Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: järviin - 17.05.2014, 22:23:05
-
Miten olette hitsanneet?
Oma ajatus oli, että pullosta argonia suhisemaan tankkiin ja menoksi.
Luonnollisesti tyhjään ja pöydällä olevaan tankkiin.
-
Bensat pois, vettä täyteen ja mikki laulamaan.
-
...pullosta argonia suhisemaan tankkiin ja menoksi...
Näin.
-
Bensat pois, vettä täyteen ja mikki laulamaan.
Muuten jees, mutta se vesi ei tee gutaa saumalle.
-
Sen voi sit lukea iltasanomista jos ei onnistunut hitsaus.
-
Sen voi sit lukea iltasanomista jos ei onnistunut hitsaus.
Tai paikallislehdestä.
Tuohon 100A Datsuniin kun ei oikeen löydy varaosatankkeja, niin pitää paikata se.
-
Vedellä täytettyä tankkia on melko turvallinen hitsailla, en lähtisi ihann heti hitsaileen tyhjää tankkia jossa on bensaa ollut se detonaatio prosentti kun on arvaamaton ::)
-
Vedellä täytettyä tankkia on melko turvallinen hitsailla, en lähtisi ihann heti hitsaileen tyhjää tankkia jossa on bensaa ollut se detonaatio prosentti kun on arvaamaton ::)
Mutta kun siitä saumasta ei tule hyvää vedellä.
Argoni tai joku muu konsti pitää olla.
Esimerkiksi tuulettaa kompuralla sitä tankkia pari päivää tjms.
-
Mutta kun siitä saumasta ei tule hyvää vedellä.
Argoni tai joku muu konsti pitää olla.
Esimerkiksi tuulettaa kompuralla sitä tankkia pari päivää tjms.
Eihän sitä saumaa pidä kastella, ainoa kuiva paikka koko tankissa on se hitsattava alue ;) eli paikattava kohta ylös ja muut veden alle.
-
Jos tankki on tyhjä, ja auki ulkoilmaan päivätolkulla, mitä voi tapahtua? Jos ei sytkärillä täyttöaukostakaan syty, ei se hitsatessakaan järähdä.
-
Eihän sitä saumaa pidä kastella, ainoa kuiva paikka koko tankissa on se hitsattava alue ;) eli paikattava kohta ylös ja muut veden alle.
Se vesi alkaa höyrystymään siellä, joten tankin sisäinen paine nousee ja pyrkii työntämään sulaa ulospäin, samalla hapettaen saumaa.
Voihan se tietysti olla, että se on merkityksetöntä, jos vain saa sen viimeisen nöölin kunnolla.
Pitää pähkäillä.
-
Jos tankki on tyhjä, ja auki ulkoilmaan päivätolkulla, mitä voi tapahtua? Jos ei sytkärillä täyttöaukostakaan syty, ei se hitsatessakaan järähdä.
On niitä "vanhoja" tankkejakin järähtänyt. ::)
Se pitäisi tuulettaa niin saatanan hyvin, että se lämpö ei höyrystä sieltä mitään huonommin haihtuvia komponentteja.
Ja siitä syystä detonoi.
-
Opel Kadet E:n tankin korjautin Hämeenlinnalaisella jäähdytinkorjaamolla 15v sitten , ne käsitteli tankin lipeällä ja tinasivat reiän umpeen. Korjaustapahan tuokin on ::)
-
Tuttu hitsannu erään auton tankkia bensaa liru pohjalla ja argonit sisässä, vähän kyä jännitti...
-
Opel Kadet E:n tankin korjautin Hämeenlinnalaisella jäähdytinkorjaamolla 15v sitten , ne käsitteli tankin lipeällä ja tinasivat reiän umpeen. Korjaustapahan tuokin on ::)
Neutraloiko lipiä bensan?
Tuo voisi olla kustannustehokas konsti.
-
Tuttu hitsannu erään auton tankkia bensaa liru pohjalla ja argonit sisässä, vähän kyä jännitti...
Taidan kallistua tuohon argonitäyttöön.
Eihän bensa pala/räjähdä, jos siellä tankissa ei ole happea.
-
Jos päädyt suojakaasuun , niin hiilidioksidi on halvin vaihtoehto , toinen on typpitäytös. Argon on kallista ;)
-
Jos päädyt suojakaasuun , niin hiilidioksidi on halvin vaihtoehto , toinen on typpitäytös. Argon on kallista ;)
Täysi pötti argonia löytyy MIGistä. Siitä T-haara tankkiin.
Jos minusta ei kuulu mitään pariin viikkoon, niin tunnukset voi poistaa.
-
Jos minusta ei kuulu mitään pariin viikkoon, niin tunnukset voi poistaa.
Nyt sormet ja varpaat ristiin.
-
Nyt sormet ja varpaat ristiin.
HV :D
-
HV :D
Kiitos, vaikka vappu menikin jo. ;)
-
Nyt sormet ja varpaat ristiin.
Mikäs pahan tappais ;)
tuo oli niinku vitsinä tarkoitettu :)
-
Täysi pötti argonia löytyy MIGistä. Siitä T-haara tankkiin.
Jos minusta ei kuulu mitään pariin viikkoon, niin tunnukset voi poistaa.
Ensi viikolla Jaalassa:
http://www.youtube.com/watch?v=Ba8jTkRWiwI
-
Ensi viikolla Jaalassa:
http://www.youtube.com/watch?v=Ba8jTkRWiwI
No jotain suhteellisuutta nyt...
Se on 36 litran tankki.
-
No jotain suhteellisuutta nyt...
Se on 36 litran tankki.
Sori, muistin että 100a:ssa olisi pienempi tankki!
Ensi viikolla Jaalassa:
http://www.youtube.com/watch?v=5gD_TL1BqFg
-
Sori, muistin että 100a:ssa olisi pienempi tankki!
Ensi viikolla Jaalassa:
http://www.youtube.com/watch?v=5gD_TL1BqFg
No nyt on vähän sinnepäin.
Soittelen ennen ekaa täppäystä.
-
Naton ohje polttoainetankin hitsaamiseen/juottamiseen kenttäolosuhteissa on, että tankin pitää olla tyhjä, ja tyhjään tankkiin johdetaan pakokaasua useiden tuntien ajan, en muista oliko peräti 12 h.
Pääasia on, että tankki tuuletetaan kunnolla. Paineilmalla voi tehdä esituuletuksen, ja poölynimurilla loput. Pölynimuria ei saa käyttää alkuvaiheessa. Bensiinihöyry voi saada kipinän imurin kommutaattorista, ja sitten on entinen imuri, ja entinen tankki.
Ehdottoman tärkeää on, että tankin pohjalla ei ole tippaakaan polttoainetta. 'jos tankissa olevassa ilmassa on vähänkin polttoaineen hajua, on pommi valmis.
Tee testamentti, ennenkuin hitsaat polttoainetankkia.
-
jos sitä tankkia hitsaa ja siitä on kaikki röörit auki niin eihän se mihinkään räjähdä, koska sinne ei pääse syntymään painetta. Saattaa vaan vähän leimahella kun höyryt syttyilee.
-
jos sitä tankkia hitsaa ja siitä on kaikki röörit auki niin eihän se mihinkään räjähdä, koska sinne ei pääse syntymään painetta. Saattaa vaan vähän leimahella kun höyryt syttyilee.
Voin sanoa, että kyllä lähtee.
-
Sitten kun on saanut hitsatuksi niin epoksiliimalla voi tiivistää ne 47 vuotavaa huokosta... ;D Joskus tullut japsitankkeja paikattua ja hitsaus on varmaan yksi epävarmemmista tavoista saada tiivis.
