Carcom Oy  Ateho

960 3.0 -93 liekkilukon aukaisu?

  • 6 Vastauksia
  • 3969 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ama-69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
960 3.0 -93 liekkilukon aukaisu?
« : 31.01.2012, 22:04:35 »
Onko jollain tietoa että onko tuo mötikkä tarkoitettu aukaistavaksi ja jos on, miten sen saa auki? itse yritin viime kesänä kiertää työkalujakin apuna käyttäen molempiin suuntiin auki mutta eipä näkynyt mitään liitoskohtaa olevan. Nyt sitten vaikuttaa olevan siitä kohin jäässä ja pukkaa öljyä korkin kautta ulos. kiitollinen neuvoista.....

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7605
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 3.0 -93 liekkilukon aukaisu?
« Vastaus #1 : 02.02.2012, 22:53:09 »
Jos ei aukea paikallaan, niin aukaise letkukiristimet ja avaa käsissä. Puoliskot lähtevät toisistaan irti vajaa varttikierroksen vastapäivään kääntämällä. Voi olla jämähtänyt hyvinkin tiukkaan ja vaatii vaan voimaa. Mikäli siellä on vielä tiheäsilmäinen sihti sisällä, se pois, putsaus ja ilman sihtiä kasattuna paikoilleen. Alkuperäiset letkuklemmarit ovat kertakäyttöisiä ellei halua askarrella ja koettaa taivuttaa niitä muotoonsa, joten letkuklemmarit tilalle. Tai jos ei ole, niin hyvät nippusiteet ajavat saman asian.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ama-69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 3.0 -93 liekkilukon aukaisu?
« Vastaus #2 : 04.02.2012, 20:21:07 »
juu, irti otin ja käsissä koitin ensin käännellä mutta ei hievahtanutkaan. Sitten otin pihtiä ja väänsin mutta ei mitään. Nyt ehkä uskaltaa sitten pihdeillä kovempaakin vääntää kun tietää että saa kääntyä. Juuri sen sihdin haluan sieltä pois ja siksi yritin avata. Mutta kiitos informaatiosta ja nyt uskaltaa voimalla käydä sen kimppuun.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 960 3.0 -93 liekkilukon aukaisu?
« Vastaus #3 : 06.02.2012, 13:30:39 »
Jos liekkilukosta tarttee poistaa sihti, on kone väljä ja huohottaa pahasti. Oikea ratkaisu olis hoonaus ja uudet renkaat jos renkaat on loppu. Usein ne on vaan jumittunu niin että huohotus on aikamoista.

Ei se moottorissa vika ole jos huohottaa, vaan käyttäjässä, ajettu väärin ja paljon kylmästartteja.

Täällä just 300tkm mittarissa, eikä huohota, öljyä menee 15tkm vaihtovälillä 1,8L, eli siinä ja siinä et tartteeko lisätä.

Remppasin 1991 mallisen B6304F:än, 281tkm mittarissa, kansirempan siis tein, puristukset sen jälkeen 12bar joka pytyssä. Omassa samoilla kilsoilla oli 17bar samalla mittarilla. Tehoero oli perstuntumalla aivan selkeä, ekasta koneesta puuttui ainakin 50hv.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

hevonen

  • Vieras
Vs: 960 3.0 -93 liekkilukon aukaisu?
« Vastaus #4 : 06.02.2012, 22:08:45 »
Väärin ajettu. :D
Vähän niinkuin palopäälliköltä kysyttiin kun saapui palopaikalle ja vpk oli jo palon sammuttanut niin vastasi että "väärin sammutettu". Kun ei muuta keksinyt...


No, onhan tuossa sjs:n vastauksessa ajatusta, eikä hän varmastikaan tarkoittanut tuota vastaustaan ihan noin tarkasti tulkittavaksi..? :)

Lyhyt ajo tukkii huohotuksen+ jotkut kuraöljyt.

Tuo liekkilukon sihdin poisto on lähinnä varmistelua, ei jäädy läheskään niin helpolla.
Joku aikaisemmin kyseli että miksi se sihti siellä sitten on, varmaan estämässä sen röhnän pääsyä moottoriin?

