Futurez  Kulkukoira

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15776 Vastauksia
  • 3270440 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jirppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14220 : 21.12.2019, 22:20:21 »
Tuolla toisaalla sulle kirjoitettiin että autosi on oikeasti 99 mallinen ja ulommat vetonivelet ainakin vaihtuu 7/98. Onko vetoakseleissakin eroja ja kumpaa mallia sulle on tullut?
Tämähän kiintoisaa ja ehkä jopa ratkaisun avain ongelmaan. Mielestäni vetoakseleissa ei ollut eroa, ainoastaan sisemmissä päissä.. Eli vanhassa osassa on kuulat ja kehä suojakumin sisällä ja noissa mikä on kokeiltu ja mallailtu niin on ollut kiinteä nivel. Ja laatikon kupissa eroja. Ohessa vielä kuvia

Tässä vanha kuppi


Ja sitten tämä yksi yksilö joka meni kyllä paikoilleen, mutta ei pysy laatikossa.. Eli ulompi pää oikea mutta sisempi väärä. Toinen virheostos-akseli taas ei yrittänytkään passata autoon..


Vanhaa kuppia laittaessa kyllä pysyi eikä liikkunut minnekkään, mutta tuo uudempi lähtee vaikka kuinka pieksee niin aina vetämällä irti, eli ei hyvä.

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14221 : 21.12.2019, 23:56:54 »
Onko se sokkarengas urassa siellä laatikon päässä vai tuliko vanhan vetarin mukana pois?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jirppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14222 : 22.12.2019, 00:00:06 »
Onko se sokkarengas urassa siellä laatikon päässä vai tuliko vanhan vetarin mukana pois?
Tuli vanhan vetarin mukana pois

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14223 : 22.12.2019, 23:37:38 »

Turbo vaihdettu uuteen ~40tkm sitten eikä livedatassa näy mitään poikkeavuuksia. Katalysaattorin koodi tulee toodella harvoin, päästöt kunnossa jne joten en usko katalysaattorin vikaan.

Nyt lähinnä kiinnostaisi tietää millainen ahtopaineen säätöventtiili tuolla on (jos on). Tällä hetkellä liikaa välimatkaa jotta alkaisin itse tonkimaan konepellin alta...

Sen katin kunnon voi itsekin tarkastella livedatalla. katsoo lambda arvoa ennen ja jälkeen katin, ennen kattia pitäisi seilata edestakaisin laidasta laitaan, ja jälkeen olla melko suoraa viivaa sen jälkeen kun katti on lämmennyt.. Olettaen tietysti että siellä on se katin jälkeinenkin lambda-anturi. Tosin jos siellä ei ole, niin mistäpä se osaisi keksiä että katissa olisi jotain vikaa. Kuolemaisillaan oleva katti tosin voi tehdä sitä kuolemaa vuosikausia.

Hukkaporttin kello ohjaa yleensä turbon pakopesässä olevaa venttiiliä (eli sitä varsinaista hukkaporttia) joka päästää ylimääräisen pakokaasun turbiinin ohi, siten rajoittaen ahtopainetta. Jos autossa ei ole sähköistä ahtopaineen säätöä, ecu vain vahtii että ahtopaineet vastaa suunnilleen sitä mitä vastaavalla kengittämisellä sieltä pitäisi tulla, jos ahto jää vajaaksi, tai nousee liian korkeaksi se päättelee että nyt ei ole kaikki ihan niin kuin pitäisi.

Jos hukkaportin kellolle menevä letku vuotaa, niin se antaa liikaa ahtopainetta, tai vastaavasti jos kello, tai sen jousi on kuoleentunut se ei anna täyttä ahtoa, jonka myös tekee huonokuntoinen turboahdinkin.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14224 : 23.12.2019, 12:34:36 »

Turbo vaihdettu uuteen ~40tkm sitten eikä livedatassa näy mitään poikkeavuuksia. Katalysaattorin koodi tulee toodella harvoin, päästöt kunnossa jne joten en usko katalysaattorin vikaan.