-
Sitten kun on saanut hitsatuksi niin epoksiliimalla voi tiivistää ne 47 vuotavaa huokosta... ;D Joskus tullut japsitankkeja paikattua ja hitsaus on varmaan yksi epävarmemmista tavoista saada tiivis.
Tässä nyt jäljestä puhuttu.
Ainoastaan metodeista.
-
Joko on myöhäistä? ;)
Muutamaa p-a- tankkia olen hitsaillut ja vielä ollaan hengissä. Käytössä on ollu "Vanhan kansan konstit" eli vettä tankki liki täyteen => sit kylmästi liekillä ( ennewanhaan kun hitsattiin kaasulla niin tietty pillistä kuumaa) poltetaan palavat jämät reiän kohdalta pois. Tilavuus kun on pieni niin se on semmonen villakoiran päästämän olonen "vuh" mikä siitä tankista kuuluu. Sit voi rauhasa poltella reiän umpeen.
Niin juu sitä tankkia ei siis pidä "sulkea" vesitäytteisenä, aina pitää jättää joku reikä ulkoilmaan ettei sisälle kerry painetta aiheuttamaan huokosia.
-
Nostetaanpas hieman vanhaa aihetta. Meikäläisen ei ole tarvinnut hitsata varmaan koskaan vesi/ilma yms. "tositiiviitä" saumoja, niin tarttis vähän neuvoja. Auton muita peltejä on tullut hitsailtua enemmänkin.
Olisi tässä parikin tankkiprojektia mietinnässä, Amazonin tankin tilavuuden kasvattaminen + loiskelevyjen lisääminen, sama homma toiseen autoon. Käytettävissä olisi miggi hiilidioksidilla. Millä tekniikalla saisi aikaan pitävimmän sauman? Mahdollisimman yhtenäistä saumaa? Täppiä täpin perään siten, että edellinen täppi ei pääse jäähtymään liikaa? Vai mitenkä? Vai lopuksi koritina koko sauman päälle? Onko jotain maalia, joka kestäisi siellä tankin sisäpuolella, eikä liukenisi bensaan?
Toisen tankin tilavuudeksi tulisi yli sata litraa, joten parempi olisi tulla pitävä sauma :D Tilavuutta kasvatellessa kun tulee piiiiiitkät saumat... Vai jättäskö kuitenkin ammattilaiselle kaikkine koeponnisteluineen.
-
Nostetaanpas hieman vanhaa aihetta. Meikäläisen ei ole tarvinnut hitsata varmaan koskaan vesi/ilma yms. "tositiiviitä" saumoja, niin tarttis vähän neuvoja. Auton muita peltejä on tullut hitsailtua enemmänkin.
Olisi tässä parikin tankkiprojektia mietinnässä, Amazonin tankin tilavuuden kasvattaminen + loiskelevyjen lisääminen, sama homma toiseen autoon. Käytettävissä olisi miggi hiilidioksidilla. Millä tekniikalla saisi aikaan pitävimmän sauman? Mahdollisimman yhtenäistä saumaa? Täppiä täpin perään siten, että edellinen täppi ei pääse jäähtymään liikaa? Vai mitenkä? Vai lopuksi koritina koko sauman päälle? Onko jotain maalia, joka kestäisi siellä tankin sisäpuolella, eikä liukenisi bensaan?
Toisen tankin tilavuudeksi tulisi yli sata litraa, joten parempi olisi tulla pitävä sauma :D Tilavuutta kasvatellessa kun tulee piiiiiitkät saumat... Vai jättäskö kuitenkin ammattilaiselle kaikkine koeponnisteluineen.
Ite oon aina täppäilly, tosin mikillä hitsuu on yhtä turausta. Paras tullee jos tigillä tekkee
-
Ite oon aina täppäilly, tosin mikillä hitsuu on yhtä turausta. Paras tullee jos tigillä tekkee
Mikillä hitsuu on turausta jos konetta ei osaa käyttää/säätää, ei sitä kannata yleistää. Muutenkin yletön tig hypetys ihmetyttää.. ei se tig itsestään sitä saumaa tee.
