Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 245Turbo

  • 47 Vastauksia
  • 26744 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #30 : 12.05.2015, 18:42:08 »
Aamulla käytiin penkissä. Nopsasti käy säätö kun hallitsee hommansa, itse olisikin hieman vaikeaa kadulla säätää isoilla kierroksilla.

Koneena siis vajaa 300tkm ajettu B230F, johon lisätty turbo+vakio cooleri, isommat suuttimet ja Megasquirt. Tehoa ei kovin paljoa ole, vaikka liikkuukin alaväännön turvin ihan kivasti. Huippuvääntö osuu 3000rpm kohdille. Tämmöinen käppyrä tuli:

305Nm ja 186hp

Ahdin on selvästi liian pieni ja kierroksilla puutuu, pakopaineita liikaa? Imulämmötkin nousivat samassa suhteessa kierrosluvun mukaan. Ulkolämpötila oli hieman alle 10´C ja Mega näytti vajaata 60´C vedon loppuessa. Ahtoja 0,7bar.

No, auton tarkoituksena on jatkossakin toimia talvikäyttöautona, joten asia tuskin haittaa ja tuon tehonkin kanssa pärjännee talvirenkailla. K-jetin aikaan tuli kyllä käytyä jääradalla piikit ja tunkki peräkontissa.

Käynnistysvaikeudet vain vaivaavat, nyt on kokeiltu asentaa koko ohjelma uusiksi boxin sisään ilman vaikutusta. :( Koitin Hemik:n boxillakin ja luulin jo vian hävinneen, mutta se tekikin ihan saman silloin tällöin, tosin harvemmin. Penkissä teki samaa kun tallentaa uusia arvoja, eli kiekkamittari ja PA-rele tulevat hulluiksi, muttei joka kerta.. Ikäänkuin kierrosluku tieto menisi sekaisin. Täytyy varmaan laittaa seisontaan ja tutkia syksyllä uudestaan.

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #31 : 12.05.2015, 21:54:40 »
Tämä lankkufarkku on kyllä aivan liian hieno seisomaan  ;) Toivottavasti ongelmat ratkeavat ja auto pääsee ajoon!

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #32 : 14.05.2015, 20:12:20 »
Tämä lankkufarkku on kyllä aivan liian hieno seisomaan  ;) Toivottavasti ongelmat ratkeavat ja auto pääsee ajoon!
Laitoin tänään seisontaan, aika siirtyä kesäaikaan ja -autoon. Eilen ja tänään ajettu n. 130km ja ehkä parikymmentä starttausta, ei kertaakaan ongelmia. :idiot2: Löydä nyt sitten vika kun se toimii välillä ihan normaalisti. Normaalilla tarkoitan että lähtee ja jää käyntiin noin 2-3s starttauksella.

Säädöt ovat nyt mielestäni muuten kunnossa, paitsi kiihdytysrikastus ja käynnistykset alle -10´C lämpötilassa. Äkkiä kaasu pohjaan runtaten kakasee ennen kuin lähtee vetämään. Itse en asiaa ollut omalla ajotyylillä huomannutkaan, mutta penkkimies sai tiistaina sammumaan pari kertaa. Niitä ehtii vielä syksyllä muuttamaan.

Tästä tuli nyt vähän dieselin tuntuinen, yli neljän tonnin ei kannata kierrättää. Risteyksissä voi pitää kolmosen, kunhan ei laske kierroksia alle 1500:n, ei tartte automaattivaihteistoa. Toivottavasti jää sen verran aikaa kesällä jotta todella saan maalattua tämän listoista alaspäin että pysyisi kunnossa. Ruostekuplia on siellä täällä, mutta vielä ei tarvitse hitsata.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #33 : 15.11.2015, 19:31:45 »
Tänään vein akun paikoilleen ja siirsin auton hallille. Olisi taas aika laittaa ATA talviseisontaan ja vaihtaa kulkupeliä. Vaihdoin rekisterikilvenvalojen polttimet ja uudet muovinippelit oikeaan umpioon niin että pysyy heijastin taas paikoillaan. Pohjasta rapsuttelin irtomassoja pois jouduin hitsaamaan kaksi pientä paikkaa kuskin lattiaan. Sitten aloin pesemään pohjaa paikkamassausta varten ja vähän huuhtelin kesän pölyjä pois..

Vesi päätti mennä maalin alle ja valui välissä takamuoville asti. Eli kannattaa olla varovainen kuumavesipesurien kanssa ja tehdä pohjatyöt kunnolla maalausta varten. Onneksi maalaus jäi itseltä tekemättä kesällä suunnitelmista huolimatta, niin ei harmita ihan niin paljon. Meinasin ottaa auton ajoon, mutta tuolle on kyllä tehtävä jotain ensin. Odotettava vaan pakkasia, niin pystyy hiekkapuhaltamaan pyöränkaaret ja oven kulmat.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #34 : 24.01.2016, 20:08:12 »
Asensin tähän vesi-webaston talviautoilua varten. Mahtui näppärästi pyyhkijänmoottorin viereen, mutta tarvitsee nostaa vähän paisuntasäiliötä ylemmäs. Maksoin vähän toista sattaa, mutta piti ottaa samassa kaupassa kytkinvikainen S40..

Pitkissä kantimissa ollut tämän vuotinen "katsastus remontti", mutta tänään sain Volvon viimein siniseksi. Vuoden vaihteesta asti oli puoliksi pohjamaalin harmaa. Eli ruostekuplien hiekkapuhallus ja maalaus operaatio, jota suunnittelin jo pari vuotta sitten. Pyöränkaarissa ja ovien reunoissa oli muutamia kuplia. Pahinta oli takalokasuojat joista maali lähti pestessä irtoamaan. Niistä lähti paineilmalla melkein kaikki pois ja alla oli turkoosi lähes kiiltävä maali. Muualla ei ollut samaa väriä alla, joten hioin vain mataksi ennen maalausta. Auto on nyt maalattu listoista alaspäin, oviaukot osittain sekä tuulilasin ympärys. Voi olla että kesällä joutuu vielä irroittamaan lasin ja ehkä hitsaamaan.. Nytkin joutui hitsaamaan takapyöränkantit uusiksi ja vasemman b-pilarin alapään. Muuten kori on vielä tosi hyvässä kunnossa. Samalla maalautui peilien kuoret ja takapuskurin alusmuovi, joka on uudemmasta. Kunhan maali kuivuu, niin kunnon massaus, lokarit paikoilleen ja konttorille. Jos vaikka pääsisi jääratapäiville kurvailemaan. Alkutalven olen ajellut Mk1 V70:llä. Takavetoa ja jääratoja odotellessa.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #35 : 25.01.2016, 19:22:34 »
Kuskin kylki onnistui hyvin. Apparin puolen takaoven viimeinen lakkakerros oli jäänyt hieman kuivaksi, mutta ei pieni appelsiini haittaa.


Kasaus aloitettu ja valot ym. paikoillaan. Viileä talli, niin annettava vielä kuivua hieman ennen listojen laittoa. Hiekkaa löytyy joka paikasta..

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #36 : 31.01.2016, 20:37:51 »
Tänään toin hallilta kotia. Vaihdoin 330cc suuttimet niin sain käymään nätisti tyhjäkäyntiä ja riittävät juuri ja juuri näille tehoille. Viime kevään käynnitysongelma ei ole toistaiseksi uusinut kertaakaan. Ruostesuojaus tehty ja kardaanin kannakelaakeri myös uusittu. Vielä puuttuu tuulilasin lista, katsastus ja helmoille tehtävä jotain.

Ostaisin tähän 850/mk1 V70 helmamuovit jos joltain löytyisi(ja jos joku tätä lukee). Keski-Suomen alueelta tai kerhon jääratapäivillä. Tarjoa YV:llä.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #37 : 07.02.2016, 09:17:05 »
Eilen ajelin yli 700km, kun kävin Paltamossa jääradalla. Hieno päivä ja ainakin takapyörät pyörivät jäällä noin 40km edestä, pari kierrosta siis. Alkuun meinasi olla ongelmia, kun vaihdekepin nuppi irtoili ja aiheutti pari pyörähdystä. Muutenkin meni tovi ennen kuin ajo alkoi "sujumaan", talven ensi kerta siis. Muuten auto toimi ihan hyvin ja tuli säädettyä menomatkalla vähän maantiekulutusta. En laskenut, mutta koko reissussa kului noin 1,5 tankillista. Öljynpaineanturi jumitti ja näyttää nyt 4bar koko ajan ja vaihdettava mittaristoon uusia ledejä.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #38 : 30.04.2016, 18:26:44 »

Talvet liat pesty ja jonkinlainen vahaus uudelle maalille.

Helmamuovit vielä sprayllä maalattu ja vääränväriset, kun eivät ehtineet maalaukseen mukaan. Vielä kun imuroisi (taas) hiekkapuhallushiekkaa sisältä, kehtaisi varmaan tarjota Classic Motorshown harrasteparkkiin ensi viikonloppuna. Hiekkaa tuntuu varisevan uskomattoman paljon viime syksyisen oviaukkojen puhalluksen vuoksi.


"Volvo-korjaamo"

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #39 : 11.05.2016, 18:25:31 »

Kohta tarvitsee kattoluukkua

Tällä ei olekaan juuri tullut kesäaikaan ajettua. Nyt onkin tullut korjailtua monta pikkuvikaa, joita ei ole talvisaikaan jaksanut laittaa. Vielä tutkittava saisiko ikkunan kytkimet korjattua ja toimimaan kunnolla, ja laittaa tuulilasin lista paikoilleen.

Lahdessakin kävin, menomatkan(180km) keskikulutus 8,8l/100km. Vaikka ajoinkin pitkän matkaa satasta, niin kait tällä pitäisi päästä pienemmällä kulutuksella. AFR on noin noin 14,9 +-0,3 alipaineilla ajaessa. Pitäisi varmaan kokeilla ennakon muuttamista?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #40 : 12.05.2016, 08:37:33 »
A-nokassa on kohtuullisesti asteita, ja se voi vaikuttaa osaltaan kulutukseen. Lambdalla säätäminen on ihan jees mutta oikealla pakokaasuanalysaattorilla (varsinkinHC) pääsee sitten tarkemmin kiinni moottorikokoonpanon ominaisuuksiin.

Paljonko sulla on kierroksia @ 100 km/h?

Oma 245 B200F meni hyvin matalia kaseja joten ei tuo 8,8 ihan huono tulos ole. Jos vertaa 240 Turboon.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #41 : 12.05.2016, 09:33:55 »
Tällaisenkun joskus saisi. "Alkuperäinen" 245 Turbo  S*

Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #42 : 12.05.2016, 21:14:23 »
A-nokassa on kohtuullisesti asteita, ja se voi vaikuttaa osaltaan kulutukseen. Lambdalla säätäminen on ihan jees mutta oikealla pakokaasuanalysaattorilla (varsinkinHC) pääsee sitten tarkemmin kiinni moottorikokoonpanon ominaisuuksiin.

Paljonko sulla on kierroksia @ 100 km/h?

Oma 245 B200F meni hyvin matalia kaseja joten ei tuo 8,8 ihan huono tulos ole. Jos vertaa 240 Turboon.
Ei ole tullut katsottua tarkemmin, mutta muisteleisin että 80km/h -> n.2100rpm ja 100km/h -> n.2600rpm. Varastossa olisi A, D, M ja T, joita voisi ehkä kokeilla, mutta saattaa jäädä. Sinällään voisi olla mielenkiintoista kokeilla muitakin vaikutuksia, kun tämä ei kuitenkaan kierroksilla hengitä ahtimen takia.

