Autoracing  KL-varaosat

Äänestys

1

1
2

Volvo 740 GL -88 pikku siistimistä //

  • 125 Vastauksia
  • 42084 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GL -88 pikku siistimistä //
« Vastaus #15 : 14.09.2015, 14:14:43 »
Mitenkäs tuo kattopahvi on kiinni?

Minulla olisi sama operaatio edessä, eikä viitsisi paikallaan sitä maalata.
E: Sullahan olikin farkku ;D. Varmaan lähtee pahvi aika näppärästi kontin kautta ilman mitään taitteluita ;)

Edestä irti taustapeili, aurinkosuojat ja niiden kiinnikkeet, lista tuulilasin yläreunasta, kattovalo, takana keskellä pieni kiinnike, takalasin yläreunassa lista, kaikki kauhukahvat irti ja sitten vielä pitää purkaa noita sivumuoveja ylhäältä, että pahvin saa alas. Ehdottomasti kannsa etupenkit pois ja mielellään rattikin.

On siinä jonkunverran hommaa ja vaatii pitkää pinnaa saada ehjänä ulos autosta. Jos ei tollaset jäljet haittaa niin taita varovasti keskeltä niin tulee helpommin ulos. Jos saisin valita uudestaan, niin olisin ehkä maalannut pahvi autossa kiinni, tai sitten hankkinut sen uuden verhoilukankaan valmiiksi, niin olisi saanut noi jäljet piiloon.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2015, 14:37:10 kirjoittanut Makkara »
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GL -88 pikku siistimistä //
« Vastaus #16 : 21.09.2015, 19:15:32 »
Vähän palikkaa tilailtu jos pääsis viikonloppuna asentelemaan. Jakopää oli muutenkin tarkoitus tehdä jossain vaiheessa, kun ei ole kilometreistä tai vuosista tietoa, mutta ohjaustehostimen hihna alkanut pitää sellaista ääntä, että pitäis mahdollisimman nopeesti vaihtaa. Osiakin katellessa mentiin suht opiskelija budjetilla, mutta ihan laatukamaa pitäis olla tulossa:
  • Jakohihna (Gates) -11.55€
  • Kiristinrulla (Febi Bilstein) -33.85€
  • Apulaitehihnat (Contitech) -12.25€
  • Venttiilikopan tiiviste (Payen) -5.90€
  • Sytytysjohtosarja (Bosch) -35.25
  • Tulpat (Bosch SuperPlus WR6DC+) -2.80€ kpl
Yhteensä 110€ :'(
Tulpanjohdoista ja tulpista yritin etsiä tietoa mitä foorumilaiset suosittelee, mutta en jostain syystä löytänyt :o . Eiköhän noi Boschit aja asiansa...

Kannattaa myös tarkistaa se naksahtava rajakytkin kaasuvivustossa ja kun todettu että se pelaa niin sitten katsella sytytys sinne 12 asteeseen jakajaa kääntämällä.
Voisko joku selventää tätä? Ensimmäinen vähän "vanhemman" tekniikan auto, niin ei ole oikein hallussa noi jakajan säätöhommat.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2015, 19:19:46 kirjoittanut Makkara »
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 740 GL -88 pikku siistimistä //
« Vastaus #17 : 21.09.2015, 20:14:35 »
Sen tiedän lukeneeni ja kokeneeni, että Boschin tulpat tuppaavat nykimään.

NGK on mun valinta, tai bilteman Birsk (toimi itsellä possia paremmin vaparivinokoneessa).

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Volvo 740 GL -88 pikku siistimistä //
« Vastaus #18 : 21.09.2015, 20:57:19 »
Sen tiedän lukeneeni ja kokeneeni, että Boschin tulpat tuppaavat nykimään.


Paska puhetta.


Voisko joku selventää tätä? Ensimmäinen vähän "vanhemman" tekniikan auto, niin ei ole oikein hallussa noi jakajan säätöhommat.

Ajoituslamppu kii 1. johtoon tähtäät dampperille jossa löytyy asteikko vastamuovista, varmistat että tuo TVS:n mainitsema kytkin toimii ja sitten säädät joutokäynnillä ennakon mainittuun arvoon jakajaa kääntämällä.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GL -88 pikku siistimistä //
« Vastaus #19 : 25.09.2015, 16:16:46 »
Huh huh olipahan taas pikku projekti :buck2: . Tilatut osat saapuivat eilen, joten eikun uutta palikkaa kiinni. Aikaa meni to ilta ja pe aamu. Sinäänsä varmaan ihan hyvässä ajassa meni osien vaihto, kun rauhassa teki. Ei varmaankaan parempaa konetta ole ekaan itsetehtyyn jakopään remppaan kuin vinokone, sen verran tilaa ja yksinkertaista tekniikkaa S*.



Jakopään remppa alkoi tulppien irroituksella. Vanhat tulpat olivat jotkut Ranskassa valmistetut "Beru"t ja tilalle tuli siis noi Bosch WR6CD tulpat. Vanhoista johdoista ei löytynyt mitään merkintää valmistajasta. Olivat muutenkin aika kulahtaneen näköiset. Boschin johdot vaikutti ainakin ulkoisesti ihan laatu kamalta.
Ihan OK näiköset tulpat (?):



Pikkasen rojua purettu jo pois:



Tähän jäi illalla hommat kesken, kun alkoi satamaan:



Aamulla homma jatkui vanhan kiristimen irroituksella. Vanhan omistajan mukaan jakopää laitettu liikkeessä 6-7v sitten, mutta kilometrejä ei olisi paljoa. Kiristimen laakeri aivan loppu, ihan kuin olisi pikku kiviä välissä ja oli noi hihnatkin jo vaihtokunnossa  :nohnoh.
Uusi kiristin merkkiä Febi Bilstein, mutta laakerissa lukee GMB :D, eli ilmeisesti aivan sama kuin Motonetissä myytävä:



Gatesin hihna paikoillaan:


Kohdistus merkkien tarkistus. Muutaman kerran sai jumpata osia irti, mutta aika hyvin loppujenlopukse se oikea jako löytyi.





Melkein kaikki rojut jo kiinni. Pientä säätöä vielä apulaitehihnojen kanssa:



Jakopäätä tehdessä vaihdoin samalla sen venakopan tiivisteen, kun vanha näytti vuotavan:





Koko paketti läjässä:



Loppuun vielä pikku kiillottelut venakopalle ja muille osille.
Ennen remppaa:


Rempan jälkeen:


Moottorin osalta alkaa olemaan jo tarvittavat huollot tehty, eli pitäsi olla suht huolettomia kilometrejä 8).
Ainoastaan moottorin tukikumit pitää vielä vaihtaa, kun vanhat on jo antautuneet.
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 608
Vs: Volvo 740 GL -88 pikku siistimistä //
« Vastaus #20 : 27.09.2015, 04:58:54 »
Siistiä jälkeä!  -H- Ja kyllä on bosch tulpat tosi hyvin pelannu ainakin f koneissa ni miksei e koneissa toimis, ainahan maanantai kappaleita löytyy...
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GL -88 pikku siistimistä //
« Vastaus #21 : 27.09.2015, 18:43:39 »
Siistiä jälkeä!  -H- Ja kyllä on bosch tulpat tosi hyvin pelannu ainakin f koneissa ni miksei e koneissa toimis, ainahan maanantai kappaleita löytyy...
Kiitoksia :hg:
Kilsoja tullut jo vähän rempan jälkeen. Kaikki tuntuu pelittävän hyvin ja ehkä ihan vähän tullut vetoja lisää. Tulpatkin toimii ;). Noilla sytkän osien vaihdolla tavoitellaan kulutuksen laskemista, pian näkee onko tullut muutosta. Pari tankillista ollaan nyt menty noin 13l/100km kulutuksella (30% kaupunkia ja 70% maantietä) :idiot2:.


Mites toi kässäri, olisko vaan vaijerit vähän venähtäneet? Menee kahva ihan löysänä ylös asti, mutta kyllä se pitää jyrkemmässäkin mäessä moitteetta.
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GL -88 pikku siistimistä //
« Vastaus #22 : 30.09.2015, 03:03:22 »
Autolle ei ole oikeastaan nyt tehty mitään, ainoastaan kovaa ajoa :sundaydriver:.
Viimeisimmän tankillisen kulutus 11.75, pikkuhiljaa laskee. Pikku testilenkin heitin, kun kävin Hyvinkäällä. Matka tasan 100km, vähän kehää ja suurimmaksi osaksi motaria (vauhtia 80km/h & 120km/h). Bensaa meni 9.55 litraa :-\. Ei taida vieläkään ihan normaali olla...

Viikonloppuna menee vaihtoon noi moottorin tukikumit. Motonetin kumit on varmaan ihan ok?

Auton papereiden seasta löytyy kaikkea kivaa:


S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 608
Vs: Volvo 740 GL -88 pikku siistimistä //
« Vastaus #23 : 30.09.2015, 03:41:06 »
Tiheä peräsvälitys kenties? Tuntuu oma seiskakin syövän niin vimmatusti ku vauhti nousee 120 km/h ja yli. Mulla B200f ja m47 ja jengaa satkun vauhissa vajaa kolmea tonnia. Ikinä kulutusta niin en oo mitannu...
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GL -88 pikku siistimistä //
« Vastaus #24 : 30.09.2015, 03:49:01 »
Tiheä peräsvälitys kenties? Tuntuu oma seiskakin syövän niin vimmatusti ku vauhti nousee 120 km/h ja yli. Mulla B200f ja m47 ja jengaa satkun vauhissa vajaa kolmea tonnia. Ikinä kulutusta niin en oo mitannu...
No joo, totta pitääpä oikein huomenna kattoa, josko löytäisin perästä sen merkinnän. 120 km/h mulla taitaa olla karvan vajaa 3500rpm  ;D. Ei noin laiskalle koneelle olisi kyllä yhtään pidempiäkään välityksiä laittaa :P.

E: Elikkä siis 120km/h kierrokset neulanverran yli 3000rpm ja 100 km/h neulanverran alle 2500rpm
« Viimeksi muokattu: 01.10.2015, 14:33:59 kirjoittanut Makkara »
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GL -88 pikku siistimistä //
« Vastaus #25 : 01.10.2015, 15:07:39 »
Nyt alkaa olemaan tekniikka ainakin moottorin kohdalta tikissä. Imuilman lämmitysputki revitty pois ja kaikki sen läpän osat myös. Läppä oli ilmeisesti jumissa lämpimälle. Ylimääräiset reiät tukittu, joten nyt koneelle tulee ilmaa ainoastaan siitä maskin takaa. Persdynossa tuntui vähän auttavan, todellisuudesta en sitten tiedä. Tuntuisi, että kaasuun vastaisi herkemmin ja joku 100-120 kiihdytys vitosella menee varmaan puolet ripeämmin, kuin aikasemmin. Tästä prosessista ei tullut otettua kuvia :(.

Moottorin tukikumit vaihdettu. Tyydyin Motonet laatuun. Vantaalta löytyi 1 ja toista piti lähteä hakemaan Espoon Mätänetistä :idiot2:
Uudet kumit:



Lainaan sain tutulta moottorinostimen, joka hieman helpotti vaihtoprosessia:



Molemmin puolin joutu ottamaan kiinnikkeet irti rungosta, jotta sai kumin alapuolisenkin pultin pois:



Uusi ja vanha vierekkäin. Oli jo aikakin vaihtaa. Volvon alkuperäisosa vaihtui Professional Parts Sweden:iin :P



Toiselle puolelle sama homma, kiinnike ja kumi irti:



Uusi kumi kiinnikkeessä kiinni:



Kaikenkaikkiaan onnistunut homma. Loppu ylimääräiset värinät ja tutinat. Hyvä että, just ja just huomaa auton olevan käynnissä tyhjäkäynnillä (putkisto tosin pitää vähän murinaa S*). Vähän kuumotti kun luin jonkun tehneen kyseisen homman kuudessa tunnissa, mutta eihän siihen mennyt kuin 30min-45min :pomo:

Kytkin- ja jarrupolkimen kumit meni kanssa vaihtoon. Oli jo sen verran huonossa hapessa. Kaasupolkimenkin kumin voisi vaihtaa, pitää vaan metsästää jostain sellainen.






Jälleen alkuperäinen Volvon osa vaihtuin Motonetin tarvikkeeseen (Febi). En oo nähtävästi tarpeeks pussihousu :D ;)



Uudet kumit paikoillaan:



Saa nähdä mitä tulee seuraavaksi tehtyä. Aika pitkälti riippuu onko aikaa tai rahaa, mutta alkaa jo nyt näyttämään vähän paremmalta omaan silmään S*.
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: Volvo 740 GL -88 pikku siistimistä //
« Vastaus #26 : 01.10.2015, 21:28:12 »
Hyvät kuvat ja selostukset kun tietää että jossain vaiheessa samat hommat täälläkin eessä  :hello:

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 GL -88 pikku siistimistä //
« Vastaus #27 : 01.10.2015, 23:30:55 »
Vaihda vielä se vaihdelaatikon tukikummi niin on kaikki sitten.  :) Tein omaan kartanoon myös tuon imuilman ohjausläpän poiston ja oli kans sellainen olo että jotain pientä vaikutusta olis tullut. Juuri tuonne satasen tuntumaan..  :idiot2:
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GL -88 pikku siistimistä //
« Vastaus #28 : 05.10.2015, 13:34:22 »
Vaihda vielä se vaihdelaatikon tukikummi niin on kaikki sitten.  :) Tein omaan kartanoon myös tuon imuilman ohjausläpän poiston ja oli kans sellainen olo että jotain pientä vaikutusta olis tullut. Juuri tuonne satasen tuntumaan..  :idiot2:
Joo, se olikin itseasiassa vielä vaihtolistalla :)

Tossa kun tuota Elek:in 740 (lehtipuhallin) topikkia kattelin, niin tajusin, että mulla on flektin visko jumissa (pyörii kokoajan koneen mukana). Pitääpä hankkia sähköflekti ja anturi sille syylariin :P. Millasia kokemuksia porukalla on bilteman flekteistä?
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo 740 GL -88 pikku siistimistä //
« Vastaus #29 : 05.10.2015, 16:47:35 »
Minulla se visko on ihan löysä. Sormella jos kokeilee, niin ei ole minkäänlaista vastusta. Hyllyssä olisi kyllä uusi Volvolainen, mutta ei taida maksaa vaivaa vaihtaminen, kun ei ole ollut lämpöongelmia.

 

Autoracing  KL-varaosat