Terve. Kyseisessä autossa on huono käynnistyvyys aamulla. (Päivän ensimmäinen käynnistys).Tallista ja kesällä ulkoa ja oikein kylmällä ulkoakin lähtee kyllä normaalisti.(Nyt kun muistelen viime talvea, niin taisi oireilla samalla lailla myös 10-15 pakkasilla). Autoon on vaihdettu uudet Volvo-tulpat ja kaikki suodattimet (myös bensa) ja öljyt ja muutenkin huollettu ajallaan. Myös ohjelmisto on "Volvolla" päivitetty n.vuosi sitten. Autossa on myös uusi 70AH Volvo-akku. Nyt auto oli maakaasulaitteiston huollossa Oragas-yrityksessä Tuusulassa ja siellä putsattiin mm. erittäin likainen ja jumittava kaasunjakajassa oleva askelmoottori. Auto käy ja toimii hyvin, mutta aamun eka vieteri on edelleen pitkä.
Mistähän tämä voisi johtua?
Bensapumppu se ei voi olla koska sittenhän se oireilisi aina kun ajaa bensalla mutta näin ei ole.
Suuttimetkaan ilmeisesti ei tule kyseeseen, koska nekin ilmeisesti oireilisivat myös ajossa.
Kipinäpuolestakaan ei varmaan vikaa löydy, koska sittenhän se pätkisi myös ajossa.
Lämpötila-anturin vika taas voisi estää käynnistyksen kokonaan? Vikakoodeja ei ole.
Olen myös koittanut laittaa aamulla virrat päälle 3-kertaa ennen starttausta siksi, että jos bensanpaine olisi kadonnut, mutta se ei vaikuta mitenkään joten bensanpaine taitaa olla kunnossa.
Auto on myös ollut nokka alaspäin ja nokka ylöspäin ja bensatankki täynnä ja vajaa mutta aina sama juttu.
Kun auto on käynnistynyt ja sammuttaa heti ja koittaa uusiks, niin lähtee heti, joten kylmä konekaan ei estä heti lähtemistä. Ainoastaan eka starttaus kestää 10-15 sekuntia. (Naapurin Golf lähtee heti kun vähän pyörähtää...)
Autossa ei kuitenkaan ole mitään käyntihäiriöitä millään lämpötilalla ei edes heti käynnistyksen jälkeen.
Voisiko vika olla ohjelmistossa? Jos auto saa liian laihaa käynnistyksessä ja siksi saa sahata? Mutta mitäpä sille voisi tehdä vaikka vika olisikin siinä? Eihän Volvon tehdas anna korjaamojen sitä muutella. Päivityskin tulee kuulemma aina netin kautta tehtaalta.
Tässä tarvitaan korkeampaa älyä. Autolla on ajettu 164 tkm.