Nyt lähinnä kiinnostaisi tietää millainen ahtopaineen säätöventtiili tuolla on (jos on). Tällä hetkellä liikaa välimatkaa jotta alkaisin itse tonkimaan konepellin alta...

Mulla samaa ärrässä, herjaa kattia todella satunnaisesti ja vaihtelevasti. Päästöissä ei mitään vikaa, lambda arvot ok.
Nyt jälkeenpäin ajatellessa ei ole enään tullut kesän jälkeen kun putkisto vaihtui katilta taaksepäin bsr tekeleeseen

Kuittaamalla aina pysynyt pois, välillä useamman kuukauden, välillä samalla viikolla tullut. Jostain luin että pieni holkki putken ja lambdan väliin auttaa jo, varsinkin catback putkistojen kanssa. Niitäkin myydään erikseen
« Viimeksi muokattu: 23.12.2019, 12:37:29 kirjoittanut Chall »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14225 : 23.12.2019, 20:34:44 »
Sen katin kunnon voi itsekin tarkastella livedatalla. katsoo lambda arvoa ennen ja jälkeen katin, ennen kattia pitäisi seilata edestakaisin laidasta laitaan, ja jälkeen olla melko suoraa viivaa sen jälkeen kun katti on lämmennyt.. Olettaen tietysti että siellä on se katin jälkeinenkin lambda-anturi. Tosin jos siellä ei ole, niin mistäpä se osaisi keksiä että katissa olisi jotain vikaa. Kuolemaisillaan oleva katti tosin voi tehdä sitä kuolemaa vuosikausia.

Hukkaporttin kello ohjaa yleensä turbon pakopesässä olevaa venttiiliä (eli sitä varsinaista hukkaporttia) joka päästää ylimääräisen pakokaasun turbiinin ohi, siten rajoittaen ahtopainetta. Jos autossa ei ole sähköistä ahtopaineen säätöä, ecu vain vahtii että ahtopaineet vastaa suunnilleen sitä mitä vastaavalla kengittämisellä sieltä pitäisi tulla, jos ahto jää vajaaksi, tai nousee liian korkeaksi se päättelee että nyt ei ole kaikki ihan niin kuin pitäisi.

Jos hukkaportin kellolle menevä letku vuotaa, niin se antaa liikaa ahtopainetta, tai vastaavasti jos kello, tai sen jousi on kuoleentunut se ei anna täyttä ahtoa, jonka myös tekee huonokuntoinen turboahdinkin.

Perustekniikka turbojen jne osalta kyllä hallussa, kiitoksia vaan vinkeistä. Tosiaan ajatuksena oli että jos joku osaisi sanoa onko siellä jonkinlainen sähköinen venttiili niin osaisi metsästää oikeanlaisen osan millä kokeilla seuraavan kerran kun auton ääreen pääsee  :)

Mulla samaa ärrässä, herjaa kattia todella satunnaisesti ja vaihtelevasti. Päästöissä ei mitään vikaa, lambda arvot ok.
Nyt jälkeenpäin ajatellessa ei ole enään tullut kesän jälkeen kun putkisto vaihtui katilta taaksepäin bsr tekeleeseen

Kuittaamalla aina pysynyt pois, välillä useamman kuukauden, välillä samalla viikolla tullut. Jostain luin että pieni holkki putken ja lambdan väliin auttaa jo, varsinkin catback putkistojen kanssa. Niitäkin myydään erikseen

Heei hyvä kun mainitsitkin tän, joskus ammoisina aikoina asiasta muistan kuulleeni.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Sigu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14226 : 27.12.2019, 23:12:49 »
V70 Mk3 -08 2.5T 6-vaihteinen manuaali. Vaihdekeppi alkoi yks kaks nitisemään aivan kuin rasvan puutteessa 2->3 ja 4->5 vaihdettaessa, myös 6->5 hiukan ääntää. Mistä johtuu? Mitä pitäis tehdä?

