Futurez  Kulkukoira

850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet

  • 48 Vastauksia
  • 36204 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa automi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!
Jaahans. Sitä tuli sitten haalittua jonon jatkoksi 4. Volvo. Tällä kertaa nelivetovikainen 850 AWD Farmari. Myyjä arveli viskovikaa... Mutta koeajo kertoi muuta...  Kiinnosti kuitenkin tutustua mitä tuosta AWD:stä saisi aikaan. Kuitenkin perinteisen tolkuttoman iso tavaratila, riittävästi moottoritilavuutta ja vetäviä pyöriä. Noita aikaisempia 740 -vermeitä kun ei tahdo yrittämälläkään saada ajamalla loppuun, pitkälti yli puolen miljoonan kilometrin jälkeen kuski kyllästyy ensin.  :P

Kaivoin tuossa aikani foorumeita Suomessa ja maailmalla ja vika tuli hyvin selväksi avaamatta mitään. Lootan ja jakolaatikon(kulmavaihteen) välinen boorihokki selvänä.

Eiku jakolaatikko vek. Tässä tapauksessa myös jakolaatikon akselin boorit ajettu huolella sileäksi. Silti vielä välillä jäksoi vähän rouskahdella. 

Yleinen ja lähes väistämätön ongelma kaikissa 850 - AWD -malleissa. Myös ilmeisesti V70 AWD -malleissa alkuun.                                                                                                     

Osia on haukuttu ettei osat kestä vääntöä... Mistäköhän syystä vääntöä ilmestyy yhtäkkiä 150-250tkm kohdalla niin paljon lisää että menee holkin boorit selväksi vaikka on kestänyt siihen asti repimistä... Höpöhöpö.

Ihan selkeä liian pehmeän aineen johdosta syntyvä kulumisongelma. Holkin boorit kuluvat loppuun ja kun jäljellä on enään puolimilliä boorista ja tarjotaan lusikkaa pohjaan niin sorvi toimii.

Kun holkki pettää niin silloin riittäisi vielä holkin vaihto uuteen useimmiten. Jos tämän jälkeen jatketaan ajoa niin myös jakolaatikon akselista menee boorit sileäksi. Ja vielä jatkossa myös vaihteiston ulostuloakselin boorit.

Sitten näitä AWD -malleja on käytelty etuvetoisina ja myyty "kunnossa olevana" autoliikkeille ja tietämättömille.  :nohnoh

Jotkut ovat kiltisti maksaneet puolentoistatonnia siniselle uudesta kulmavaihteesta ja myyneet koslan eteenpäin. :-\

Tutkin vaihtoehtoja korjaukseen:

-Uusi vakioholkki jenkkilästä nettikaupasta n.90taalaa
-Uusi jakoloota ja holkki volvolta:  ainakin sen puolitoistatonttua. Ilmeisesti vaihtona alkuperäiseen luokkaa 1300eur...

http://www.swedishautoparts.com/850/volvo-850-transmission-parts-and-gaskets.html Tosa jotain esimerkiksi.

-Käytetty 850 tai alkusarjan V70 kulmavaihde (mihin vuosimalliin asti sopii?) Suomessa 850eur, Jenkkilässä 700taalaa, satunnaisesti löytäen voi saada pariinsataan veppiä selaamalla...

-Jakolootan akselin boorien täytehitsaus ja koneistus. Ainakin sellaista ovat jotkut harrastaneet:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=56299.10;wap2

http://www.sorvaamokarpiola.fi/  Nämä näyttäisivät asiaa tekevän. (muita tiedossa jotka ovat näitä tehneet?)

Hitsattu ja korjattu akseli saattaa kestää paremmin kun alkuperäinen jos hitsaus on onnistunut ja aine on valittu sopivasti.

Holkkia ei kannattane lähteä itse tekemään rahansäästön takia mutta jos tavoittena on kestävämpi osa niin sitten voisi harkita esim. sopivasta nuorrutusteräksestä tehtyä holkkia oikein karkastuna.

Jotkut ovat suositelleet holkin vaihtoa uudempaan malliin. Tässä hammastus on nitrattu joten ainakin kulumiskestävyys on parempi. Väittivät ettei uudemmissa ole enään näitä ongelmia osan päivityksen takia. (pitääkö paikkansa?)

