Seisontajarrun yleiset vaatimukset
Seisontajarrun avulla auto saadaan pysymään paikallaan ylä- ja alamäessä, myös kuljettajan poissa ollessa. Seisontajarru voi vaikuttaa etu- tai takapyöriin ja se on rakenteeltaan täysin mekaaninen.
Seisontajarrun tehon tulee olla sellainen, että auto pysyy paikallaan ylä- ja alamäessä, jonka kaltevuus on 18% ja tien ja renkaan välinen kitkakerroin 0,6. Tämä vaatimus edellyttää seisontajarrulta kokonaisjarruvoimaa, joka on 16% auton kokonaispainovoimasta tai 20% auton oman massan painovoimasta.
Paikkaansapitävyydestä en sata varma ole. Mutta näin ainakin sanottiin myös, kun kyselin käsijarrun muuttamisesta hydrauliseksi. Että mekaaninen seisontajarru on aina oltava, hydraulinen ei ohivuotomahdollisuuden takia kelpaa.