Futurez  Kulkukoira

Volvo V70 2004 D5 geatronic täristää vedossa

  • 10 Vastauksia
  • 4699 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Hei

Eilen alkoi mitään varoittamatta auton oikea etunurkka pompottamaan / tärisemään / vatkaamaan vedätettäessä.

Normi ajossa sitä tuskin huomaa eikä rullatessa mitään ongelmaa ole.

Parkkipaikalla kun kääntelin puoleltatoiselle vedossa, niin ei mitään pauketta tai muuta vastaavaa kuulunut.

Mistähän osaisi lähteä vikaa paikallistamaan?

Auto on Volvo V70 2004 D5 Geatronic laatikolla ja ajettu melkein 400tkm.

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2004 D5 geatronic täristää vedossa
« Vastaus #1 : 10.06.2014, 17:06:18 »
Otappa oikeesta vetarista kiinni ja koita onko sisänivelessä väljää pystysuunnassa?
V70 2.5t geartronic -06

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Volvo V70 2004 D5 geatronic täristää vedossa
« Vastaus #2 : 10.06.2014, 17:19:10 »
Otappa oikeesta vetarista kiinni ja koita onko sisänivelessä väljää pystysuunnassa?
Öö pitääkö keula olla tunkattuna? Vai onnistuuko jos pyörät on linkussa?

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2004 D5 geatronic täristää vedossa
« Vastaus #3 : 10.06.2014, 18:21:25 »
Ei oo merkitystä onko ilmassa vai ei, jos vaan pääset kunnolla sitä koittamaan auton ollessa maassa.
V70 2.5t geartronic -06

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Volvo V70 2004 D5 geatronic täristää vedossa
« Vastaus #4 : 10.06.2014, 19:35:45 »
Tunkkasin keulan ylös ja vetonivelestä topakka ote...
Välystä sisäpäässä auton pituus suunnassa jokunen milli, klonksu kun heilutti.

Pitääks miun nyt ostaa koko vetonivel?

Ehdottakaa hyvää tarvike osaa, jolla ajais 200-300tkm ei ruahtis alkuperäistäkään ostaa :(

Vai kannattaako koittaa käytettyä etsiä? Ja jos käy käytetty, niin millaisesta yksilöstä pitää etsiä? Vissiin automaatissa ja manuaalissa eri vetarit?

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2004 D5 geatronic täristää vedossa
« Vastaus #5 : 10.06.2014, 21:20:38 »
Tunkkasin keulan ylös ja vetonivelestä topakka ote...
Välystä sisäpäässä auton pituus suunnassa jokunen milli, klonksu kun heilutti.

Pitääks miun nyt ostaa koko vetonivel?

Ehdottakaa hyvää tarvike osaa, jolla ajais 200-300tkm ei ruahtis alkuperäistäkään ostaa :(

Vai kannattaako koittaa käytettyä etsiä? Ja jos käy käytetty, niin millaisesta yksilöstä pitää etsiä? Vissiin automaatissa ja manuaalissa eri vetarit?

Siis oliko siinä nivelessä auton pituussuunnassa väljää vai vetoakselin pituussuunnassa? Vetarin suuntasesti siinä saa klappia vähän ollakkin. Tarvikkeena ei taida löytyä niveltä eikä akselia. Volvoltakin saa vaan koko vetaria ja hinta on sitte sen mukanen... Käytettyä kannattaa varmaan alkaa metsästää jos vika siinä nivelessä on, siinä en osaa auttaa, että miten nää käy ristiin keskenään, varmin olis tietty löytää samanlaisesta autosta.
V70 2.5t geartronic -06

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Volvo V70 2004 D5 geatronic täristää vedossa
« Vastaus #6 : 10.06.2014, 23:30:16 »
Siis oliko siinä nivelessä auton pituussuunnassa väljää vai vetoakselin pituussuunnassa? Vetarin suuntasesti siinä saa klappia vähän ollakkin. Tarvikkeena ei taida löytyä niveltä eikä akselia. Volvoltakin saa vaan koko vetaria ja hinta on sitte sen mukanen... Käytettyä kannattaa varmaan alkaa metsästää jos vika siinä nivelessä on, siinä en osaa auttaa, että miten nää käy ristiin keskenään, varmin olis tietty löytää samanlaisesta autosta.
Auton pituussuunnassa, eli "puskurista puskuriin"

Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jää siis käytetyn metsästäminen?

Nyt joku voisi sanoa jotta minkä ikäisistä / mallisista autoista tuo vetari käy? Onko laatikolla tai polttoaineella väliä?

Poissa mara h

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2004 D5 geatronic täristää vedossa
« Vastaus #7 : 11.06.2014, 07:47:03 »
 no sisempi skruuvat.fi 69,90 ???
« Viimeksi muokattu: 11.06.2014, 08:07:43 kirjoittanut mara h »

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2004 D5 geatronic täristää vedossa
« Vastaus #8 : 11.06.2014, 11:22:07 »
no sisempi skruuvat.fi 69,90 ???

Ai dieseliin löytyy vai? Itellä allekirjotuksen auto ja siihen ei löydy kun koko akselia.
V70 2.5t geartronic -06

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Volvo V70 2004 D5 geatronic täristää vedossa
« Vastaus #9 : 21.06.2014, 20:07:18 »
Oikea vetoakseli vaihdettu, ei muutosta.
Moottorin ylä kumituki vaihdettu, ei muutosta 

Havaintoja.
Vasemmalle kaartaessa tärinä on pienintä, suoraan ja oikealle kaartaessa aika paha.
Tuntuu voimakkaiten 60-140km/h

Tärinä tuntuu töyssyssä muuttavan olomuotoaan.

Sekä huomasin tutkailla vetaria kuljettajan puolelta. Sisempi kumi riekaleina, rengasta pyörittäessä kuuluu vetarista rohina / roklatus, samallaista ääntä ei kuulu toiselta puolelta.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2004 D5 geatronic täristää vedossa
« Vastaus #10 : 01.07.2014, 06:56:16 »
Oikea vetoakseli vaihdettu, ei muutosta.
Moottorin ylä kumituki vaihdettu, ei muutosta 

Havaintoja.
Vasemmalle kaartaessa tärinä on pienintä, suoraan ja oikealle kaartaessa aika paha.
Tuntuu voimakkaiten 60-140km/h

Tärinä tuntuu töyssyssä muuttavan olomuotoaan.

Sekä huomasin tutkailla vetaria kuljettajan puolelta. Sisempi kumi riekaleina, rengasta pyörittäessä kuuluu vetarista rohina / roklatus, samallaista ääntä ei kuulu toiselta puolelta.

Tuo kaartamisesta muuttuva ääni viittaa pyöränlaakeriin ja jos aiheuttaa ajossa tärinää, ni se on jo ihan viimeisen varoituksen ääniä.
Vasemmaltako kuului rohina rengasta käsin pyörittämällä?
Käytä siltäkin puolen vetari irti navasta, ni saat pyöritetty pelkkää napaa ja vaikka pyöräkin paikallaan et siihen tulee vähän massaa. Jos laakerista kuuluu kuiva roihina ni vaihtoon.
Jos tärinä on aiheutunu tuosta laakerista ja sillä on ajettu satoja km rohisten ni ulkonivelen boorit voi olla hitsautunu laakerin boorin kanssa yhdeksi. (Tuollaisen paketin avasin pari viikkoa sitten, boori ei löysänny 20t prässäykselläkään ja vaikka laakerikaulaa käytettiin punaisena monta kertaa).

 

Ateho  Elekma