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=68896&page=2
Tuolla on tyypit vanhasta ja uudesta holkista kuvien kansssa. (Onko kokemuksia/tietoa sopivuudesta?)

Jos joltakulta löytyisi nurkista sileäksi jyrätty jakoloota tai sen akseli tuohon niin voisin kokeilla korjaushitsausta hieman kovemmalla aineella ja poorien koneistusta tähän...







Ford Granada Coupe XL -75 V8 SBC 5,7, Chevrolet 1500 Fleetside silverado EFI 4x4 5,7, Volvo 740 STW B230FT, Volvo 850 STW AWD R5254T, Volvo F7 Nosturi, 12t vaihtolavalaite, nosturi Kuorkki!, Volvo V70 R AWD R5234T4

Poissa automi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #1 : 10.11.2012, 18:55:19 »
Tämäkin aihe on jäänyt vähän vähemmälle huomiolle.
Suomessa pyytävät röyhkeästi 800eur jakolaatikosta  :2funny:
Ositin enklannista jakolaatikon, perän. viskokytkimen, imusarjan ja manuaalilaatikon ja rahteineen tulivat
Transglobal expressin kuljetuksilla alle 900eur koko paska. Suomeen. Siis kotiportaille rukkilavalla.

Jotenkin vinoutunutta tämä käytettyjen osien hinta suomessa.
Ford Granada Coupe XL -75 V8 SBC 5,7, Chevrolet 1500 Fleetside silverado EFI 4x4 5,7, Volvo 740 STW B230FT, Volvo 850 STW AWD R5254T, Volvo F7 Nosturi, 12t vaihtolavalaite, nosturi Kuorkki!, Volvo V70 R AWD R5234T4

Poissa automi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #2 : 10.11.2012, 19:17:29 »
Hankin tuohon volvolta suoraan uudemman malli pooriholkin jossa on nitraus pooreille. Ei kovin vakuuttava ratkaisu mutta käy käyttöpeliin vallan mainiosti. Liimasin locktiten kovalla liimalla lootan pään että lootan poorit ainaki säilyisi ehjänä. Jakolaatikon päätä en liimannu että voisi purkaa rikkomatta lootaa.  Liima irttoo helposti tarvittaessa kun vain kuumentaa holkkia toholla. 

Itse ongelmaa toi ei juuri ratko. Siihen jakolaatikon akseliin täytyisi koneistaa uusi poori ja tehdä toi pooriholkki mutta kun nyt näinkin pärjää niin ei ole heti tarvetta.
Ford Granada Coupe XL -75 V8 SBC 5,7, Chevrolet 1500 Fleetside silverado EFI 4x4 5,7, Volvo 740 STW B230FT, Volvo 850 STW AWD R5254T, Volvo F7 Nosturi, 12t vaihtolavalaite, nosturi Kuorkki!, Volvo V70 R AWD R5234T4

Poissa artturi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • Saatanan Tunarit - UKK 1975 VisVitaVeritas-IS 2003
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #3 : 10.11.2012, 20:45:05 »
Onko muuten manuaali vai automaatti... Manuaali mallin jakolootaa on ainakin käytettynä vähemmän tarjolla... Ois ollut tuommonen V70 awd automaatin jakoaski....
Se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys.
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin.
Niin metsä vastaa kun hallusinaatiot haluaa.

Poissa jyrkiboy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #4 : 10.11.2012, 22:02:34 »
Kuinka booriholkki on kiinni kulmavaihteessa? Miten se irroitetaan kun laitetaan uutta tilalle?
Olen Jyrki ja ajan V70 R awd. Autoa piristetty tarralla.

Poissa artturi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • Saatanan Tunarit - UKK 1975 VisVitaVeritas-IS 2003
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #5 : 10.11.2012, 22:14:56 »
se on vaan sovite käypänen, eli pitäs lähtee irti ihan vetämällä.. voi tietysti olla liasta ym vähän jumissa...

kuvassa holkki on tuossa vasemmalla

« Viimeksi muokattu: 10.11.2012, 22:17:54 kirjoittanut artturi »
Se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys.
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin.
Niin metsä vastaa kun hallusinaatiot haluaa.

Poissa automi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #6 : 10.11.2012, 23:57:42 »
Hyvinhän tästä aiheesta on kiinnostusta vaikka näytti kuollelta koko aihe...
Eipä ne ongelmat mihkään itsellään häviä.   8)

Irroittaessa yleensä jakolaatikon pitäisi tuleman kiltisti ulos. Vanhimmisa vermeissä (-96-00 alkupuolella) noita ei liimattu mitenkään.  Jatkossa Volvo päivitti tuon pooriholkin sisäosaltaan nitrattuun, jossa pooriosan pinta oli nitrattu. Tämä antaa holkille parin satkun vahvuisen kovemman pinnan kulumista vastaan.  Itse materiaali kuitenkin pysyi halpana ja teollisesti kustannustehokkaana aineena (ei vaadi jälkilämpökäsittelyä, kesttää käsittelemättömänä vaaditun momentin, eikä muutu mitoiltaan lämpökäsittelyssä).

Tuon osan valmistuskustannuset ovat tuskin paria kymppiä, mutta Volvolla tuohon lisätään vain nolla perään.

97-98tietämillä alettiin noita holkkeja liimata kiinni. Jotkut yrittivät vetää noita irti poraamalla reikiä ja sovittamalla ulosvetäjiä.  Noissa käytetty lukitusliima (vastaava kuin loctite kova laakerilukite) ei irtoa millään järkevällä voimalla. Mutta lämmitys n. yli 250 astetta sulattaa liiman ja irtoaa aika helposti.
Ford Granada Coupe XL -75 V8 SBC 5,7, Chevrolet 1500 Fleetside silverado EFI 4x4 5,7, Volvo 740 STW B230FT, Volvo 850 STW AWD R5254T, Volvo F7 Nosturi, 12t vaihtolavalaite, nosturi Kuorkki!, Volvo V70 R AWD R5234T4

Poissa artturi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • Saatanan Tunarit - UKK 1975 VisVitaVeritas-IS 2003
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #7 : 11.11.2012, 00:52:26 »
Hyvinhän tästä aiheesta on kiinnostusta vaikka näytti kuollelta koko aihe...
Eipä ne ongelmat mihkään itsellään häviä.   8)

Irroittaessa yleensä jakolaatikon pitäisi tuleman kiltisti ulos. Vanhimmisa vermeissä (-96-00 alkupuolella) noita ei liimattu mitenkään.  Jatkossa Volvo päivitti tuon pooriholkin sisäosaltaan nitrattuun, jossa pooriosan pinta oli nitrattu. Tämä antaa holkille parin satkun vahvuisen kovemman pinnan kulumista vastaan.  Itse materiaali kuitenkin pysyi halpana ja teollisesti kustannustehokkaana aineena (ei vaadi jälkilämpökäsittelyä, kesttää käsittelemättömänä vaaditun momentin, eikä muutu mitoiltaan lämpökäsittelyssä).

Tuon osan valmistuskustannuset ovat tuskin paria kymppiä, mutta Volvolla tuohon lisätään vain nolla perään.

97-98tietämillä alettiin noita holkkeja liimata kiinni. Jotkut yrittivät vetää noita irti poraamalla reikiä ja sovittamalla ulosvetäjiä.  Noissa käytetty lukitusliima (vastaava kuin loctite kova laakerilukite) ei irtoa millään järkevällä voimalla. Mutta lämmitys n. yli 250 astetta sulattaa liiman ja irtoaa aika helposti.

Ei ollut ainakaan tuossa V70 -99 AWD tuo holkki millään lukitteella kiinni.. Holkki jäi vaihdeaskin puolelle kun otimme tuon jakolaatikon vaihdeaskista irti... lähti aika helposti irti...ei tarvinnut käyttää mitään työkaluja... tai lämmittää
Se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys.
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin.
Niin metsä vastaa kun hallusinaatiot haluaa.