Ensimmäinen Volvoni jolla kuljin Jkl-Kakaranjärvi väliä meni parhaimmillaan 8,2l/100km samalla ajotyylillä. Siinä oli B200E ja alkujaan 4-vaihteinen, mutta vaihdettu M47 joten oli kylläkin harvat välitykset. Sitä yritin pitää tavoitteena kun tuota ruiskua olen tässä samalla opiskellut säätämään. Lähtötilanteessahan tämä vei pahimmillaan kahta ämpäriä ja pienimmillään taisin päästä talvella 12l/100km..

Tällaisen kun joskus saisi. "Alkuperäinen" 245 Turbo  S*
Jos olisi vähemmän "alkuperäinen", niin saattaisi olla MR-kilvissä ja paremmassa kunnossa.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #43 : 05.10.2016, 19:07:29 »
Tällä tulikin ajeltua koko kesä tänä vuonna. Katsastuksessa säädettiin toista sumuvaloa viime viikolla, huomautuksitta läpi. Päästöt jäi vähän katin arvoista. CO 0,82, HC 144, CO2 11,5 ja O 4,1

Ennen sitä tulikin tehtyä hieman tavallista laajempi katsastushuolto sisältäen mm. seuraavaa:
-Etujarrukilvet
-Pääsylinteri+jarruneste
-Taakse 3kpl puslia
-Kardaani (jatkospoori piti kauheaa kolinaa)
-Takaiskarit
-Imusarjantiiviste

Tuo imusarjantiiviste meni jo toisen kerran. Oli taas imeytynyt kulma imukavavaan.  :idiot2:

Kun tämä talviauto kerran on, niin pitää olla Webasto. Mutta sepä ei kesän jälkeen käynnistynytkään.. Ei saa polttoainetta, mutta jos auto on juuri käynyt, toimii normaalisti, joitakin minuutteja. Eli olen laittanut paluuputkeen t-haaran auton alle, oman pumpun viereen. Putki ilmeisesti valuu tyhjäksi ja taitaa pää olla tankissa bensan pintaa ylempänä? Pitää varmaan kehitellä joku välisäiliö paluulinjaan, en haluaisi tankata lämmitintä erikseen.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #44 : 09.02.2020, 20:16:12 »

Moderni Duett, eli monikäyttöauto

Arkena töihin, lauantaina Mobilistien Talwiajoihin ja sunnuntaina huoltoautona rallihommissa. Tämä se vaan kulkee ja vie bensaa. Isompia remontteja ei ole tarvinnut tehdä ja 482tkm on nyt matkamittarissa.

Perjantaina tuli vaihdettua vähän uudemmat nastalliset renkaat, jotta pääsi eilen Talwiajoihin. Ensimmäisen rastitehtävän vastaukset meni ihan arpomiseksi, vaikka moniurahihnojen pituutta kysyttäessä keksittiin kartturin kanssa mielestämme realistinen vastaus. Tuloksia ei vielä ole julkaistu, joten ei tiedä menikö hyvin, vai hyvin huonosti. Seuraavaksi oli vuorossa ajokoe jäädytetyllä peltotiellä mikä osoittautui varsin liukkaaksi. Meinattiin siis poistua reitiltä toisessa mutkassa, mutta hauskaa oli. Laukaan ja Suolahden teitä kierreltiin 120km edestä ja Tupasvillassa oli hernekeittolounas. Seuraava rasti meni lähes yhtä hyvin, eli ei tainnut tulla yhtään pistettä. Reitillä ollut vanha nokkapelti kyllä huomattiin, muttei tiedetty mistä ajoneuvosta se oli peräisin. Viimeisen rastin kysymykseen sentään tiesin vastauksen.

 

Futurez  Kulkukoira