Kulkukoira  Proturbo

2.4 D5244T4 -07 karkea käyntiääni

  • 6 Vastauksia
  • 4367 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wolmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
2.4 D5244T4 -07 karkea käyntiääni
« : 22.06.2014, 22:40:08 »
Löydy oikein vastaavaa aikaisempaa aihetta;
Vaihdoin tiistaina venttiilikoneiston kulumisesta hieman kuuluisaksi tulleeseen T4-malliini (220tkm)
hydr.tuet(nostimiksikin jossakin puhutellaan..) ja keinut. Syynä äänekäs yläkerta.

Yleinen "rälpätys" ja sen vivahteet häipyivät(kulumaa oli jonkin verran tuissa), mutta huolestuttavin karkea, vanhempien sytkä pielessä olevien volvojen tapainen, dieselin ääni jäi. Lisäksi kuuluu aika selkeä, mielestäni yhden sylinterin tahtiin kilkattava metallinen terävä ääni.

Kysymys: Voiko näissä olla "sytkä" pielessä?

Tuo karkea ääni voisi kuulua suuttimista, korjausarvot ovat kylläkin hyvin maltilliset.. Voiko siitä mitään päätellä??

Jakaisiko joku selkeää ohjetta jakopään- ja nokkien ajoitukselle?

Please nähkää vaivaa ja listatkaa kokemuksella vaihtoehtoja, yrittäisin sulkea niitä yxitellen pois.  :'(
Jos ei Volvolla, ni sit kävelen..
XC90 -11 155tkm

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6372
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 2.4 D5244T4 -07 karkea käyntiääni
« Vastaus #1 : 23.06.2014, 09:41:02 »
Vaihdoitko suuttimien alapäiden kuparitiivisteet ja suuttimien kiristyspannat? Vuotava kupariprikka pitää aikamoista tsupsutusta.

Poissa wolmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: 2.4 D5244T4 -07 karkea käyntiääni
« Vastaus #2 : 24.06.2014, 00:53:09 »
Kuparit vaihdoin joo kyllä, mutta pannat jätin entiset. Ovat ennekin pitäneet, kun napauttaa suutinputken t-haaran juureen, niin painautuu suutin tiivisteeseen..
Käyntiääni on "traktorimaisen karkea".. Osaa paremmin kuvailla.

Onneksi Volvo kulkee näin kylmässä vesisateessakin!!
Jos ei Volvolla, ni sit kävelen..
XC90 -11 155tkm

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4 D5244T4 -07 karkea käyntiääni
« Vastaus #3 : 24.06.2014, 11:00:31 »
Suuttimien järjestys pysyi ennallaan?
Tiettävästi muuttunut järjestys saattaa hetken vaikuttaa toimintaan?

Poissa wolmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: 2.4 D5244T4 -07 karkea käyntiääni
« Vastaus #4 : 24.06.2014, 22:47:11 »
Jep, suuttimet numeroitu ennen irroitusta.

Painotan, että karkeus oli ennen remppaa jo.

Kun saisi factaa tohon ajoituskysymykseen..
Jos ei Volvolla, ni sit kävelen..
XC90 -11 155tkm

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: 2.4 D5244T4 -07 karkea käyntiääni
« Vastaus #5 : 25.06.2014, 00:02:49 »
Olisko mahdollista saada ääninäytettä käyntiäänestä? En oikein usko että ajoitus olisi pahasti pielessä. Tai on kaikki mahdollista. Esim nokka-akselin hihnapyörässä olevia ruuveja kun löysää, niin on paljonkin säätövaraa. Alkuperäiset ruuvinkannanjäljet kuitenkin löytynevät jos yhden ruuvin avaa. On mulle tuotu sellainenkin volvo missä tee-se-itse asentaja oli vaihtanut jakohihnan ja se oli yhden hampaan pielessä. Moottori kyllä kävi mutta ääni oli pahempi kuin valmetin traktorissa ;).

Toisilla suuttimilla tuollainen moottori tuottaa aivan erilaisen äänen. Uusi d5 käy miellyttävällä äänellä. Suutinten kuluessa niistä alkaa päästä hiukan enemmän polttoainetta. Pyörimisnopeus kiihtyy tuolloin enemmän kuin pitäisi ja moottorinohjaus sitten hidastaa pyörimistä. Tuo kuuluu sitten karkeana käyntiäänenä. Jonkinverran niissä  on automaattista kompensointia mutta kun suutin tarpeeksi kuluu niin ei enää riitä korjausarvot.

Commonrail paineen voisi myös mitata. Jos paine on liian iso, niin on todella ruma käyntiääni. Paineensäädin on kp-pumpun päädyssä ja tyhjäkäynnillä voi lyhyeksi ajaksi (omalla vastuula) ottaa johdon irti jolloin on täysi paine. Tuolla havaitsee toimiiko paineensäätö vai ei.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2014, 00:16:29 kirjoittanut Nortti »

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4 D5244T4 -07 karkea käyntiääni
« Vastaus #6 : 25.06.2014, 09:56:42 »
Ennen kuin konetta alkaa purkamaan ajoitusmerkit kohdille.
Nokka-akselien metallisessa hammasrattaissa on merkinnät jotka täytyy olla kohdakkain vaaka asennossa, toisessa rattaassa kaksi pistettä toisessa yksi. Hihnapyörän merkki (kolo) joka on kopan merkin kanssa kohdakkain. mielestäni jos ajoitus on hampaan verran pielessä sen huomaa helposti. D5 moottori on yksinkertainen/helppo hihna remontin puolesta.


 

Carcom Oy  Ateho