinnityksen vielä taustalle. Oikestaan ovet pitäisi nyt säätää kohdilleen ja alkaa laittamaan laseja paikalleen :)


Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #109 : 03.12.2023, 23:13:00 »
Valojen asennus ollut nyt viimeisin juttu. Ajovalojen kehyksien kiinnitykseen tarvittavia jousia minulla ei ollut, mutta sain tehtyä 2 mm TIG rst lisäainelangasta vastaavanlaiset. Tai ei vastaavanlaiset, mutta ajaa saman asian :).



Vilkuille olin jo hieman aikaisemmin (yli vuosi sitten) mallintanut "adapterit" alunperin sumuvaloille tarkoitetuille paikoille. Mallista löytyi yksi käpy, jonka takia kartion sisäpinta jäi porrasmaiseksi, kuten kuvassa näkyy. Pitää siis vielä tulostaa lopulliset versiot, mutta sai tuolla jo kokeiltua, että istuu paikalleen ihan hienosti :).



Pikkupuskureita mallailin myös paikalleen. Oli nyt toistaiseksi ajatus maalata pikkupuskurit ja maski mustaksi. Huomasin samalla, että minulla oleva kromi/rosteri kehys maskiin on uudemman mallisen muovimaskisen kehys. Jos jollain sattuu olemaan oikeanlainen niin saa kaupata, ei tarvitse olla aivan viimeisen päälle.



Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #110 : 23.12.2023, 23:34:33 »
Mieli muuttuu kun juhannuksen sää. Kiillotin nyt kuitenkin puskurit ja jälki oli ihan ok. Repsikan puoleista olisi saanut epäkeskolla jynssätä kauemmin, mutta naarmut näkyy vasta kun lähempää tarkastelee :). Tulostin myös vilkkujen kaulukset uudestaan, mutta ei niistä vieläkään erityisen hyvät tulleet, jonka takia kittasin yli ja maalasin. Maskin ajattelin maalata mustaksi ja sitten hioa maalit pois ripojen päältä.



Vanteiden muokkaus alkaisi olla pikkuhiljaa ajankohtaista ja tällä hetkellä alla olevat fordin vanteet ovat jo kertaalleen levitetty, joten niitä en ala silppuamaan. Silputtavaksi ostin jo jokin aika sitten käyttämättömät proacen 17" peltivanteet, joissa sattuu olemaan sama jako ja keskireikä, kuin volvossa. Foorumilla tuli käyttäjän volvere 262c projektipäiväkirja vastaan ja siinä oli mielestäni erittäin näyttävät vanteet. Torista löytyikin sitten kohtalaisen edukkaasti samanlaiset pilleri kapselit, kuin kyseisessä projektissa.





Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 517
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #111 : 25.12.2023, 12:58:45 »
Onko kaaret trafin uusien määräysten mukaiset? Se nykysäädöksissä oleva käytäntö on todella huono, että J-liitteen mukaiset FIA ja AKK hyväksymät kaaret ei kelpaa katsastuksessa. Oli yksi mielenkiintoinen kaaritettu koppa tiedossajohon oli tehty aiemmin kaaret, autoa oli muutoskatsastettu mutta kaaria ei oltu merkattu otteeseen. Selvitin asiaa niin nykysäädöksien mukaan ei ole mahdollista leimata :idiot2:

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #112 : 25.12.2023, 13:54:14 »
Joo näinhän se on, etteivät fia/akk kaaret kelpaisi katsastukseen nyky säädöksillä. Tässä kuitenkin konttoreiden välillä ollut paljon vaihtelua. Nämä meikäläisen putkulat on ns. Jokkis putkea, eli 43 mm? ulkohalkaisijalla ja 3,2 mm seinämällä. Todella painavat kaaret siis, mutta tässä autossa ne nyt on enemmän ja vähemmän huvin vuoksi laitettu. Auto on myös periaatteessa jo tsekattu oman muutoskatsastusmiehen kanssa läpi. Varmaan näissä asioissa aina järkevin ensin tukeutua konttoriin, jossa meinaa muutokset katsastaa niin ei mene sitten liian hankalaksi :).

