Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1445 Vastauksia
  • 599236 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1080 : 29.05.2019, 23:11:58 »
Atecun laitoin heti kiinni kun bolt-on setti oli jäänyt. Meinasin ensin aloittaa Motronicilla, muttei viitsinyt nähdä vaivaa johtosarjojen kanssa.

En ole mitannut nokkien ajoitusta, enkä vakioilla taida edes viitsiä. Nyt se on nöyrä ajella ja vetää kohtuullisesti. Penkissä ruuvailee siihen missä parhaat lukemat tulee, pääseekö edes vakion lukemiin :D Kattelee tarkemmin sitten ns. kunnon nokilla. E85 saa myös odottaa sitä, että ajaa penkissä ensin 98:lla niin pääsee tekemään paremmin vertailua.

Tänään oli vuorossa häntäputken teko valkeaan. 2kpl 2,5" 90° mutkia, näyttää melkein vakiolta. Maali oli pikkasen turhan kiiltävää, mutta siitä se tummuu.



Tein ylävesiletkun väliliitokseen paikan mittariston lämpöanturille, ei tarvitse enää läppäriltä tuijotella lukemia. Laitoin takavakaajan paikalleen ja vaihdoin laatikosta ns. pesuöljyt pois. Tuli sen verran testailtua, ettei selvää pölähdystä näe peilistä jos pitää kierrokset noin 5700rpm alapuolella. 6000 tienoille vedättäessä pölähtää aina vaihdossa.

Aiemmin kuitupelti oli kiinni ulompaa nurkista ja ilmavirta nosti helpommin etureunaa keskeltä. Nyt ei vaikuttaisi olevan sitä ongelmaa ainakaan samalla tavalla. Motoparkissa tai muualla pidemmillä suorilla sen tietää tarvitseeko teipata reuna kiinni kuten mattamustassa. Löysin töistä myös toisen lukon tappiin oikeanlaisen mutterin ja se on kunnolla kiinni.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1081 : 30.05.2019, 09:49:14 »
Lainaus
Atecun laitoin heti kiinni kun bolt-on setti oli jäänyt. Meinasin ensin aloittaa Motronicilla, muttei viitsinyt nähdä vaivaa johtosarjojen kanssa.

En ole mitannut nokkien ajoitusta, enkä vakioilla taida edes viitsiä. Nyt se on nöyrä ajella ja vetää kohtuullisesti. Penkissä ruuvailee siihen missä parhaat lukemat tulee, pääseekö edes vakion lukemiin :D Kattelee tarkemmin sitten ns. kunnon nokilla. E85 saa myös odottaa sitä, että ajaa penkissä ensin 98:lla niin pääsee tekemään paremmin vertailua.
Nojoo, siinä säästyy kyllä paljon turhalta vaivalta ja on jopa säätömahdollisuuksia.
Tai joo toki ostrichilla jotain saa säädettyä (polttoaine/sytkäkartat, kunhan ensin onnistuu niitä tulkitsemaan oikein)..

Juu lähinnä mielenkiinnosta olis kiinnostanu tietää mitä ne ajoitukset nokilla on.
Mut samapa tuo toisaalta, kun penkissä testaa nokkia ajoittaa. O0

98:lla taitaa ainakin motikalla vetää ennakoita alemmas kovin herkästi, mikä selittäisi sen miksi vetää niin paljon paremmin viinalla.

Tuo pölläyttely kuulostaa siinä mielessä tutulta, et miulla kun oli liian pienet öljyrenkaiden jouset (81mm, koska muuta ehjää ei ollut kun kone piti saada kasaan) niin taustapeiliin ilmestyi aina kohtuu reipas sininen savupilvi kun konetta kierrätti yli 6000rpm.
Öljyrenkaat/niiden jouset siis karstoittuneet oletettavasti, tai jumiutuneet uriin.. tai voihan siellä toki olla väljät pytytkin lisänä, mut se lienee mahdollista vain b6304f eli alkupään koneiden kanssa kohtuullisella huoltohistorialla.

Tehoihin se ei vaikuta jos vähän öljyä kuluttaa. :D
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1082 : 30.05.2019, 19:19:39 »
Eiks formuloissakin syötetä/syötetty öljyä lisätehon saamiseksi ::) Tuo lohko on niin kulunut, ettei sitä kannata jatkokäyttää, 0,22-0,25 kulumaa joka pytyssä. E85:ttä meinasin laittaa radalle lisäksi ihan vaan varmistukseksi.

Jatkoin kevennysprojektia:


Sisustaan jäi/jää etupenkit, kojelauta, kattoverhoilu, kuramatot eteen ja johtosarjat pääosin. Takaluukusta poistin verhoilun, pyyhkijän osat ja lukkomoottorin. Takaovista lähti keskuslukon osat myös. Tämän ikäisessä keskuslukko on integroitu autonjohtosarjaan, joten katkaisin vaan johdot vasemman B-pilarin juuresta. Muutenkin poistin sellaisia johtonippuja joille ei enää ole tarvetta. Keskikotelon osalta jäljelle jäi käsijarrun merkkivalonjohto. Kojelaudan sisältä poistan jossain vaiheessa loputkin keskuslukon osat. Tietysti pitäisi vaihtaa vanhemman auton johtosarja tai tehdä uusi ilman mitään esivalmiuksia jos oikein kevyen haluaa.

Perä nousi niin paljon ylemmäs, että jousista on otettava lisää pois :D Takapenkin alta löytyi peruspaikoista ruostetta jotka pitää korjata. Vasemmalla etupenkin aluskotelon takareunan ja lattian yhdyskohta on korjattava myös.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1083 : 01.06.2019, 01:03:45 »
Tulipa tehtyä pieniä ilta-askareita valkean kanssa.

Laitoin katin tilalle suoran putken, jotta tietää ahdistaako se yläkierroksilla vaikka onkin aika harvalla kennolla. Laskin ajokorkeutta ja tarkastelin taas pyöränkulmia. Madalsin englantilaisen vanhaa Griffinin syyläriä ja tuttu ehti hitsailemaan päädyt kasaan. Nyt sen sai paikalleen ilman etupalkin muokkausta ja rakentelin vesiletkut. Yläkiinnikkeet tarvitsee tehdä paremmat kunhan ehtii. Kotimatkan perusteella pysyy nesteetkin sisällä.

Aamulla englantilaisen semisliksit alle, jos ois edes pitoa renkaissa ja jarruissa kun muuten on mitä on :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1084 : 01.06.2019, 16:36:39 »
Hienosti liikkuu ja hyvältä kuulosta.  S*




Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1085 : 01.06.2019, 22:45:01 »
Käytös radalla yllätti kyllä hyvin positiviisesti. Et sattumalta videota ottanut niin kuulis vähän millainen se on ulkoa?

Jäi aiemmin sanomatta, että tein eilen moottoriöljyjäähylle kiinnikkeen. Ei viitsinyt jättää roikkumaan nippusiteiden varassa etuspoilerin ilmanojaimeen ::)

Aamulla vaihdoin semisliksit alle, ennen radalle menoa tankkasin 20l E85:ttä ihan vaan varmuuden vuoksi ja lisäsin polttoainekarttaan arviosta 10%. Osui seokset kohdalleen. Melumittaus näytti maltilliset 94 desibeliä, sisämelua on senkin edestä. Kattelin paikkoja läpi, tiputin renkaiden kylmäpaineen 1,8bar paikkeille ja radalle. Jotain incaria tulee kunhan saa kateltua onko kameroissa julkaisukelpoista materiaalia.

Ajaminen tuntui koko ajan vaan paremmalta ja auto sopii aika hyvin tommoselle hitaalle radalle. Mitä nyt kaipaa lukkoa, jäykempää alustaa, lisää tehoa, jne. :D Jäähdytys, jarrut ja renkaat toimi hienosti. Jarrupölyä ei tullut edes kovin paljoa. Ohjaustehostimen äänen perusteella sinnekin öljyjäähy ois hyvä olla. Kuskinpenkki on vaihdettava kunnon kuppiin kunhan on rahaa laittaa, Sprint ei sovellu itelle. Moottoriöljyä kului, mutta vähemmän kuin oletin. Ratakilometrejä tuli vähän yli 90.




Ei kovin pitkälle ehtinyt paluumatkalla kun kytkin jäi pohjaan motarilta noustessa. Siinä veivatessa arvasin jo työsylinterin männän tulleen liian ulos ja niinhän se oli. Siinä tien varressa tunkki ja varapyörä alle ja vääntämään. Sain rengasraudalla kammettua haarukkaa ja toisella kädellä asteltua männäntiivisteen oikeaan asentoon. Mukavasti oli sen jälkeen vähän joka paikassa jarrunestettä :buck2: Pumppailemalla sai kytkimeen eloa eikä nestettäkään huku eli tiiviste selvisi ehjänä :o Eehkä silti hyvä vaihtaa uusi. Sisustan purkamisen jälkeen oli toki mielessä tehdä toppari kytkinpolkimelle koska äänieriste ja lattiamatto hoitaa periaatteessa sen virkaa. Jotenkin ei vaan enää tämän päivän puolella mielenkiinto riittänyt.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1086 : 02.06.2019, 15:16:26 »
Tuolla on muutama kierros kurvailua: https://youtu.be/EB2It5ZRJug
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1087 : 05.06.2019, 20:39:46 »
Eilen vaihdoin valkeaan peräöljyt ja laitoin siniseen syylärin paikalleen. Tänään tekaisin valkeaan ylä- ja alavinotuet. Olispa ollut aikaa tehdä ne ennen radalla käyntiä, sen verran ne vaan vaikuttaa löysälläkin alustalla ohjaukseen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1088 : 05.06.2019, 22:21:53 »
Minkälaiset noi vinotuet on?
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1089 : 05.06.2019, 22:58:00 »
Ihan vaan kiinni pultattavat putkenpätkät joista on päät litistetty. Alkuperäisenä lisävarusteena niitä on saanut ja 80-luvun alun GLE:ssä ne taisi olla useimmissa jo tehtaalta, GT-raudoiksikin jotkut sanoo. Ylätuet tulee iskaritolpan takapultin ja rintapellin väliin, alatuet etupalkin ja tukivarren takakupin väliin. Muistaakseni -81 ja uudemmissa on rintapellissä paikat valmiina ja 260:ssä saattoi olla jo aiemminkin.

Tuossa näkyy ylävinotuet englantilaisessa silloin joskus vielä alkuperäisessä sinkityksessä:


245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1090 : 05.06.2019, 23:12:52 »
Aa joo, juurikin GT-rautoina itsekkin tuntenut nuo.

Niistä alapuolisista tuista ois kiva saada kuvaa, jos itsellekkin askartelisi.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1091 : 15.06.2019, 23:41:39 »
Niistä alapuolisista tuista ois kiva saada kuvaa, jos itsellekkin askartelisi.
Ei ollut arkistoissa oikein kunnollista kuvaa, mutta suorat putket joista päitä lytistetty sen verran, että istuvat paikoilleen. Alkuperäiset kiinnitysreiät on 6mm pulteille. Voihan jonkun otoksen ottaa kun valkea seuraavan kerran on ylhäällä mikäli sattuu olemaan kamera matkassa.

Valkeasta puheenollen viime sunnuntaina purin S80:n jonka alakerta on tarkoitus käyttää. Eilen illalla purin koneen ja odotetusti siellä oli 147mm veivit sekä hyvät pytyt. Tänään ohi kulkiessa jätin männät ja lohkon Lunkalle. Männissä ei olekaan kovin paljoa varaa syventää venakoloja joten syventää sen mitä pystyy ja lohkotasosta pari kymppiä pois. Loput puristussuhteen nostosta kantta madaltamalla ja saa olla sen mitä tulee.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1092 : 11.07.2019, 20:28:58 »
Englantilainen on vain kerännyt pölyä katoksessa ja "jo" tänään sain aikaiseksi käydä irrottamassa jarrutehostimen tutun purkuautosta. Testasin sen, maalasin epoksilla mustaksi kuten vanhankin ja purin vanhan irti. Nyt vaan odotella maalin kuivumista ja huomenna kasaus.

Valkeaan tilasin pakosarjatarpeet ja ne tuli tänään. Teen 6-2-1-mallisen, ensiöt 44,5mm ja toisiot 51mm. S80 pakosarjasta saa kannen laipat, koska siinä on peltisarjat. Ostin Hydrat sillä mielellä, että sovitan niihin semisliksit. Eiköhän 205/50 riitä pito tähän koriin ja sille teholle mitä sattuu tulemaan.

Lohkon taso ja venttiilikolot on koneistettu jo hetki sitten ja nyt on jäljellä vauhtipyörän jaonmuutos sekä kevennys. Laitan samanlaisen 215mm 8V turbo-saabin asetelman mitä on tullut käytettyä moneen kertaan aiemminkin. Sintteri kaveriksi ja pito riittää varmasti. Vauhtipyörän koneistuksien jälkeen onkin vuoro käyttää kamppeet tasapainotuksessa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1093 : 12.07.2019, 19:36:59 »
Laitoin englantilaiseen tehostimen paikalleen ja pesin pölyt pois päältä. Nyt kestää alipaine pidempäänkin ja piti ruuvata joutokäyntiä isommalle. Sen verran iso vuoto oli. Huomenna liikenteeseen ja ajelis vähän.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1094 : 14.07.2019, 00:58:56 »
Aloitin valkean pakosarjaa ja sain ensiöputket tehtyä. Kaksiosaisena ne saa paikalleenkin, kunhan laittaa taaemman ensin. Ei tullut nättiä, mutta mahtuvat sentään olemaan. Meinasin liittää putket toisiinsa matkan varrella, mutta vedin kumminkin erillään jos vahingossa hengittäis paremmin.



« Viimeksi muokattu: 14.07.2019, 01:00:49 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Futurez  Kulkukoira