KL-varaosat  Race.fi

850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet

  • 48 Vastauksia
  • 36302 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa FoggeR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #30 : 23.09.2015, 01:24:09 »
Nostetaas tätä topicia vähän ylemmäs. Oman jakolaatikon pääakselin teetätin vanhasta mittojen mukaan Kellokoskella (Tuusulassa). Kuvat varmaan vielä tallessa. Kyseessä siis -97 mallinen V70. Uudet hammastukset tehtiin Helsingin Hammaspyörässä Tattarisuolla. Induktiokarkaistiin ja kasattiin uusilla SKF:n laakereilla. Hyllykamaa esim. Etrassa. Samalla tietenkin Volvon omat uudet stefat ja laakerivälyksen säätö.

Harrasteikäisiähän nämä jo alkaa olla, mutta ihan perhanan vakaa ja hyvä käyttöauto. Ja mainioita sleepereitä talvikelillä uudempienkin nelivetojen kiusaksi. Nimimerkillä "-08 330xd Bemu kuski ihmeissään...".  ;)

Mitäs tälle tuli hintaa?

Itsellä kolisee tuo V70 AWD ikävästi kun lähtee pakittamaan ja vääntää vähän rattia. Muuten peli tuntuisi toimivan ja hiekalla lyö vielä neljä pyörää tyhjää.
Lähinnä tässä varaudutaan siihen jos tuota tässä innostuu purkamaan niin tietää että mitä homma pahimmillaan maksaa :D

PS. Ja sori vanhan kaivelusta, tuntui olevan lähimpänä oleva thread missä on vielä jollai tasolla järkeviä vastauksia.

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 895
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #31 : 23.09.2015, 23:05:48 »
Mitäs tälle tuli hintaa?

Itsellä kolisee tuo V70 AWD ikävästi kun lähtee pakittamaan ja vääntää vähän rattia. Muuten peli tuntuisi toimivan ja hiekalla lyö vielä neljä pyörää tyhjää.
Lähinnä tässä varaudutaan siihen jos tuota tässä innostuu purkamaan niin tietää että mitä homma pahimmillaan maksaa :D

PS. Ja sori vanhan kaivelusta, tuntui olevan lähimpänä oleva thread missä on vielä jollai tasolla järkeviä vastauksia.

Vika voi löytyä kardaanista. Tarkista keskilaakerin tuenta ja nivelet.

Poissa FoggeR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #32 : 23.12.2015, 02:22:24 »
Vika voi löytyä kardaanista. Tarkista keskilaakerin tuenta ja nivelet.

Taas pahoittelut vanhan nostosta. Nyt joulun välipäivinä selvinnee. Toivottavasti on vaan laakerit/tuenta/nivelet. Metelihän ei tässä ole pahentunut ja pakkia on pyritty olemaan käyttämättä :D
« Viimeksi muokattu: 23.12.2015, 16:34:11 kirjoittanut FoggeR »

Poissa FoggeR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #33 : 10.01.2016, 20:29:15 »
Jepjep, veto loppu takapyöristä.
Laakeri keskellä ainakin sökö, rohisee kun keuhkovammanen. Tämän lisäksi nyt kulmavaihde ei pyöritä kardaania, kardaani pyörii vaan kun takapyöriä käy käsin vääntelemässä.

Ideaa mikä kulmavaihteessa sökönä? Mitään rahinaa ei pidä ajaessa tai käsin eturenkaita pyörittäessä, myöskään kun veto loppui nyt matkalla pajalle takapyöristä ei mitään ääntä/meteliä kuulunut...

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 895
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #34 : 10.01.2016, 23:25:31 »
Jepjep, veto loppu takapyöristä.
Laakeri keskellä ainakin sökö, rohisee kun keuhkovammanen. Tämän lisäksi nyt kulmavaihde ei pyöritä kardaania, kardaani pyörii vaan kun takapyöriä käy käsin vääntelemässä.

Ideaa mikä kulmavaihteessa sökönä? Mitään rahinaa ei pidä ajaessa tai käsin eturenkaita pyörittäessä, myöskään kun veto loppui nyt matkalla pajalle takapyöristä ei mitään ääntä/meteliä kuulunut...

Todennäköisesti holkki tai akselinpää tai molemmat sileänä kulmavaihteesta tai laatikosta.

Poissa FoggeR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #35 : 12.01.2016, 14:17:45 »
Todennäköisesti holkki tai akselinpää tai molemmat sileänä kulmavaihteesta tai laatikosta.

Jep, onneksi näköjään uusia vahvistettuja holkkeja saa siniseltä joten ei muutakuin purkamaan ja varmistamaan ongelma.

Poissa FoggeR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #36 : 16.01.2016, 21:14:04 »
Noniin kävin pistämässä AWD:n palasiksi.

Sökönä holkki, kulmavaihteen akselin hampaat ja kardaanin tukilaakeri. Lootan puoli oli ok mitä nyt oli ruosteessa. Autosta tuli siis etuveto ja piti vielä vanha holkki lyödä prikalla & klemmarilla sinne vetariin kiinni ettei nyt hirveesti tiputtele öljyjä tuolta lootasta. Ohan siellä tiivisteet, mutta näytti vuotavan, joten nekin menee vaihtoon.

