Elekma  Autoracing

940 bensa 230 fd:n pakoputkisto

  • 21 Vastauksia
  • 7775 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
« : 20.01.2014, 21:03:52 »
on katalysaattoriin asti lujaa kamaa. ehkäpä se kuumuus pitää kunnossa.
takaosa katalysaattorista taaksepäin näyttää taas menevän vaihtoon. taitaa olla nyt lähdössä 4 takaosa.  etuputken ja katalysaattorin ikä nyt 630 tkm.
kattelin luetteloja. 
kysymys kuuluu: mitä eroa on 16v:n ja turbon putkistossa verrattuna vapariin.
voiko, ja onko mitään hyötyä, laittaa tuota turbo/16v:n takaputkistoa vapariin?

_sfr-

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1521
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
« Vastaus #1 : 21.01.2014, 03:21:23 »
Erona on hieman suurempi putken halkaisija.
Vakio moottorissa eroa tuskin huomaa oli kumpi putki hyvänsä.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Volsu91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
« Vastaus #2 : 21.01.2014, 06:07:02 »
Ja vähänkään viritetyssä alkaa juurikin loppuputki ahdistaa? Etenkin 2.3. Eikös se näin ollut.
Polttomoottorisessa autossahan mäntä palaa aina takaisin alas, kunhan sytytystulppa on ensin antanut valoa, ettei mäntä lyö päätään kattoon..
Käyttökulkine: Volvo 945 -96 D24TIC + ZF22 -KAUPAN-

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
« Vastaus #3 : 21.01.2014, 10:29:50 »
mitenköhän on tuo lähtöpuken koko / katalysaattori.
onkohan se suurempi reikäinen?
eli sopiiko turbon takasarja vaparin katalysaattoriputkeen suoraan, vai täytyykö olla jokin kuristus/kutistusholkkikin?

_sfr-

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
« Vastaus #4 : 27.01.2014, 09:37:08 »
Laitoin vakion.
Eikä tuossa poistetussa ollut muuta vikaa, kuin se, että peruutin sen pakoputkenpään kovaan jäämuodostelmaan, jolloin se taittui ja mursi takavaimentimen päädyn.  Momenttia kun riittää tuolla ratkaisulla.
Miksi hemmetissä tuossa on rakennettuna mutkalle tuo takahäntä?!!!
Käyn hakemassa siihen suoran putken. Näyttää hyvin sopivan siihen suora versio!

_sfr-

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
« Vastaus #5 : 27.01.2014, 10:47:34 »
Jos ei olisi takahäntää, murtuisi koko pakoputkisto tai vähintään akselinylitykselle asti.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
« Vastaus #6 : 27.01.2014, 11:21:20 »
Jos se äänenvaimentimesi ei olisi ollut laho niin vain pappamutka olisi mennyt mutkalle. Toimii myös äänenvaimentimena. Aika paljon muuttuu äänet kun sen vaihtaa suoraan putkeen.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
« Vastaus #7 : 27.01.2014, 11:43:35 »
Miksi hemmetissä tuossa on rakennettuna mutkalle tuo takahäntä?!!!
Käyn hakemassa siihen suoran putken. Näyttää hyvin sopivan siihen suora versio!

_sfr-
Puolittaa sisälle kuuluvan kuminan määrän.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
« Vastaus #8 : 27.01.2014, 12:27:19 »
 :D
aatelinkin jotta, että vastausta tulee, kun uskaltaa kysyä.

se takahännän pää tulee juuri siihen kohtaan, joka on alttein vastaamaan.
vaikka sen olenkin asentanut mahdollismman ylös, se osuu  ahtaissa paikoissa kulmassa ollessaan usein  jääpalteeseen.
 
ainoa, mikä suorassa mietityttää on juurikin tuo äänikysymys. onhan se volvon insinööri ne mutkat siihen  jostain syystä vääntänyt.
toki, kun kahden pöntön läpi jo tulee ne äänet, onko niihin  oikeasti merkitystä viime mutkalla.

olisihan sekin jotain, jos tuohon 116 heoan papapmalliin tulisi urheilullisnen kumina :)
mietin, josko ohjaisi sen kaasun aavistuksen alaspäin.



Paikalla janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
« Vastaus #9 : 28.01.2014, 21:08:55 »
Eikös se mutka ole senkin takia hyvä että kun lastaat konttia tai kytket perävaunua niin pakokaasu ei puksuta lahkeeseen  ;)

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1521
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
« Vastaus #10 : 28.01.2014, 21:24:00 »
Ääntä tuo pappamutka vaimentaa todellapaljon ja varsinkin sisälle kantautuvan äänenmäärää kuten TVS mainitsi. Se auttaa myös hieman siinä että pakokaasu ei jää pyörimään auton taakse niin pahasti kuin suoralla putkella.



3" pappamutka  S*
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
« Vastaus #11 : 29.01.2014, 07:41:51 »
Laitoin kuiten kokeeksi suoran simonsin pätkän.  Rosteripinnalla. Sen mitä tuossa talvikelillä kuuntelin paikallaan ja ajaessa, ei ääni ole kummoisempi, kun sillä mukallakaan.

Toki tuo simonsin pätkä ei ole pelkkä suora putki, vaan siinä on jokin massa tms. sisällä. Seinämäpaksuus vähän alta sentti. Kiinnityskohtaa hivenen joutui venyttämään, koska sisämitta oli 51 mm ja tuo vaatii n. 52 mm:n.

Eikä se lähellekään jalkoja tule kärriä kytkettäessä. Napakasti on siinä puskusrin alla suojassa.
En ainakaan eka reissun jälkeen ala sitä poistamaan.

Testi jatkuu. Vaihdetaan, jos ongelmaa.

_sfr-

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
« Vastaus #12 : 29.01.2014, 11:05:48 »
Mulla oli 760:ssä suora putki turbolta taakse asti, putki loppui siihen takapuskurin alakoristeen reunaan ja kumina sisällä oli jotaki aivan kamalaa, mutta masensin siihen vaan pappamutkan perään -> sisämelu pakoäänten osalta tipahti ehkä 70%, ennen ei viittiny yli 60 ajaa ja tuolla korjauksella ei suomen rajotuksilla saa semmosta mölyä että edes harmittais.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
« Vastaus #13 : 29.01.2014, 12:27:00 »
sitä mieki.
mulla siinä on se takavaimennin paikallaan.
quit
_sfr-

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8954
  • Teiden tukko
Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
« Vastaus #14 : 01.02.2014, 11:42:37 »
on katalysaattoriin asti lujaa kamaa. ehkäpä se kuumuus pitää kunnossa.
takaosa katalysaattorista taaksepäin näyttää taas menevän vaihtoon. taitaa olla nyt lähdössä 4 takaosa.  etuputken ja katalysaattorin ikä nyt 630 tkm.
kattelin luetteloja. 
kysymys kuuluu: mitä eroa on 16v:n ja turbon putkistossa verrattuna vapariin.
voiko, ja onko mitään hyötyä, laittaa tuota turbo/16v:n takaputkistoa vapariin?

_sfr-

Mä tein RST tai HST (kumpaa nyt sattuukaan sitten olemaan) koko auton alla olevan putken. Ei pehmene enään.  S* Edellistä putkea sai korjata kaksi kertaa vuodessa. :facepalm:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Futurez  Kulkukoira