Väärin.

Nimikin sen jo sanoo. Liekkilukon tehtävä on estää lähinnä häiriötilanteissa kampikammioräjähdys (joista nyt saa lukea lähes päivittäin lehdistä ;D)  Esiintymismahdollisuus on olemassa jos koneeseen pääsee erittäin paljon polttoainetta joka sekoittuu öljyyn ja huohotus ei toimi+ vaatii yleensä sytkän pahan vikaantumisen. Kaasut syttyvät sopivalla seoksella kampikammiossa ja tuloksena on hyvin tuuletettu lohko. :))

Kampikammioräjähdys, moottorissa ei räjähdysluukkuja, lohko takapyörän takana...  http://www.youtube.com/watch?v=kCsSVLZ6wCI

Tuossa kuvaa vähän isommasta moottorista jossa näkyy ne räjähdysluukut jotka lentää mäelle eikä lohko hajoa...
http://farm5.static.flickr.com/4017/4416103003_6005889760.jpg
« Viimeksi muokattu: 07.02.2012, 09:54:59 kirjoittanut hevonen »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 960 3.0 -93 liekkilukon aukaisu?
« Vastaus #5 : 08.02.2012, 01:24:13 »
Väärin sillä on ajettu jos kone on saatu väljäksi ja huohottavaksi. Jos koneella olisi ajettu "oikein" se ei huohottaisi edes 500tkm ajettuna. (tutulla oli V90 taksina, 400tkm 3v aikana, ei ongelmia öljysyönnin kanssa) = oikein ajettu. :)

Täällä 330tkm ajettu 340 volvon 1,4L rellukoneella, jonka ei parhaimpien ajajienkaan mukaan pitäisi kestää edes 200tkm rikkomatta nokka akselia, 12,5bar puristukset joka pytyssä = mainiot 9 puristeiselle koneelle. Koneen palottelun jälkeen tutkin kaikki, 3ssa nostajassa huomauttamista, vaikka ajettu aina vaan mineraaliöljyillä ja pelkkää kaupunkiajoa 90% ajosta. Toimintaa edesauttanut lohkarin käyttö jopa autotallista lähdettäessä. :)

Neljä muuta samanlaista konetta purin, 220-250tkm ajettuja, kaikki sisuskalut romua, purstusket 8-10bar, söivät öljyä, naputtivat, kolisivat... eivät olleet saaneet yhtä hyvää huolenpitoa vaan.

Eli siis sanon vielä kerran, jos kone huohottaa niin että liekkilukko tarttee poistaa, on koneessa mekaaninen vika = väljä. Sillä mitään väliä vaikka papilla olis ollut sunnuntaiautona. Valiitettavasti 90% koneista kuuluu 10v vanhoina tähän kategoriaan, ja siksi se "yleinen hyvä keino" on poistaa liekkilukko, minkä tehdasinsinööri on sinne suunnitellut.

Eli liekkilukon korjaus kyllä korjaa ongelman luomalla uuden, mutta itse vikaa se ei korjaa.

Kampikammoiräjähdys... vinokoneessa mulla oli 3,8L moottoriöljyn lisäksi 3L bensaa... eikä räjähtänyt vaikka 1575ccm bensasuuttimet ruittas bensaa 100% teholla kokoajan... kävi kyllä tyhjäkäyntiä, mutta todella huonosti, ja bensa haisi TODELLA pahsti... VENEEN ULKOPUOLELLA veneen ollessa vesillä...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

hevonen

  • Vieras
Vs: 960 3.0 -93 liekkilukon aukaisu?
« Vastaus #6 : 08.02.2012, 19:10:11 »
Eli siis sanon vielä kerran, jos kone huohottaa niin että liekkilukko tarttee poistaa, on koneessa mekaaninen vika = väljä.
Eihän sitä sen huohotuksen takia välttämättä poisteta, vaan sen kosteuden takia joka huohotuksen mukana tulee ja öljylaadusta riippuen myös hieman räkää tuonne sihtiin.
Jos kone ei huohota yhtään kosteutta lämmetessään, koneessa on vika--> väärin ajettu. :)

 

Autoracing  KL-varaosat