Nyt sitten puljuja jotka noita täyttöhitsauksia & sorvauksia tekee kulmavaihteen akselille? Onko muita kuin tuo Konepaja Jokela E Tmi RUSKO? Pistäkää vaikka yksityisviestinä jos tähän ei kehtaa.
Kulmavaihde on nyt eteisessä ja puran siitä luultavasti tuon akselin ja pistän postissa asianmukaiselle pajalle.


Kuvia löytyy: http://malino.fi/temp/volvo (ovat isoja, en jaksanut resizee kun löin luurilla suoraan tuonne)
« Viimeksi muokattu: 13.03.2016, 22:14:29 kirjoittanut FoggeR »

Poissa AnteroV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #37 : 16.01.2016, 22:18:23 »
Näyttäisi nuo lootanpäänkin boorit olevan finaalissa.
Seuraavaksihan nuo korkkaa jos muut uutta. Veikkaan että uusikin holkki jo lonksaa noissa kuluneissa booreissa.
Tasalatvaisiahan noiden kuuluisi muistaakseni olla.
Nykyiset: Volvo V90 D3 AWD -17/18

Menneet: Skoda Octavia RS TDI -15, MB E 250CDI AMG -13, MB E 350CDI AMG -12,Volvo V70 D3 aut. 2013, Volvo V70 2.4D A -05, Volvo V70 2.5T AWD man -97,  Volvo 850 2.5 10v stw -96, Volvo S40 2.0 -96, Renault Megane II Break 2.0 16v -04

Poissa FoggeR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #38 : 16.01.2016, 22:38:29 »
Näyttäisi nuo lootanpäänkin boorit olevan finaalissa.
Seuraavaksihan nuo korkkaa jos muut uutta. Veikkaan että uusikin holkki jo lonksaa noissa kuluneissa booreissa.
Tasalatvaisiahan noiden kuuluisi muistaakseni olla.

Kamera vähän vääristää, kahden mielestä ne oli kuitenkin vielä suorassa. (ei sillä etteikö varmasti kuluneet)
Pitää enivei vielä katsoa ennenkuin alkaa asian eteen tosissaan tekemään jotain.
Saako tuota lootan pään akselia jotenkin järkevästi irti vai onko se sitten koko loota palasiksi?
« Viimeksi muokattu: 16.01.2016, 23:58:00 kirjoittanut FoggeR »

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 895
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #39 : 20.01.2016, 01:01:16 »
Kardaani näyttäisi olevan kasattu eri mallien osista. Itse akseli näyttäisi olevan X70 98-99 ja tukilaakeri 7 tai 9 satasesta.
Kulmavaihde tai sitten pelkästään akselinlaippa on vaihdettu uudempaan, jotta akselin nivel sopii paikalleen. Mahdollisesti myös visko on vaihdettu uudempaan.

Kuvan perusteella laatikon boorit on kyllä myös remonttia vailla. Vaatii laatikon avauksen, valitettavasti.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2016, 01:47:03 kirjoittanut X70R »

Poissa dfan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #40 : 26.01.2016, 08:26:19 »
Minkämoinen viritys tuo kulmavaihteen välistä poisto on mikä näkyy tuossa yhdessä kuvassa? Oma on kans aika rapeassa kunnossa eikä tekis mieli jättää autoa pajalle pitkäksi toviksi.

Poissa FoggeR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #41 : 23.02.2016, 21:37:25 »
Minkämoinen viritys tuo kulmavaihteen välistä poisto on mikä näkyy tuossa yhdessä kuvassa? Oma on kans aika rapeassa kunnossa eikä tekis mieli jättää autoa pajalle pitkäksi toviksi.

Ei iso homma. Pidempi vetari pois, kardaani irti, kulmavaihteen pultit lootasta pois ja lähtee vetämällä. Paskoillakin työkaluilla parin tunnin homma.


PS. Itellä vieläkin auto etuvetona, booriholkki kiilattu prikalla ja klemmarilla lootaan kiinni että pysyy tiivisteet paikallaan. Meni jopa leimaan noin vielä nelivetona kun lupasin vuoden aikana pistää kulmavaihteen kasaan.

Poissa dfan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #42 : 24.02.2016, 07:23:56 »
Ei iso homma. Pidempi vetari pois, kardaani irti, kulmavaihteen pultit lootasta pois ja lähtee vetämällä. Paskoillakin työkaluilla parin tunnin homma.


PS. Itellä vieläkin auto etuvetona, booriholkki kiilattu prikalla ja klemmarilla lootaan kiinni että pysyy tiivisteet paikallaan. Meni jopa leimaan noin vielä nelivetona kun lupasin vuoden aikana pistää kulmavaihteen kasaan.
Kiitokset selvennyksestä. Lähinnä mietityttää että millä systeemillä olet saanu tuon vetarin pään holkkiin kiinni, näkyykö kuvassa sisällä joku täytepala tms? Sen enempää rakenteesta tietämättä muiatelin kattelleeni ettei iha suoraan menis.

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #43 : 24.02.2016, 07:42:23 »
Se vetari menee holkin läpi suoraan tasauspyörästöön.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa dfan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #44 : 24.02.2016, 17:10:41 »
Se vetari menee holkin läpi suoraan tasauspyörästöön.
Ahaa... Mulla kuuluu vielä kardaanin pois ottamisen jälkeenki että ihankuin laatikon ja kulmavaihteen välinen holkki jurahtais tyhjää liukkaalla. Mutta tämä ei liene sitten se syypää koska eihän kulmavaihteella edes ole mitään kuormaa? Kuulunee sitten itte tasauspyörästöstä?


 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron