Elekma  Autoracing

Bi-Fuel kulutusta

  • 6 Vastauksia
  • 1898 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Petsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Bi-Fuel kulutusta
« : 24.02.2021, 19:41:01 »
Paljos kaasuautoilijoilla on ollu kulutus näin talvi aikoina?

Itsellä v70 2T bensa,  7,5-8kg 100km kohden. Kaupunki ajoa pääsääntöisesti.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Fuel kulutusta
« Vastaus #1 : 24.02.2021, 21:25:50 »
Tonnikeiju vie sen ~9kg seka-ajossa jossa pääosa isolla tiellä huristelua. Keli ei suuremmin vaikuta, pl. nuo -20c lämpötilat jolloin kaasua tuntui menevän hieman reilummin.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Fuel kulutusta
« Vastaus #2 : 25.02.2021, 15:33:32 »
V60 T5 kulutus hivuttautui pakkasten tultua 4 -> 5 kg/100 km. Maantietä/moottoritietä enimmäkseen. Yllättävän kova vaikutus, ajotietokoneenkin lupaukset jotain 8 l tai vähän ylikin. Siis enemmän kuin 120 moottoritievauhdissa kesällä.

Bensaakin palanut, kun syksyllä ilmeni uusi onglema. Auto ei alle +10 °C lämpötiloissa suostu kylmäkäynnistyksen jälkeen ottamaan kaasua käyttöön. Täytyy houkutella pitkällä esilämmityksellä webastolla. Eikä sekään auta, jos lämpötila painuu alle -10 °C. Silloin tepsii enää liikkellelähtö lämpimästä hallista. Tullut siis ajettua bensalla 50-150 km vetoja.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Fuel kulutusta
« Vastaus #3 : 25.02.2021, 16:14:44 »
Mitenkä näissä on järjestetty kaasusuuttimien lämmitys, vai onko ollenkaan? Tossa mun systeemissä piti haaroittaa vesikierto suuttimien lämmittämiseen, joku -10c alkoi olemaan jo sellainen aikoinaan ettei halunnut toimia kaasulla ilman suuttimien lämmitystä. Nämä -20c lämpötilat pidentää selvästi ajomatkaa ennenkuin huolii kaasut, suuttimet vaan ovat niin kylmänarat ja kun säiliöstä tulee se -20c kaasu niin ei se kunnolla ehdi lämpiämään säätimessä.(joka toki lämmitetty) Konehuone aika avoin niin suuttimet lämpiää hitaasti vaikka on kuuma vesi vieressä.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Petsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Fuel kulutusta
« Vastaus #4 : 25.02.2021, 19:38:20 »
Itel ltoi motti lämpenee tosi nopeasti bensalla melkein normi lämpöihin ennen ku kaasu astuu peliin. Tuntu vaan et toi kaasun kulutus nousi jonkin verran noitten pakkasten myöten.

Onko nuo suuttimet tuossa koneen päällä olevat viisi mutikkaa mitkä sit painuu letkuilla mottiin?! Paineen säätimessä tuo vesi kierto. Oisko se sitten tosissaa et kovilla pakkasilla kaasu ei lämpene tarpeeksi et lisäis kulutusta?!

 Oli tuos viikonloppuna tarkoitus vaihtaa tulpat ni samalla pääsee ihmettelee tarkemmin kaasu putkien elämää.

« Viimeksi muokattu: 25.02.2021, 19:44:48 kirjoittanut Petsu »

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Fuel kulutusta
« Vastaus #5 : 27.02.2021, 10:41:10 »
Kaasun lämpötilalla pulloissa ei ole mitään väliä. Kaasun lämpötila laskee joka tapauksessa rajusti siinä vaiheessa, kun paine tiputetaan 200 bar -> liki 1 bar.

Imuilman kannata taas se kylmäkin kaasu taitaa jäähdyttää moottoria vähemmän kuin haihtuva bensa. Joten reipaissa kiihdytyksissä pistellään bensaakin sekaan, nakutuksen estämiseksi?

Mutta kaasunjakaja itsessään sun muut palikat voi jumitella kylmänä. Tämä ehkä omassa autossani vikana. Helteellä pulloventtiilit plopsahtaa auki lähes välttömästi käynnistyksen jälkeen ja kaasu vaihtuu polttoaineeksi puoli minuuttia myöhemmin. Viileällä säällä pitää ajella esilämmityksen käytöstä/käyttämättömyydestä riippuen 1-2 km ennen kuin edes venttiilit aukeavat. Nykyisenä ongelmana on, että venttiilit aukeaa... ja siihen se sitten jääkin. Ei herjaa kaasun loppumista (oranssi merkkivalo), ei tunnu nykäystä, mikä normaalisti ilmaisee polttoaineen vaihtumisen. Eli ei edes yritä ottaa kaasua käyttöön? Outona piirteenä myös, että tuntuu välillä toistuvan tämä venttiilien aukeaminen. Tai pistääkö hetken mietittyään takasin kiinni...

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Fuel kulutusta
« Vastaus #6 : 27.02.2021, 15:07:46 »
2013 -ikäinen V70 2.0 T5 automaattina on vienyt nyt parin kuukauden seurannalla talviajossa 5.52kg/100km.
Ajoon sisältyy aivan liikaa kaupunkiajoa ja liian vähän maantieajoa. Tankilla täytyy käydä suunnilleen joka toinen-kolmas päivä riippuen työkeikoista.
Omassani tuo kaasulle vaihto tapahtuu ihan reilusti alle minuutin sisällä käynnistyksestä, autoni lämmitän sillä polttoainelämmittimellä joka tuonne on asennettu.
V70 III ´13 CNG

 

Ateho  Elekma