Autoracing  KL-varaosat

855 10V "Biltema tuning"

  • 302 Vastauksia
  • 113253 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rampe13

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #45 : 19.07.2015, 08:24:11 »
Tuulilasin liimauksesta sen verran että vanhoja liimoja ei pidä kaapia pohjia myöten vaan ne jätetään matalana tartuntapinnaksi. Nyt jos vedit pohjia myöten niin pohjalle olisi pitänyt laittaa tartuntapohja primeri. Aktivaattorilla aktivoidaan vanha liima uuden liiman tarttumisen parantamiseksi. Myös sen takia liimasauma on jäänyt liian matalaksi kun vanha liima on höylätty kokonaan pois.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #46 : 19.07.2015, 08:28:36 »
Ois kai sen voinu maalata edes sisäpuolelta?
Ai nii  :facepalm:

No sithän se ois vielä vaikeempi raaputtaa irti :P Ja lämmityslangat tykkäis kyttyrää...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #47 : 19.07.2015, 08:32:03 »
Tuulilasin liimauksesta sen verran että vanhoja liimoja ei pidä kaapia pohjia myöten vaan ne jätetään matalana tartuntapinnaksi. Nyt jos vedit pohjia myöten niin pohjalle olisi pitänyt laittaa tartuntapohja primeri. Aktivaattorilla aktivoidaan vanha liima uuden liiman tarttumisen parantamiseksi. Myös sen takia liimasauma on jäänyt liian matalaksi kun vanha liima on höylätty kokonaan pois.

Jaa... No hyvää infoa jos joku muu tekee vastaavan operaation. Tuon sika-tuulilasisarjan ohjeita koitin tulkita, siinä ei ollut tekstiä ollenkaa vaan pelkät kuvat. Koita siitä sitten saada selvää... Kestääköhän tuo lasi ylipäätään nyt sitten kiinni ilman primeria?

Poissa rampe13

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #48 : 19.07.2015, 08:38:23 »
Jaa... No hyvää infoa jos joku muu tekee vastaavan operaation. Tuon sika-tuulilasisarjan ohjeita koitin tulkita, siinä ei ollut tekstiä ollenkaa vaan pelkät kuvat. Koita siitä sitten saada selvää... Kestääköhän tuo lasi ylipäätään nyt sitten kiinni ilman primeria?

Lasinliimaus ei ole aina tietenkään niin yksiselitteistä. On myös eri liima laatuja jotka ei kestä toisissaan jolloin kaikki liimat on otettava pois. Enkä sika on tehnyt yksinkertaisesti ohjeet niin ettei tule ongelmia. Sika aktivaattorista en osaa sanoa mutta joillain valmistajilla on yhdistelmä aineita eli aktivaattori/primeri yhdessä aineessa. Primeri on yleensä mustaa ja aktivaattori kirkasta. Yhdistelmä aineet joita olen käyttänyt on olleet mustaa. irtonaisia ikkunoita olen nähnyt joissa syynä on ollut primerin puute. Pinta on vaan liian sileä ja liima irtoaa ihan vetämällä ja liiman pinta on sileä. Hyvää pakertamista kuitenkin. Itsekin ajelen 850 sedanilla johon pitäisi pikkuhiljaa tehdä koritöitä ennenkuin asiat karkaa käsistä.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2015, 08:41:51 kirjoittanut rampe13 »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #49 : 19.07.2015, 12:21:54 »
Jäi sen verran vaivaamaan tuo liimaus, että otin mattopuukon ja leikkauslangan vielä uudestaan esiin:




Vuotokohta löytyi, ei ollut korissa kiinni ollenkaan tuosta kohdasta:


Ei kuitenkaan lähtenyt kuoriutumaan nauhana:


Ohjeissa tosiaan on kohdassa 8 käsketty jättää vanhaa liimaa 2-3 mm kerros:


Puhtaalle pellille/maalatulle pinnalle vaatii primerin. Tuossa autossahan oli vielä vanhaa primeria (tummanharmaa), mikä varmaan auttoi asiaa kun ei ollut kuitenkaan muualta kuin tuosta yhdestä kohdasta irti.

Tuo minua hämäsi noissa ohjeissa:


Primerista ei ole muualla mainintaa kuin tuossa, eli maalivauriokohdat vain käsiteltäisiin sillä. Mutta tämä onkin korjauslasituksiin tarkoitettu setti, olisi pitänyt noudattaa ohjetta tarkasti ja jättää sitä vanhaa liimaa. Eli pelti/maalipinnalle primeri, siitä lähdetään. (Löytyy näköjään sellainenkin tuote kuin "Sika Tack Drive NEW", jossa nimenomaan mainostetaan että ei tarvitse primeria).

Elikkä sakkokierros Motonetin kautta ja 25 euroa meni oppirahoja. Lasi kyllä olisi kestänyt noinkin kun olisi vaan tiivistänyt tuon vuotokohdan, mutta eipähän jää vaivaamaan. Ja on harjoiteltu lasin irroittamista taas - onnistuu ihan helposti yksinäänkin 8)
« Viimeksi muokattu: 19.07.2015, 12:25:36 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #50 : 19.07.2015, 12:39:09 »
Enon nuoruudessa oli poliisit yhdestä 900 saabista kuskin käskeneet raaputtelemaan mustat maalit pois tuossa keskustassa kun eivät tykänneet, jollain lastalla se sitä raappaili kuulemma irti. :2funny:

Takerrun nyt tuohon sanamuotoon, sori... Jos poliisi käskee tuollaisen toimenpiteen suorittamaan, pitää sen kyllä perustua johonkin muuhunkin kuin siihen että "ei tykkää"... Umpeen teipattu takalasi/pakun sivulasi/yms. mainos-/tuningteippaukset eivät liene mitenkään harvinaisia - jos sama onkin toteutettu maalilla, niin ei pitäisi aiheuttaa sen suurempia sydämen tykytyksiä kenellekään...

Edit: Pakun sivulasilla tarkoitan siis sivuliukuoven lasia, joka on ainakin joissakin vuokrapakuissa ollut kokonaan tai lähes kokonaan läpinäkymättömäksi teipattu firman mainoksella. Häiritsee takaviistoon näkemistä kovin, mutta eipähän sivuliukuoven lasi taida pakollinen varuste olla muutenkaan...
« Viimeksi muokattu: 19.07.2015, 12:43:25 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #51 : 19.07.2015, 12:45:54 »
Mä en sitä osaa kommentoida, mistä se johtui mutta tapahtui 80-luvulla tuo. ;)

Muokkaan tähän: takasivulasit ja takalasi. Tarkemmin ei pysty kysymään kun tarinankertoja on haudassa..
« Viimeksi muokattu: 19.07.2015, 12:49:04 kirjoittanut Teemu- »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #52 : 19.07.2015, 12:48:12 »
Eikös se niin mene että etusivulasit ja tuulilasi ovat pyhiä, muut vapaata riistaa? Paitsi "tehdassävylasi" kelpaa myös etusivuikkunoihin... 80-luvulla on tietty voinut olla eri säännöt, ja oliko nimenomaan takalasista kyse?

Edit: Vastaus tuohon muokkautui näköjään edelliseen kommenttiin ;)
« Viimeksi muokattu: 19.07.2015, 20:13:33 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #53 : 22.07.2015, 17:11:02 »
Oikea puoli autosta työn alla:


Otin ovista pois lähes kaikki irtoavat osat, suojasin kotelosuojalla, käsittelin tiivisteet silikonilla ja rasvasin kaikki liikkuvat osat. Suunnittelin laittavani Bilteman pellavaöljypohjaista kotelosuojaa, mutta muutin mieltäni. Kys. aine oli hävinnyt TM:n testissä, menettää kuivuttuaan suojauskykynsä aika totaalisesti - suosittelivat kuitenkin ohuisiin saumoihin tai ruuvien kierteisiin, toimii todella hyvin jos ei pääse kuivahtamaan.

Jostain oli jäänyt Tectyl ML:ää, joten käytin sitä. On ainakin niin pahanhajuista että täytyy olla hyvää :P (Oli mainitussa testissä jaetulla kolmannella sijalla). Tuuttasin melkein purkillisen kahteen oveen:


Takaoven sisällä oli tuollainen hunajakenno:


Ja etuovessa vastaava oli hinkannut maalin puhki ja vähän ruostetta oli jo ilmestynyt oven sisään. Pari pyyhkäisyä Annitrolilla ja kotelosuoja päälle, josko pysyisi poissa - aion jättää nuo hunajakennot pois, en ole vielä saanut ovia siis koottua takaisin.

Hirveän hauskaa mielestäni, että Volvo on stanssannut siistit logot oviin - nuo ovat siis sellaisessa paikassa, että jäävät ovipahvien alle piiloon: :)




Tuollaisen puuhapussin kävin hakemassa:


Letku on Gates 3225 polttoaineletku 6/12 mm, pitäisi kestää kaikkea paitsi biodieseliä ja polttoaineeseen upottamisen. Pikaliittimiä ei taida saada kuin Volvolta, pitänee käyttää vanhat uudestaan tai laittaa ihan letku-klemmariliitoksia, eikös niistä pitäisi ihan tiiviit tulla? Ja tuo Bilteman LIUOTINVAPAA kotelosuoja taas oli TM:n testin ylivoimainen voittaja.

Edit: Se piti mainita vielä, että Gatesin letkua löytyi AD Varaosamaailmasta metritavarana, 5,90e/m.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2015, 17:19:19 kirjoittanut dneproshin »

Poissa rampe13

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #54 : 23.07.2015, 22:20:14 »
noi hunajakennot vaikuttaa etupenkkien sivuturvatyynyjen(sips) toimintaan. laita vaan takasi paikalleen.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #55 : 24.07.2015, 13:13:13 »
Eli kuuluvat sivutörmäysrakenteisiin, mitenköhän oleellinen tuollainen muoviosa oikeasti on? Edessähän tietysti sivubagit laukeavat mekaanisesti, eli ilman muovikennoa ovessa saattaa bagi myöhästyä pahasti kolaritilanteessa. Takana ei ovessa ole vahvikepalkkia kuten etuovissa, luulisi että siellä tuon hunajakennon vaikutus on marginaalinen... Tai kai se on aiheesta sinne laitettu, varmaan imee rusentuessaan osan törmäysenergiasta.

Eipä nuo tietysti paljoa paina, kunhan eivät mokomat uudestaan ala ruostuttamaan ovia. Jospa tuo tyhjiin oviin ruiskutettu kotelosuoja auttaisi. Aikaisempi suoja-aine on ruiskutettu muovien ollessa paikoillaan, eli ei ole päässyt ihan joka paikkaan leviämään.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #56 : 28.12.2015, 20:26:17 »
Jotain pientä on tullut puuhasteltua kun tätä lomantynkääkin tässä on. "Uutta" konetta aloittelin puunaamaan, kylläpä onkin törkyisessä kunnossa.



Kolmen yksilön otannalla päättelen, että vanhemmiten nämä tinakoneet eivät ole ollenkaan öljytiiviitä.

Varaosa-autosta nappasin laatikon ja kytkimen irti:



Laatikko on heikossa kunnossa, mutta sehän ei ole autoon tulossa. Täytyy ruveta sovittelemaan hyllyssä olevaa V70:n laatikkoa, siinähän on erona kytkimen työsylinteri (850 ulkoinen, V70 sisäinen).

Yllättävää kyllä, kytkin näyttäisi olevan hyvässä kunnossa (säästyypä parisataa euroa :) ):



Levyssä (LUK 323 0346 10) on halpis-tönärillä mitattuna 7.3 mm paksuutta, eli periaatteessa uuden mitoissa (7.5 mm +/- 0.3 mm) :o Ainakin jos tuota topikkia on uskominen: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21697.0

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #57 : 01.01.2016, 03:36:21 »
Ei tullut uni silmään niin kävin nappaamassa varaosa-autosta hatun pois. Konehan huohotti "kevyesti": https://www.youtube.com/watch?v=x4Ru5lAzvRI

There's your problem:







On muuten (näin knoppitietona) ns. "ajoitettuna" tuossa ^ kuvassa. Elikkä merkit kohdallaan. Ykkönen ei ole ihan yläkuolokohdassa vaikka niin olisi voinut olettaa (?). Olikohan tässä koneessa ajoituskohdassa ideana että nokkakeppejä voisi pyöritellä vapaasti, silloinhan tosiaan ei yksikään mäntä saisikaan yläasennossa olla.



Joskus noita merkkejä itsekin piiitkään etsineenä, laitetaan tähän nyt vuoden ensimmäinen hyödyllinen tietoisku. Vieläpä pienellä kuvankäsittelyllä selvennettynä. Tuo hihnapyörän uran pohjassa oleva pikkuruinen kolo on kyllä lähes mahdoton nähdä paljain silmin luonnossa:



Äkkiseltään kansi näytti melko ehjältä, voisi ehkä jopa harkita sen kiikuttamista koneistamolle, jos joskus tuntuu siltä että on liikaa rahaa lompakossa :)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #58 : 01.01.2016, 08:35:58 »
Hölmö toi vanhempi(?) merkki. Tälläsiä ittelle tullu vastaan:

-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #59 : 01.01.2016, 12:10:15 »
On tuossa minunkin kuvassa siis tuo tarkoittamasi merkki, se pieni lovi hihnauran pohjassa ei ole ainut.

 

Autoracing  KL-varaosat