Edit.
Katukäytössä ilman kypärää ajettaessa ihan käytännön turvallisuuden kannalta huomion arvoisina asioina pitäisin putkien sijoittumista. Tässä kipossa kypäräputki on sijoitettu niin taakse, ettei pää pääse mitenkään osumaan siihen ja samasta syystä ei ole kattoristikkoa, vaan yksi pituussuuntainen putki keskellä.
« Viimeksi muokattu: 25.12.2023, 13:59:08 kirjoittanut Rands »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #113 : 25.12.2023, 14:37:00 »
Onko kaaret trafin uusien määräysten mukaiset? Se nykysäädöksissä oleva käytäntö on todella huono, että J-liitteen mukaiset FIA ja AKK hyväksymät kaaret ei kelpaa katsastuksessa. Oli yksi mielenkiintoinen kaaritettu koppa tiedossajohon oli tehty aiemmin kaaret, autoa oli muutoskatsastettu mutta kaaria ei oltu merkattu otteeseen. Selvitin asiaa niin nykysäädöksien mukaan ei ole mahdollista leimata :idiot2:

Tosiaan käytäntö on nyt noin, mutta poikkeuslupa on tähän helppo ratkaisu. Toki ylimääräisiä kuluja mutta jos haluaa sen painonsäästön ohuemmalla putkella tehdystä kaarista niin eiköhän se 400€ ole vielä maksettavissa
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #114 : 17.01.2024, 21:38:11 »
Vanne asiaan tuli nyt pureuduttua. Eteen sekä taakse leveyttä tuli noin 9". Etuvanteet et -4, kun 25 mm spacer välissä, koska osuvat muuten satulaan ja takana et -50. Tosiaan etuvanteet vain levitetty ja takavanteet levitetty sekä käännetty. Vähän meni toinen takavanne harjotellessa levityksen osalta, mutta mittailen viikonloppuna paljonko tuli heittoa ja tehdään sitten tarvittaessa uusi  :). Ja kyllähän ne siis jokainen vähän vispaavat johonkin suuntaan, mutta ei kai näillä ammuta.



Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #115 : 18.01.2024, 18:33:38 »


Oonko ehkä vähän kateellinen noista 8" Volvolaisista umpioista :P

Olisiko ihan kauheen vastenmielinen ajatus, jos maalaisi nuo ajovalonkehykset valkoiseksi?

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #116 : 18.01.2024, 19:35:50 »
Oonko ehkä vähän kateellinen noista 8" Volvolaisista umpioista :P

Olisiko ihan kauheen vastenmielinen ajatus, jos maalaisi nuo ajovalonkehykset valkoiseksi?

Itsekkin tätä mietin, mutta katsotaan miltä näyttää kun kaikki valmista. Äkkiäkös sen sitten valkoiseksi suihkaisee  :). Ja joo ei noita umpioita meinaa mistään löytää. Vielä yhden parin saisi varmaan tehtyä, kun laseja ja pohjia yhdistelisi.

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #117 : 03.03.2024, 19:01:02 »
Vanteet on nyt oikeastaan kumeja vailla. Pillerien adapterit tein nyt volveren vanteista poiketen muovista. Vanteita joutui hieman kittaamaan levitysten kohdalta ja paikka oli hieman ahdas niin väkästeltiin käsillä olevista osista hointa kone. Liikkuvaa kuvaa ei uskalla jakaa, mutta sormet ovat kaikki tallella  ;D.









Kaikki lasit ja sisusta alkaa olla paikallaan. Hieman voisi verhoilla kattoa ja pilareita, kun ei tuo paljas kori kauhean kauniilta näytä.

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #118 : 16.03.2024, 12:06:48 »
Pissapojan säiliö tuli tehtyä. AMW kansia ei ollut missään varastossa vai liekkö lopetettu valmistus kokonaan. Halusin kuitenkin esteettisistä syistä säiliöön kuperat päädyt ja teinkin niiden tekoon syväveto työkalun :).








Korkille oli oikein erikoismaininta "hitsattava". Kyllä sen vois jättää mainitsematta, jos noin vahvasti on eloksoitu  :idiot2:

Tuulilasinkin sain liimattua ja seuraavan kerran kun samaan operaatioon ryhtyy pitää hommata kunnon puristin.

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #119 : 16.03.2024, 13:04:09 »
Hienolta näyttää! Kai tuohon vilkun inserttiin tulee myös ilmanotto ahtimelle?



 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron