Race.fi  Puotilan autokorjaamo

855 T-5R

  • 81 Vastauksia
  • 28868 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #15 : 15.12.2018, 20:56:35 »
..ikäänkuin harrastepeli. Alustavia suunnitelmia mm:
-Mahdollisimman originaali, eli stereot vaihdettava
Ihanko museokelpoinen?

Näyttää olevan vanhemman mallin kyynärnoja :idiot2:  Oisko vaihettu keskikonsoli tms...
Multa saattais löytyä uudempi versio tähän, mutta vaatii ompeluhommia. Ei liene ongelma, jos sopivaa materiaalia löytyy eikä sitten ole x70:n?

Ja tarina jatkukoon, ABS:t tuli kuntoon kun vaihdoin pelkän ABS boksin, nyt on tracsit ja absit.
Hyvä että tuli kuntoon.  O0

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #16 : 16.12.2018, 17:49:11 »
Ihanko museokelpoinen?
Multa saattais löytyä uudempi versio tähän, mutta vaatii ompeluhommia. Ei liene ongelma, jos sopivaa materiaalia löytyy eikä sitten ole x70:n?
Hyvä että tuli kuntoon.  O0

-En vielä ihan museotasoista laitetta suunnittele, mutta alkuperäishenkinen.
--
Ja toi keskikyynärnoja pitäisi verhoilla alcantaralla. ilmeisen kallista, muttei mahdoton toteuttaa, sikäli en löydä
alkuperäistä alcantara verhoiltua osaa
--
Jep, ei tosiaan tarvinnut alkaa riehumaan jarruputkia irti ja katkomaan ilmausnippoja.  :D

855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #17 : 08.01.2019, 18:22:47 »
Hetken hiljaiseloa vietetty, koska joulua ja muuta touhua ollut, nyt taas viikko vapaata, ja aikaa syventyä tähän.

Aloitin isotöisimmästä urakasta, eli raidetangon vaihdosta, katellaan kuvia  :o :


Volvon ohjeen mukaan ei tarvitse irrottaa kallistuksenvakaajaa, hyvinhän se irtosi sieltä. Eli takapää irti, ja etupultit noin 25mm. auki, ja vähän pyörittelyä. Uuden raidetangon tilasin Saksasta, postiin tuotuna 260€, ja viikon toimitusajalla. https://www.schwedenteile.de/ (loistavaa palvelua!)


Samalla vaivalla ajattelin vaihtaa ohjaustehostimen, sekä öljyn lämmönvaihtimen?  ;D letkut. Tehostimen letkuihin teetätin kaverilla helmiliitoksen kohtaan, jossa metalliputki muuttuu letkuksi. Lisäksi tulee vaihdettua huohotinsysteemin osat, joka vuotaa myös öljyä. Sekä startti tuntuu olevan finaalissa, eli sekin tulee uusittua.

-Uusia vikahavaintoja mm. jarrupoljinta painaessa syttyy ajovalot, kun ajovalokatkaisin 0-asennossa..  :2funny:
-Jostain syystä ABS valo syttyy kuitenkin taas kun auto liikkuu, aiemmin toimi täysin.
--> jatkuu


855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #18 : 10.01.2019, 11:28:28 »
-Uusia vikahavaintoja mm. jarrupoljinta painaessa syttyy ajovalot, kun ajovalokatkaisin 0-asennossa..  :2funny:

Etujarruvalot :D
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #19 : 10.01.2019, 15:21:24 »
Etujarruvalot :D
Tuossa kaverin kanssa pohdittiin, että Saksan autobaanalla kätevä varuste, kun joutuu jarruttamaan hitaamman takia, niin samalla saa annettua "auto sivuun" merkkiä  :2funny:


Moottorin tukikumikin oli jo aika väsynyt, entinen oli ihan loppu

Noh, nyt on kuitenkin uusi raidetanko paikallaan, uusilla letkuilla, öljyillä, nivelillä ja tiivisteillä.

Todennäköinen syy käyntihäiriön vikakoodeihinkin löytyi, huohotinjärjestelmästä oli poistettu yksi pikkuputki imusarjan pään, ja turbon imupuolle tulevalta väliltä, molemmat reiät ilman mitään tulppaa... miksi näitä ei voi korjata kunnolla  :idiot2:

Uusi starttikin laitettu paikalleen, mallia Biltema. Mukana oli kuitenkin "Computer tested quality assured" paperi, joka antoi luottavaisen kuvan, että hyvä ja testattu, kunnes starttia yrittäessä kuuluu vaan "naks" olipa hyvä.. pari kertaa uudestaan naksnaks, ja käyntiin, saas nähdä pitääkö tuokin vielä irrottaa ja korjata  >:(

ABS koodit luettu taas, "141 faulty pedal sensor, short ground/voltage" sekä tälläkertaa etu tunnistimista ja takaa että signaali uupuu liikkeellelähtiessä. Erästä ABS:n johtosarjaa tutkailin jo aiemmin, nyt avasin siitä teipit pois, alta löytyi mahdollinen vikapaikka, koko johtonippu juotettu joskus kutistesukan sisään.
Jatkuu joskus -> ???



« Viimeksi muokattu: 10.01.2019, 15:26:23 kirjoittanut volvosami »
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #20 : 01.02.2019, 18:37:52 »
Joopajoo! Parina päivänä innostuttu taas tutkimaan ja touhuamaan auton parissa, jotain tuli jopa korjattuakin, eikä paljoa uusia vikoja ilmaantunut.  :D


Aloitin ruostepeikon tekemien reikien korjailun takapäästä, yksi uusi pehmennyt kohta löytyi pakoputken päältä.


Bensan täyttöputken ja tankin välinen liitosta silmäilin aiemmin, ja olihan se jo "valmis" tämähän on kaksi puoliskoa jotka ruuvataan toisiinsa kiinni, volvo osa 3531428 n. 13€ kpl.


Tilanne näyttää tältä, peräpää oikeastaan valmis, ruostuneet kohdat hitsattu, pyöränkaaret hiottu ja maalattu/massattu

Jatkossa tiedossa edelleen mm:
-ABS kiukkuilee heti kun pyörä pyörii
-Helmapellit
-Radiolaitteisto ?
-Matkamittarin ratas korjattava ja polttimot
 :idiot2:
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #21 : 29.03.2019, 18:38:43 »

Tälläviikolla tuli leima Volvoon, pikkuhuomioina jarrut epätasapainossa, tuulilasista suullinen huomautus, häkä jostainsyystä koholla. muttei mitään vakavaa.  S*



Takaluukkukin vaihtui hieman siistimpään, uusilla merkeillä (TWR-logo oli vielä aserntamatta tässä kuvassa..)

Leimaa ennen tulikin pitkä lista tehtyä asioita. Laskeskelin että noin 26 tuntia meni erinäisiin koritöihin (hitsaus, ruosteenpoisto, suojaus ym..) onpahan nyt takapäästä sisälokasuojien alta ja puskurin takaa käyty kaikki ruosteet pois, ja tietenkin helmat ja pohjapellinpuoli. Lisäksi vaihdettu alatukivarret, tulpat, öljyt, tulpanjohdot, pyörijä&jakaja, mittariston ratas&mittariston valot, takaluukku, käsijarruhilppeet, pakoputkisto, termostaatti..  enpä muista enää varmaan kaikkea  :idiot2:  Ainiin, ABS-vika korjaantui lopulta jarrutehostimessa olevan polkimen liikeanturin vaihdolla uuteen Ate-osaan.
 

Matkamittariremontti, kilsoja on jo tullut parikymmentä lisää.

Remontti/touhulistalla:
-Etujarrut kuntoon (puoltaa jarrutettaessa ojaan)
-Tuulilasi?
-Toinen etusumuvalo on rikki (liimattu kasaan)
-Jäähdyttimen vaihto (hikoilee)


855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #22 : 29.03.2019, 20:02:25 »
Mistä hommasit rattaan? Pitäs omaan talvirassiin hommata kanssa :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #23 : 29.03.2019, 20:55:51 »
Mistä hommasit rattaan? Pitäs omaan talvirassiin hommata kanssa :)
Nimimerkki Ghost:lta ratas, ei mahdoton homma vaihtaa, täältä taisi löytyä ohjeet jostain  8)
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #24 : 12.04.2019, 19:54:56 »
Volvo alkaa näyttää ihan hyvälle, jarruremontilla saatettu pysähtymistapahtuma tasapainoisemmaksi.
Ajovalojen pyyhinvarret asennettu, jotka ei toistaiseksi ole toiminnassa. Ja pari kuvaa: ELK





Kopio R-vanteet löysivät auton alle, ainoa oma hölmöily sattui vaan renkaita tilattaessa. T-5R vanteessa oikea koko 205/45-17, joten menin sillä tiedolla renkaat ostamaan. Ainoa vaan että kopiovanteet ovat 7,5", kun aito Titan vanne on 7"  ::) Noh, vältellään kanttikiviä, 215 olisi varmaan lähempänä oikeaa kokoa?

Korjauslistalla ainakin molempien etupenkkien selkänojien säätövaijerien(?) korjaus
pyöriensuuntaus
varmaan kytkinremontti jossainkohti tulossa, tai kytkimen pää/työsylinterit valskaa

« Viimeksi muokattu: 12.04.2019, 20:42:33 kirjoittanut volvosami »
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #25 : 15.06.2019, 15:42:55 »
terve taas.
510 kilometriä olen ehtinyt ajamaan katsastuksen jälkeen, ei suurempia tekniikkamurheita, pikku korjauksia vain, eli
uusi kunnostettu laturi, termostaatti, lambda-anturi, ilmamassamittari. Muuttui kulutuslukemat ja ajettavuus paljon paremmiksi, eikä ihmekkään, lambda-anturissa ei ollut kuin enää noin yksi pieni reikä mistä se sai haisteltua pakokaasua.


kesäkuvatus


Ratti kaipaisi huolenpitoa, nahka on jo pilalla, lieneekö verhoilu paras idea? maalaamallakin saa varmaan siistimmän? Itselläni ei kokemusta mikä olisi parasta.
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #26 : 16.06.2019, 12:05:31 »
Tuo ratin alaosahan on alcantaraa. Eli sen voisi saada vielä elvytettyä harjauksella kuten jotkut ovat tehneet. Yläkehälle sitten maalia.

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #27 : 16.06.2019, 16:55:30 »
Tuo ratin alaosahan on alcantaraa. Eli sen voisi saada vielä elvytettyä harjauksella kuten jotkut ovat tehneet. Yläkehälle sitten maalia.

Juu, tuo alaosa oli lähtökohtaisesti ihan ummessa, messinkiharjalla sitä olen pikkuisen availlut, vaatii aikaa ja hermoja jos hyvän haluaa  :D
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #28 : 12.07.2019, 18:04:57 »
jassoo, nyt koittikin aika vaihtaa turbo. Aiemmin ahdin tyytyi ulisemaan, mutta viimeaikoina lievää savutusta on ollut havaittavissa. Harkitsin vaihtoehtoja A. vaihdan käytetyn turbon B. vaihdan pelkän keskiön uuteen, vanhoilla pesillä
C. Bilteman 16T kopioahdin.
Mutta sitten päädyin vaihtoehto D:hen ja ostin uuden Mitsubishin tekemän 16T ahtimen 7.pakopesällä Kl-racingilta


Pikku askaretta tässä tulikin, tämä olikin ns. "uudempaa" mallia, eli vesikierrolle joutuu tekemään kierteen, ja tulppaamaan vastaavasti toiseltapuolen. (850:ssä vesikierto vastapuolilta turbon keskiötä, uusissa takapuolella keskiötä)
M12x1,5 kierretappi hakusessa..  ::)


Eihän tuo vanha nyt paha vielä ollut, ei edes paljoa siipi ottanut osumaa, eikä öljyäkään kauheasti imupuolella  :D

Downpipen askartelin, mutta siitä nyt en kehtaa kuvaa laittaa  :P
Tarvikkeina laippa 7:n pesään, 90 ast. putkimutka, suoraa 30cm, 60ast. mutka, joustopala, katti ja muutosliitin vakioputkeen. toki lambdaholkki biltemasta
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #29 : 15.07.2019, 14:58:41 »
Otitko turbon irti koneen ollessa paikallaan?
Jos otit, niin ala- vai yläkautta?
Ja oliko työläs homma?

 

Kulkukoira  Proturbo