Autoracing  KL-varaosat

Polestar

  • 291 Vastauksia
  • 135901 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Polestar
« Vastaus #120 : 11.11.2012, 13:37:26 »

Tehokkaimpaan malliin saa laittaa +25% tehoa lisää ilman jarrumuutoksia :).
Se on +20%, D5 ei ole mallisarjan tehokkain. T6 saa virittää tuon puolesta vapaasti 20%.

Ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, aina.
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Mika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • 320hv/450nm
Vs: Polestar
« Vastaus #121 : 11.11.2012, 13:43:12 »
Rinnastetaanko lastutus moottorin vaihtoon? Mitä Finlexiä selailin niin tuota teho paino rajaa käytetään kun autoon vaihdetaan moottori.

Näin olen ymmärtänyt että että ohjelmointi rinnastetaan moottorin vaihtoon.

Itse yritin pari vuotta sitten muutoskatsastaa oman autoni uusille tehoilla kolmessa eri katsastuspaikassa ja kaikissa sama tulos, kaikki paperit olivat muuten kunnossa, mutta kaikissa konttoreissa puuttuivat auton teho painosuhteeseen joka on nyt 6.7 kg/kW. Kaikki antoi neuvon että hae trafilta poikkeuslupa, mutta en ole nähnyt vaivan arvoiseksi.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Polestar
« Vastaus #122 : 11.11.2012, 13:43:37 »
Se on +20%, D5 ei ole mallisarjan tehokkain. T6 saa virittää tuon puolesta vapaasti 20%.

Ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, aina.
Ajatus virhe, +25% taisi olla mitä moottoria saa suurentaa. D5 ei ole tehokkain, mutta sitä tarkoitin että jos esim. D3:sta lastuttaa 200hv tehoiseksi niin suomessa vaativat että jarrut on vastaavat kuin 200 heppaisessa mallissa on tehtaalta tullessa.

Taitaa olla Polestarin softat EU-hyväksyttyjä varusteita ko. malliin niin siinä ei paljoa pysty Trafi huudella koska EU-säännökset ajaa paikallisten yli. Onhan mm. Mersulla saatavilla uusiin turbolla varustettuihin AMG malleihin viri paketteja ja niissä varmasti menee teho paino rajat rikki :).
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Mika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • 320hv/450nm
Vs: Polestar
« Vastaus #123 : 11.11.2012, 13:47:52 »
Vaikka kuinka on EU hyväksyttyjä niin ei ole tae että suomessa saa lailliseksi, oma autoni on hyvä esimerkki. Jostain syystä suomessa vaan on omia sääntöjä.

Sit kannattaa muistaa se että vaikka samassa mallisarjassa on vielä tehokkaampi versio, niin se voi olla papereissa eri mallisarjaa ja sitä ei voi käyttää vertailuautona.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Polestar
« Vastaus #124 : 11.11.2012, 13:58:55 »
Vaikka kuinka on EU hyväksyttyjä niin ei ole tae että suomessa saa lailliseksi, oma autoni on hyvä esimerkki. Jostain syystä suomessa vaan on omia sääntöjä.

Sit kannattaa muistaa se että vaikka samassa mallisarjassa on vielä tehokkaampi versio, niin se voi olla papereissa eri mallisarjaa ja sitä ei voi käyttää vertailuautona.
Jos auton saa on hyväksytty tieliikenteeseen EU:ssa niin sen saa aina suomessakin kilpiin. Oliko sinun softa volvolta ostettu?

Nyt tarkoitan sitä että S60 T6 malliin tarkoitettu Polestar softa on virallinen lisävaruste joka on hyväksytty virallisesti eli sen saat muutoskatsastetua ilman päästömittauksia.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Mika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • 320hv/450nm
Vs: Polestar
« Vastaus #125 : 11.11.2012, 14:21:12 »
Jos auton saa on hyväksytty tieliikenteeseen EU:ssa niin sen saa aina suomessakin kilpiin. Oliko sinun softa volvolta ostettu?

Nyt tarkoitan sitä että S60 T6 malliin tarkoitettu Polestar softa on virallinen lisävaruste joka on hyväksytty virallisesti eli sen saat muutoskatsastetua ilman päästömittauksia.

Ei vaan vastaava kuin polestar eli bmw perfomance power kit joka on vielä autonvalmistajan oma sarja ei toisen osapuolen valmistama. Kaikki hyväksyntä paperit ym. sekä vielä bmw maahantuojan kirjoittama paperi jossa todetaan erikseen että täyttää kaikki määräykset ym.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Polestar
« Vastaus #126 : 11.11.2012, 23:42:55 »
Ei vaan vastaava kuin polestar eli bmw perfomance power kit joka on vielä autonvalmistajan oma sarja ei toisen osapuolen valmistama. Kaikki hyväksyntä paperit ym. sekä vielä bmw maahantuojan kirjoittama paperi jossa todetaan erikseen että täyttää kaikki määräykset ym.
Eihän siinä sitten voi trafin kaverit alkaa vikuroimaan vastaan, varsinkin jos ko. sarjaa on saanut jo ihan uuteen autoon ja on valmistajan dokumentit.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa FXC

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Polestar
« Vastaus #127 : 12.11.2012, 17:27:18 »
Eihän siinä sitten voi trafin kaverit alkaa vikuroimaan vastaan, varsinkin jos ko. sarjaa on saanut jo ihan uuteen autoon ja on valmistajan dokumentit.
Ikävä kyllä kirjoittamasi kommentti on mutua eikä faktaa. Trafi voi ja vikuroikin vastaan, mikäli päivityksen vaatimuksenmukaisuutta ei ole kansallisesti hyväksytty.

Suora lainaus trafin sivuilta: Hyväksytty asiantuntija voi antaa selvityksen ajoneuvon tai komponentin vaatimustenmukaisuudesta kansalliseen tyyppihyväksyntään, yksittäishyväksyntään tai käytettynä maahantuodun ajoneuvon rekisteröintikatsastukseen liittyen.

Ikävä kyllä valmistaja ei Suomessa ole hyväksytty asiantuntija.

Tämä johtaa nykyisen kaltaiseen tilanteeseen, jossa esim. Ruotsissa, jossa valmistajan ilmoitus ominaisuuksista/arvoista/päästöistä riittää, myydään Polestar päivitystä D3 AWD malleihin (D3 -> D5), mutta kyseinen päivitys ei ole kaupan Suomessa, sillä sitä ei saa papereihin. Vaikka auton alusta, voimansiirto, jarrut ja kaikki muukin olisi vastaavaa kuin tehokkaammassa mallissa, eivätkä päästöt muuttuisi, päivitys ei ole laillinen eikä siten muutoskatsastettavissa, ennenkuin joku hyväksytty asiantuntija on sen hyväksynyt. Ja se taas maksaa tuhansia ja taas tuhansia euroja.

Eli mitään ei taida olla tehtävissä, ennenkuin joku taho tuon hyväksynnän hankkii, kullekin päivityspaketille erikseen.

Aivan toinen asia onkin ostaa esim. Ruotsista D3 -> D5 "Polestarattu" auto, joka on siellä ollut rekisterissä päivitettynä, ja yrittää saada se Suomen kilpiin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Polestar
« Vastaus #128 : 12.11.2012, 19:38:30 »
Ikävä kyllä kirjoittamasi kommentti on mutua eikä faktaa. Trafi voi ja vikuroikin vastaan, mikäli päivityksen vaatimuksenmukaisuutta ei ole kansallisesti hyväksytty.

Suora lainaus trafin sivuilta: Hyväksytty asiantuntija voi antaa selvityksen ajoneuvon tai komponentin vaatimustenmukaisuudesta kansalliseen tyyppihyväksyntään, yksittäishyväksyntään tai käytettynä maahantuodun ajoneuvon rekisteröintikatsastukseen liittyen.
Ei kai EU-hyväksyttyä autoa tarvi enää kansallisesti hyväksyä? Siitä p*skasta päästiin eroon kun liityttiin Eu:n. Tuo on kyllä totta jos laittaa otteeseen esim. Rican softaa. Itse olen ymmärtänyt että nuo Polestarin softat on käynyt saman hyväksyntä prosessin EU tasolla kuin Volvon autotkin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa FXC

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Polestar
« Vastaus #129 : 12.11.2012, 21:44:59 »
Ei kai EU-hyväksyttyä autoa tarvi enää kansallisesti hyväksyä? Siitä p*skasta päästiin eroon kun liityttiin Eu:n. Tuo on kyllä totta jos laittaa otteeseen esim. Rican softaa. Itse olen ymmärtänyt että nuo Polestarin softat on käynyt saman hyväksyntä prosessin EU tasolla kuin Volvon autotkin.
Ikävä kyllä asiat eivät ole aivan noin aurinkoisesti. Mikäli asiasta lähtisi tappelemaan EU-tasolla voisi siihen jotain muutoksia tulla, mutta tällä hetkellä muissa EU-maissa onnistuvia muutostöitä ei välttämättä Suomessa leimaan saa. En lähde kaivelemaan lakipykäliä, ne löytyvät Finlexistä, mutta seuraavassa lyhyt pätkä trafin julkaisemaa tekstiä:

Tieliikenne – toisin kuin muut liikennemuodot – on vielä joiltain osin kotimaisen sääntelyn piirissä. Ajoneuvojen tekniset vaatimukset ovat valtaosin peräisin EU-lainsäädännöstä, mutta mm. ajoneuvojen käyttöä tiellä, rekisteröintiä, katsastusta ja verotusta koskien kansalliset säädökset ovat merkittävässä roolissa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Polestar
« Vastaus #130 : 12.11.2012, 22:23:29 »
Ikävä kyllä asiat eivät ole aivan noin aurinkoisesti. Mikäli asiasta lähtisi tappelemaan EU-tasolla voisi siihen jotain muutoksia tulla, mutta tällä hetkellä muissa EU-maissa onnistuvia muutostöitä ei välttämättä Suomessa leimaan saa. En lähde kaivelemaan lakipykäliä, ne löytyvät Finlexistä, mutta seuraavassa lyhyt pätkä trafin julkaisemaa tekstiä:

Tieliikenne – toisin kuin muut liikennemuodot – on vielä joiltain osin kotimaisen sääntelyn piirissä. Ajoneuvojen tekniset vaatimukset ovat valtaosin peräisin EU-lainsäädännöstä, mutta mm. ajoneuvojen käyttöä tiellä, rekisteröintiä, katsastusta ja verotusta koskien kansalliset säädökset ovat merkittävässä roolissa.
Eli väität että jokainen Volvon lisävaruste on pitänyt hyväksyttää trafilla? Sillä eihän nuo Polestarit ole sen kummempia kuin Volvon alumiinivanteet.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa FXC

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Polestar
« Vastaus #131 : 12.11.2012, 23:20:30 »
Eli väität että jokainen Volvon lisävaruste on pitänyt hyväksyttää trafilla? Sillä eihän nuo Polestarit ole sen kummempia kuin Volvon alumiinivanteet.
*huoh*

Alan kyllästyä jankkaamaan samasta asiasta, joten jätän tämän viimeiseksi viestikseni tässä hedelmällisessä keskustelussa. En ole väittänyt mitään "jokaisesta lisävarusteesta". Sen sijaan väitän, että kun moottori "lastutetaan", kyse ei ole lakien ja asetusten mukaan samasta asiasta kun vanteen vaihtaminen toiseen, vaikka sama yritys kauppaisikin sekä vanteita että softapäivityksiä.

Ole ystävällinen ja tutustu asiaan liittyviin säädöksiin, ja jos et itse jaksa tehdä sitä, soita vaikka trafiin tai Volvolle ja kysy, ennenkuin taas vihjaat minun väittäneen jotain älyttömyyksiä, tai jakelet faktoina omia uskomuksiasi. Tee kuitenkin sellainen palvelus, että kun olet asian selvittänyt, kirjoita tänne minkälaisen vastauksen sait, ja mistä. Tiedon levittäminen muille asiasta kiinnostuneille ei ole koskaan pahasta.  Itse olen asiaa ikävä kyllä joutunut tätäkin selvittämään, mutta kun tunnut tietävän paremmin, niin ole hyvä ja ota lusikka kauniiseen käteesi.

Poissa V-O

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: Polestar
« Vastaus #132 : 13.11.2012, 20:54:25 »
Eli väität että jokainen Volvon lisävaruste on pitänyt hyväksyttää trafilla?
Ei minusta noin missään ole väitetty. Nyt puhuttiin siis lastutuksesta/tehon lisäämisestä...
« Viimeksi muokattu: 13.11.2012, 20:58:08 kirjoittanut V-O »

Poissa Mika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • 320hv/450nm
Vs: Polestar
« Vastaus #133 : 13.11.2012, 21:21:08 »
Nyt puhuttiin siis lastutuksesta/tehon lisäämisestä...

Nimenomaan ja siitä miksi tehon lisäys suomessa ei aina onnistu kuitenkaan kun trafi ottaa omia kantoja kansallisilla määräyksillä vaikka muualla olisi kuinka hyväksytty.

Esimerkki autossa S60 T6 jos omapaino 1684 kg on tehtaan nettisivun mukainen, niin se ei ole mahdollista kun on liian kevyt auto. Mutta mikäli S60 T6 rekisteriotteessa omapaino on 1695 kg tai enemmän silloin siinä tuskin on ongelmaa polestar softalla.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Polestar
« Vastaus #134 : 13.11.2012, 21:21:43 »
Ei minusta noin missään ole väitetty. Nyt puhuttiin siis lastutuksesta/tehon lisäämisestä...
Meinasin olla ihan uteliaisuuttani yhteydessä Trafiin ja Polestariin että mitä dokumentteja tuolta tulee ja onko softat mitenkä testattu. Kaikki orkkis osat kun ei tarvi samoja lappuja kuin tarvikeosat. Ei taida tulla Volvon madallusjousien mukana tüv-lappuja mitkä tarvitaan tarvikemadallusjousien kanssa.

Mutta jos jollakin on Polestarin softa laitettu D5 tai T6 malliin niin voisi kertoa että oliko softat dokumenteissä mainintaa trafin / VTT:n testeistä?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

RallyBaron  Samppasport