Proturbo  Autodiagnoosi

Hupikäyttis Volvo 960 Turbo

  • 12 Vastauksia
  • 6671 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Hupikäyttis Volvo 960 Turbo
« : 27.01.2017, 21:35:20 »
Terve.

Tuli sitten ostettua elämän ensimmäinen kanttivolvo  8). Tätä foorumia lueskellessa tuli himo tommoseen turbotettuun kutoskoneiseen 960 ja nettiautossa oli sitten sopivasti yksi myynnissä niin pitihän se ostaa pois kuleksimasta. Takavetoista himoinnut melkein 10v ja nyt sitten viimein sain tuon ostettua, heh.

Auto on ihan perus siistissä kunnossa ikäisekseen. Ei nyt mikään kedon kaunein eikä parhain mutta menee meikän käyttötarkoituksessa ihan hyvin jos kestää vaan läjässä. On tuossa vikojakin, mm oviverhoilun nahat kutistuneet ja taitaa toinen tai molemmat turboista olla huollon tarpeessa kun tuntuu öljyä syövän jonkin verran. Hajusta ja oireista päättelin että ahdin on syypää tähän murheeseen. Maalipintakin on aika kauhtunut mutta se ei haittaa koska yksi tarkoitus tällä autolla on se että saa toimia omana "harjoituskohteena" ja meinasin hänet maalata keväällä kun kelit lämpenee.

Tekniikka on tällä hetkellä

2,5 lohko shimmeillä
3,0 kampiakseli & nokka-akselit
T6 männät & kiertokanget
T6 tuplaturbot & bypass venttiili
Säädettävä bensanpaineensäädin
940 cooleri
850 R kova vauhtipyörä & sacsh sre BMW m5 race 765 asetelma.
Kansi oikaistu ja R seetit tehty.
Moottoriin kaikki tiivisteet ja stefat uusittu, myös jakopää & vesipumppu uusittu.

Painetta on 0.38b ja tehoa 240hp. Ei tuo tosiaan mikään tykki kyllä ole, mutta itsellä oli tarkoitus yrittää ottaa tällä paketilla 300hp, kait se jo vähän pirteemmältä tuntuu. Jossain vaiheessa yritän sitten vaihtaa h-veivit ja Holsetin pellin alle, on tuo Boost sitä niin paljon kehunut että pakko se on tehdä :D

Varusteina on sähköinen kattoluukku, nahkat sähköllä, vakkari, automaatti-ilmastointi, keskikonsolin mukitelineet. Kaikki jopa toimivat moitteetta.

Tuli tuolla Kokkolasta ajettua Etelä-Karjalaan eilen (500km) ja ihan hyvin kuletti, ei edes perse puutunut.






Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Hupikäyttis Volvo 960 Turbo
« Vastaus #1 : 27.01.2017, 22:09:25 »
Tervetuloa joukkoon  :)

Onhan 960:ssa eri mukava kyyti kun auto on kunnossa, ja paranee vaan jos koneeseen laittaa lisää löylyä. Luulis T6 palikoilla tosiaan vähän enemmänkin lähtevän.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Hupikäyttis Volvo 960 Turbo
« Vastaus #2 : 28.01.2017, 09:54:32 »
samaa autoa kattelin chattiautossa :D
seurataan siis täälläkin ;)
kiitoos ja anteeks.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Hupikäyttis Volvo 960 Turbo
« Vastaus #3 : 28.01.2017, 10:13:00 »
Seurantaan menee  :)
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa kuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Hupikäyttis Volvo 960 Turbo
« Vastaus #4 : 28.01.2017, 18:59:17 »
Mistäköhän kannatas käydä kyselemään tohon motronic 1.8 ohjelmointia että sais nuo mukana tulleet T6 suuttimet kiinni?

Eilen soittelin lappeenrannan proturboon että mitä maksaa T6 ahtimen huolto niin arvioi että 400€ kipale, phyi. Mielummin ostan sit suosiolla holsetin. Tuo öljynkäry kyllä häiritsee sen verran että huomena pitää tutkailla tarkemmin mis tulee.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Hupikäyttis Volvo 960 Turbo
« Vastaus #5 : 28.01.2017, 19:31:03 »
Kiinni vaan.
Ei se ohjelmointia tarvitse, että toimii niillä.

Moottorinohjaus säätää ruiskutusaikoja sitten tarpeen mukaan ('oppii').

Motronic 1.8 ecu:ta ei käsittääkseni ole kukaan säädellyt, ainakaan Suomessa. Ite vaan "jotain pientä" tehnyt sen aikaa, mitä auto toiminut..
Se näkyy siinä sitten, miten huonosti tietoa ko. boksin säätämisestä löytyy.

Ostrich mahdollistaa säätämisen. On vain todella hankalaa, kun valmiita .xdf tiedostoja ei löydy kuten 4.4 versiolle tai LH:lle esimerkiksi.
Eli itse säätö on melko mielenkiintoista puuhaa.. ja joutuu paljon selvittelemään itse karttoja että mitä tapahtuu mistäkin.

Käy varmaan todella laihalla vakio (n. 200cc/min@3bar) suuttimilla noilla ahtopaineillakin.
Nimittäin loppuu säätövara jo vakio/vapari koneella kun siirtyy E85 polttoaineeseen.

Jos mahdollista, niin laita suoraan vähän isommat suuttimet.. esim. 440cc/min@3bar ?
Ei ole sitten vaarana, että jää heti liian pieneksi jos vaikka etanoliin satut siirtymään.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2017, 19:33:29 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa kuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Hupikäyttis Volvo 960 Turbo
« Vastaus #6 : 29.01.2017, 20:54:49 »
Itsellä on tuossa bensanpaineen säädin ja 3.7b paineet. Penkkilapussa näkyy afr ja se on 12 hujakoilla ihan rajoittinelle asti eli ihan ok.

Kuhan sais ton prkl öljynkäryn pois tosta autosta niin sitten alkas armoton tuunaaminen. Mutta aluksi pitää saada kaikki tekniset murheet pois ennen ku annetaan karkkia kuskille.
Tänään tuli ahtoputket purettua ja siellä ei öljyä ollut yhtään. Keksiviikkona pitää käydä hakemassa korokeramppi niin pääsee auton ottamaan downpipet irti. Josko siellä näkys öljyä. Hitto kun ei ole oikein kartalla että tuleeko haju pelkästää putkesta vai etupäästä taiki molemmista.

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: Hupikäyttis Volvo 960 Turbo
« Vastaus #7 : 29.01.2017, 22:04:40 »
Onko huohotus vielä alkuperäisellä paikallaan tossa imupuolella? Omaa turbokikkaretta kun aikoinaan koekäyttelin ja huohotus vielä vakio paikalla puski jo tyhjäkäynnilläkin sinistä putkesta. Ajattelin että ahdin sökö mutta kun letkun irrotti ja tukki liekkilukon savutus loppui.
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa kuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Hupikäyttis Volvo 960 Turbo
« Vastaus #8 : 01.02.2017, 14:44:33 »
Ilmeisesti tuo alkuperäinen paikka imusarjasta on tulpattu, alkuperäistä en toki itse ole nähnyt mutta kuvassa näkyvät huohotukset on tulpattu.

Jonkin verran näkyy epäämäräistä öljyä siellä täällä juuri tuossa vaihdelaatikon ja lohkon liitoskohdassa jossa vauhtipyörä näkyy. Pelko olisi sitten että kampiakselin stefa olisi pullahtanut? Tuo sopivasti roiskii pakoputken päälle mikä voisi käryn aiheuttaa. Äsken kun nopeasti piti autoa kylmänä vähän vain siirtää niin omasta mielestä öljyn käryä ei tullut. Eli kun pinnat ei ole kuumia niin ilmeisesti ei kärytä.

Noh nyt on paikat putsattu perusteellisesti, pitää laittaa vehje käydään ja tutkailla samalla mistä öljyä mahtaa ilmestyä




Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Hupikäyttis Volvo 960 Turbo
« Vastaus #9 : 01.02.2017, 15:52:54 »
Jos tuo imusarjan kohta mistä sen kuuluisi imeä huohotuskaasut imusarjaan on tukittu, niin tutkippas mihin ne huohotuskaasut päätyy? Jos moottori polttaa öljyä, niin ei sen käryn pitäisi juuri sisälle tulla. Jos taas huohotuskaasut leijailee vapaana konehuoneessa, niin kyllä ne sisälle tulee ja haisee.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa kuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Hupikäyttis Volvo 960 Turbo
« Vastaus #10 : 01.02.2017, 20:03:57 »
Ainakin yksi selvä öljyvuoto löytyi, etummaisen turbon öljyvoitelun paluupuolen laippa on vuotanut reippaasti. Vähän oli tuo toinenkin ahdin kostea samasta kohtaa. Paluupuolen putki on kyllä isompaa kuin menopuolen putki ja vasta ollut irti että tuskin on tukossa tai virtaus liian pieni paluupuolella.

Outoa oli kyllä se että pölläyttää kunnolla silloin kun on polkassut ja kierrokset kun alkaa laskemaan.
Videokuvaa ois mutta en osaa upottaa niin olkoon :)

Saakohan noita kuvan mukaisia laippa tiivisteitä muualta kuin marmorilta?




Poissa kuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Hupikäyttis Volvo 960 Turbo
« Vastaus #11 : 04.02.2017, 10:10:10 »
Uudet tiivisteet tuli hommattua turbojen paluupuolelle, meinasin vielä toisen paluuputken lähtöosan vaihtaa uuteen koska sitä on hitsailtu ja jälki on rumaa.

Eilen purin mukana tulleen g80 lukon ja sisältä paljaistui että lukituksen tekevästä akselista on boorit paskana


« Viimeksi muokattu: 04.02.2017, 10:14:49 kirjoittanut kuski »

Poissa Kakkos_nelonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
Vs: Hupikäyttis Volvo 960 Turbo
« Vastaus #12 : 25.05.2017, 17:57:07 »
Onkos tälle tapahtunut mitään muutaman kuukauden aikana? ::)

 

Futurez  Kulkukoira