Etenkään kun kysyjällä ei ole sitä käytössä.
Menetelmästä riippumatta tärkeintä on tehdä osien puhdistus ja sovitus huolellisesti, etenkin puhdistus riittävän leveästi sauman ympäriltä, myös sisäpuolelta.
Kokonaisuuden täppäily kasaan, täpit vaikka 3cm välein. Sitten hiot täpit tasaiseksi, tämä on olennaisin asia jossa yleensä menee pieleen.
Kun koko komeus on täpitetty niin hitsaile noita 3cm pätkiä umpeen tasaisesti ympäri tankkia. Ja jos hitsaat vaikka vasemmalta oikealle, niin hio aina sen sauman vasenpää pellin tasoon, samoin jos aloitat valmiin sauman päältä. Tämä siksi koska näissä hitsien jatkoskohdissa se vuoto esiintyy todennäköisimmin. Kun se on ohennettu niin se liitoskohtakin sulaa kunnolla.
Voit toki täppäilläkin sen tankin kasaan, sama pätee siinäkin, ainakun lähdet valmiin sauman/täpin päältä tai saavut täpitetylle kohdalle niin hio jo valmiiksi se kohta ohuemmaksi.
Jos laitat pellit puskuun niin tarkkaile että on etes jonkinlainen ilmarako, jos alkaa vetämään kiinni niin aja vaikka 0.7mm laikalla rakoa..
-
^^Kiitos, josko kokeilisin noilla ohjeilla. Taidan dyykata jostain jonkun vanhan jerrykannun ja harjoitella ensin siihen.
-
Tig-hypetys johtuu siitä että melkeen kaikissa jenkkiläisissä sarjoissa ne ilpot vetää kaiken sillä ja vieläpä t-paita päällä :2funny:
-
Se vesi alkaa höyrystymään siellä, joten tankin sisäinen paine nousee ja pyrkii työntämään sulaa ulospäin, samalla hapettaen saumaa.
Voihan se tietysti olla, että se on merkityksetöntä, jos vain saa sen viimeisen nöölin kunnolla.
Pitää pähkäillä.
Ööö miksi se paine nousee? Jotenkin kuvittelisin/luulisin että se paine osaa poistua vaikkapa täyttöreiän kautta?
-
http://mve-online.com/product_info.php/polttoaines%C3%A4ili%C3%B6/polttoaines%C3%A4ili%C3%B6n-pinnoitussarja-auto-80l-p-804 (http://mve-online.com/product_info.php/polttoaines%C3%A4ili%C3%B6/polttoaines%C3%A4ili%C3%B6n-pinnoitussarja-auto-80l-p-804)
Toimisko tommoset litkut? Aika kallista kylläkin, mutta eise bensakaan ilmaista ole jos sitä kovin paljon pääsee maahan tippumaan.
-
Toimiihan se, tosin samaan tulokseen taitaa päästä lasikuituhommiin tarkoitetulla epoksihartsilla aika paljon edullisemmin.
Eli liuotinpesu, joku happopohjainen ruosteensyöjä ja epoksit.
-
Veli hitsas n. 30v sitten kuplan tankkia,oli laittanu vettä tankin täyteen.
Mutta vuosi vettä,kun ei saanu tiiviiksi.Alkuun hitsailu onnistu.Mutta sitten jysähti.
tankki ampasi arviolta 10m taivasta kohden.Ei onneksi oltu sillä hetkellä vieressä,
Kun käytiin tallissa,Sai tankin hitsattua kun höyryt "palo"
-
Olisko jollain tapaa mahdollista just nimenomaan polttaa nuo höyryt pois? Hallitusti!
-
Yks kikkahan on laittaa paineilma letku, jossa hana puhaltammaan tankkiin. Ilma virta jäähyttää ja tuulettaa tankkia jolloin kaasut ei leimahtele. Vesi on muten hyvä, mutta pensa nuosee veden pinalle ja höyrystyy siinä.