- Vaihdanko minä vaan uudet palat (katsastaja vihjas, että kandeis varmaan tehdä kohtapuoliin)?
Samallahan ne kannattaa sinne heittää kun herkistelee männät. Levyä ei ilmeisesti tarvitse vielä vaihtaa jos katsuri ei sanonut siitä.
- Ja otan liukutapit ulos + putsaan ja rasvaan ja paikalleen, jos kunnossa?
Ei välttämättä tarvitse koskea ainakaan ylempään liukuun. Kumin ehjyys kantsii tarkistaa ja voihan sen satulan vetää tapista pois tarkistaakseen että siellä on rasvaa. Jarrukumirasvalla voitelu jos tarvii rasvata.
Muuten epäselvyyksien välttämiseksi mainittakoon että "liukutappi" on eri asia kuin "jarrupalan tappi". Jälkimmäinen menee jarrupalojen läpi, liukutapit ovat satulan ja satulankannakkeen välinen asia. Ehkä tämä on kaikille selvää, ajattelin vain varmuuden vuoksi mainita ettei käy aita/seiväs-ilmiö. (Seiskan etujarruissahan ei jarrupalan tappeja olekaan. Mainitsin vaan sen takia että noita liukutappeja ei normaalisti tarvi uusia palojen vaihdon yhteydessä kun taas jarrupalantapit yleensä menee uusiksi.)
- Saako kummankin tapin irti sieltä ilman koko satulan irrotusta vai onko se ylempi pultti samalla tappi?
Ainakin jos Bendixistä puhutaan (jarrupaloissa pari pientä nystyä ulkoreunassa) niin ylempi liuku on vain ruuvattu satulankannakkeeseen kiinni ja itse satula työnnetään siihen liukutappiin. Alemmalla liukutapilla pultataan satula paikalleen. Herkistelyä varten tarvii avata tuo alapultti ja sitten satula kääntyy ylös yläliukutapin ympäri.
- Jos herkistelee jarrumännät, niin onko täysin tyhmää (hemmetin vaikeeta ja helpommalla pääsis toisin) tehdä se siten, että satula on kiinni autossa?
Juuri silleen se on kaikkein parasta tehdä. Otetaan vain jarrupalat pois, painellaan satulasta männät sisään, varovasti jarrulla pumpataan niitä takas ulos (
varovasti!) ja survotaan takas sisään jne. Muutaman toiston jälkeen mäntien pitäisi alkaa mennä kevyesti, jopa sormivoimin takaisin sisään. Jos ei ala herkistyä, niin satula on irrotettava autosta ja männät avattava satulasta, tai vaihdettava satula uuteen.
Suosittelen Bilteman jarrumäntätyökalua tuohon herkistelyhommaan. Maksaa alle parikymppiä ja sillä on kätevä ruuvata noita mäntiä sisään satulaan. Vastaavia varmaan myydään muuallakin.
Palat mulla olis jo (toivon mukaan oikeenlaiset) ja rasvatkin, muttei tiivisteitä niihin satuloihin.
Et tarvitse mitään tiivisteitä jos selviät mäntien herkistelyllä. Toki jos sieltä on mäntien pölysuojakumit tai liukujen suojakumeja rikki niin ne kannattaa vaihtaa tai muuten jarrut ovat tosissaan umpipuuta piakkoin.
Pelkkää herkistelyä tai noiden kumien vaihtoa varten ei tarvitse eikä kannata avata mitään jarruletkuliitoksia.