Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

M47 laatikkojen erilaisuudet ja sopivuus keskenään 200 =>700 sarjaan?

  • 10 Vastauksia
  • 8397 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
M47 laatikko poikii taas ja pitäisi löytää uusi laatikko.

Edellisellä kerralla ostin 200 -sarjalaisesta irrotetun M47:n ja pajalla totesivat, ettei se käy minun 745 B200E vm. -88:iin.  Onko todella näin, ettei sitä saa käymään osia vanhasta vaihtamalla?  Pajalla sanoivat, että laatikon akseli on liian lyhyt ja laippakin on erilainen, kuin 700-sarjalaisessa.

Netistä kun lukee, niin vaihto pitäisi onnistua osia vaihtamalla vanhasta tähän uuteen.

Onnistuuko se 200-sarjalaisen M47:n liittäminen ongelmitta tuohon vm 1988 Volvo 745:een?

Onnistuuko ns. MKI laatikon asentaminen MKII tilalle?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Moi joku osaa sanoa vaikka heti .varaosahaku jos firmassa molemmat  laatikot esim m niemi panelia oli eri numero ei välttämättä ole  koko totuus soita ja kysy.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Keppiteline on eri, eli se menee vaihtoon.
Ulosmenevä on joko hardy tai kova laippa, voi vaihtaa keskenään.
Jos M47 ollut dieselin kaverina niin kytkinkoppa vaihtoon.
Kytkinhaarukka ja mahdollisesti koppa eri riippuen onko neste- vai vajerikytkin.
142

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Keppiteline on eri, eli se menee vaihtoon.
Ulosmenevä on joko hardy tai kova laippa, voi vaihtaa keskenään.
Jos M47 ollut dieselin kaverina niin kytkinkoppa vaihtoon.
Kytkinhaarukka ja mahdollisesti koppa eri riippuen onko neste- vai vajerikytkin.


Jaa - mitähän se mun autokorjaamo sitten höpisi, kun ei saanut 200-sarjalaisessa ollutta 3-sakaraisella laipalla varustettua M47:aa sopimaan minun -88 malliseen Volvo 740:een B200E?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

s73

  • Vieras

Jaa - mitähän se mun autokorjaamo sitten höpisi, kun ei saanut 200-sarjalaisessa ollutta 3-sakaraisella laipalla varustettua M47:aa sopimaan minun -88 malliseen Volvo 740:een B200E?
Ei mene muokkaamatta, 200-sarjassa ei ole hardyn kiekkoa  ja 700-sarjasta löytyy, siitä ero.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Ei mene muokkaamatta, 200-sarjassa ei ole hardyn kiekkoa  ja 700-sarjasta löytyy, siitä ero.

Hardyn kiekkohan on se kuminen nivel?

Onkos laatikon akselin pituudessa/paksuudessa siis eroa, minkä vuoksi laatikon vaihto ei käy eliminoimalla se Hardyn kiekko kokonaan?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

s73

  • Vieras
Hardyn kiekkohan on se kuminen nivel?

Onkos laatikon akselin pituudessa/paksuudessa siis eroa, minkä vuoksi laatikon vaihto ei käy eliminoimalla se Hardyn kiekko kokonaan?

Hardy on kuminen nivel.

Keppiteline on eri, eli se menee vaihtoon.
Ulosmenevä on joko hardy tai kova laippa, voi vaihtaa keskenään.
Jos M47 ollut dieselin kaverina niin kytkinkoppa vaihtoon.
Kytkinhaarukka ja mahdollisesti koppa eri riippuen onko neste- vai vajerikytkin.

Vaihdat laipan ja muut tarvittavat mitä on tuossa ylempänä mainittu.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Hardykiekkoa on käytetty myös 200-sarjalaisissa.
142

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
700 sarjassa on tuota MKI laatikkoa kahta pituutta.
Mittarivaijerilähdöllinen jossa on tulpattu lähdön kansi, lienee täysin sama laatikko kuin 200 sarjassa ja sitten semmonen missä sitä mittarivaijerilähtöä ei ole ollenkaan, eli toosakin on lyhempi, oliskos niin, että siinä on sitten käytetty hardyä??
MKII laatikon pituuksista mulla ei ole hajua.

Dieselissä on erilainen kaaveli ja holkki kytkinakselilla, jonka pystyy poistamaan ja kaavelin voi vaihtaa vanhasta.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Nyt olen löytänyt sen verran ristiriitaista tietoa että minä nostan kädet pystyyn.

Sen verran voin kertoa kuitenkin että pihallani seisoo 240 vm -93 ja 740 vm -92 ja molemmissa on M47 ja hardy eikä kummassakaan ole vaijerinlähtöä, edes tulpattua sellaista.
142

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Esim. tässä - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6790.0 - nimim. estate todennut että laippaa vaihtamalla onnistuu.

"Kaikki laatikot sopivat ristiin (siis bensakoneen perästä bensakoneen perään ja tirsselistä tirsseliin) 240-, 740- ja 940-malleissa, kytkinkopan vaihtamalla menee myös bensakoneisen laatikko tirsseliin ja toisinpäin (paitsi M90 joka on kiinteällä kopalla). Laatikon laipat saattavat olla erilaiset mutta nekin saa vaihdettua laatikosta toiseen. Keppiteline on erilainen 240 vs. 740/940. Kardaanin etupätkä vaihtamalla pystyy vaihtamaan myös vaihteiston tyyppiä (M45/M46/M47/M90), kaikille vaihteisto-kori yhdistelmille ei löydy valmiita kardaaneita (esim. 240+M90 tai 940+M45).

Ainakin itse olen heitellyt ihan ristiin noita laatikoita, jopa bensa 740:stä M47 dieseli 240:iin kytkinkopan, kepin telineineen ja kardaanin laipan vaihtamalla, kardaanin etupätkää ei tarvinnut vaihtaa."
142

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron