Ateho  Elekma

3" imm LH

  • 155 Vastauksia
  • 59450 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vikakoodi

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
3" imm LH
« : 04.08.2016, 08:29:53 »
 Keskustelut otsikon aiheesta ovat aika levällään, tai en ainakaan löytänyt ketjua aiheesta, joten aloitan uudella viestillä. Saa siirtää, jos väärässä paikassa tms.

 Tiedostan hyvin, että alkuperäinen Boschilainen 0280213012 olisi varmasti se paras. Ongelmaksi taitaa tuolla muodostua sen saatavuus. Monet varaosaliikkeet ja ketjut myyvät ei oota. Ja Bosch ilmoittaa tuon poistuneeksi tuotteeksi, jota ei enää valmisteta / ole hetkeen valmistettu.
 
 Näin ollen kysymyksiä vaihtoehdoista.

 Porukka on siirrellyt noita 016 loppuisia antureita 3 tuuman putkeen. Miten nämä ovat käytännössä toimineet?
 
 Entä "tarvikemallit" kuten esim. http://www.autoparts-forless.com/gb/maf-sensor/529-0280213012-caudalimetro-volvo-saab-8602793-3005032382807.html tai http://www.expressauto24.net/Mass-Air-Flow-Sensor-0280213012-SAAB-9000-Volvo-740-960-II/fi

 Muita vaihtoehtoja?

 
 
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #1 : 04.08.2016, 12:16:35 »
Omassa ysissä on tuo -016 siirretty 3" immun runkoon, hyvin tähän asti toiminut. Afr pysyy tasaisena koko alueen, ei pomppimista tai nykimistä

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #2 : 04.08.2016, 15:15:10 »
Itellä ainakin se ns. fefe IMMu. Jostain Lontoon suunnilta tilattu hintaan 70 jotain euroa.
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #3 : 06.08.2016, 10:22:23 »
Eikös Boschin tuotteen 0280213012 korvaa tuote 0986280110? Ainakin suoraan kääntää siihen ja tuo on tarkoitettu ainakin B6304FS ja B204FT koneille. Sitten vinokoneen 0280212016 korvaa tuote 0986280101. Nämä ovat siis vaihto-osanumeroita eli vanha pitää palauttaa. Uuden osan numeroilla ei varmaan kovin helposti enää saa mistään, mutta eiköhän nuo samoja tuotteita fyysisesti ole :)

Niin ja noita saa tilaamalla varmasti seuraavalle päivälle jokaisesta varaosaliikkeestä.

Tuolta lisää tietoa: http://www.bosch-automotive-catalog.com/fi/product-detail/-/product/0280213012?returnPage=http%3A%2F%2Fwww.bosch-automotive-catalog.com%2Ffi%2Fproduct-search%3Fp_p_id%3Depdssearchresult_WAR_aaecatportlet%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dlfr-col-2%26p_p_col_count%3D1%26autoLoad%3D1#
« Viimeksi muokattu: 06.08.2016, 10:24:19 kirjoittanut Leo »
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #4 : 06.08.2016, 19:48:40 »
Lyhyesti:
0 986 alkuiset on vaihtotuotteita
0 280 alkuiset uusia, ei kunnostettu, eikä vaihtotuote (joiden saatavuus voi olla heikkoa)

Uusi -012 / 380€

"Fefe immu" on -012 kopio missä ei ole lankaa näiden toimivuus vaihtelee erittäin paljon, 4-5kpl olen niitä korjaillut/käytössä oli (piirilevyssä juotosongelmia suurimmaksi osaksi).
Yksikään ole näyttänyt samaa ilmamäärää kuin uusi tai käytetty aito -012. Yleensä paketista otetut oireilevat nykimällä tietyssä ilmamäärässä tai näyttämällä puutaheinää ylemmillä kuormituksilla.
Testattu juttu.

Käsite "Fefe immu" on hieman harhaanjohtava (ehkä parempi sanoa kuumalangaton kiinalainen), kun aito -012 on Ferrarissa, Volvossa, Saabissa ja muistaakseni Scaniassa. Samoja osia 100% keskenään kuitenkin.

Jos saa "toimivan" langattoman eikä ajele kun pikkupaineilla ja pikku mitsuilla niin luultavasti ei huomaa eroa aitoon.

Tietenkin voi purkaa -016 ja kiina -012 ja siirtää romut keskenään. Silloin -016 (ehjät bosch) kamat on -012 putkessa MUTTA mitattua ei ole onko niissä sama elektroniikka = mittaustulos.
Valitettavasti myin kyseisen testikappaleen ennenkuin ehdin testaamaan.  :nuhtelu

Ja kyllä, immun elektroniikan pysyy purkaa ilman, että tarttee tuhota runkoa vasaralla. Jopa helpompaa kun hakkaaminen paskaksi.  ::)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #5 : 06.08.2016, 21:11:55 »
Mulla oli omassa ysissä Viking-lastun kanssa -025 loppuinen 960 IMM. Isompi se oli ku orggis.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #6 : 06.08.2016, 21:33:03 »
Mulla oli omassa ysissä Viking-lastun kanssa -025 loppuinen 960 IMM. Isompi se oli ku orggis.

0 280 213 012 Vaihto-osa: 0 986 280 110 (nopeasti katsottuna 960 90-95vm / Motronic 1.8?)
0 280 213 025 Vaihto-osa: 0 986 280 114 (nopeasti katsottuna 960 95-97vm / Motronic 4.4?)

Ilmeisesti juurikin tuon Motronicin vaihtumisen takia IMMu vaihdettu. Sitä tarina ei kerro onko 100% sama vaiko ei. Tuskin huvikseen numero muutettu kun vanhaakin saa vieläkin.
Täytyis saada noi kaikki johonkin virtauspenkkiin niin olis helppo mitata. Ja todeta onko toisissa erilainen käyrä kun toisissa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #7 : 06.08.2016, 21:46:20 »
Joo ja se pelas ku ajatus.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #8 : 06.08.2016, 22:17:23 »
Joo ja se pelas ku ajatus.

Riippuu aina mihin vertaa.  :P

Huomaako tietyllä setupilla onko IMMuissa saati eroa esim. yläpäässä jos sinne ei päästä.
Tai huomaako pientä nypytystä 3000rpm.
Tai pidempää starttia, huonoa käynnistymistä kylmempänä/lämpimänä.

Noissa Kiina/Fefe/Langattomissa immuissa huomannut:
-pientä nykimistä satunnaisesti (piirilevy) -> kolvaus / uusi
-"ok" kulku ahdoilla (efektinä "tottupa tähän nopeasti") -> IMMu mittasi huomattavasti vähemmän ilmaa kuin mitä oikeasti meni -> uusi
- tietyssä lämpötiloissa paljon pidempiä startteja -> uusi

Mulla noita oli parhaimmillaan 2kpl uusia takaluukussa ja yksi autossa kiinni oli helppo testailla ongelman jälkeen heti toiseen.
Myyjä ebaysta ihmetteli mitä niille tapahtuu kuin pyytänyt takuuseen useita, ja niillekkin vielä vaihtoja. Ei kiinnostanut enään kun olisin voinut esittää todisteita (kuvia oskiloskoopin näytöstä/immun piirilevyistä), lähetti vaan uusia. :D

Jostain kummansyystä mulla nyt noin 300tkm ajettu -012 Bosch ja toimii (tällä hetkellä vielä :2funny:) ihan kuten uusikin -012.

Tämä hyvin kiteytetty noista yleislastuista (ehkä joskus joku voisi asiasta kirjoittaa topicin asiallisesti):

Lainaus käyttäjältä: TVS
En ole kouvolasta, enkä perehtynyt LH:n säätämiseen semmosella paatoksella kuin jotkut (vaikkei uskoisi, minullakin on elämä, jopa virtuaalimaailman ulkopuolinenkin), mutta olen lukenut useampia vikingin lastuja, useamman tonin lastun, deran lastun ja KL-racingin lastusetin, ja ketään henkilöä tai firmaa erikseen mollaamatta voin todeta, että jokaisessa lastussa on tehty monia asioita tosi typerästi. Itse asiassa jokaisessa on korjattu alkuperäislastun 10 afr aluetta lisäämällä sinne soppaa, muuten muutokset on enempi kirjavia. KL racingin lastuissa on kova yritys, mutta selkeästi ei ole ymmärretty mitä ollaan tekemässä. Ottamatta tällä sen enempää kantaan, missä on tehty mullistavia kehitysaskeleita tavan tallitunarien LH säätämisessä niin yllättävän paljon aika kamalia lastuja on myyty maailmalle, jopa minä teen tiellä säätäen parempia (!=huippuhyviä) kohtuullisen nopeasti.