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14227 : 30.12.2019, 15:01:47 »
960 mk1 sedanin takakontti on kiinni ja pysyy. Kontin lukkoa ryitty eestaas, koitettu keskuslukkoa. Ei aukea. Kahva tuntuu lyövän tyhjää, tainnut tanko hypätä veks paikaltaan. Kaiketi ainut vaihtoehto kilauttaa takavalo rikki ja sitä kautta avata luukku?
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14228 : 30.12.2019, 20:23:57 »
960 mk1 sedanin takakontti on kiinni ja pysyy. Kontin lukkoa ryitty eestaas, koitettu keskuslukkoa. Ei aukea. Kahva tuntuu lyövän tyhjää, tainnut tanko hypätä veks paikaltaan. Kaiketi ainut vaihtoehto kilauttaa takavalo rikki ja sitä kautta avata luukku?

Joku oli muistaakseni onnistunut ronkkimaan lukon auki jonkinlaisella kättäpidemmällä suksiluukun kautta?

Vastaavan tilanteen varalle olen vetänyt avausvaijerin, tosin sekin liikuttaa vain sitä lukitustankoa...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14229 : 03.01.2020, 17:20:58 »
Mistäköhän johtuu että 940 turpossa lämpösellä koneella jäähd. nesteen pinta on tosi alhainen, mutta kun korkkia raottaa niin suhahtaa ja pinta nousee reippaasti?

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14230 : 03.01.2020, 17:26:22 »
Mistäköhän johtuu että 940 turpossa lämpösellä koneella jäähd. nesteen pinta on tosi alhainen, mutta kun korkkia raottaa niin suhahtaa ja pinta nousee reippaasti?
Jonkin sortin moottori vaurioista.

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14231 : 03.01.2020, 21:33:00 »
Mistäköhän johtuu että 940 turpossa lämpösellä koneella jäähd. nesteen pinta on tosi alhainen, mutta kun korkkia raottaa niin suhahtaa ja pinta nousee reippaasti?

Sehän on paisunta astia. Korkki on tiivis tiettyyn paineeseen asti. Kun avaat korkin paine astiasta poistuu ja nestepinta nousee. Lisää kylmänä min ja max väliin äläkä kuumana availe paisarin korkkia.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14232 : 03.01.2020, 21:53:39 »
Lisää kylmänä min ja max väliin äläkä kuumana availe paisarin korkkia.

En tiedä onko mitään käytännön merkitystä, mutta itse olen tavannut lisätä nesteen ylärajaan koneen ollessa kuuma. Varsinkin jos on viitteitä nestevuodoista.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14233 : 03.01.2020, 21:55:06 »
Vesiletkut voi olla pehmenneitä ja paineen takia ne pullistuu. Vesi häviää paisarista sinne.

Turbo vinokoneissa on aika kova paine jäähdytysjärjestelmässä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14234 : 03.01.2020, 22:32:38 »
Vesiletkut voi olla pehmenneitä ja paineen takia ne pullistuu. Vesi häviää paisarista sinne.

Turbo vinokoneissa on aika kova paine jäähdytysjärjestelmässä.

Sen mitä olen oppinu vuosien saatossa niin jäähdytysjärjestelmässä on n 1 barin paine. Ja pitäis kestää aukassa korkki kuumana ilman että tulee yli. Ja on päteny niin pienissä henkilöautoissa kuin 100tn painavissa työkoneissa  :)

Mistäköhän johtuu että 940 turpossa lämpösellä koneella jäähd. nesteen pinta on tosi alhainen, mutta kun korkkia raottaa niin suhahtaa ja pinta nousee reippaasti?

Muuan vuosi sitten vaihdoin v70 d5 samojen oireiden vuoksi kansi pahvin niin ongelmat loppu siihen. Kilometrejä tullu sen jälkeen 70tkm ilman ongelmia.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

 

Proturbo  Autodiagnoosi