Carcom Oy  Ateho

-98 S90 2.9 Huoltomuistio

  • 33 Vastauksia
  • 10250 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
« Vastaus #30 : 13.09.2018, 06:53:55 »
Mikäli etanolilla käynnistäessä kylmänä ilmenee tuo "hörähdys" -ilmiö (kuten allekirjoittaneella vinokoneessa) niin silloin kannattaa aina odottaa.

Eli jos jatkat kokeilua pikkupakkasille asti ja katsot miten käy, niin etanoliautoa ei kannata sahata (se ei auta mitää).
Vaan ennemmin startti, hörähdys, odota joitain sekunteja. Taas startti ja jos lähtee, hyvä. Jos ei, niin odottaa jonkin aikaa ja kokeilee taas.

Motronicista en tiedä miten kylmäkäynnistyksen rikastukset menee, että onko sitten kovemmilla pakkasilla apua kääntää ihan virrat pois hetkeksi ja odottaa jotta ruisku palautuu kylmästartin rikastuksien alkuun (tätä en tosiaan tiedä miten motronic käyttäytyy. Joku tietävempi voisi valaista....?).

Tuo odottaminen perustuu lämmön leviämiseen. Jokainen hörähdys antaa voimakkaasti lämpökuormaa palotilalle, mutta jos starttaamista jatkaa heti, ei tuo lämpö ehdi johtua mihinkään rakenteisiin (sylinteriseinät, männän laki, tulppa, palotila). Lämpö taas auttaa etanolin syttymiseen, koska lopultakaan ei tarvitse isoa lämmön nousua (pakkasella), jotta ollaan höyrystimisen lämpötiloissa.

Onhan se tympeää, etenkin jos ei starttailusta erityisemmin tykkää tai luo vaikeukaia (pitää varata aikaa). Startti tuosta varmaan ensimmäisenä ottaa itseensä, toinen on öljyt lyhyellä ajolla.


Itellä startin jälkeen nyt melkein kesälläkin antaa käydä se pari linuuttia, niin volvoissa on lämpömittari tuossa ajassa jo hieman noussut. Tulipalopakkasilla annan käydä rouskuttaa huoletta sen 5-10 minuuttia, jos on kiire lähteä.


Asia, jota (ajallisesti) lyhyillä työmatkoilla kannattaa miettiä. Etanolin palokaasuissa on enemmän vesihöyryä, kuin bensiinillä. Vesihöyry siirtää lämpöä todella tehokkaasti, mutta lyhyillä ajoilla on aina riski, että pakoputki jäätyisi tukkoon osittain.

Tosin, minulla ei tätä ongelmaa ole 940 kanssa ilmennyt edes viimetalvena, jolloin saatoin kokonaisen viikon ajaa 2km päivämatkan.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
« Vastaus #31 : 13.09.2018, 19:14:43 »
lyhyillä ajoilla on aina riski, että pakoputki jäätyisi tukkoon osittain.

No eikai nyt sentään. Mulla on 3,5" hormi puskurin päästä lämmin lyhyenkin ajon jälkeen.

M4.4 rikastaa seosta jokaisen yrityksen jälkeen. Jossain vaiheessa rikastus on riittävä, jotta jaksaa tärähtää etanolilla vakiokartallakin. 15 asteen alapuolella, olen rikastanut karttaa orkkikseen verrattuna karkeasti katsoen noin 100 % ja 5 asteen alla 250 %. Myös kylmäkäynnistyksen sytytysennakko on merkittävä tekijä etanolin kanssa. Orkkis COP puolat ovat myös aika väsyneet ja riittävän rikkaalla seoksella tulpat ottaa herkästi nokkiinsa. Katalysaattorista puhumattakaan...
« Viimeksi muokattu: 13.09.2018, 19:17:25 kirjoittanut Tico »
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
« Vastaus #32 : 05.10.2018, 13:31:01 »
Vakio suuttimet tuli vaihdettua jo vähän aikaa sitten takaisin. Jatketaan kokeiluja keväällä.

Ajossa alkoi häiritsemään pieni sivuääni, kiihdyttäessä kuului "vinkuvaa" ääntä. Epäilin ohjaustehostinta, mutta foorumeita selatessa kävi ilmi, että vika on todennäköisesti apulaitehihnan rullassa. Hihna olikin jo vähän kulahtanut selkäpuolelta, niin laitoin hihnan ja molemmat rullat uusiksi.



Kiristimen rullat:



Vanhat osat ei nyt mitään älyttömän kuluneita olleet, mutta onpahan nyt ainakin vaihdettu. Äänikin hävisi melkein kokonaan :D, että jotain ääntä se ohjaustehostinkin pitää.
Pitää vaikka kokeilla vaihtaa nesteet, jos auttaisi, mutta eipä toi juurikaan ääntele kuin kylmänä.



Hihnaa vaihtaessa tuli huomattua, että jäähdytinkin on uusittu hiljattain:



Samalla tuli vaihdettua vaihteiston tukikumi kun varsinkin kylmänä nytkähtää aika terävästi pikkuvaihteilla kun päästää kaasusta.
Hyvin palvellut alkuperäinen tukikumi vaihtui vähän tuoreempaan Febi Bilsteiniin:









Osana talvihuoltoa tuli myös vaihdettua jarrunesteet. Taakse vaihdoin samalla uuden ilmausnipat ja eteenkin olisin laittanut, jos mätänetistä saisi kerrankin sopivat osat ::). Noh ehjänä ne etunipatkin aukesi, niin täytyy myöhemmin vaihtaa. Joka nurkkaan tuli samalla tietenkin uudet kumihatut.
 


 
« Viimeksi muokattu: 05.10.2018, 13:34:45 kirjoittanut Makkara »
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
« Vastaus #33 : 01.11.2018, 12:52:27 »
Talvirenkaat tuli vaihdettua alle. Kesärenkaat oli jo ihan loppu ja sattui noi nastarenkaat olemaan myös 16", niin pyöräytin nastat noille alkuperäisille vanteille. Ensikesäksi sitten uutta vannetta ja rengasta.



Vanteetkin tuli pestyä ja vahattua talvea varten:






Samalla koko auton kunnollinen liuotinpesu ja collinitet talveksi pintaan:






S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

 

Ateho  Elekma