Geneerisellä virilastuasialla voi jokatapauksessa vakiosta FT/FK mitälie nostella paineet sinne hiukan vaille kiloon kohtuu huoleti, se lähes tukehtuu soppaan yläpäässä ja 3.5krpm nurkissa ollaan koko lailla nakutusrajoilla mutta jos ropsahtaa niin mainituilla ehdoilla ei aiheuta vauriota koneelle, tehohukkaa sytkäennakon laskiessa vain. Jos taas tehdään ns customsettiä raudan osalta, on lastussakin syytä olla asiaankuuluvia muutoksia, joiden tekeminen etänä settiä tietämättä on oikeasti aivan onnenpyörätouhua. Perus tyyliin 16-18t ja vx3 on vielä ihan tunnettu setti, siihen saa geneerisen virilastun varmasti jos tekijä tietää mitä tekee, mutta se poikkeaa kyllä jo vakioraudalle tehdystä lastusta selkeästi (tai olisi todellakin syytä poiketa).

Mutta ei lastuista sen enempää tässä topicissa.  :)

Eikä herneitä kenellekkään. Omakohtaista kokemusta vaan kerron. :)

ps. Kiina immu toimii jos saa hyvän vain, kuten Mikan vetänyt ekalla jo +50tkm? Tai sitten kasan huonosta erästä, kuten minä...  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #9 : 07.08.2016, 01:13:01 »
0 280 213 012 Vaihto-osa: 0 986 280 110 (nopeasti katsottuna 960 90-95vm / Motronic 1.8?)
0 280 213 025 Vaihto-osa: 0 986 280 114 (nopeasti katsottuna 960 95-97vm / Motronic 4.4?)

Ilmeisesti juurikin tuon Motronicin vaihtumisen takia IMMu vaihdettu. Sitä tarina ei kerro onko 100% sama vaiko ei. Tuskin huvikseen numero muutettu kun vanhaakin saa vieläkin.
Täytyis saada noi kaikki johonkin virtauspenkkiin niin olis helppo mitata. Ja todeta onko toisissa erilainen käyrä kun toisissa.
Multa löytyis toimivina molemmat  ;)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #10 : 07.08.2016, 07:49:24 »
Se mun -025 oli aito Bosch. Lastuna oli se Special 3" tjsp. todella tyytyväinen olin toimintaan ja olen ajanut myös huonosti toimivalla LH:lla että kyllä vertailupohjaa riittää siinä mielessä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #11 : 07.08.2016, 23:35:01 »
Oletettavasti ei löydy vertailutulosta 012 vs 025 keneltäkään? Mulla on nyt pilipali-012 kiinni, ja tietyllä alueella selittämätöntä nypytystä ilmennyt, ei oo sytkähiluista kiinni... 025 löytyis hyllystä ja oon harkinnut sen kiinnitysasioiden raiskaamista jotta voisi testata verrokiksi sitä. Tarvinee tosin ensin muokata hiukan tuota bypassia ettei tuu rikottua het kärkeen  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #12 : 09.08.2016, 22:53:03 »
Mulla on nyt pilipali-012 kiinni, ja tietyllä alueella selittämätöntä nypytystä ilmennyt, ei oo sytkähiluista kiinni...

Kas kummaa.  :D

Valitettavasti metsästelin boschin lappusia (ja muitakin) ja "ainoat" mitkä löysin oli -016 ja -012, sekä jotkut molempien mallien samat versiot mitkä oli eri liittimellä (Mersu oli toinen ja vissiin toinen Bmw?)
Muistaakseni yksi pölhö (kheh kheh ;)) mittasi kahdella imurilla eri IMMu arvoja, mutta ei riittänyt imu.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: 3" imm LH
« Vastaus #13 : 13.08.2016, 23:52:44 »
Toissakesänä oli alla 1.8 motukalla oleva 960, oli vaan joku lyöny - 025 immun paikalleen ja hyvin rokkas.  - 012 käytin paikallaan testimielessä,  ei mitään eroa persdynossa.   Tuskin hirveetä eroa käyrissä näin mutuna

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia 3" imm asennuksesta
« Vastaus #14 : 04.09.2016, 11:18:29 »
Laittakaapa kuvia millaisilla letkuilla olette yhdistelleet 3" immuja putsarikotelon ja imuletkun väliin. Immun ulkohalkaisija on ~80mm ja putsarikotelon putken ulkohalkaisija on 70mm, niin ei passannutkaan 2,5"-3" silikooniletku paikalleen.
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

 

Ateho  Elekma