Poissa automi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #8 : 11.11.2012, 01:11:26 »
En ole tarkkaan tietoinen koska tuota liimausta alettiin harrastaa. Osa tuon ikäisistä verrmeistä meni pilalle laatikon päästä koska pooriholkki sattui väljistymään sieltä päästä ensin. Minulla on yksi esimerkkilaatikko itsellä. Varmuuden vuoksi liimaan ainakin itse noi lootan päästä koska jakolaatikon pää on sentään  helppo irroittaa lootaan nähden .
Ford Granada Coupe XL -75 V8 SBC 5,7, Chevrolet 1500 Fleetside silverado EFI 4x4 5,7, Volvo 740 STW B230FT, Volvo 850 STW AWD R5254T, Volvo F7 Nosturi, 12t vaihtolavalaite, nosturi Kuorkki!, Volvo V70 R AWD R5234T4

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #9 : 11.11.2012, 09:04:14 »
Vai oisko kuulkaa niin, että se on ruostunut kiinni? Mielestäni ainkaan 97 AWD ohjeiisa ei puhuttu liimoista mitään mutta holkki oli ihan yhtä puuta ja vedettävä irti omalla erikoistyökalullaan.

Ongelma näissä ei ole oikeestaan materiaalin laatu vaan suunnittelun kukkanen.
Holkki kun ei saa osakseen kuin tehtaalla nokareen rasvaa ja sen saman pitäisi kestää ja estää esim. kondensiosta tulevan veden,mekaanisten voimien ja ajan yhteisvaikutus (ruoste).

Tein omaan 06 malliseen (vielä ehjä) ihan puhdistus ja voiteluhuollon mutta empä hoksannut tiivistaa k-vaihteen ja vaihteiston välistä liitosta vielä siliconilla. Nimellistä mutta ei haittaakaan

** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa jyrkiboy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #10 : 11.11.2012, 12:04:35 »
Onko kulmavaihteelle jonkinlaista huolto-ohjeita jotka voisi tehdä esim kerran vuodessa näinkin vanhoihin kikottimiin?
Olen Jyrki ja ajan V70 R awd. Autoa piristetty tarralla.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #11 : 11.11.2012, 12:12:31 »
Kerran vuodessa on ehkä liioittelua etenkin työmäärään (kuluihin,jos ei voi itse tehdä) nähden.
Riitäis ehjään vermeeseen varmaan n.3v. välikin.
Huolto-ohjetta ei ole mutta hommahan on ihan bolt on/off -osaston homma.

Jos ei ole ikinä avattu niin holkki on todnäk laatikossa ihan kipeen lujassa kii ja sais helpommin irti oikeanlaisella ulosvetäjällä joka asennetaan booriholkin sisään lukkorenkaan tilalle.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa vilpertti83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #12 : 13.11.2012, 17:13:04 »
Itselläkin oli menny siihen kuntoon, että näillä näkymin tulee uusi kulmavaihteen akseli/holkki karkaistuna.... säästää siinä tonnin verran, eikä hajoa ihan heti.
Siirretään paukkumisen paikkaa...  ;D

Poissa jannev70

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi V70 2,5T AWD
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #13 : 28.01.2013, 17:59:00 »
Noniin meni tosta omasta v70:tä -97 erittäin toden näkösesti pooriholkki selväks kun eräs autokauppias oli koeajolla mennä viikonloppuna mut se on eri tarinakokonaan..
Eli asiaan. Mitäs arvon raati  on mieltä, tähän mun autoon on kuittien ja edellisen omistajan mukaan vaihettu uus kulmavaihde noi 60tkm/ n. Kaksvuotta sitten. Kulmavaihteen hinta kuitissa 1550€ ja koko rempan hinta päälle 2500€ et voiko se olla tiensäpäässä? Tai siis on kun on kerta hajalla ja raksuttaa kulmavaihteen luolta ja takaset ei vedä.. Purkanu en oo vielä et varmuutta ei oo mitä on oikeesti hajonnu.
Karpiolan sorvaamolta kyselin niin niiltä löytyy hyllystä akseli kunnon värkistä kulmalootaan. Mutta mistä ton holkin sais tilailtua? Mielummin tuon nitratun mistä on aikasemmin juttua.
Muuten työnään ihan simppeliä hommaa tuo vaihto?
-Janne

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
« Vastaus #14 : 29.01.2013, 21:57:35 »
Holkki siniseltä.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

 

Samppasport  Futurez