Ateho  Elekma

Polestar

  • 291 Vastauksia
  • 135902 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lerppu86

  • Vieras
Vs: Polestar
« Vastaus #105 : 06.11.2012, 14:51:57 »
Polestarin sivusto antaa ymmärtää ettei optimointia ole saatavilla kuin mallisarjan tehokkaimpiin motteihin. Eli tyyliin D5/T6.

Ei tarvitse olla ruudinkeksijä ymmärtääkseen että auton saa rikki vakionakin, ei siihen lastua tarvita. Mutta todellinen ruudinkeksijä(lastuttaja joka osaa hommansa) tietää tasantarkkaan millä vääntömomentilla kytkin alkaa luistaa ja millä vauhtipyörä alkaa "jurista" (täristä)

Itse väittäisin että vetoakselin/ kardaanin katkeamiseen tai murtumiseen tarvittava voima on jokatapauksessa paljon enemmän kuin mitä kytkin kestää.

Näin maallikkona luulisi että lastuttaminen on turvallista koneelle sekä voimansiirrolle jos lastuttajalla on välineet auton testaamiseen ja tarkkailuun. Näin säädöt saadaan varmasti alueelle jonka käyttö on juuri omalle autollesi turvallisinta. Jokainen auto on kuitenkin yksilö. Pelkkä "läppäri kiinni, ohjelma sisään ja baanalle" ei kerro mitään siitä, mistä lähdettiin ja mihin päädyttiin.

Lainaus FinDieselin sivuilta:
http://www.findiesel.fi/fi/Chiptuning+-+Lastutus+-+Ohjelmoinnit.html

Huonoista ohjelmamuutoksista aiheutuvat ongelmat

"Liiankin yleinen tapa nostaa moottorin tehoa on nostaa vain duraatiokartan arvoja. Silloin suuttimet pidetään auki pidempään kuin vakiona, mutta kaikki muut ohjelman laskenta-arvot pysyvät samana. Tästä seuraa se, että seossuhde menee rikkaammaksi kaikilla niillä ruiskutumäärillä ja kierrosluvuilla mistä karttaa on muutettu. Myös ruiskutuksen ajoitus jää muuttamatta ja ruiskutus vain jatkuu pidemmälle työtahtia. Näistä kaikista seuraa se että pakokaasun lämpötila nousee korkeammaksi kuin olisi tarkoitus, mikä helposti johtaa moottorin ylikuumenemiseen ja pakosarjan kestävyysongelmiin. Äärimmilleen vietynä ahtimen hukkaportissa ei enää riitä kapasiteetti ja ahtopaine lähtee karkaamaan liian korkeaksi aiheuttaen ahtimen ennenaikaisen rikon."


Polestarin lastut saa muutoskatsastettua, nyrkkipajan ei, kun hyväksyttyjä TUVeja ei lukemani mukaan saa.

Valtaosa sanoo että lastutusta ei pystytä todentamaan merkkihuollossa. Löytyy myös niitä jotka sanoo että näkyy. Entä kuinka käy sitten kun narahdat? Tuleeko avainvaunulta tekstiä etteivät he huolla autoa jatkossa, tai anna takuita alkuperäisille osille tai tehdylle työlle?

Oma auto on tosiaan "vain" 60tkm ajettu ja sillä on avainvaunun myöntämä 12kk/20000km "hyvät autot" takuu.

Pieni piristys ei haittaisi, joskin ilmankin tulen toimeen. Ei ole pakonomaista tarvetta ohitella kanssa autoilijoita. Katsastaminen, huoltaminen ja ennen aikainen särkyminen vain arveluttavat. Ensikertalaiselle tietysti ihan ymmärrettävää  :-\ (kai)
« Viimeksi muokattu: 06.11.2012, 15:05:39 kirjoittanut Lerppu86 »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Polestar
« Vastaus #106 : 06.11.2012, 16:58:10 »
Saako Polestarin optimointeja kaikkiin turbollisiin volvoihin vai pelkästään mallisarjan tehokkaimpiin versioihin.

Oma ajo on hyvin maltillista mutta silti pieni piristysruiske ei olisi pahitteeksi. Ajelen V50 1.6D Drivella (-10) jolla ajettu 60tkm
Päästöt autossa about 109g/km ja kulutus kesäisin alkaa nelosella. Nyt räntäsade keleillä kulutus pyörii viidessä.

Vakio tehot taitavat olla 109hv/240nm. Lastutus firmojen optimoinnit pyörivät 130-140hv/290-310nm välillä.

Kyselyitä firmoihin on tullut laiteltua mm. kytkimen, turbon ja voimansiirron kestävyydestä. Vastaukset ovat vähintäänkin hanurista kun saman tiedon löytää googlellakin. Eli vastaus tulee lähinnä copy/ pastella eikä lafka nää vaivaa vastata viestiin kunnolla.

Jos asiakas kysyy "kestääkö kytkin kasvaneen väännön" niin vastaus on "lastutus tehdään aina osien kustannuksella" AIJJAA?? Minua kun lähinnä kiinnostaisi tietää että jos vakiossa kytkin kestää vaikka 200tkm niin kestääkö lastutettu vain puolet vai 180tkm. Mielestäni jos lastuttaja osaa hommansa niin hän myös tietää mitä minkin auton osat kestää. Pelkkä tietokoneen näpyttelijä ei sitä tiedä. Ympäripyöreä vastaus kun ei ainakaan helpota päätöksen tekoa. Enemmänkin antaa kuvan että "kestää jos kestää, en ole vastuussa rikkoutuneista osista vaikka rikkoutuminen tapahtuisi ensimmäisen 1000km ajon jälkeen"


Osa on jättänyt kokonaan vastaamatta viestiin. Mielestäni se kertoo halukkuudesta työn tekemiseen...

Polestar taitaa olla ns. katulaillinen ja tapa jolla takuut ym säilyvät?
Suomessa ei saa kuin tehokkaimpiin malleihin. Ruotsissa myös joihinkin muihinkin malleihin, muttei DRIVe malliin.

Ei taida kukaan lastuttaja uskaltaa antaa takuuta voimasiirrolle. Kuten todettu niin vakionakin ne voivat porsia.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Polestar
« Vastaus #107 : 06.11.2012, 21:22:17 »
Valtaosa sanoo että lastutusta ei pystytä todentamaan merkkihuollossa. Löytyy myös niitä jotka sanoo että näkyy. Entä kuinka käy sitten kun narahdat? Tuleeko avainvaunulta tekstiä etteivät he huolla autoa jatkossa, tai anna takuita alkuperäisille osille tai tehdylle työlle?

Oma auto on tosiaan "vain" 60tkm ajettu ja sillä on avainvaunun myöntämä 12kk/20000km "hyvät autot" takuu.

Pieni piristys ei haittaisi, joskin ilmankin tulen toimeen. Ei ole pakonomaista tarvetta ohitella kanssa autoilijoita. Katsastaminen, huoltaminen ja ennen aikainen särkyminen vain arveluttavat. Ensikertalaiselle tietysti ihan ymmärrettävää  :-\ (kai)

Kaikki löydetään, jos etsijällä on riittävästi osaamista ja aikaa. Harvalla on toista tai kumpaakaan.

"Hyvät autot takuu" - suhtaudun melko skeptisesti noihin.. tyhjää parempi tietysti.

Jos homma pelottaa niin jätä väliin - ei sieltä mitään ihmeitä kuitenkaan tule ulos. Itse käytin takuunalaisen auton Rica-lastutettavana eikä missään vaiheessa pelottanut suuremmin. Toimija on isohko ja tunnettu. Nyrkki & Paja - "kustomoidut" ohjelmat pelottaa enemmän, virheitä koodiin tulee helpolla. Uskon että Polestar on vain ylihinnoiteltu ja uudelleen brändätty BSR tai Rica..

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Polestar
« Vastaus #108 : 06.11.2012, 21:34:57 »
Uskon että Polestar on vain ylihinnoiteltu ja uudelleen brändätty BSR tai Rica..
Ainakin luvatut teho ja vääntöarvot on erit kuin noilla mainitsemillasi merkeillä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Polestar
« Vastaus #109 : 06.11.2012, 22:02:42 »
Jep, totta. Rica lupaa kulutuksen ja päästöjen laskua (siis niiden mitattavien) Polestarin mukaan kaikki on siinä suhteessa ennallaan. Itse uskon ettei kovin montaa koodinvääntäjää oikeasti ole.. Kompromisseja tehdän aina ja panotuksista tulee erot.

Oikeaa vastausta ei varmaan saa tietää - vaikka yrittäisi kaivaa.

Poissa ipijee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: Polestar
« Vastaus #110 : 10.11.2012, 15:16:10 »
Tuohon kulutushommaan vielä: Siihenhän vaikuttaa ajotapa, normaalilla kevyellä ajolla ohjelmoitu auto kuluttaa lähes poikkeuksetta alkuperäistä vähemmän, mutta reilulla kaasun käytöllä saa varmasti menemään alkuperäistä enemmän = olisiko tässä vastaus polestarin lupaukseen, että kulutus kestää ennallaan?
Nykypäivänä kun ei kannata hirveästi luvata olemattomia ihmisille (eli tässä tapauksessa: "kulutus tippuu ohjelmoinnilla", kun siihen nimenomaan vaikuttaa AJOTAPA), koska esim. joku normi perus-Pentti vetäisi autolla softat sisässä aina lappu lattiassa ja olisi sitten reklamoimassa, "ettei kulutus tippunutkaan, vaan auto vie jopa enemmän kuin ennen...."
Mielestäni sama pätee ohjelman tarjoamiin teholupauksiin. Polestar ja "yleislastuttajista" esim. turbotec ilmoittaavat aikasta realistisia lukemia autoon tulevan uudella softalla, eli sen sinne saa jos auto on kunnossa.
Omaa kokemusta löytyy jälkimmäisestä softan tarjoajasta lähemmäs 10 auton penkkitulokset nähneenä ja pääsääntöisesti lupaukset on ylitetty.
Takuunalaiseen autoon en muita lataisi, kuin polestarin, koska voihan vattu jos jotain hajoaa ( vaikkei se johtuisi suoraan lisääntyneestä tehosta) on autonvalmistajalla / maahantuojalla oikeus pestä kätensä korjauksesta pois.
Ja kyllä: itse en ole tavannut yhtään 2002--> uudempaa lastutettua volvoa, jossa ei softa olisi näkynyt vidalla CEMmin koodina. -00 2.4T s60 johon oli vaihdettu ihan piiri ECM:ään taisi olla sellainen, joka ei älynnyt tehdä siitä vikakoodia.
Tai sitten jotkut vaan osaa paremmin ja kaikista kovimmat ohjelmoijat muuttaavat vaan sähköisen kaasupolkimen toimintaa..  ;D
Tällaistakin olen joskus kuullut isossa maailmassa tapahtuvan..  ;)

Poissa ipijee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: Polestar
« Vastaus #111 : 10.11.2012, 15:20:56 »
Suomessahan ei saa Trafin takia muihin kuin tehokkaimpiin malleihin Polea. Alkuun kun softien lataus alkoi sai niitä kaikkiin, mihin ruotsissakin, mutta sitten Trafi puuttui asiaan, koska tuotteelle ei ollut heidän hyväksyntiä
Nykyään hyväksynnät löytyy tehokkaimpiin ja muihinhan softan saa ottamalla Laivapaikan ruotsiin ja tekemällä pienen lomareissun Svedun merkkihuoltoon. Tuolla saatavat mallit:
http://www.polestar.se/sv/performance/

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Polestar
« Vastaus #112 : 10.11.2012, 15:27:15 »
Niin, se kulutushomma on vaikea aihe. Ajotapa,paikka, keli jne. vaikuttaa.

Itse totesin tuon kulutuksen laskun, vakio vs. Rica yhdellä n. 500km vakioreitillä, moottori/maantiajoa pääosin cruisella..  Mutta en pysty sanomaan vaikuttiko kaupungissa mitenkään - vaihteisto käyttääytyi fiksummin, mutta muuttujia on liikaa että mitään voisi päätellä.

Rica olisi hankintalistalla nytkin, mutta jotenkin hinta on niissäkin vähän liian kova, suhteessa auton hintaan ja siihen saatavaan "hyötyyn". Samasta syystä Polestar on auttamattomasti pois laskuista.

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Polestar
« Vastaus #113 : 10.11.2012, 17:19:10 »
Onko T6 ja D5 malleissa samanlaiset jarrut jne kun D5:n saa lastuttaa laillisesti?   ???
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa ipijee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: Polestar
« Vastaus #114 : 10.11.2012, 17:36:50 »
Eiköhän tuossa ole pelkästään kyse Trafin hyväksynnistä. Maahantuoja on varmaan maksanut tiettyjen mallien hyväksynnistä, eivät varmaan ole ihan halpoja jonka takia eivät ole hakeneet joka malliin..  ::)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Polestar
« Vastaus #115 : 10.11.2012, 19:12:14 »
Eiköhän tuossa ole pelkästään kyse Trafin hyväksynnistä. Maahantuoja on varmaan maksanut tiettyjen mallien hyväksynnistä, eivät varmaan ole ihan halpoja jonka takia eivät ole hakeneet joka malliin..  ::)
Ei kai sitä softaa trafilla tarvi hyväksyttää? Riittää että Volvolta toimittaa dokumentit josta käy ilmi päästömittauksien tulokset. Sen takia noita tehottomimpia ei saa lastuttaa suomessa koska niiden jarrut ja alusta on heppoisemmat kuin T6 ja D5 malleissa. Trafi vaatii että jos niiden tehoja nostetaa niin jarrut pitää olla vastaavat kuin tehokkaammassa mallissa on tehtaan jäljiltä.

Onko T6 ja D5 malleissa samanlaiset jarrut jne kun D5:n saa lastuttaa laillisesti?   ???
Tehokkaimpaan malliin saa laittaa +25% tehoa lisää ilman jarrumuutoksia :).
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Mika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • 320hv/450nm
Vs: Polestar
« Vastaus #116 : 11.11.2012, 09:21:23 »
Tehokkaimpaan malliin saa laittaa +25% tehoa lisää ilman jarrumuutoksia :).

Saakos muuten S60 T6:n suomessa virallisesti leimattua, kun eiks siinä tule teho/paino raja täyteen? Menee just ratkaisevasti alle 7 kg/kw.

Vai onko maahantuoja hakenut tälle poikkeusluvan?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Polestar
« Vastaus #117 : 11.11.2012, 09:31:57 »
Saakos muuten S60 T6:n suomessa virallisesti leimattua, kun eiks siinä tule teho/paino raja täyteen? Menee just ratkaisevasti alle 7 kg/kw.

Vai onko maahantuoja hakenut tälle poikkeusluvan?
Saahan sen. Lasketaanko tuo tehopainosuhde omapaino arvosta vai kokonaispainosta?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Mika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • 320hv/450nm
Vs: Polestar
« Vastaus #118 : 11.11.2012, 13:18:11 »
Saahan sen. Lasketaanko tuo tehopainosuhde omapaino arvosta vai kokonaispainosta?

Onko varma tieto että saa laillisesti jälkikäteen muutoskatsastettua? Jos saa silloin maahantuojan on pitänyt hakea poikkeuslupa siihen.

Omapainosta lasketaan. Volvo S60 T6 omapaino 1684 kg ilmoitettu nettisivuilla. Teho Polestar sivuilla 242 kW.

1684kg
-------------- = 6.96 kg/kW
242 kW

Eli on liian kevyt tai tehokas.

Eri asia on jos se tulee tehtaalta 242 kW versiona. Silloin se on laillinen. Jos volvo myy edes tälläisenä suoraan?

Itselle tällä ei ole merkitystä onko laillinen vai ei, ostaisin joka tapauksessa jos sellaisen tahtoisin.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2012, 13:21:59 kirjoittanut Mika »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Polestar
« Vastaus #119 : 11.11.2012, 13:29:53 »
Rinnastetaanko lastutus moottorin vaihtoon? Mitä Finlexiä selailin niin tuota teho paino rajaa käytetään kun autoon vaihdetaan moottori.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

RallyBaron  Samppasport